[Multibak] €1K

Pagina: 1
Acties:

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Beste medetweakers,

Al denk ik dat ik het allemaal netjes zelf uit kan zoeken, ik ben eigenlijk op zoek naar wat goedkeuring. Vooral omdat ik twijfel over de balancering. Ik ga er namelijk van uit dat alle onderdelen los onder de 200 euro moeten zijn en dat de totaalbak gebruikt kan worden voor alles, Vista Home Premium (al aanwezig), Foto- en Videobewerking en Gaming :) .

Van boven naar beneden met opmerkingen, twijfel en informatie.

Behuizing

Huidige keus: Cooler Master Stacker €140

Beredenering: Ik had gespeurd naar reviews en de stackers komen er sowieso goed uit, de normale stacker, de 810 en de 830. Ik heb gekozen voor de 'normale' omdat deze met de meeste soorten moederborden (form factors) overweg kan.

Ik vind een mooie bigtower erg belangrijk, strak uiterlijk, netjes afgewerkt en veel ruimte :) . Ook wil ik mijn eigen voeding uitkiezen.

Voeding

Huidige keus: Corsair HX 520Watt €95

Redelijk zeker: Ik wil overclocken. Daar is bij de onderdelen ook op gelet. Ik ben niet into het hele CF en SLI gebeuren en ook zal de 320GB niet snel volzitten. Ik denk dat ik met deze voeding een zeer stabiel apparaat te pakken heb. Raden jullie een ander merk aan, Coolermaster of Antec?

Diskdrive

Huidige keus: NEC DVD-RW AD-7170S €30

Beredenering: Mjah, gewoon een brander zonder extra troep. Ik hoef geen labelflash of lightscribe. Gewoon een dvd brander, simpel. Een NEC omdat deze prima uit de tests komen en ik wil gaarne geen lompe P-ATA kabels meer :> .

Geheugen

Huidige keus: OCZ Special Ops Edition Urban Elite 2048 MB PC6400 CAS4 €185

Beredenering: Best een goede prijs voor deze kit! Drie reviews gelezen en ze komen ook echt hoog met overclocken en zien er ook nog eens leuk uit. OCZ lijkt ook goed te werken op de P5B-E Plus.

Harddisk

Huidige keus: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB 16 MB €75

Beredenering: Snel, groot, betrouwbaar en een goede prijs. Ik heb het door persoonlijke ervaring niet op IBM/Hitachi/Maxtor. Een andere WD zou een optie zijn.

Moederbord

Huidige keus: Abit AB9 Pro €140

Twijfel: Ik twijfel met de Asus P5B-E Plus ... ze hebben ongeveer dezelfde features, maar ik vind de ondersteuning van Asus echt heel slecht, maar de borden weer goed :/ . Qua overclocken zijn de verhalen heel verschillend, de ene website haalt de 450FSB, waar de andere blijft hangen op 365FSB. Beetje lastig inschatten zo. Ik ga ook niet tot enorme hoogtes, ik vind het prima als ik de E6300 op een 2.4GHz - 2.6GHz krijg :) . Daarom ook geen andere cooler.

Processor

Huidige keus: Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz 2 MB €175

Beredenering: Tja, de E6400 vind ik te duur (boven de 200) en deze overclockt ook gewoon prima. Ik zoek ook geen extreme hoogtes en dan is dit beestje echt de beste bang for the buck. Geen twijfel hier.

Videokaart

Huidige keus: Asus Radeon X1950 Pro 256 MB €160

Beredenering: Ik twijfelde heel even met de 7900GS, maar voor 150 euro vind je echt geen betere kaart in mijn bescheiden mening. Hier ben ik dus vrij zeker van. Het is mijns inziens ook veel beter om nu een sterke middenmotor te kopen (als die X1950 Pro geen high-end is) en dan over twee jaar weer te upgraden :) .

---
Totaal €1000,-
---

Het doel is dus eigenlijk om een zeer goede bang for the buck machine op te trekken en ik denk dat ik hiermee heel erg in de buurt kom. De balans van de prijzen en de onderdelen is heel erg belangrijk. Ik wil geen onderdeel dat 500 euro kost en wat weer andere dingen een bottleneck maakt om het zo maar te zeggen. Come to think of it ... ik wil sowieso geen enkele onderdelen die zo gortig duur zijn ;) ! Hopelijk kan ik wat advies krijgen of een bemoedigende 'Tis goe zo!' krijgen :) .

offtopic:
Topicstart gebaseerd op de sticky, bedankt!

De meeste mensen deugen!

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Tsja op zich wel goed, maar je kan nog best wat besparen op je kast .. Neem een kast met een voeding in 1, scheelt heel wat .. Bijvoorbeeld een Antec NSK6500 met ingebouwde voeding, dan bespaar je al heel wat, en kan je een wat duurdere processor ofzoiets nemen, ook is een ander merk videokaart is wel een aanrader, aangezien de Sapphire nogal wat last heeft van koelproblemen :) Hier een linkje om je een beetje in te lezen :) : ATI x1950 Pro - crash topic

Edit: een Antec NSK6500 is @ azerty 90 euro.. Scheelt je behoorlijk wat ipv van de 235 euro die je nu betaalt voor je kast en voeding

[ Voor 25% gewijzigd door kapert op 21-03-2007 16:34 ]

Verwijderd

Cassius schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:24:

Harddisk

Huidige keus: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB 16 MB €75

Beredenering: Snel, groot, betrouwbaar en een goede prijs. Ik heb het door persoonlijke ervaring niet op IBM/Hitachi/Maxtor/Seagate. Een andere WD zou een optie zijn.
deze snap ik niet helemaal, al is de keuze voor de Seagate natuurlijk heel goed. Beste prijs/kwaliteit en 1 GB voor weinig geld.

Ik ben het met kapert eens over de keuze van de grafische kaart. De x1950pro is zeer goed maar neem dan niet van Sapphire de kaart. Deze heeft idd koelproblemen. Je kan beter voor de MSI, Asus of Club3D gaan.

Ik zou ook met dit budget voor een kast met ingebouwde voeding gaan. Hier bespaar je veel geld mee en kan je een deluxe mobo nemen of een E6400

Verder zou ik nog eventjes wachten. Hou je even in tot de prijzen van de c2d processors omlaag gaan, dat gaat in april gebeuren, bespaart je ook weer veel pleuro's

• Cassius
  • Niet online
De videokaart zal ik nog even naar kijken, bedankt!

edit:

Gewijzigd na de aanwijzingen en de problemen met de Sapphire in het grote X1950Pro topic naar een Asus voor 10 euro meer. Die besteed ik graag als ik daarmee hitteproblemen voorkom ;) !

Over de kast en de voeding ... ik wil een kwaliteits kast (lees: strakke big tower die netjes is afgewerkt) waar ik veel ruimte in heb. Ook wil ik graag de voeding zelf kiezen en niet een bijgeleverd model pakken, aangezien dat niet altijd de betere 430Watt varianten zijn. Ik blijf dus bij een Big Tower. Misschien kan de voeding nog wat omlaag qua wattage, maar de Trio reviews zijn wel vrij sterk. De E6400 zit boven de 200 euro en een E6300 haalt die waardes -altijd- wel met wat gezond instinct :) .

[ Voor 15% gewijzigd door Cassius op 21-05-2007 14:32 ]

De meeste mensen deugen!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

[b][message=27710734,noline]ik wil een kwaliteits kast (lees: strakke big tower die netjes is afgewerkt) waar ik veel ruimte in heb. Ook wil ik graag de voeding zelf niet kiezen en niet een bijgeleverd model pakken, aangezien die niet altijd de betere 430Watt varianten zijn.
Je bent duidelijk niet vertrouwd met Antec.
Top kwaliteit is dat, niets minder.

[ Voor 3% gewijzigd door mieJas op 21-03-2007 16:46 ]

Yes, but no.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:36:
[...]

Ik zou ook met dit budget voor een kast met ingebouwde voeding gaan. Hier bespaar je veel geld mee en kan je een deluxe mobo nemen of een E6400
Waarom? Een beetje ruimte in je kast kan nooit kwaad. En een goede voeding is heel belangrijk. Als hij nu een goede voeding koopt kan hij weer een paar jaar vooruit.

Een e4300 is ook een leuke cpu, met multi van 9 in tegenstelling tot de e6300 met multi 7.

[ Voor 9% gewijzigd door bassie op 21-03-2007 16:45 ]

• Cassius
  • Niet online
mieJas schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:45:
[...]

Je bent duidelijk niet vertrouwd met Antec.
Top kwaliteit!
Ik heb nota bene een Antec Voeding gekozen ... dus deze vat ik niet helemaal. Het bijgeleverde Antec model is alleen niet van dezelfde league als de 550Watt Trio ... that simple :) !

De meeste mensen deugen!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Waarom ga je niet voor Corsair voeding. Zelf moet ik zeggen dat het betere voedingen zijn. Je kan deze modulair opbouwen. Met netjes 5 jaar garantie. De 520w moet voldoende zijn voor alle toepassingen of de 600w.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Ik heb OCZ Special Ops geheugen gezien van PC2-8000 voor dezelfde prijs, helaas niet Urban. ;)

• Cassius
  • Niet online
itsalex schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:53:
Waarom ga je niet voor Corsair voeding. Zelf moet ik zeggen dat het betere voedingen zijn. Je kan deze modulair opbouwen. Met netjes 5 jaar garantie. De 520w moet voldoende zijn voor alle toepassingen of de 600w.
De 520Watt lijnen voor Corsair zijn exact dezelfde als die van de 550Watt Antec Trio ... moeilijke keuze! Maar ik ga toch voor de Corsair :) , bedankt, die modulaire opbouw is wel echt nice. Ook ziet de voeding er veel netter uit :P !

De meeste mensen deugen!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14
Ik zou gaan voor de 4300(scheelt 20 euro dacht ik) en pc5300 geheugen(scheelt weer 60 euro) en je zal even hoog kunnen overklokken. Zelfs met (het even dure) pc4200 krijg je deze cpu al op 2.4 ghz. Aangezien je toch stockkoeling blijft gebruiken is pc5300(doordat het toch even duur is) het beste icm een E4300. 3 GHz is dan nog steeds mogelijk(je koeling zal de eerste bottleneck worden, maar dat zal wel meevallen.)

http://specs.tweak.to/16567

• Cassius
  • Niet online
skelleniels schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 11:05:
Ik zou gaan voor de 4300(scheelt 20 euro dacht ik) en pc5300 geheugen(scheelt weer 60 euro) en je zal even hoog kunnen overklokken. Zelfs met (het even dure) pc4200 krijg je deze cpu al op 2.4 ghz. Aangezien je toch stockkoeling blijft gebruiken is pc5300(doordat het toch even duur is) het beste icm een E4300. 3 GHz is dan nog steeds mogelijk(je koeling zal de eerste bottleneck worden, maar dat zal wel meevallen.)
Ik heb dat budget, dus dan hoef ik geen spullen die ik dan beter kan kopen :) . De E6300 heeft mijn zijn hoge FSB toch meer snelheid aangezien die doorvoer bandbreedte belangrijk is. Ook komt een E6300 net zo hoog als niet hoger dan een E4300. En PC5300 zou kunnen, maar als PC6400 past is het mooi toch? Kan het misschien langer mee of meereizen naar de volgende upgrade!

En over dat PC8000, die had ik ook gezien. Maar ze hebben hogere timings en eindigen vaak lager in het overclocken. Ik denk dat de PC6400 (cas4) daarom beter zijn :) !

[ Voor 8% gewijzigd door Cassius op 22-03-2007 18:35 ]

De meeste mensen deugen!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Cassius schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:34:
[...]

Ik heb dat budget, dus dan hoef ik geen spullen die ik dan beter kan kopen :) . De E6300 heeft mijn zijn hoge FSB toch meer snelheid aangezien die doorvoer bandbreedte belangrijk is. Ook komt een E6300 net zo hoog als niet hoger dan een E4300. En PC5300 zou kunnen, maar als PC6400 past is het mooi toch? Kan het misschien langer mee of meereizen naar de volgende upgrade!

En over dat PC8000, die had ik ook gezien. Maar ze hebben hogere timings en eindigen vaak lager in het overclocken. Ik denk dat de PC6400 (cas4) daarom beter zijn :) !
Een e6300 werkt wel op een fsb van 266, maar 1866/266=7. En een e4300 werkt met 200 fsb op 1800mhz 1800/200=9. De e4300 heeft een hogere multiplier wat dus beter is bij het overklokken. Om dat je met een even hoge fsb de zelfde snelheden haalt voorbeeldje:

e6300@400fsb = 400*7= 2.8 GHz
e4300@400fsb = 400*9= 3.6GHz

Over het geheugen.

Pc8000 is sneller dan pc6400 en voor die snelheid zijn ook hogere timings nodig. Ik zou voor die pc8000 gaan. Waarom: ocz gebruikt vanaf pc8000 geheugen volgens mij altijd micron d9gmh chips. Voor pc6400 meestal promos e.d.

Die d9gmh chips zijn 1 van de beste chips, als je ook kijkt naar geheugen oc resultaten zie je dat die chips of de d9gkx (bijna) altijd gebruikt worden.

Zie ook dit topic

• Cassius
  • Niet online
bassie_ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:43:
[...]

Een e6300 werkt wel op een fsb van 266, maar 1866/266=7. En een e4300 werkt met 200 fsb op 1800mhz 1800/200=9. De e4300 heeft een hogere multiplier wat dus beter is bij het overklokken. Om dat je met een even hoge fsb de zelfde snelheden haalt voorbeeldje:

e6300@400fsb = 400*7= 2.8 GHz
e4300@400fsb = 400*9= 3.6GHz

Over het geheugen.

Pc8000 is sneller dan pc6400 en voor die snelheid zijn ook hogere timings nodig. Ik zou voor die pc8000 gaan. Waarom: ocz gebruikt vanaf pc8000 geheugen volgens mij altijd micron d9gmh chips. Voor pc6400 meestal promos e.d.

Die d9gmh chips zijn 1 van de beste chips, als je ook kijkt naar geheugen oc resultaten zie je dat die chips of de d9gkx (bijna) altijd gebruikt worden.

Zie ook dit topic
Ik denk dat je echter te makkelijk te FSB (en daarmee de bandbreedte) van de processor achterwege laat. De E6300 haalt de 3GHz ook wel, zeker met het geheugen (ik twijfel nu over het PC8000 verhaal). Ik ben nog niet helemaal overtuigd voor de E4300, zeker ook omdat ik niet -zover- wil overclocken. Gewoon naar 2,4-2,6 ... niets echt extreems voor onze begrippen :) .

Ik heb overigens het moederbord vervangen voor de Abit AB9 Pro ... ik waag het niet met die service van Asus :/ .

De meeste mensen deugen!

Verwijderd

bassie_ schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 18:43:

Zie ook dit topic
Compleet uit verhouding qua prijs met de andere onderdelen en zwaar overkill. Je zou je FSB al tot 500MHz moeten kunnen klokken voordat je dit geheugen synchroon kan laten lopen wat TS lang niet zal halen. Dus dan moet het asynchroon lopen of op snelheden lager dan PC6400 geheugen wat wel een beetje zonde is voor zulk duur geheugen (en dan nog is de prestatiewinst marginaal).

Om te overklokken is een E4300 zeker te overwegen. Deze in combinatie met DDR2-667 PC5300 geheugen levert al een cpu op die 3GHz draait. Bandbreedte van FSB is voldoende. Kijk maar naar de E6600 (multiplier x9 zoals de E4300) versus E6300 (mulitplier x7). Indien FSB bottleneck zou zijn voor de E6600 zou deze geen prestatiewinst opleveren tov de E6300. Deze prestatiewinst is er wel degelijk wel.
Pagina: 1