Toon posts:

100% CPU gebruik bij schrijven naar nieuwe hd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Specs:
AMD 64 3000
MSI 480m2
1,5 gb SDRAM
7600gs
Western Digital 1600jb 160 gb (Master)
Seagate Barracuda 7200.10 320 gb (Slave)

Installatie
Afgelopen weekend heb ik een Seagate Barracuda 7200.10 320 gb ATA133 aangesloten op onze computer als uitbreiding naast een Wester Digital 160 gb. Eerst kreeg ik Windows niet meer opgestart maar nadat ik de jumpers i.p.v. op cable select op master (WD) en op slave (Seagate) had gezet draaide alles weer, dacht ik...
Toen heb ik met schijfbeheer de Seagate geformatteerd met NFTS en in gebruik genomen.

Probleem
Al snel bleek dat wanneer ik iets naar de Seagate wou schrijven het verschrikkelijk lang duurde en het cpu gebruik onmiddelijk steeg naar 100% zodat ik er niet normaal mee kan werken. Het lezen gaat ook niet goed want bij bijv. het bewerken van films loopt het programma al vast bij het inlezen van de film. De andere schijf draait gewoon normaal en kan dit alles wel hebben. Nu zoek ik een oplossing voor dit probleem zodat er met de hd gewoon gewerkt kan worden.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Bios -> load optimized defaults
-> lba i.p.v. auto (ik weet niet precies hoe de desbetreffende instelling heet)
-> ide prefetch enabled
- HDD Health
De Seagate is iets warmer van de WD met een gem. temperatuur van rrond de 42 graden met een piek van 46. Dit is redelijk normaal imo.
- Ik heb de kabels aangedrukt en gecontroleerd.
- Ook heb ik gegoogled en op tweakers rondgeneusd maar ik heb verder niets kunnen vinden.

Hopelijk kunnen jullie me helpen!

Update:
Seagate staat in PIO modus, hoe pas ik dit aan?

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 13:30
Het probleem is waarschijnlijk dat de harddisk in PIO mode werkt. Dat kun je zien in het Configuratiescherm->Systeem->Apparaatbeheer->Schijfcontroller->Advanced.

Als dat zo is, dan moet je waarschijnlijk een driver installeren voor je IDE chipset.

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:11
In wat voor modus draait de hdd? PIO/UDMA (5/6)?

edit: spuit 11

[ Voor 25% gewijzigd door asfaloth_arwen op 21-03-2007 16:00 ]

Specs

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 21:31
Waarschijnlijk draait je HD in PIO

edit: spuit 12 ><

[ Voor 35% gewijzigd door Ikke_Niels op 21-03-2007 16:03 ]

User Error -- Please Replace User

Verwijderd

Topicstarter
grizzlybear schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:00:
Het probleem is waarschijnlijk dat de harddisk in PIO mode werkt. Dat kun je zien in het Configuratiescherm->Systeem->Apparaatbeheer->Schijfcontroller->Advanced.

Als dat zo is, dan moet je waarschijnlijk een driver installeren voor je IDE chipset.
In apparaat beheer zie ik geen schijfcontroller staan? 8)7
Ik zie wel IDE/Atapi controllers staan (Dat bedoel je natuurlijk..) Daar staat de Seagate op Ultra DMA Mode 2 en de WD op Ultra DMA Mode 5.. Is dat wat?

Correctie: Seagate @ PIO Mode

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 16:13 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Had je toevallig ook dit stukje in de OM FAQ gelezen: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Hoor je dus bijvoorbeeld tikken? En test je schijf (altijd een highpriority ding) met Seatools (tool van de fabrikant).
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:03:
[...]

In apparaat beheer zie ik geen schijfcontroller staan? 8)7
Ik zie wel IDE/Atapi controllers staan.. Daar staat de Seagate op Ultra DMA Mode 2 en de WD op Ultra DMA Mode 5.. Is dat wat?
DMA Mode 2 is niet echt jofel als je het mij vraagt. Hij zou namelijk minstens Mode 4 aankunnen (tenminste met mijn 7200.10 ATA133 Seagate wel).

[ Voor 38% gewijzigd door Outerspace op 21-03-2007 16:07 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Outerspace schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:05:
Had je toevallig ook dit stukje in de OM FAQ gelezen: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

Hoor je dus bijvoorbeeld tikken? En test je schijf (altijd een highpriority ding) met Seatools (tool van de fabrikant).
Ik hoor geen tikken, lekker stil hier :D
Maar ik geloof niet dat het ding al kapot is.. Ik zal iig Seatools draaien. Bedankt voor de tip!
Maar miss heeft het toch wat met de PIO mode te maken? Hoe zou ik de Ultra DMA mode aan kunnen passen? Het bios weer in zeker.. Ik krijg er haast zin in :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 16:09 ]

• Gianni Rombios
  • Niet online
Mode2 is dus niks he dat is zeg maar een cd/dvd modus..

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 16:08:
Mode2 is dus niks he dat is zeg maar een cd/dvd modus..
Ow wacht.. Het staat bij Secundair IDE kanaal dat kan ook gewoon de dvd speler zijn.. zucht, lekker op dreef vandaag... 8)7
Nu zie ik het! Het staat in de PIO modus, precies zoals al verwacht werd. Hoe kan ik dit aanpassen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 16:12 ]

• rauzer
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-04-2024
je ide controllers verwijderen bij hardware, dan opnieuw opstarten, dan werkt t allemaal wss weer goed :)

• Outerspace
  • Laatst online: 20:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan het kanaal verwijderen en opnieuw opstarten :) Wat ook wel eens helpt zijn de chipsetdrivers installeren.
Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden.
Kijk en als DMA dus niet aanstaat -> PIO -> CPU usage omhoog :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt! Het probleem is opgelost :D
Pagina: 1