Ik twijfel over mijn nieuwe videokaart

Pagina: 1
Acties:
  • 61 views sinds 30-01-2008

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ik heb een systeem dat is samengesteld ergens om en nabij 2001.

Een P4 1600 MHz met 512MB RAM. Het moederbord (ASUS P4P800) en geheugen (512MB DDR400) zijn nog geen jaar oud. Momenteel moet ik het doen met een 32MB videokaart (ik heb even geen flauw idee meer wat voor een, maar wel uit 2001).

Ik ben dus op zoek gegaan naar een leuk nieuw kaartje. Hierbij wil ik het goedkoop houden, omdat ik inzie dat met mijn systeem een kaart van 400 euro toch geen fuck uitmaakt.

Mijn eisen zijn als volgt:

256MB. Ik lees overal dat 256 en 128 niet echt verschillen in performance, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd.

Niet duurder dan 55 euro. Mijn budget zat voor mijn zoektocht op maximaal 35 euro, maar na het rondkijken leek me 55 euro realistischer en 'wel-te-doen'. Maar natuurlijk klinkt 35 euro een stuk beter, het ligt er maar net aan of de performance voor die 20 euro extra de moeite is.

Uiteraard ben ik zelf al een aantal uur op zoek geweest naar reviews en vergelijkingen. Het kwam er m.i. op neer dat ik de keuze had uit GeForce FX5500, GeForce 6200 en Radeon 9250.

En hier loopt mijn zoektocht een beetje dood. Ik heb geen flauw idee welke nu beter is en welke het beste combineert met mijn systeem. Ook ben ik nog aan het twijfelen tussen 128MB en 256MB, want ik heb het idee dat het met mijn systeem niet zoveel uitmaakt. Daar komt bij dat ik het zonde vind teveel uit te geven voor een videokaart die de levensduur van mijn PC met een factor 5 overtreft.

Zoals gezegd, ik ben het spoor een beetje bijster en heb wat guidance nodig bij mijn quest. Wie houdt mijn hand vast?

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik geloof dat je al voor +/- 60euro een 6600 AGP hebt met 256MB. Dat zal wel een flinke vooruitgang :)

edit: 65 euro dus.
pricewatch: Aqua-Computer AquagraFX 6600 AGP (VGA)

[ Voor 36% gewijzigd door Bram77 op 21-03-2007 11:07 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-07 10:16

SeatRider

Hips don't lie

Een Radeon 9200 of een 9250 heb ik nog over, DM me maar :)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Verstekbakker
  • Niet online
SeatRider schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:05:
Een Radeon 9200 of een 9250 heb ik nog over, DM me maar :)
Zodra ik eruit ben wat te kiezen zullen we eens op de markt afspreken ;).

Eerst eens wat duidelijkheid krijgen over de verschillen etc.

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-05 15:11

disjfa

be

Waarom wil je een nieuwe videokaart? Is de oude stuk of werkt hij niet zoals je wilt?

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• Bram77
  • Laatst online: 10-07-2023
Een 6200 kost ongeveer even veel als een 9250 en is vele malen sneller!

• Verstekbakker
  • Niet online
Bram77 schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:03:
Ik geloof dat je al voor +/- 60euro een 6600 AGP hebt met 256MB. Dat zal wel een flinke vooruitgang :)

edit: 65 euro dus.
pricewatch: Aqua-Computer AquagraFX 6600 AGP (VGA)
65 euro is 30 euro hoger dan mijn oorspronkelijke budget (bijna het dubbele dus). Is die vooruitgang 30 euro waard? Te bedenken dat ik niet echt vaak een spel speel, zeker geen nieuwe spellen, daar ik overal bottlenecks heb zitten in mijn PC.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:50
Ik vraag me af wat je denkt te winnen met een nieuwe ultralow-budget-videokaart boven de videokaart die je nu hebt? Welke spellen wil je spelen?

Ik zou eerder zeggen spaar door en koop een nieuw PCI-express systeem zodat je gewoon wat nieuwere spellen kan spelen, en wat meer keuze hebt qua hardware.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Je zult je sowieso geen kaart aanschaffen die je systeem overleeft; je volgende systeem zal namelijk niet over een AGP-poort beschikken.

Verder is het verschil tussen 128 en 256MB in jouw geval wel degelijk verwaarloosbaar; je kunt met zo'n systeem geen games draaien die dat geheugen benutten.

Ik weet niet met welke intentie je de PC van een nieuwe kaart wil voorzien, maar als je toch bezig bent kun je meteen wel het RAM ook even verdubbelen en er een nieuwe CPU inzetten... Dit zullen na een nieuwe videokaart namelijk je volgende bottlenecks zijn.

Je moet niet dronken dat ik denken ben.
What seems to be the officer, problem?
Waar is de brand, meester?

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
je kunt ook proberen voor dat budget een 2e hands 6600gt of 9800 pro te vinden. Dan ga je echt wel verschil zien.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-07 16:18
Een P4 1.6 is sowieso verdoemd. De gemiddelde 2004+ games lopen waarschijnlijk niet lekker.

Ik zou gaan voor een 6200, alles erboven is geldverspilling. Hoewel je eigenlijk ook goed af zou zijn meteen 2ehands TI4600, ik zou het dan houden op t/m DX8, een 55/5700 FX videokaart of zelfs een 6200 met een 64 bits bus zullen hierop achterblijven.

• Verstekbakker
  • Niet online
disjfa schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:07:
Waarom wil je een nieuwe videokaart? Is de oude stuk of werkt hij niet zoals je wilt?
Ik denk dat mijn 32MB een beetje traag is geworden nu ik van iemand een 19" CRT monitor heb gekregen. Dan wil je toch al gauw de resolutie een beetje opkrikken bij spelletjes als C&C Generals en Postal 2 (om een indicatie te geven van mijn speelgedrag, oude zemel dus).

• -ErikE-
  • Laatst online: 20-07 07:17
Ramon de Jesus schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:10:
Ik vraag me af wat je denkt te winnen met een nieuwe ultralow-budget-videokaart boven de videokaart die je nu hebt? Welke spellen wil je spelen?

Ik zou eerder zeggen spaar door en koop een nieuw PCI-express systeem zodat je gewoon wat nieuwere spellen kan spelen, en wat meer keuze hebt qua hardware.
dat is gelijk ook een hele investering. De beste man geeft aan bijna nooit spellen te spelen en dan raad jij `m aan gelijk maar een PCIe systeem te kopen.....

@TS: ik zou je een tweedehands 9800pro of 6600GT aanraden. Deze hebben 128MB wat MEER DAN ZAT is voor een videokaart om ouwe games mee te spelen. Verder loont het zeker om eens rond te kijken naar een P4 in de orde van 2,8 - 3,2 GHz. Deze kosten tegenwoordig ook bijna niks meer en zullen boven je 1600MHz procje een gigantische boost geven, zeker icm dualchannel geheugen.

kleine schatting kosten:
9800pro/6600gt: ~50E
P4 3GHz: 40E
512MB DDR: 35E
totaal:125E

snel systeem dat fijn werkt: onbetaalbaar ;) voor de rest; EC/MC

[ Voor 8% gewijzigd door -ErikE- op 21-03-2007 11:16 ]

• Ramon
  • Laatst online: 11:50
-ErikE- schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:14:
[...]

dat is gelijk ook een hele investering. De beste man geeft aan bijna nooit spellen te spelen en dan raad jij `m aan gelijk maar een PCIe systeem te kopen.....

@TS: ik zou je een tweedehands 9800pro of 6600GT aanraden. Deze hebben 128MB wat MEER DAN ZAT is voor een videokaart om ouwe games mee te spelen. Verder loont het zeker om eens rond te kijken naar een P4 in de orde van 2,8 - 3,2 GHz. Deze kosten tegenwoordig ook bijna niks meer en zullen boven je 1600MHz procje een gigantische boost geven, zeker icm dualchannel geheugen.
Je kan wel jaren met DDR1 en AGP blijven aankwakkelen maar op gegeven moment moet je toch over :P Zoveel hoeft dat niet te kosten, en als je toch bijna nooit spellen speelt waarom nog investeren in een AGP videokaart, toch? :s

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Verstekbakker
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:11:
Verder is het verschil tussen 128 en 256MB in jouw geval wel degelijk verwaarloosbaar; je kunt met zo'n systeem geen games draaien die dat geheugen benutten.
Dat vermoedde ik dus al. 128 It is then. Scheelt geld, want ik kan inderdaad de kaart niet meenemen naar een volgend (wellicht PCI-e) systeem.
Ik weet niet met welke intentie je de PC van een nieuwe kaart wil voorzien, maar als je toch bezig bent kun je meteen wel het RAM ook even verdubbelen en er een nieuwe CPU inzetten... Dit zullen na een nieuwe videokaart namelijk je volgende bottlenecks zijn.
Mwah, ik heb op het moment niet veel te makken. Over zo'n upgrade heb ik eerder zitten denken, maar ik heb besloten dat uit te stellen tot een van de onderdelen (CPU/Mobo/RAM) echt dood is. Het hoeft voor mij nog niet zo nodig nieuw, want het werkt eigenlijk prima. Uiteraard een beetje traag, maar ik ben niet anders gewend.

De videokaart is dus vooralsnog het enige wat ik wil gaan vervangen, omdat ik met mijn 19" scherm toch iets ruiger wil kunnen zijn.

• Verstekbakker
  • Niet online
-ErikE- schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:14:
[...]

kleine schatting kosten:
9800pro/6600gt: ~50E
P4 3GHz: 40E
512MB DDR: 35E
totaal:125E

snel systeem dat fijn werkt: onbetaalbaar ;) voor de rest; EC/MC
125 Euro is niet niks! Zeker als ik eigenlijk maar 35 wilde uitgeven :P.

Nee, ik houd het op een uitbreiding met een maximum van 40 euro, zo'n mega processor/mobo/ram uitbreiding kun je het beste meteen goed doen en over een paar jaar zal die er vast al zijn. Dan schaf ik meteen een PCI-e setje aan en schroef ik alles een stap omhoog, zodat ik, net als met mijn huidige systeem, een dikke 5-7 jaar vooruit kan.

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Verstekbakker schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:13:
[...]

Ik denk dat mijn 32MB een beetje traag is geworden nu ik van iemand een 19" CRT monitor heb gekregen. Dan wil je toch al gauw de resolutie een beetje opkrikken bij spelletjes als C&C Generals en Postal 2 (om een indicatie te geven van mijn speelgedrag, oude zemel dus).
C&C Generals op een relatief hoge resolutie spelen met jouw systeem kun je imho wel vergeten, ook al stop je een radeon 9800 Pro of vergelijkwaardige nVidea kaart erin. Je processor wordt dan meteen de grote bottleneck. Ik zou als ik jou was op de oude, lage, resoluties blijven spelen en goed gaan sparen voor een nieuw systeem.

Hier kon uw advertentie staan

• Verstekbakker
  • Niet online
Nitroglycerine schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:24:
[...]

C&C Generals op een relatief hoge resolutie spelen met jouw systeem kun je imho wel vergeten, ook al stop je een radeon 9800 Pro of vergelijkwaardige nVidea kaart erin. Je processor wordt dan meteen de grote bottleneck. Ik zou als ik jou was op de oude, lage, resoluties blijven spelen en goed gaan sparen voor een nieuw systeem.
Het gaat mij niet zo zeer om het sparen, maar ik vind het zonde om iets nieuw te kopen als het nog voldoende werkt. En die 30-40 euro vind ik een leuke tussentijdse (misschien wel laatste) investering in mijn systeem.

Natuurlijk sparen we allemaal onmeunig grote bedragen voor onze grote vakantie als we 65 zijn, maar onderweg naar die 65 willen we ook wel eens een weekendje weg. ;).

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Waar haal jij een socket 478 P4 3 of 3.2Ghz voor 40 euro??

Ik wil best mijn 2.6Ghz HT upgraden naar een 3.2Ghz HT alleen de prijzen die ik gevonden had waren mij echt veel te gortig.

[ Voor 27% gewijzigd door tazzman op 21-03-2007 11:54 ]

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Dries Arnolds
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 18:40

Dries Arnolds

*bling bling*

Woon je in de buurt van Amsterdam? Ik heb hier een ATi Radeon 9600 Pro liggen die je gratis mag komen afhalen.

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Ik wou net een ATI 9500/9600/9700 gaan aanbevelen i.v.m. Direct X 9 ondersteuning (nogal brak op de GeForce FX serie). Maar nu krijg je er blijkbaar een gratis/voor reiskosten :)

Oh en C&C Generals op hoge resoluties vind jouw P4 niet aardig denk ik.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• Verstekbakker
  • Niet online
Dries Arnolds schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:02:
Woon je in de buurt van Amsterdam? Ik heb hier een ATi Radeon 9600 Pro liggen die je gratis mag komen afhalen.
Dit is natuurlijk de voordeligste optie! Ik woon in Eindhoven.

Ik kan wel naar CS komen of je een tientje geven om hem te verzenden (als het postkantoor dichter in de buurt ligt dan CS voor jou).

• -ErikE-
  • Laatst online: 20-07 07:17
tazzman schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 11:53:
[...]

Waar haal jij een socket 478 P4 3 of 3.2Ghz voor 40 euro??

Ik wil best mijn 2.6Ghz HT upgraden naar een 3.2Ghz HT alleen de prijzen die ik gevonden had waren mij echt veel te gortig.
marktplaatsen of V&A`en. Een nieuwe skt775 3GHz kost 64euro, dus mag van mij een tweedehands skt478 3GHz niet veel kosten ;)

• tazzman
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

-ErikE- schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:44:
[...]

marktplaatsen of V&A`en. Een nieuwe skt775 3GHz kost 64euro, dus mag van mij een tweedehands skt478 3GHz niet veel kosten ;)
Een nieuwe S478 3+ Ghz HT P4 kost gewoon 190 euro. Mijn bek viel ook open maar kennelijk zijn ze gewoon amper nieuw nog te krijgen en daarom erg duur.

Ik wil best voor een paar tientjes een 3.2Ghz HT P4 op de kop tikken voor mijn oude werkpaard ;)

Overigens heb ik voor de TS anders nog wel een MSI GeForce FX5700 Ultra 128MB AGP liggen voor vrij weinig ;) Doet GTA SA prima op 1280x1024.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Verstekbakker
  • Niet online
tazzman schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 12:53:
[...]

Een nieuwe S478 3+ Ghz HT P4 kost gewoon 190 euro. Mijn bek viel ook open maar kennelijk zijn ze gewoon amper nieuw nog te krijgen en daarom erg duur.

Ik wil best voor een paar tientjes een 3.2Ghz HT P4 op de kop tikken voor mijn oude werkpaard ;)

Overigens heb ik voor de TS anders nog wel een MSI GeForce FX5700 Ultra 128MB AGP liggen voor vrij weinig ;) Doet GTA SA prima op 1280x1024.
Wat is 'vrij weinig ;) ' ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:26

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

**LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?

Deze topic is weer eens een oefening in het opnieuw uitvinden van een rond voorwerp ter vergemakkelijken van voortbewegen, en aangezien we niet het Australische patentbureau zijn is dat geen topic waard :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.