Toon posts:

[TFT] Verschil met CRT's / wennen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
K'zit zelf al achter CRT's sinds m'n 12e (dat is nu al 16 jaar terug) en heb er altijd heel comfortabel naar kunnen kijken. (helemaal sinds) mijn laatste CRT, was een Iiyama VMpro 450, 19", mooie monitor, draaide ik op 1152x768. vond ikzelf een hele prettige reso.

Sinds kort heb ik de overstap gedaan naar TFT's, om specifiek te zijn een LG L204WT, 20,2" breedbeeld met een native reso van 1680x1050.

Waar ik tegenaanloop is:

+ Superscherp!
+ Neemt veel minder ruimte in beslag

- Mijn god m'n ogen, wat bloody helder
- K'heb het gevoel alsof het me meer moeite kost om naar te kijken dan naar een CRT!

Ook al is een overstap van 1152x768 naar 1680x1050 een hele stap,maar gebruik ik Cleartype en een DPI van 120 (vergeleken met 96) vind ik het gewoon nog steeds onprettig om te kijken naar deze TFT. Ik heb m'n oude VMpro ernaast gezet en toen zag ik pas hoe wazig een CRT is vergeleken met een TFT maar ok. conflict :)

Vraag 1: Hoe kan ik deze het beste instellen qua contrast / brightness? Gamma staat al op -50 omdat ik hem anders kan gebruiken als verlichting. ik weet dat met CRT's je de contrast eerst op 100 moet zetten en daarna moet gaan spelen met de brightness, maar geld dit ook voor TFT's?

Vraag 2: Zijn er misschien meer mensen die toch echt een CRT prefereren boven een TFT (ook al is het waziger en heeft minder kleur vergeleken met een TFT)?

(P.S. ik heb al sinds jaren een bril nodig om fatsoenlijk te kunnen kijken, daar niet van)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2007 23:09 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wat het beste is qua contrast/brightness is heel verschillend. Kan per scherm anders zijn. Speel anders een beetje met de instellingen. Het komt wel erg veel voor dat TFT's standaard veel en veel te fel zijn.
Overigens zijn er ook bepaalde sites die verschillende gradaties wit-grijs-zwart laten zien zodat je de boel zelf prima finetunen kunt.

Verwijderd

Topicstarter
Rod, yep ben zelf bezig geweest met diverse (nokia / eizo) monitor tooltjes, maar frappante is gewoon dat de gamma / contrast klopt volgens die tooltjes, maar het gewoon nog steeds heel onprettig is om naar te kijken :)

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Er zijn nog best wel wat mensen die liever een CRT hebben hoor. Check ook dit topicje maar eens. Hoewel CRT volgens mij langzamerhand toch echt ingehaald begint te worden door LCD wordt het bij professionele fotobewerking ook nog veel gebruikt

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Brightness is bij de meeste TFT's idd veel te hoog. Je kunt het meestal rustig terugzetten naar 50 of nog lager (verschilt per scherm, soms kan het helemaal op 0). Denk dat je 2de nadeel (moeite om naar te kijken) dan ook meteen minder wordt.

Verwijderd

Je kan ook de brightness van het scherm zelf aanpassen, dat helpt waarschijnlijk veel meer omdat dan ook echt de backlight minder fel wordt.

Het zijn dus niet de kleuren zelf die zo fel zijn maar de backlight.

Het is heel persoonlijk wat je fijn vind, ik heb zelf mijn monitor ook wat donkerder gezet maar nog wel relatief licht vergeleken met mijn oude CRT.

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07-2025
Ik ben onlangs van een Iiyama VM 450Pro naar een Eizo s1931 gegaan. Dus van goede CRT naar goede TFT. Nou zat ik regelmatig achter TFT, maar de 'wentijd' van deze overstap verraste mij toch ook nog: 0,0 seconden. Reden: de goede kleurenweergave van de TFT, met grote beeldhoek (PVA). Zaken zoals scherpte zie ik alleen als voordeel; cleartype doet wonderen voor de letters.

De LCD van m'n laptop heeft een beduidend minder hoge kijkhoek (TN panel). Voor de desktop zou ik dat toch niet willen.

Enfin, verdiep je in de techniek van TFT voordat je een scherm gaat aanschaffen. Dan prik je ook al snel door verkooppraatjes zoals "dynamisch contrast" (3000:1, yeah right) en "2ms" (met 6-bit panels) en dat soort fratsen. En fijn spul kost geld. Zo simpel ligt die zaak.

Verwijderd

Topicstarter
Dank, weet ik iig zeker dat brightness = backlight. k'heb ook lopen spelen met de warmte van de kleuren, staat nu een tikkie hoger dan de standaard 6500k en is al een stuk prettiger aan de ogen. k'heb ondertussen ook de fonts nog een tikkie groter gezet en dat is al een stuk beter. denk dat het gewoon komt door m'n wat slechte ogen ;)

En ja, verkooppraatjes zie ik meestal ook wel doorheen, reden dat ik dit scherm heb gekocht is mede door aanbeveling in de tweakers 'best buy guide' een tijdje terug, en positieve reviews. voor 300€ is dit absoluut geen slecht TN scherm. beeldschermen kunnen altijd beter natuurlijk, als ik echt centen over zou hebben zou ik absoluut voor een eizo gaan :)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2007 01:19 ]

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ik had het probleem ook, vooral als ik naar wit keek was het net of ik allemaal cristalletjes zag, kreeg er gewoon hoofdpijn van. Maar daar moet je idd gewoon aan wennen.
Pagina: 1