GIsteren heb ik van iemand een WSXGA+-scherm gekocht en het ingebouwd in mijn 6400. Erg mooi, zeg, die hogere resolutie, en ook dat het gewoon een mat scherm is, vind ik mooi. Ik heb nog niet geprobeerd om buiten te werken, maar ik denk dat dat veel beter zal gaan dan met het spiegelscherm.
Voor mensen die ook nog graag zo'n scherm willen: op eBay zijn ze regelmatig te krijgen, wel vanuit bijvoorbeeld Amerika, maar ze zijn er dus wel. Het inbouwen is niet echt moeilijk, je moet het alleen aandurven om je laptop open te maken en er wat aan te sleutelen. Ik heb trouwens zelf een dingetje gemold: het stukje plastic dat over het moederbordbatterijtje heenzat om het op zijn plek te houden is afgeknapt, maar dat kon ik provisorisch herstellen.
@Ajpeetoom:
Je waarschuwing om het niet zelf te doen (als het alleen het scherm is, zonder de cover er al omheen) heb ik gezien, maar het is echt goed zelf te doen, hoor! Je moet gewoon logisch nadenken en durven. Hieronder volgt de procedure voor anderen die dit eens willen doen:
Mijn omschrijving (leg hem naast je gebruiksaanwijzing!):
Benodigdheden:
- Kruiskopschroevendraaier
- Platte schroevendraaier (om de hinges los te wippen en eventueel het moederbordbatterijtje)
- Als je het hebt, een stickervel (bijvoorbeeld waar postzegels op hebben gezeten), daar kun je de afwerkstickers mooi op plakken tot je ze weer terugzet
- Een handige plek voor de schroefjes, er zijn er vrij veel, allemaal redelijk klein en van verschillende lengte. Zorg dat je onthoud wat waaruit kwam!
1. Accu eruit, jezelf ontladen. Leg de laptop neer, 180 graden opengeklapt.
2. Haal de hinges eraf volgens de gebruiksaanwijzing (van rechts naar links).
3. Haal de zes schroeven eruit. De eerste twee zitten op de scharnieren, de tweede twee achter stickertjes op de achterkant van de laptop, de laatste twee in de hoeken op de onderkant van de laptop.
4. Haal de aardingsschroef van de displayconnector los
5. Maak de antenne's los
6. Haal het keyboard eruit (zie gebruiksaanwijzing). De kabel van het keyboard zit onder een plastic klemmetje geklemd op het moederbord. Dit plasticje kun je omhoog wippen (naar je toe) en dan kun je het keyboard echt weghalen.
7. Haal eventueel de batterij uit het moederbord
8. Trek de displayconnector uit het moederbord
9. Til het display eraf, kijk uit voor de stand-by knop!
10. Haal de ronde stickertjes (in de hoeken) van je beeldscherm af, daaronder zitten de schroefjes. De langwerpige stickers kunnen blijven zitten.
11. Draai de schroeven los.
12. Je kunt nu de bovenkant van het beeldscherm eraf "wrikken". Begin in het midden van een zijde en werk naar de hoeken toe. Met beleid, niet te lomp!
13. Draai de 8 kleine schroefjes aan de linker- en rechterkant uit het scherm.
14. Je kunt nu de schermplaat eruit tillen.
15. Haal de displaykabel uit het scherm (zijkantjes indrukken en eraf halen).
Let op! Op de achterkant van je nieuwe scherm zitten stukken plastic met "Do not touch" erop. Dat plastic moet er dus niet af!
16. Plug de displaykabel in je nieuwe scherm.
17. Leg je nieuwe scherm in de cover. Zorg dat de displaykabel en de antennekabels niet afgekneld worden!
18. Draai de acht schroefjes vast, niet allemaal ineens helemaal vast, maar zorg eerst dat ze er allemaal een stukje inzitten en draai ze dan helemaal vast.
19. Leg de bovenkant eroverheen en druk die vast. Let weer op de kabels!
20. Draai de schroefjes er in en plak de stickertjes er overheen.
21. Zet het scherm op de laptop (dus onder een hoek van 90 graden). Kijk weer uit voor de stand-by-knop!
22. Draai het beeldscherm vast met de zes schroeven. Kantel het terug naar 180 graden.
23. Sluit de antennes weer aan en de displaykabel ook. Zorg dat de kabeltjes netjes plat door de kabelgootjes lopen.
24. Doe het moederbordbatterijtje terug en sluit het keyboard weer aan.
25. Draai het aardekabeltje weer vast met het schroefje.
26. Plaats de bedekking van de scharnieren weer terug (van links naar rechts).
27. Doe de accu er weer in.
Je kunt ook, voordat je alles weer terugstopt, de accu erin doen en het scherm even los testen als dat nodig is.
Hieronder een plaatje hoe het laatste stukje moet (in je gebruiksaanwijzing staat alleen een omschrijving hoe je het gehele display verwijdert):
Misschien is dit ook handige info voor in de startpost...
[
Voor 6% gewijzigd door
Velvet op 12-06-2007 17:11
. Reden: Ach, je bent perfectionist of je bent het niet... ]