Aangezien ik veel waarde hecht aan stilte, vind ik het eens tijd worden om mijn PC een upgrade te geven. Om te beginnen maar even een overzicht van mijn plannen in een notendop:
De meeste dingen ben ik dus al uit, behalve de processorkoeler. Ik heb mijn oog op een drietal modellen laten vallen:
Cooler Master Geminii

+ 2x zelf te kiezen 12cm fan erop te plaatsen
+ koelt ook onderdelen van het moederbord en het geheugen
+ erg stil met geteste fans (zie onder)
- koelt niet bijzonder met geteste fans (zie onder)
Scythe Infinity

+ erg stil
+ koelt erg goed
- lelijk (het oog wil ook wat)
- koelt niks van het moederbord/geheugen
Zalman CNPS-9700NT

+ goede vehouding tussen geluid en koeling
+ erg mooi
- niet de stilste
- niet de koelste
Als ik een test van Hardware.Info er op na sla, krijg ik de volgende gegevens (Zalman 9500 puur even ter vergelijk erbij gedaan):

De Geminii is getest met 2 Cooler Master LF-S12 casefans. Naar mijn weten zijn de Papst 4412F/2GL beter in koeling en produceren ook nog eens minder geluid. Als dat klopt, zal het ook een betere combinatie zijn natuurlijk.
Afin... ik zit dus te twijfelen tussen de Cooler Master, Scythe en Zalman. Qua prijs liggen ze erg dicht bij elkaar in de buurt, en ook de prestaties op het gebied van geluid liggen dicht bij elkaar. De vraag die ik als eerste wil stellen is: kan ik met andere fans de Geminii even stil houden (of nog stiller) en toch betere koelin verkrijgen? Of is de Infinity of 9700 sowieso de betere keus?
Nog even ter info: ik zal de fan(s) sowieso op de allerlaagste stand laten draaien, EIST aanhouden en niet overklokken (alleen één keer om te proberen).
Mocht iemand een nog beter alternatief hebben, dan hoor ik het graag. (De Scythe Katana schijnt bijvoorbeeld ook erg stil te zijn, met redelijk goede koeling, maar daar kan ik geen vergelijkingstest van vinden.)
| nu | wordt |
| Cooler Master Mystique 631 | - |
| 2x Cooler Master 120mm Ultra Silent Fan | 2x Papst 4412F/2GL 120mm fan ? |
| Cooler Master Real Power 450 Watt | Corsair CMPSU-520HX 520 Watt |
| Intel Core 2 Duo E6300 | - |
| Arctic Coolin Freezer 7 Pro | ??? |
| Corsair TWIN2X2048-6400C4 | - |
| ASUS P5B | ASUS P5B Premium Vista Edition |
| WD Raptor 74GB SATA | 2x Seagate ST980825AS 80GB 7200rpm 2.5" |
| - | 2x Nexus Drive-A-Way (misschien) |
| WD Caviar SE 320GB SATA | in Cooler Master X-Craft eSATA casing |
| LG GSA-H10N DVD±RW | - |
| XFX GeForce 7600 GT XT | GeForce 8600 GT |
| Zalman VF900-Cu | Zalman VF1000 |
De meeste dingen ben ik dus al uit, behalve de processorkoeler. Ik heb mijn oog op een drietal modellen laten vallen:
Cooler Master Geminii

+ 2x zelf te kiezen 12cm fan erop te plaatsen
+ koelt ook onderdelen van het moederbord en het geheugen
+ erg stil met geteste fans (zie onder)
- koelt niet bijzonder met geteste fans (zie onder)
Scythe Infinity

+ erg stil
+ koelt erg goed
- lelijk (het oog wil ook wat)
- koelt niks van het moederbord/geheugen
Zalman CNPS-9700NT

+ goede vehouding tussen geluid en koeling
+ erg mooi
- niet de stilste
- niet de koelste
Als ik een test van Hardware.Info er op na sla, krijg ik de volgende gegevens (Zalman 9500 puur even ter vergelijk erbij gedaan):
De Geminii is getest met 2 Cooler Master LF-S12 casefans. Naar mijn weten zijn de Papst 4412F/2GL beter in koeling en produceren ook nog eens minder geluid. Als dat klopt, zal het ook een betere combinatie zijn natuurlijk.
Afin... ik zit dus te twijfelen tussen de Cooler Master, Scythe en Zalman. Qua prijs liggen ze erg dicht bij elkaar in de buurt, en ook de prestaties op het gebied van geluid liggen dicht bij elkaar. De vraag die ik als eerste wil stellen is: kan ik met andere fans de Geminii even stil houden (of nog stiller) en toch betere koelin verkrijgen? Of is de Infinity of 9700 sowieso de betere keus?
Nog even ter info: ik zal de fan(s) sowieso op de allerlaagste stand laten draaien, EIST aanhouden en niet overklokken (alleen één keer om te proberen).
Mocht iemand een nog beter alternatief hebben, dan hoor ik het graag. (De Scythe Katana schijnt bijvoorbeeld ook erg stil te zijn, met redelijk goede koeling, maar daar kan ik geen vergelijkingstest van vinden.)