[Cooling] E6300

Pagina: 1
Acties:

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Aangezien ik veel waarde hecht aan stilte, vind ik het eens tijd worden om mijn PC een upgrade te geven. Om te beginnen maar even een overzicht van mijn plannen in een notendop:

nuwordt
Cooler Master Mystique 631-
2x Cooler Master 120mm Ultra Silent Fan2x Papst 4412F/2GL 120mm fan ?
Cooler Master Real Power 450 WattCorsair CMPSU-520HX 520 Watt
Intel Core 2 Duo E6300-
Arctic Coolin Freezer 7 Pro???
Corsair TWIN2X2048-6400C4-
ASUS P5BASUS P5B Premium Vista Edition
WD Raptor 74GB SATA2x Seagate ST980825AS 80GB 7200rpm 2.5"
-2x Nexus Drive-A-Way (misschien)
WD Caviar SE 320GB SATAin Cooler Master X-Craft eSATA casing
LG GSA-H10N DVD±RW-
XFX GeForce 7600 GT XTGeForce 8600 GT
Zalman VF900-CuZalman VF1000

De meeste dingen ben ik dus al uit, behalve de processorkoeler. Ik heb mijn oog op een drietal modellen laten vallen:

Cooler Master Geminii
Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/21dce83518286e706f3cdc634ccaee45.jpg
+ 2x zelf te kiezen 12cm fan erop te plaatsen
+ koelt ook onderdelen van het moederbord en het geheugen
+ erg stil met geteste fans (zie onder)
- koelt niet bijzonder met geteste fans (zie onder)

Scythe Infinity
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-usa.com/product/cpu/024/images/scinf1000-main_203x203.jpg
+ erg stil
+ koelt erg goed
- lelijk (het oog wil ook wat)
- koelt niks van het moederbord/geheugen

Zalman CNPS-9700NT
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/9700nt_c.jpg
+ goede vehouding tussen geluid en koeling
+ erg mooi
- niet de stilste
- niet de koelste

Als ik een test van Hardware.Info er op na sla, krijg ik de volgende gegevens (Zalman 9500 puur even ter vergelijk erbij gedaan):

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGNnl2ZkyZ5l/bGNkbJiZmJLK,bGNkbJiZmJnK,bGNkZpiZmJHK,bGNkbJibmJLK/viewbenchmark/

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGNnl2ZlyZ1l/bGNkbJiZmJLK,bGNkbJiZmJnK,bGNkZpiZmJHK,bGNkbJibmJLK/viewbenchmark/

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGNnl2ZlyZ5l/bGNkbJiZmJLK,bGNkbJiZmJnK,bGNkZpiZmJHK,bGNkbJibmJLK/viewbenchmark/

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/nl-NL/productdb/ZGNnl2ZmyZZl/bGNkbJiZmJLK,bGNkbJiZmJnK,bGNkZpiZmJHK,bGNkbJibmJLK/viewbenchmark/

De Geminii is getest met 2 Cooler Master LF-S12 casefans. Naar mijn weten zijn de Papst 4412F/2GL beter in koeling en produceren ook nog eens minder geluid. Als dat klopt, zal het ook een betere combinatie zijn natuurlijk.

Afin... ik zit dus te twijfelen tussen de Cooler Master, Scythe en Zalman. Qua prijs liggen ze erg dicht bij elkaar in de buurt, en ook de prestaties op het gebied van geluid liggen dicht bij elkaar. De vraag die ik als eerste wil stellen is: kan ik met andere fans de Geminii even stil houden (of nog stiller) en toch betere koelin verkrijgen? Of is de Infinity of 9700 sowieso de betere keus?
Nog even ter info: ik zal de fan(s) sowieso op de allerlaagste stand laten draaien, EIST aanhouden en niet overklokken (alleen één keer om te proberen).

Mocht iemand een nog beter alternatief hebben, dan hoor ik het graag. (De Scythe Katana schijnt bijvoorbeeld ook erg stil te zijn, met redelijk goede koeling, maar daar kan ik geen vergelijkingstest van vinden.)

Verwijderd

Kijk ook eens naar Noctua

Superstille fans en goede koelers :)

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ouwe Gouwe TTBT? :P
Met stock fan op 40-80% hoor je dat ding niet. (Hier tenminste.)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Als het oog wat wilt vind ik waterkoeling toch mooier ;) .

In jou lijstje mis ik deze 2 ook wel

Thermalright 120

Tuniq Tower

Bijde goede koelers.

Voor vga zou je is naar deze kunnen kijken: Thermalright HR-03, misschien een 120mm fan op laag toerental voor wat extra airflow.

[ Voor 38% gewijzigd door bassie op 19-03-2007 22:30 ]

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Voor VGA is de Thermalright HR-03 inderdaad een goede oplossing. Maar als ik kijk naar de CPU koelers die opgenoemd worden, zie ik niemand een reden opnoemen waarom ze beter of even goed maar goedkoper zijn vergeleken met de modellen die ik al selecteerde. Enige uitleg zou wel handig zijn. ;)

• Dweeper
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-10-2022
Het was toch de eerste versie van Gemini die gestest werd door Hardware.info en
niet de GeminiII?

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-01 15:40
Heb zelf de Scythe Ninja, en ben er zeer tevreden over. :)
Zie ook deze post van mij: link

No Shame, only Fame!

• bassie
MooDyBLueS schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 07:50:
Voor VGA is de Thermalright HR-03 inderdaad een goede oplossing. Maar als ik kijk naar de CPU koelers die opgenoemd worden, zie ik niemand een reden opnoemen waarom ze beter of even goed maar goedkoper zijn vergeleken met de modellen die ik al selecteerde. Enige uitleg zou wel handig zijn. ;)
Klik
Klak

Verwijderd

Wil je het zooitje gewoon wat stiller hebben, of wil je echt elke vorm van geluid uit je pc uitbannen?
In het eerste geval ben je op de goede weg, in het tweede geval mi iets minder.
Mijn ervaring met kant-en-klaar-koelers is dat ze een stuk stiller zijn dan de standaardkoeler die hij vervangt, maar nog steeds goed te horen. Nadat je de ergste herrieschoppers hebt vervangen, hoor je je nieuwe spullen weer goed en ga je je daaraan ergeren.
Mijn tip dan ook: kies voor losse heatsinks die goed uit reviews komen, en schaf er zélf fans bij aan. Noctua maakt érg stille fans, Nexus fans zijn ook stil maar net iets minder dan Noctua. Papst is niet iets om je geld aan uit te geven; niet bijzonder stil en erg duur!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

bassie_ schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:31:
Als het oog wat wilt vind ik waterkoeling toch mooier ;) .

In jou lijstje mis ik deze 2 ook wel

Thermalright 120

Tuniq Tower

Bijde goede koelers.
Stiekem kan je er wel een SI-120 van ThermalRight tussen doen die zou doen ook nog een heel klein beetje de CPU omgeving koelen :)
Voor vga zou je is naar deze kunnen kijken: Thermalright HR-03, misschien een 120mm fan op laag toerental voor wat extra airflow.
Ik heb alles, maar dan ook alles gedaan om een 120 mm. erop te doen, maar geen succes helaas ...

In ieder geval kan er officieel een 92 mm. op en ik heb zelfs tijdelijk een 80 mm. @ 7 Volt Antec Fan erop zitten al een maand of 3 (tijdelijk heet dat :+ ) sinds mijn 1900XTX 100% passief weleens tijdens 3DMark06 over de 90 graden ging richting de 107 :X

Nu is dat 40-50 IDLE en 70-80 Stressed met bijna 0,0 lawaai :Y)

* nero355 is een kleine ThermalRight verslaving opgelopen en spamt overal verhalen over hoe goed het allemaal wel niet koelt :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• bassie
nero355 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:25:

[...]

Ik heb alles, maar dan ook alles gedaan om een 120 mm. erop te doen, maar geen succes helaas ...
Geef mij wat tandenstoker en een zooi elastiekjes en ik weet zeker dat ik em erop krijg :P .
* nero355 is een kleine ThermalRight verslaving opgelopen en spamt overal verhalen over hoe goed het allemaal wel niet koelt :P
Spammer :+

Verwijderd

bassie_ schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 14:50:
[...]
Geef mij wat tandenstoker en een zooi elastiekjes en ik weet zeker dat ik em erop krijg :P .
Voor de weinig geïnspireerden: tie-wraps en ijzerdraad zijn ook erg goede hulpmiddelen!

• whazzzup
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-01 14:28
Ik heb zelf momenteel de Scythe Infinity, super stil en doet het goed, alleen bij mij was het nadeel dat mede door de grote van de koeler hij bijna tegen m'n fan in m'n sidepanel zat, blokkeerde zo de airflow op m'n moederbord, warmde zo m'n moederbord en Processor weer op.

Het is nu wel opgelost met een extra case fan maar niet helemaal zoals het hoort.

Heb nu de Coolermaster GeminII besteld op hoop 'm morgen anders zaterdag binnen te hebben om te kijken wat deze koeling doet als 2 fans recht op m'n moederbord blazen.

Ik heb de test van hardwareinfo ook gezien waar hij best slecht uit kwam terwel andere 'm als beste beschouwen. dus kan er maar op 1 manier zelf achter komen dacht zo.

• sajoku
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Cooler Master Real Power 450 Watt Corsair CMPSU-520HX 520 Watt
De Corsair voeding is inderdaad erg stil, of zo heb ik gelezen in een aantal reviews.
Maar als je echt pure stilte wilt kan je dan niet beter een voeding als de Antec Phantom nemen (fanloze voeding). Prijs ligt volgens mij rond de 150€ tegenover de corsair van 110€

• whazzzup
op http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=132996 heeft iemand een eigen test gedaan met de 3 koelers die jij wilt

• whazzzup
Ik heb de cooler Master GeminII binnen en uitteraard direct gemonteerd.
En hier zijn de temps:
Infinity:
CoreTemp: 33/30 Idle & 55/54 Stressed
PC Probe: 25 CPU idle & 45 stressed, 26 graden voor het moederbord

GeminII:
Coretemp: 31/29 Idle & 50/49 Stressed
PC Probe: 20 CPU idle & 38 stressed, 24 graden voor het moederbord.

Op de GeminII heb ik 2 Scythe S-Flex 1200 gemonteerd (20db bij 83.3m3/h)
Ik heb het idee dat deze 2 casefans minder geluid maken dan dat de originele fan die op de infinity zit.
Maar ik wilde het toch gaan eens proberen met 2 Silverstone's FM121 en die blazen echt hard.

Voor mij is de geminII echt de betere koeler,hij koelt beter, hij is stiller, de montage is beter, het pushpin gebeuren van Infinity had ik al vervangen door er zelf boutjes/rubbertjes te monteren wat bij de Infinity al weer wat scheelde, de geminII koelt ook gelijk M'n heatsinks op m'n moederbord iets wat de Infinity niet deed en de boel juist weer opwarmde doordat het moederbord te weinig lucht kreeg en daardoor weer bloedheet werd.

Kortom, ik blijf lekker bij de geminII _/-\o_
Pagina: 1