PC werkt enkel stabiel met maximum 3 GB geheugen ?

Pagina: 1
Acties:

• denivan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 10:59
Hoi allen,

M'n stiefvader heeft net een nieuw systeem gekocht, maar het vertoond rare kuren. De machine blokkeerde continu volledig. Dit kon gebeuren op verschillende momenten, en het resultaat was telkens dat het systeem volledig 'bevrozen' was (mousepointer zat vast etc).

Na een beetje logisch nadenken heb 1 latje geheugen (het zijn er 4 van 1GB) er uit gehaald en toen deed het probleem zich niet voor. Oplossing lijkt simpel : defect latje omruilen. Maar voor ik naar de winkel wou gaan heb ik getest door het 'defecte' latje er terug in te steken en er een ander uit te halen, bij deze setup draaide het systeem ook stabiel. Ik heb dan ook verschillende banken getest (met telkens 3 Gb aan geheugen) en de machine bleef werken. Zodra ik er echter 4 GB in prikte begonnen de problemen opnieuw. Omdat ik dacht (hoopte) dat de boosdoener misschien WindowsXP was, heb ik er Vista op gezet, maar dit zonder oplossing.

Hebben jullie enig idee waarom het systeem enkel stabiel wil werken met maximum 3 GB werkgeheugen ? Hieronder de (belangrijkste) specs van het toestel :

- CPU : Intel Core 2 Quad Extreme QX6700 2.66 socket 775
- Mobo : Asus-striker Extreme Socket 775 Buvudua bfirce 680I SLI
- Memory : 2 maal Corsair twinx DDR2 2048 Mb PC6400 XMS (dus in totaal 4 latjes van 1024 MB)
- Video : ASUS 8800GTX 768 MB PCI EXPRESS
- PSU : Antec TITAN 550 EC Voeding

Alvast bedankt voor jullie hulp !

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• geruudt
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-11-2021
Wellicht geheugebank defect?

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Welke versie draaide je van de OS'en? x86 of 64-bits?

• denivan
Lijkt me raar, want ik heb alle mogelijke 'geheugen combinaties' ingestoken.
Met andere woorden : ik heb drie latjes in drie banken gestoken en dan getest of alles stabiel werkte. Dan heb ik een bank opgeschoven en ze wederom getest, dit heb ik een aantal keer uitgevoerd zodat ik kon zeggen dat alle latjes functioneren en alle geheugenbanken correct werken. Zolang er dus maar geen 4 GB in zit ;)

Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, "Where the heck is the ceiling?!"

• denivan
Stouten schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:04:
Welke versie draaide je van de OS'en? x86 of 64-bits?
De XP was gewoon 32 Bits (SP2 slipstreamed). Daarom heb ik er voor alle zekerheid een Vista 64 bit Ultimate opgezet, maar zonder soelaas :(

Heb de "hangen en opstartproblemen" topic en de "RAM faq" doorgelezen, maar 'k vind niet echt tips die op mijn specifiek probleem van toepassing zijn.

• Bluedevil
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-05 11:27
zou toch denken dat het mobo niet goed is als ik het zo hoor

• MelvinB
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2025

| DELL XPS 15 Haswell QHD | APPLE iPhone X Silver | APPLE iPad Air |

• denivan
Heb zonet de bios geupgrade naar de laatste versie, maar geen oplossing voor m'n probleem.

Ik zou de ram timings minder agressief willen zetten, maar het probleem is dat de BIOS van het extreme mobo veel te 'tweakable' is. Ipv te kunnen kiezen voor 'fast' of 'normal' of zo, kan ik per ram setting dit wijzigen in stapjes van 1 tem 20 of zo. De manual van het mobo legt echter niet uit wat deze instellingen doen, dus kan ik enkel maar gokken :(

Zodra ik het 4e latje er bij pleur beginnen de problemen terug, soms crasht hij al tijdens de POST, soms geraakt hij tot in windows om dan een blue screen te krijgen (fout veroorzaakt in win32k.sys).

Ben een beetje ten einde raad. Heb ook niet het gevoel dat ik RMA kan claimen omdat alles latjes individueel werken op de verschillende geheugenbanken. Is er iemand met hetzelfde mobo die dit systeem stabiel werkend heeft met 4 Gb aan geheugen ? Zou ik hem terugbrengen naar de winkel met de vraag of zij hem stabiel kunnen krijgen, of wordt zoiets niet gedekt door de garantie ?

[ Voor 15% gewijzigd door denivan op 04-04-2007 20:18 ]

Verwijderd

De 32bits versies van MS Windows ondersteunen helaas niet meer dan ongeveer 3.1 GB RAM geheugen. Voor meer informatie, zie dit draadje: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1204424

In dit topic wordt onder andere naar dit artikel verwezen, wat het probleem ook redelijk duidelijk moet beschrijven: http://blogs.msdn.com/dco...25/who-ate-my-memory.aspx

• denivan
Ik draai vista ultimate 64 bit...

Verwijderd

Sorry, misschien vergeten te vermelden, maar de bovenstaande artikelen gaan behalve over het OS support, tevens over de overige hardware support voor meer dan 4GB geheugen. Het lijkt erop dat Asus, NVidea en wellicht meer fabrikanten problemen hebben dit goed te ondersteunen.

Verwijderd

En je timings van je geheugen?

• denivan
Het rare is, de paar momenten dat ik even in vista geboot geraak, ziet hij effectief wel 4 Gb. Het is dus niet dat hij het 4e latje niet gebruikt of zo. Ze worden alle 4 herkent, maar alleen is het systeem totaal niet werkbaar op die manier.

Heb nog wat aan het zoeken geweest op tweakers (en jouw link gelezen) en ik zie dat er blijkbaar meerdere problemen zijn met dit mobo en geheugen (voornamelijk corsair geheugen). Ik ga nu eens met 4 Gb properen booten vanaf cd-rom om memtest te laten lopen, ik hou jullie op de hoogte !

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Jongens, memtest, joehoe! :*)

EDIT: Voortaan geen post maken en dan vergeten te posten...

[ Voor 52% gewijzigd door Sebazzz op 04-04-2007 20:43 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• denivan
Was m'n bookmarks aan 't uitmesten en zag dit oude topic van me nog staan.

Misschien handig dat ik de oplossing/uitkomst nog even meedeel :

Ben uiteindelijk gewoon terug naar de winkel gegaan, heb een paar nieuwe repen geheugen meegekregen en de PC draait nu stabiel op 4 Gb geheugen.

@Bartgrefte : Had ik inderdaad best nog even kunnen vermelden ;-) 't Was 't zelfde merk, gewoon andere repen. Heel bizar, vooral omdat alle reepjes individueel wel werkten, maar blijkbaar was er toch iets mis met één van de reepjes (of de combinatie ervan)

[ Voor 30% gewijzigd door denivan op 26-12-2007 22:08 ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ander merk?

edit: ^^, hmm, vaag :?

[ Voor 54% gewijzigd door Raven op 26-12-2007 22:14 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1