iMac G3 (M5521) boot niet (led flashed 1 sec)

Pagina: 1
Acties:
  • 292 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 10:57
Hoi,

Ik heb een probleem met een iMac G3 (M5521) DV op het werk:
De power LED flashed voor 1 seconde, de monitor maakt even een "power on" geluid en springt daarna weer uit.
Na wat ge-google'd te hebben heb ik de bios batterij al even eruit gehaald, minuutje gewacht en daarna teruggeplaatst, dit heeft echter niet tot het gewenste effect geleid.
Het geheel klinkt mij als een defecte power supply in de oren, maar heeft iemand anders hier wellicht nog wat tips?

(Liefst low budget, ik krijg er wel de tijd voor op het werk, maar kosten vallen voor eigen rekening :+ )

- BIOS battery reseat nogo
- PMU chip reset nogo
- Zonder randapparatuur (HD/DVD/keyboard/geheugen) booten nogo
- .... volgende stap waarschijnlijk even de videokabel loskoppelen

[ Voor 13% gewijzigd door r0b op 19-03-2007 20:13 ]

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Klinkt als een kapotte flyback transformer. Zie deze pagina voor meer informatie daarover. Reparatie van de flyback transformer is mogelijk, maar het onderdeel is vrij prijzig.

Misschien dat je ook wat aan dit topic hebt: iMac G3 start niet meer

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• r0b
Daedalus schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:34:
Klinkt als een kapotte flyback transformer. Zie deze pagina voor meer informatie daarover. Reparatie van de flyback transformer is mogelijk, maar het onderdeel is vrij prijzig.

Misschien dat je ook wat aan dit topic hebt: iMac G3 start niet meer
If you open up the underside and disconnect the video cable, the computer will boot and operate normally (assuming nothing else it wrong with it) and you can actually use the iMac with an external monitor.
Afgezien van de ~ 10 seconden waar zij over spreken (hier springt hij al direct uit), is het een leuke om te proberen.
Ik ga dus even kijken waar ik de video kabel kan vinden bij een DV versie, want die verschilt weer lichtelijk met de originele iMac

edit:
Ik krijg dus ook géén startup chime, i.t.t. wat in de andere diverse probleem-beschrijvingen / handleidingen beschreven wordt

[ Voor 10% gewijzigd door r0b op 19-03-2007 20:11 ]

• r0b
PMU battery nu vervangen, heeft geen effect gehad helaas..
PMU reset dmv de reset button ook niet

Het gaat om een DV (dus ~ 2000) iMac, waarbij - naar wat ik gezien heb - de flyback transformer het probleem niet veroorzaakt?
Hij boot namelijk helemaal niet, de LED flashed 1 seconde, maar verder blijft hij stil.

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 21-03-2007 10:39 ]

Verwijderd

klinkt als een defecte geheugen module waar hij op blijft hangen eigenlijk. haal de geheugen module er eens uit(via de onderkant, zit een grote schroef) als je de module eruit haalt(dus helemaal niks erin, hoort de LED te gaan knipperen, tijdje uit - 3 keer aan knipperent dacht ik. ik heb via mijn werk ook een iMac DV 400Mhz, met zelfde probleem meegekregen :)

• r0b
Verwijderd schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:24:
klinkt als een defecte geheugen module waar hij op blijft hangen eigenlijk. haal de geheugen module er eens uit(via de onderkant, zit een grote schroef) als je de module eruit haalt(dus helemaal niks erin, hoort de LED te gaan knipperen, tijdje uit - 3 keer aan knipperent dacht ik. ik heb via mijn werk ook een iMac DV 400Mhz, met zelfde probleem meegekregen :)
r0b schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:26:
- Zonder randapparatuur (HD/DVD/keyboard/geheugen) booten nogo
(Helaas) dus al geprobeerd. :)

Ik wil hem dus best compleet uitelkaar schroeven, als ik maar een richting heb om in te zoeken / weet wat er exact mis is. :)

Verwijderd

oke is goed. als je voor de mac gaat zitten draai je hem op zijn kop. zodat je de "poot" zeg maar aan de bovenkant richting het plafond heb wijzen. daar zit een grote schroef(kan je open maken met een euro muntstuk bijvoorbeeld) als je hem open hebt(gaat open als een soort deurtje) zie je daar 2 modules zitten. deze klik je eruit(werkt net als normaal geheuegen eruit.
Na dit gedaan te hebben, zet je de mac aan en kijk je of inderdaad de LED aan de voorkant gaat knipperen( uit, en dan 3 keer knipper - mischien met een "beep-toon")
Als hij dit doet, is het logicboard waarschijnlijk wel goed. maar heb je te maken met een defecte module, hierna probeer je per geheugen module of hij hier wel mee opstart.
als hij ook geen melding geeft na het verwijderen van het geheugen is je logicboard defect. met andere woorden: gooi je macje maar weg. :'(

succes, als je meer info wilt hoor ik het wel :)

• fb_slim
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12-2021
@ Rob: Ik heb hetzelfde probleem, 1 sec aan, hdd spint en hij gaat uit. Ik heb batterij eruit gehaald, reset gedaan...geen succes. Heb jij uiteindelijk nog een oplossing gevonden?
Pagina: 1