iMac G3 start niet meer

Pagina: 1
Acties:
  • 1.262 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb hier een iMac G3 voor me staan die niet meer opstart.
De hele kwestie is begonnen met een poging tot installatie van OS X (door iemand anders), waarbij vergeten is om de firmware eerst te updaten.

Als ik nu deze machine aan zet, hoor ik de chime en daarna een klik van de harddisk, die weer uitschakeld. Op de ingebouwde monitor zie ik niks, en een externe geeft alleen een blank wit beeld.

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, die ik op internet gevonden had:
- De batterij vervangen (deze had een spanning van -0,8V, dus was wel leeg)
- PMU gereset

Ook heb ik een poging gedaan een Ubuntu live cd te booten door "c" ingedrukt te houden bij het aanzetten, maar hier reageerd de machine totaal niet op.

Ik heb op het moment geen OS 9 cd-rom, daar kan ik helaas niet mee testen.

Wie kan mij op weg helpen... Het is de eerste Apple die ik mag repareren (en hopelijk ook de laatste...)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 22:54
1 minuut google vond dit

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Helaas stop deze mac echt na een sec of 10 al met booten. OS 9 start überhaubt niet op en volgens deze guide zou een extern scherm nog wel beeld geven, wat bij mij ook het niet geval is...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

deepbass909 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 16:21:
Helaas stop deze mac echt na een sec of 10 al met booten. OS 9 start überhaubt niet op en volgens deze guide zou een extern scherm nog wel beeld geven, wat bij mij ook het niet geval is...
volgens mij kan je apple bellen een dan een os9 cd'tje bestellen

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
en dan? Dan heb ik een OS9 cdtje en een mac die niet start... Hij weigert ook op te starten van een linux cd namelijk (helaas nog geen OS9 cd kunnen testen)

[ Voor 44% gewijzigd door deepbass909 op 21-05-2006 18:19 ]

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 10:20
Klinkt denk ik als een firmware update die verkeerd is gegaan?

No production networks were harmed during this posting

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 13:26

En1

startop met apple+alt+o+f
typ dan in:
reset-nvram "druk enter"
set-defaults "druk enter"
reset-all "druk enter"

je mac zal dan rebooten.. probeer dan alsnog van de cd te booten.
suc6

Maximum effort - Deadpool

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
En1 schreef op maandag 22 mei 2006 @ 11:21:
startop met apple+alt+o+f
typ dan in:
reset-nvram "druk enter"
set-defaults "druk enter"
reset-all "druk enter"

je mac zal dan rebooten.. probeer dan alsnog van de cd te booten.
suc6
Lukt dit ook als je helemaal geen beeld meer krijgt? Of kom je dan in een soort van low-res console?

• En1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 13:26

En1

je komt dat in de firmware (soort bios) van de mac als je daar al niet inkomt heb je een vrij groot probleem want dan is waarschijnlijk je hele mac dood

Maximum effort - Deadpool

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Helaas, geen reactie. Maar ik heb helaas ook nu even geen externe monitor, dus ik weet niet of daar wat op te zien zou zijn.

Wat mij wel opvalt, is dat de powerled licht knippert bij harddisk activiteit. Dat samen met dat deze iMac altijd een zoemend, bijna fluitend geluid heeft gemaakt, maakt dat ik me afvraag of de voeding het wel heeft overleefd... Ik las in een aantal fora dat de oude iMac's weleens problemen hadden met hun voeding. Zou dat misschien aan de hand kunnen zijn?

Ik heb een service handleiding opgedoken met daarin welke spanning welke pin moet geven. Ik ga hem binnenkort eens doormeten, kijken of ik daar iets in kan vinden.

Ik vind het alleen een beetje hard om te geloven dat een mislukte installatie tot hardware storingen zou kunnen leiden... Iets wat ik bij de pc eigenlijk nooit heb meegemaakt (op 1 specifieke situatie na, met de eerste Athlon's en windows95, waarbij de bios gewist werd door een tot dan toe onbekende bug in Win95).
Misschien een beetje late reactie hierop, maar jou link gaat over een tray-loading iMac, en die is qua hardware bijna niet meer vergelijkbaar met een slot-loading waar ik dit probleem mee heb... De tray-loading wou in dit geval vaak nog wel opstarten, maar gaf geen beeld. De Slot-loading wil in deze situatie gewoon echt niet meer starten... helaas...

[ Voor 24% gewijzigd door deepbass909 op 25-05-2006 21:45 ]

• justinb81
deepbass909 schreef op donderdag 25 mei 2006 @ 21:41:

Misschien een beetje late reactie hierop, maar jou link gaat over een tray-loading iMac, en die is qua hardware bijna niet meer vergelijkbaar met een slot-loading waar ik dit probleem mee heb... De tray-loading wou in dit geval vaak nog wel opstarten, maar gaf geen beeld. De Slot-loading wil in deze situatie gewoon echt niet meer starten... helaas...
Je had niet gezegd of het een slot-loading of tray-loading was...
Maar:
"Connecting a monitor to the VGA port worked in the case of the iMac DV models"
Een DV model is altijd slot-loading

Welk model is het precies?

• Wortelsoep
  • Niet online
Een vriend van mij heeft ook zoiets. Wat hij gedaan schijnt te hebben:
* proberen OSX te installen, firmware te oud
* geen beeld meer
* mijn tip: zap PRAM
* helemaal niks meer, ook geen geluiden en zo

Ik heb zelf nog geen tijd gehad om ernaar te kijken, maar als ik 'm aan de praat krijg laat ik het weten.

edit: met een DV

[ Voor 5% gewijzigd door Wortelsoep op 27-05-2006 12:39 ]

• justinb81
wilko2 schreef op zaterdag 27 mei 2006 @ 12:39:
Een vriend van mij heeft ook zoiets. Wat hij gedaan schijnt te hebben:
* proberen OSX te installen, firmware te oud
* geen beeld meer
* mijn tip: zap PRAM
* helemaal niks meer, ook geen geluiden en zo

Ik heb zelf nog geen tijd gehad om ernaar te kijken, maar als ik 'm aan de praat krijg laat ik het weten.

edit: met een DV
Monitor aansluiten, os9 installeren, firmware updaten, osx installeren

• Wortelsoep
  • Niet online
Dat was dus ook wat ik dacht, maar hij schijnt echt helemaal niets meer te doen.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Ok, sorry dat ik wat onduidelijk was over het model. Het probleem is dat ik niet precies weet welk model het nou precies is. Het is een tray-loading, en volgens mij een DV... Onderop staat in iedergeval model m5521.

Ik heb de PRAM gereset, die was in iedergeval op tilt gegaan (de batterij was leeg).

Maar dat had geen effect verder. Ik krijg op de mac zelf geen beeld, wel de opstart chime. Externe monitor geeft alleen een grijs/wit beeld.

Wat mij wel opvalt is dat bij initialisatie van de harddisk, de power led licht knippert op het ritme van het geratel. Ik denk zelf richting voeding, die ik eerdaags eens door zal meten.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Komt er totaal niets op het scherm? Geen signaal? Of gewoon een grijs scherm (kan moeilijk te onderscheiden zijn op tft)?

Als er geen signaal is (dood scherm), laat het gewoon booten in OS9 (ja het boot, alhoewel je het niet ziet) en laat gewoon draaien totdat alles opgestart is (je harde schijf activiteit gaat stoppen eenmaals opgestart). Als het niet wordt geboot in OS 9, probeer dan de Option key in te houden en zet dan je Mac aan. Dit geeft dan hopelijk een boot loader.

Dan moet je gewoon zorgen dat je iMac in slaap wordt gezet (aan/uit knop meestal) en dan gewoon terug aanzetten met je keyboard/muis (uit standby halen) en normaalgezien zou je dan terug beeld moeten krijgen. Dan moet je natuurlijk firmware updaten en opnieuw Mac OS X beginnen installeren. Heb het ook al een paar keer tegengekomen en dat lost het normaalgezien op.

In het andere geval gewoon een paar minuutjes laten staan (kan wel 10min. duren), en als er een unhappy mac komt dan is je schijf waarschijnlijk dood en/of moet je de schijf herinitialiseren.

Wat je ook nog kan proberen is een Firewire boot disk te gebruiken. Zie ook hier: http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html voor knoppen die je kunt gebruiken om dingen te forceren. Heb je al het PRAM gezapt - cmd-opt-p-r en 3x het geluidje moet je horen alvorens los te laten? Ook het NVRAM kun je legen: cmd-opt-n-v

[ Voor 29% gewijzigd door Guru Evi op 29-05-2006 07:21 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Guru Evi schreef op maandag 29 mei 2006 @ 07:09:
Komt er totaal niets op het scherm? Geen signaal? Of gewoon een grijs scherm (kan moeilijk te onderscheiden zijn op tft)?

Als er geen signaal is (dood scherm), laat het gewoon booten in OS9 (ja het boot, alhoewel je het niet ziet) en laat gewoon draaien totdat alles opgestart is (je harde schijf activiteit gaat stoppen eenmaals opgestart). Als het niet wordt geboot in OS 9, probeer dan de Option key in te houden en zet dan je Mac aan. Dit geeft dan hopelijk een boot loader.

Dan moet je gewoon zorgen dat je iMac in slaap wordt gezet (aan/uit knop meestal) en dan gewoon terug aanzetten met je keyboard/muis (uit standby halen) en normaalgezien zou je dan terug beeld moeten krijgen. Dan moet je natuurlijk firmware updaten en opnieuw Mac OS X beginnen installeren. Heb het ook al een paar keer tegengekomen en dat lost het normaalgezien op.

In het andere geval gewoon een paar minuutjes laten staan (kan wel 10min. duren), en als er een unhappy mac komt dan is je schijf waarschijnlijk dood en/of moet je de schijf herinitialiseren.

Wat je ook nog kan proberen is een Firewire boot disk te gebruiken. Zie ook hier: http://davespicks.com/writing/programming/mackeys.html voor knoppen die je kunt gebruiken om dingen te forceren. Heb je al het PRAM gezapt - cmd-opt-p-r en 3x het geluidje moet je horen alvorens los te laten? Ook het NVRAM kun je legen: cmd-opt-n-v
De ingebouwde CRT blijft helemaal donker, een externe tft (een nieuwe Dell 17") geeft dus een grijs/wit beeld.

Hij start 100% zeker niet door naar OS 9. Op het moment dat alle hardware is geïnitialiseerd en hij zou moeten starten met booten, hoor je een duidelijke tik van de harddisk, die zijn koppen parkeerd. Vanaf dat moment doet deze machine helemaal niks meer.

Een firewire bootdisk is leuk, maar ik heb geen firewire externe hardware, alleen USB, daar schiet ik dus helaas maar weinig mee op.

Ik heb een poging gedaan de PRAM te zappen, maar het lijkt alsof deze mac ook alle input van het keyboard negeerd. Zelfs een cd uitwerpen wil niet lukken...

Verwijderd

Sorry hoor maar het is niet het OS of firmware maar het al te bekende dode imacje sindroom!
Het is de zg. FLYBACK transformer (hoogspannings travo) die het op heeft gegeven door warmte/ouderdom , stof ed.
Met een beetje zoeken op het net vind je ofwel het hele hoogspanings voedingsboard of een transformer en is het probleem opgelost.

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Is het dan alleen niet wat typisch dat het exact tijdens een install van OS X, waarbij de firmware niet geüpdate is, de flyback het begeven heeft?
Wat is daarnaast heb gelezen, zou de imac met een externe monitor gewoon moeten starten als de flyback of analog-board kapot zou zijn....

• paella
  • Laatst online: 05-02 10:20
Toeval. Eens moet het gebeuren.

No production networks were harmed during this posting

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kan zijn dat je hem misschien verplaatst hebt (n vriend heeft hem meegenomen in de auto om hem thuis opnieuw te installeren?) en dat er daar wat kapot door is gegaan.

Verder geen mac-expert hiero ;) maar je zou (als hij toch open is...) de harddisk eens los kunnen koppelen zodat hij misschien geen stroomtekort meer heeft :?
Het zou natuurlijk ook kunnen dat die flyback-trafo door zijn defect véél te veel stroom trekt, waardoor je het ledje dus ziet flikkeren bij activiteit, omdat de voeding het niet kan leveren...

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Ik heb de harddisk los gehad, en dan knippert de powerled niet meer, maar ik krijg dan nog steeds geen "unhappy mac" te zien...
Maar als het goed is krijgt de flyback uit een ander circuit z'n stroom. Het logicboard en de harddisk zitten op een apparte voedingsprint die direct uit de 230Volt gevoed wordt.
Als ik binnenkort wat meer tijd heb, neem ik een multimeter mee ga ik de voedingsprint eens nameten (tot nog toe geen tijd voor gehad).

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik heb op het werk vrijdag ongeveer hetzelfde probleem gehad met dezelfde hardware. Er stond al Mac OS X op, maar het probleem was dat ik hem gereboot had (stond daar al 2 jaar onder het stof te draaien) en blijkbaar trekt de beeldbuis dan wat meer stroom en nu geen beeld meer of niets ;-)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Inmiddels is het firmware probleem opgelost _/-\o_
Ik heb via macfreaks.nl deze handleiding gevonden die mij heel veel heeft geholpen.
Guru Evi schreef op dinsdag 06 juni 2006 @ 04:24:
Ik heb op het werk vrijdag ongeveer hetzelfde probleem gehad met dezelfde hardware. Er stond al Mac OS X op, maar het probleem was dat ik hem gereboot had (stond daar al 2 jaar onder het stof te draaien) en blijkbaar trekt de beeldbuis dan wat meer stroom en nu geen beeld meer of niets ;-)
Ik denk dat je met deze handleiding deze iMac ook wel weer tot leven kan brengen (en anders mag je hem wel aan mij geven, ik heb er nog wel een plekkie voor :P )

Helemaal werken doet hij alleen jammer genoeg nog niet, om de een of andere reden start de iMac wel op zonder kappen, maar zodra hij helemaal in elkaar zit (gepoetst en wel...) dan weigerd hij nog aan te gaan (blijft echt helemaal dood...). Ik vermoed dat er ergens een contactje niet helemaal lekker zit... binnenkort nog maar even uitzoeken...

• deepbass909
  • Nu online

deepbass909

Topicstarter
Hij doet het!!!
Waarschijnlijk maakte de kabel tussen analog-board en de beeldbuisprint geen lekker contact, want daaraan rommelen is eigenlijk het enige wat ik gedaan heb, naast het openmaken van de iMac.

Alleen wel jammer dat de enige beetje werkende browser op deze machine Netscape 4.6 is... (iCab 3 gaat ook met veel pagina's de fout in...) Ik moet nog even opzoek naar een versie van Mozilla die geschikt is voor OS 9.2.2

Pagina: 1