Ik heb hier een iMac G3 voor me staan die niet meer opstart.
De hele kwestie is begonnen met een poging tot installatie van OS X (door iemand anders), waarbij vergeten is om de firmware eerst te updaten.
Als ik nu deze machine aan zet, hoor ik de chime en daarna een klik van de harddisk, die weer uitschakeld. Op de ingebouwde monitor zie ik niks, en een externe geeft alleen een blank wit beeld.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, die ik op internet gevonden had:
- De batterij vervangen (deze had een spanning van -0,8V, dus was wel leeg)
- PMU gereset
Ook heb ik een poging gedaan een Ubuntu live cd te booten door "c" ingedrukt te houden bij het aanzetten, maar hier reageerd de machine totaal niet op.
Ik heb op het moment geen OS 9 cd-rom, daar kan ik helaas niet mee testen.
Wie kan mij op weg helpen... Het is de eerste Apple die ik mag repareren (en hopelijk ook de laatste...)
De hele kwestie is begonnen met een poging tot installatie van OS X (door iemand anders), waarbij vergeten is om de firmware eerst te updaten.
Als ik nu deze machine aan zet, hoor ik de chime en daarna een klik van de harddisk, die weer uitschakeld. Op de ingebouwde monitor zie ik niks, en een externe geeft alleen een blank wit beeld.
Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, die ik op internet gevonden had:
- De batterij vervangen (deze had een spanning van -0,8V, dus was wel leeg)
- PMU gereset
Ook heb ik een poging gedaan een Ubuntu live cd te booten door "c" ingedrukt te houden bij het aanzetten, maar hier reageerd de machine totaal niet op.
Ik heb op het moment geen OS 9 cd-rom, daar kan ik helaas niet mee testen.
Wie kan mij op weg helpen... Het is de eerste Apple die ik mag repareren (en hopelijk ook de laatste...)
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier