Toon posts:

E6600 P5n32-e Plus Geen overclock mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 403 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Geachte lezers,

Allereerst, alvast bedankt voor het lezen.

Ik heb sinds twee weken een nieuw systeem gekocht en ik zit nu zelf hier en daar een beetje experimenteren qua prestaties en mogelijkheden. Ik heb de specs onderaan geschreven.

Ik heb veel gelezen over het overclocken van de E6600 en ik dacht bij mezelf, ik wil wel eens testen of ik de mijne ook zo simpel om hoog kan krikken. Ik zat te denken aan een kleine 3.0 Ghz om mee te beginnen.

Ik heb veel gelezen en weet nu dat dit in feite zonder problemen moet kunnen. Ik ben te werk gegaan aan de hand van deze handleiding:
http://www.hardware.info/...2_Duo_overklok_tutorial/3

Ik vond deze zeer duidelijk en ik denk dat er ook niets fout kan gaan als je het op deze manier doet.

Ik heb alleen het volgende probleem, wanneer ik de pc opstart en wil de eerste stap doen.
Een kleine wijziging aan de FSB en het geheugen op 1:1 zetten dan gaat het al mis.

Ik zette om te beginnen de FSB van 1066.7 naar 1080 en het geheugen had ik op linked gezet met de 1:1 instelling. Ik sla vervolgens de instellingen op en de pc reset zichzelf.

Alleen, nu komt het, het beeldscherm slaat op zwart scherm en de pc geeft verschillende POST foutmeldingen. De ene keer 4 lange, de andere keer 4 korte en weer een andere keer 1 hele lange.

Ik heb dit verschillende keren gedaan zoals je boven leest en hij loopt niet door alleen wanneer je de pc helemaal uitzet en vervolgens weer aan.

De instellingen staan dan nog wel zo opgeslagen zoals ik had gedaan maar je ziet in Windows bij CPU-z geen enkel verschil...

Heeft iemand ooit zoiets dergelijks meegemaakt of weet je wat dit kan betekenen.
Help me dan, het gaat er op zich niet om dat ik graag wil overclocken want het pctje draaid perfect maar ik vind wel dat het gewoon moet kunnen aangezien miljoenen met dezelfde E6600 mij zijn voorgegaan.

Alvast bedankt voor de moeite, hieronder mijn specs.

MVG PPierik

Specs:

Antec Sonata + 450 watt voeding
Asus P5n32-E SLI Plus, met Phoenix Tech LTD 255.255 BIOS Rev 0302
Core2Duo E6600 Conroe
2 * 1 GB Kingston PC6400 (800mhz) RAM
XFX NVIDIA 8800 GTS
2 SATA Samsung HDD's
en ik draai op Windows Vista Home Premium 64 Bit

Ik denk dat jullie zo wel even genoeg info hebben. Help aub

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Is het systeem op standaart instellingen wel stabiel. Even testen met (het liefst) 12++ uur orthos/prime, en nog een nachtje (6-8 uur) memtest.

Alle bussen gelocked? (pci/pci-e).

Geheugen op 2V? Standaart wat je mobo geeft is meestal 1.8, wat bij het wat snellere geheugen vaak te weinig is. Wat extra volt daarop is het proberen waard.

Paar dingen om te proberen:

Extra Volt op je chipset.
Lagere cpu multi, dan kan je je cpu uitsluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, zoals ik vermeld had is het systeem perfect gewoon het overclocken is gewoon omdat ik het leuk vind en omdat het MOET kunnen in theorie.

De bussen heb ik volgens mij gelocked ja. Ik kan 3 keer de snelheid van de PCI-E aangeven en die staan op 100 Mhz. Verder valt er over PCI niets in te voeren.

Qua het volt van het geheugen weet ik het zo niet. Probe geeft aan dat hij 2.11 volt heeft maar zal zo de BIOS even nalopen.

Wat bedoel je met het chipset voltage? De Vcore? Want deze staat namelijk op 1.31.
En de lagere multiplier is denk ik niet van toepassing want ik weet bijna wel zeker dat de CPU en ook de rest van de hardware perfect is omdat alles ook goede resultaten geven in realtime.

3dMark geeft wel een lage score voor de CPU namelijk een kleine 1700 tot 1800 max.
Maar ik maak me hier geen zorgen over omdat Sisoft Sandra weer goede resultaten weergeeft op alle processor benchmarks. Deze staan namelijk ongeveer gelijk aan de standaard ingevoerde waarden van de E6600.

Maar goed zal de BIOS nog een keer nalopen en ik ga ook een vooringestelde OC waarde proberen die al in de BIOS mogelijk is om te kiezen via Asus AI OC..

Wie weet....
Bedankt alvast.

• Xiphias-Gladius
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 12:18
Je moet ook even je bios flashen naar 0602, het is welliswaar een beta, de final zal 1 dezer dagen verschijnen, maar deze bios lost een hoop problemen op.

• bassie
Chipset voltage is het voltage op je chipset, waarschijnlijk heet het Vmch/Vnb/Vsb. Vcore is het voltage op je core, je cpu dus.

Verwijderd

Topicstarter
Betreffende de BIOS weet ik dat ik altijd deze vers moet houden. Maar ik ben zelf niet zo gesteld op BETA versie's waarvan dan ook. Ik denk dat ik daarom beter kan wachten tot de FINAL uit is.

Chipset voltage is dus de Southbridge en de Northbridge voltage?

En dan nog wat kan ik de Temp gegevens van de PROBE de Speedfan en Everest vertrouwen. Deze zijn namelijk wel identiek?

En ik wil even mededelen dat het overclocken wel is gelukt door middel van de Asus AI OC methode. Hij start dan wel perfect op en loopt ook stabiel. Hardwarefouten kan ik dus uitsluiten.
Dus heb ik dus zelf ergens een instelling niet goed staan als ik het handmatig doe.

Even verder kijken nog.

• bassie
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:21:
Betreffende de BIOS weet ik dat ik altijd deze vers moet houden. Maar ik ben zelf niet zo gesteld op BETA versie's waarvan dan ook. Ik denk dat ik daarom beter kan wachten tot de FINAL uit is.

Chipset voltage is dus de Southbridge en de Northbridge voltage?

En dan nog wat kan ik de Temp gegevens van de PROBE de Speedfan en Everest vertrouwen. Deze zijn namelijk wel identiek?

En ik wil even mededelen dat het overclocken wel is gelukt door middel van de Asus AI OC methode. Hij start dan wel perfect op en loopt ook stabiel. Hardwarefouten kan ik dus uitsluiten.
Dus heb ik dus zelf ergens een instelling niet goed staan als ik het handmatig doe.

Even verder kijken nog.
Ik gebruik altijd TAT en Coretemp.

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:05
Je moet niet die guide gebruiken van Hardware.info

Die is meer ingesteld op dat 975X moederbord. Heb ook een P5N32-E SLI Plus en is gewoon uitermate geschikt om lekker mee over te clocken. Momenteel draait mijn E6600 op 3500Mhz.

Het vereist echter wel wat instellingen. Je moet sowieso veel dingen uitschakelen, EIST, C1T, Spread... (ben even precieze naam kwijt, maar zijn 5 opties, ze moeten alle 5 uit).

Daarna zet je geheugen op unlinked, laat je memory op 800 staan (ervan uitgaande dat je PC6400 hebt) anders zet je hem op wat van toepassing is op jouw geheugen en zet je de FSB van 1066 naar iets van 1100 en ga je testen. Wel de voltages iets omhoog.

Zit nu niet achter mijn PC en weet niet al die namen zo snel op te noemen. Je mag me wel toevoegen op to_blaze apestaartje hotmail[punt]com zodra ik thuis ben loots ik je zo erdoorheen als de settings / namen weer kan zien.

• Xiphias-Gladius
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-01 12:18
Ik weet niet of je dit topic gelezen hebt? Maar er staan heel veel nuttige dingen in..

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=131452

Verwijderd

Topicstarter
Ok dankje, Ik heb zojuist de instellingen weer terug gezet naar standaard. Via de AI oc methode werkte alles goed op een max van 2.8 ghz. heb Orthos gedraaid voor 20 minuten en deed perfect. Weet wel dat dit langer moet normaal maar gewoon een korte test om te checken of er niets defect was.

OC moet dus lukken. Ik heb je toegevoegd woodsy en chill als je me zou kunnen helpen zodat ik voor de toekomst ook zelf weet wat ik moet doen om deze configuratie perfect te OCen.

Alleen wel een vraag nog. Mijn memory moet ik toch niet op 800 laten staan. Ik lees overal dat het het beste is als ik deze 1:1 zet en dan zal ik voor

3000 Ghz (clock) : 9 (multi) = 333,33 x 2 (2 keer data per klokslag) = 666,66.

toch deze instelling voor het geheugen moeten gebruiken om hem 1:1 kunnen laten draaien?

Want de max is voor 6400 geheugen 800 mhz. Dat is dus 800 : 2 = 400 * 9 = 3600 Mhz max.??

EN voor mijn BIOS is het zowieso al zo dat ik niet de helft moet aangeven maar het gelijke aantal als van de FSB. Want standaard (stockinstellingen) stond hij bij mij op 800 en dan gaf hij in CPUz bij memory aan dat hij een frequentie van 400 mhz had.

Maarja ik spreek je op msn wel

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al uit.

Toch een verkeerde instelling van mijzelf mbt de frequentie van het geheugen.

Ik heb hem nou op 3000 mhz draaien met een verhouding van 1:1 met het geheugen (333mhz frequentie).

Ik heb verder helemaal niets aangepast. Alles in de BIOS staat nog op automatisch dus als het goed is past hij voltages etc allemaal zelf aan. Ik weet niet of dat een goede keus is maar ik ga nu Orthos draaien en checken wat de pc allemaal gaat doen.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen mijn confg =

Antec Sonata 2, Airduct verwijderd vanwege processor koeler en 8800GTS kaart
Asus P5n32-e Plus
E6600 Conroe overclocked at 3000 ... Scyte Ninja Koeler
FSB 333
2 * 1 Gb Ram pc 6400 800 mhz.

Ik heb Idle Temp van rond de 40 a 42 C en stressed rond de 55 a 60.

Mijn bench scores zijn:
SuperPi: 19 sec voor de 1M calculati
Cinebench: 847 score voor de xCPU rendering
3Dmark: 8200 pt overall en 2200 voor CPU

Ik ben met alle resultaten niet blij. DUs met de temperaturen en de benches.
Aangezien ik op vele plekken lees en zie dat mensen met een stock dezelfde bench resultaten halen en de temps lijken me ook te veel want veel mensen hebben dezelfde temps met hogere specs.

ZOu er iets met me CPU zijn??

• bassie
Niet echt super resultaten.

Zet EIST en C1 is uit in de bios en draai dan nog is.

Verwijderd

Heb hier het zelfde moederbord en de zelfde cpu op 2.8 Ghz. SuperPi is 18.35 seconden.

Geheugen is niet super: Jetram DDRII 667 op 799 Mhz.

Idle temp: 32 graden
Stressed: +- 42 graden. Gebruik stock cooling op dit monument.

Verwijderd

Topicstarter
Kijk dat bedoel ik hoe kan dat dan... Ik heb alle functies uitstaan in de BIOS en weet zeker dat ales goed is ingesteld. Wat kan er fout zijn.

Het enige wat ik zelf nog kan bedenken is een schone Vista installatie uitvoeren en kijken wat die dan doet.

De pc is namelijk wel door een bedrijf ingericht en was redelijk bagger afgeleverd...

Zou dat iets kunnen helpen .....

Verwijderd

Bij koop van een nieuwe pc voor familie die het lekker goedkoop wil doen die dus al kant en klaar zijn ( b.v Aldi etc ) zorg ik er voor dat ik zelf windows er opnieuw opzet. Dit i.v.m veel software prut waar je nooit naar om kijkt.

Ik weet niet of dit bij u het geval is. Zou het verder niet weten of het kwa prestatie beter wordt. Gewoon testen zou ik zeggen :).

• murky123
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-01 09:44
ga nu NIET opnieuw vista installeren..!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ik haal ongeveer net als jou die temperaturen met een OC van 3Ghz met FSB 1333 en mem op 333
35 idle en 55 stressed
ook ik heb een scythe infinity erop zitten. (maar ik ga binnenkort wel de boel ff lappen)
met een e6600 en ddr2 800 en een asus p5n32-e sli

er is nix mis met je temperatuur. echt niet.
dat ze iets aan de hoge kant zijn , heeft verschillende factoren. je Vcore bijvoorbeeld
hogere Vcore is hogere temperatuur.
en elke cpu is weer anders. als je 100 stuks e6600 naast elkaar legt zul je mischien wel 40 keer een verschillende Vcore zien voor exact de zelfde resultaten
de ene chip is de andere niet.

ik kan bevoorbeeld mijn e6600 helemaal stock laten draaien op 1.175Vcore
maar er zijn ook mensen die dit doen met nog een lagere Vcore, zelfs onder de 1.00Vcore

ik zelf vind dat mijn e6600 ook redelijk veel Vcore nodig heeft.
ik haal 3Ghz 1333FSB met mijn Vcore op 1.350
gister even 3286 gehaald met een FSB van 1450 en geheugen 625mhz op Vcore 1.47

alles test ik onder orthos..temperatuur lees ik uit met CoreTemp

[ Voor 4% gewijzigd door murky123 op 20-03-2007 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok de temperaturen zijn dus uitgesloten.
Maar de prestaties dan die moeten toch veel beter kunnen. Ik vind dat ik met mijn OC nu ongeveer aan het prestatieniveau zit van een stock E6600.

• bassie
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:26:
Maar de prestaties dan die moeten toch veel beter kunnen. Ik vind dat ik met mijn OC nu ongeveer aan het prestatieniveau zit van een stock E6600.
Je prestaties zijn goed, weet (bijna) 100% zeker dat het door vista komt dat het traag lijkt. Denk dat je op XP zo'n 3 sec sneller bent.

Verwijderd

Ben door topic weer een beedtje aan het klooien geweest ( ben trouwens niet echt een overclocker maar meer een wanna be :P )

Hier een screenshot.
Afbeeldingslocatie: http://img254.imageshack.us/img254/7294/ocrd6.th.jpg

Mag nog heel wat gedaan worden om de timings goed te krijgen, of zie ik dat verkeerd?

Idle temp: 32 Graden
Stress temp: 44 Graden met stock cooling.

Verdere spekkies:

MB: Asus P5N32E -SLI
CPU: Intel E6600
Ram: Team Xtreem PC 6400 2 Gbyte.
PSU: Zalman 600HP
GFX: Asus EN8800 GTX @ stock speeds ( PCI E i.p.v 100 naar 125 mhz )

• bassie
Verwijderd schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 20:53:
Ben door topic weer een beedtje aan het klooien geweest ( ben trouwens niet echt een overclocker maar meer een wanna be :P )

Hier een screenshot.
[afbeelding]

Mag nog heel wat gedaan worden om de timings goed te krijgen, of zie ik dat verkeerd?

Idle temp: 32 Graden
Stress temp: 44 Graden met stock cooling.

Verdere spekkies:

MB: Asus P5N32E -SLI
CPU: Intel E6600
Ram: Team Xtreem PC 6400 2 Gbyte.
PSU: Zalman 600HP
GFX: Asus EN8800 GTX @ stock speeds ( PCI E i.p.v 100 naar 125 mhz )
Niet slecht, maari k vraag me een paar dingen af.

Waarom draait je mem 11:16? Zet dat op 1:1 en dan die timings lekker omlaag. Team Xtreem is volgens mij d9gmh ic's dus dat moet veel beter kunnen dan 5-7-7-15.

Waarom pci-e op 125?

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-01 13:31

FikkieHo

Wokmaster

idd, je timings zijn vreselijk hoog :P

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Verwijderd

@ Bassie, Die pci-e op 125 heb ik hier ergens van het forum geplukt. Verder morgen maar eens pielen met 1:1 settings :) ben nu moei en pc is nu OCCT aan het draaien vanaf 21.00 uur. We zullen zien in den morgen :P

• murky123
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:26:
hoezoe bedoel je dat? stock is toch echt 2.44 en je draaid je systeem toch 3 ghz? prima zou ik zeggen..

maar we zijn ondertussen een paar dagen verder en hoe staan de zaken nu met je OC?
ik heb een beetje het gevoel dat mijn e6600 zich netzo gedraagt als jou e6600, als ik je bevindingen zo lees.
die van mij lust aardig wat Vcore. Zelf wil ik het voltage voor de FSB verhogen op de asus p5n32-e maar ik weet net hoe. jij mischien??

ook zit ik nog met een groot airflow probleem. dus ik kan niet echt verder met OC-en, de boel word erg warm.
ik wacht nu nog op een paar extra ventilatoren, en ik moet ook nog steeds lappen voor betere warmte overdracht.

geef voortaan ook ff aan hoe je je settings in je bios hebt ivm OC vragen.
het kan handig zijn om te weten of je linked, unlinked, sync. e.d. hebt ingesteld met je FSB en Memory

Verwijderd

kan iemand mij vertellen wat de voltages zijn die dit bord kan leveren? en of OCZ geheugen wordt ondersteund. naar aanleiding van dit topic overweeg ik dit board in plaat van de DS4

wil dus alle voltages weten die hij kan leveren chipset, mem enn CPU

• murky123
is er iemand met dit bord die de e6600 op 3.4Ghz heeft gekregen met ddr2-800 pc6400 2G ?
ben benieuwd naar zijn settings : 1 op 1 , linked, sync? hoe hebben jullie het en wat zijn je voltages?

krijg em niet echt lekker lopen op 3.4Ghz. voeding en koeling zijn absolut geen probleem.
geheugen loopt memtest ook foutloos door..

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:05
Heb mijnes op 3475Mhz draaien.

E6600 op P5N32-E SLI Plus ook met bios 602. Gebruik 2x1Gb OCZ Platinum XTC geheugen, PC6400 met 4-5-4-15 1T.

Overigens kan je FSB voltage gewoon verhogen, moet alleen thuis opzoeken hoe dat ook alweer heette. Onder voltages kan je onder andere je NB / SB etc. verhogen en ook FSB staat daarbij (alleen onder andere vage naam).

Maar de settings.
Mijnes staat gewoon op unlinked. Hierdoor staat gewoon memory op 800Mhz en ga je enkelt de FSB verhogen, makkelijk zat.
Pagina: 1