Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na lang rondgekeken te hebben sinds mijn laatste post ben ik heel erg gaan twijfelen tussen digitale camera of dSLR, heb heel wat modellen in mn handen gehad bij bv Mediamarkt en goed rondgezocht op internet.
Eerst dacht ik na over de FZ50 maar omdat die niet zo heel veel verschillen heeft met de FZ8 en omdat de FZ8 een stuk nieuwer is vind ik die interessanter.
De keuze gaat nu tussen de FZ8 (350 euro) en de Canon 400D (700 euro incl. kitlens), dit prijsverschil is niet niks!
Ik vraag mij nu af, hebben er mensen hier ervaring met de FZ8?
Ik wil er vooral op handmatige stand mooie fotos mee maken.
Vooral macro en landschapfoto's vind ik leuk om te schieten.
Ook 's avonds mooie fotos maken vind ik belangrijk, met langere sluitertijden.
Ik weet dat de Canon 400D een stuk mooiere fotos maakt maar is dit prijsverschil de moeite waard vergeleken het verschil?
Ik ben immers geen prof...
Nou ja ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1,5 Jaar geleden had ik ongeveer dezelfde keus. Ik heb toen in eerste instantie gekozen voor de Sony H1 (ook een superzoom). Begrijp me niet verkeerd, ik heb er mooie foto`s mee gemaakt en erg veel plezier van gehad, maar het was het toch net niet. Ik heb een half jaar geleden een D50 gehaald en ben ontzettend blij dat ik uiteindelijk toch een DSLR heb. Gewoon de snelheid en het gemak waarmee je dingen instelt.

De panasonic is waarschijnlijk een leuke camera om het mee te leren, maar de kans is groot dat je uit eindelijk bij een DSLR uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:47

breinonline

Are you afraid to be known?

Als die 700 euro je limiet is: de FZ8. Landschapsfoto's gaat prima met die 400D met kitlens. Voor macrofoto's moet je echter, wil je de kwaliteit van de DSLR goed benutten nog een macrolens aanschaffen en dat kost je wederom heel wat centjes.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of de Fuji S6500fd. Mooi ding, heeft handmatige zoom, groothoek en is geen ruisbak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou die 700 euro is mn voorlopige budget, dat wil niet zeggen dat ik in de toekomst geen andere lenzen meer koop. Ik zou zo eens 2 keer per jaar iets bijkopen of zo.
Hoe duur is ongeveer zo'n macrolens van canon dan?
Als het dan toch die panasonic word twijfel ik nog tussen de FZ8 en de FZ50, de FZ8 trekt me omdat ie nieuwer is, mooier uiterlijk en groot lcd scherm.
De FZ50 trekt me weer vanwege de focusring en meer opties.
Het blijft moeilijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:44

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:45:
Nou die 700 euro is mn voorlopige budget, dat wil niet zeggen dat ik in de toekomst geen andere lenzen meer koop. Ik zou zo eens 2 keer per jaar iets bijkopen of zo.
Hoe duur is ongeveer zo'n macrolens van canon dan?
Als het dan toch die panasonic word twijfel ik nog tussen de FZ8 en de FZ50, de FZ8 trekt me omdat ie nieuwer is, mooier uiterlijk en groot lcd scherm.
De FZ50 trekt me weer vanwege de focusring en meer opties.
Het blijft moeilijk...
prijs van een macro lens is natuurlijk op elke webwinkel wel te zien.
macro lens van sigma zo'n 400 euro, die prijs moet je ongeveer zien.
Er zijn uiteraard ook goedkopere oplossingen, zoals een 70-300 tele lens en daar een raynox 250 lens in combinatie bij gebruiken. Een voorzetlens die van de 70-300 een prachtige macro lens maakt. De 70-300 van sigma heeft zelf al een 1:2 macro stand, wat ook al lekker werkt.
70-300 kost 200 euro (apo versie)
raynox 250 (33 euro)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Siparti
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-12-2022
nomad85 schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:49:
[...]Raynox 250 lens in combinatie bij gebruiken. Een voorzetlens die van de 70-300 een prachtige macro lens maakt. De 70-300 van sigma heeft zelf al een 1:2 macro stand, wat ook al lekker werkt.
[...]
Die 300mm + Raynox DCR-250 vergroot toch veel 'groter' dan zo'n 1:2 stand?
Ik weet wel dat de optische kwaliteit dan minder is. Veel minder?

-edit-
Dus:
Sigma 70-300mm op de 1:2 stand = Niet zo veel vergroting, wel optische kwaliteit
Sigma 70-300mm + Raynox DCR 250 = Veel meer vergroting, minder optische kwaliteit
Klopt toch?

[ Voor 17% gewijzigd door Siparti op 18-03-2007 21:59 . Reden: Paar extra regeltjes ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Siparti schreef op zondag 18 maart 2007 @ 21:56:
[...]

Die 300mm + Raynox DCR-250 vergroot toch veel 'groter' dan zo'n 1:2 stand?
Ik weet wel dat de optische kwaliteit dan minder is. Veel minder?

-edit-
Dus:
Sigma 70-300mm op de 1:2 stand = Niet zo veel vergroting, wel optische kwaliteit
Sigma 70-300mm + Raynox DCR 250 = Veel meer vergroting, minder optische kwaliteit
Klopt toch?
mwoa..die 70-300 heeft 1:2, dat is al echt niet slecht hoor. Vlinders en zulk spul gaat uitstekend..kan dan prima de haren op zijn hoofdje zien.
met de raynox erop krijg je optisch prima foto's, na een beetje oefenen, want het is anders fotograferen.
Voorbeeld foto's wat deze combinatie kan : www.justawitte.nl
dat is ook een tweaker hier en die heeft deze combi (net als ik) en die maakt geweldige foto's ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar even voor alle duidelijkheid, met de kitlens (18-55) kan ik toch wel even door voor de meest gebruikte fotos? Bijv. landschap, portret etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Ik zat met dezelfde keuze. Of prosumer (in mijn geval de 9600) of een dslr. Ik doe zelf veel microstock fotografie, wat macro en aquarium fotografie. Heb uiteindelijk voor de DSLR gekozen en....tja.....hij valt niet tegen..maar je doet eerst wel een stap terug. De kit lens bv. is veel minder licht sterk; 3.5-5.6, mijn oude camera had 3.2-3.5 dus op 300mm was ie net zo lichtsterk al mijn nieuwe kit lens. Dus bij binnen fotografie gaat al snel naar hogere iso waarden (vaak zelfs iso800) of je moet flitsen of een lichtsterkere groothoek lens kopen. Macro is zoals boven is aangegeven niet aanwezig dus moet je minimaal dus 200 euro extra uitgeven.

Maar heb je dan die extra lensen (ik heb bv. een 50mm 1.8 voor aquarium fotografie) dan geeft een dslr je wel super plaatjes en alle functies die je maar kan bedenken. Maar is je budget dus 700 euro en duurt het dus even voordat je deze lenzen kan kopen dan zou ik als ik jouw was een prosumer aanschaffen.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Met zo'n Raynox DCR-250 kun je echt prachtige foto's maken. Hier zijn een paar voorbeelden gemaakt met de FZ7 (voorganger van de FZ8):
http://www.flickr.com/pho...0/sets/72157594160852929/

De kitlens van de Canon is vrij waardeloos dus als je echt niet meer geld wilt uitgeven zou ik voor de FZ8 gaan, of zelfs de FZ50 die toch wel een pak beter is (zoomring, grotere sensor, 10MP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 22:29:
Maar even voor alle duidelijkheid, met de kitlens (18-55) kan ik toch wel even door voor de meest gebruikte fotos? Bijv. landschap, portret etc?
Ja.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 00:24:
De kitlens van de Canon is vrij waardeloos dus als je echt niet meer geld wilt uitgeven zou ik voor de FZ8 gaan, of zelfs de FZ50 die toch wel een pak beter is (zoomring, grotere sensor, 10MP).
Ach, wat je waardeloos noemt.
Al moet ik zeggen dat Ken een enorme fan is van kitlenzen in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
ik zat net als the alchemist hierboven ook met deze keuze. Ben uiteindelijk voor een dslr gegaan. Zat ook te twijfelen tussen de Z8 en bijvoorbeeld een Olympus E400. Uiteindelijk via de mensen hier op een aanbieding terecht gekomen van de een samsung dslr. deze direct gekocht (circa 400 euries). Gebruik het toch vooral voor point to shoot mar wil wel max kwaliteit :+

Als deze aanbieding er niet was geweest had ik de panasonic gekocht vanwege het prijsverschil met de olympus en de canon (verschil circa 300 euries). De fujitsu die hier genoemd wordt haalt het echt niet bij de panasonic. Heb ze allemaal bekeken en veel reviews gelezen. Als ik niet op deze aanbieding gewezen was had ik de panasonic besteld. Nu ben ik 75 euro goedkoper uit en kan ik lenzen "upgraden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
thefox154 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:41:
ik zat net als the alchemist hierboven ook met deze keuze. Ben uiteindelijk voor een dslr gegaan. Zat ook te twijfelen tussen de Z8 en bijvoorbeeld een Olympus E400. Uiteindelijk via de mensen hier op een aanbieding terecht gekomen van de een samsung dslr. deze direct gekocht (circa 400 euries). Gebruik het toch vooral voor point to shoot mar wil wel max kwaliteit :+

Als deze aanbieding er niet was geweest had ik de panasonic gekocht vanwege het prijsverschil met de olympus en de canon (verschil circa 300 euries). De fujitsu die hier genoemd wordt haalt het echt niet bij de panasonic. Heb ze allemaal bekeken en veel reviews gelezen. Als ik niet op deze aanbieding gewezen was had ik de panasonic besteld. Nu ben ik 75 euro goedkoper uit en kan ik lenzen "upgraden".
Zelfde voor mij.. ook voor de Samsung gegaan en ik zat te twijfelen tussen dSLR en Fuji 6500fd.. Zeker geen spijt van, maar als je er meer mee wilt gaan doen dan moet er zeker een lens bijkomen, en daar ben ik nu ook voor aan het kijken/sparen ;)

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben inmiddels maar van de dSLR afgestapt omdat het maar een hobby is en daar wil ik niet zulke bedragen aan uitgeven.
De keuze gaat nu tussen de FZ8 en de FZ50, normaal gesproken zou ik meteen voor de FZ50 gaan, maar ik vind het erg jammer van het veel kleinere lcd scherm...
Als het zover is laat ik zeker even weten wat het geworden is en zal ik wat fotos laten zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Bij een fotozaak waar ik onlangs even de 400D aan het proberen was, zei men ook dat er ook vele goedkopere DSLRs zijn. Ik heb nu een Canon, en ben te vreden, en blij dus graag bij Canon. En er is ook een ruimere lens keuze... Maar goed, misschien nog een idee?

Misschien is dit topic nog iets voor je?

[discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 4*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien ga ik morgen gewoon mn stoute schoenen aantrekken en de 400D ophalen, vind het wel verrot, heb net een videocamera gekocht (panasonic GS320), wilde hier eigenlijk mee filmen EN fotos maken maar fotos vallen best tegen...
Filmcamera maar op marktplaats dan :) kan moeilijk EN fotos maken EN filmen duzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 15:22
Denk goed na voordat je overhaast voor een dSLR-systeem gaat... heb je het echt nodig? Macro's en landschappen zijn ook prima te doen met een "compact". Voor langere sluitertijden heb je toch een statief nodig dus dan maakt het ook niet zo ontzettend veel uit. Ja, een niet-dSLR heeft meer last van ruis, maar of dat nu altijd de dealbreaker moet zijn. Ik vind over 't algemeen dat er te snel een dSLR aangepraat wordt. Gevolg is dat je mensen ziet rondrennen met de kitlens of een Tamron 28-300 (want al die zoom is toch wel prettig) en alles schiet met de AUTO-stand. Niks mis mee, maar ik vraag me dan af of een handzamere niet-dSLR niet net zo handig is. Denk aan een Canon G7 of S3IS, Sony H5, H7 of H9, of de Panasonic DMC-FZ8 of -FZ50 die je zelf al noemde.

Ik heb zelf een dSLR, vooral voor het fotograferen van m'n opgroeiende kids. Dwz: indoor actie, daar is een dSLR moeilijk te overtreffen. Als ik echter een stuk ga wandelen/fietsen dan is de SLR vaak een blok aan m'n been, en dan heb ik geeneens een "zware" lenzenset, ik neem meestal 3 lenzen mee (10-20, 17-85IS en 70-300IS of 70-200f4L). Naast het gewicht heb ik altijd het probleem dat ik een leuke vogel zie als ik de groothoek erop heb zitten, en een leuk landschapje zie als ik de tele op heb zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 11:18:
De keuze gaat nu tussen de FZ8 en de FZ50, normaal gesproken zou ik meteen voor de FZ50 gaan, maar ik vind het erg jammer van het veel kleinere lcd scherm...
Het schermpje van de FZ8 is inderdaad groter maar dat van de FZ50 is dan weer kantelbaar wat in sommige situaties handig kan zijn. De resolutie van beide LCD's is hetzelfde (207.000 pixels) dus ze tonen evenveel details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 19 maart 2007 @ 07:07:
[...]
Ach, wat je waardeloos noemt.
Al moet ik zeggen dat Ken een enorme fan is van kitlenzen in het algemeen.
De review op Photozone is vernietigend.
Under controlled conditions (stopping down two stops at 18mm) the lens can provide very decent results, certainly more than enough for casual users (who are the target group anyway). Distortions are very high at the wide-end but no issue at the tele end. The construction quality is soso at best.
In its price range there're few alternatives in Canon EOS mount and they probably aren't better either. However, serious users looking for a good quality lens should save a little more and look elsewhere.

Als je tot F8.0 moet gaan om degelijke resultaten te bekomen dan ben je in één klap al de voordelen van een DSLR kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twister336 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 15:32:
[...]

Under controlled conditions (stopping down two stops at 18mm) the lens can provide very decent results, certainly more than enough for casual users (who are the target group anyway). Distortions are very high at the wide-end but no issue at the tele end. The construction quality is soso at best.
In its price range there're few alternatives in Canon EOS mount and they probably aren't better either. However, serious users looking for a good quality lens should save a little more and look elsewhere.

Als je tot F8.0 moet gaan om degelijke resultaten te bekomen dan ben je in één klap al de voordelen van een DSLR kwijt.
Ken zegt ook erbij dat de grootste factor in de scherpte, de persoon achter de camera is, níet de lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

[...]
Blijft grappig dat mensen altijd hun best doen om de kwaliteit van een dSLR lens af te kraken. Die lens op die compactcamera zal waarschijnlijk 100X zo goed zijn, toch? Daar hoor je niks over. De kitlens kost geen drol, speel daar eerst mee, kijk daarna of je behoefte hebt aan iets anders, en vooral dan aan wat (wijd, tele, macro, etc). Een compctcamera biedt die flexibiliteit niet.

Dit verhaal begint langzaam aan op een hangende langspeelsplaat te lijken. Elke keer dat geklaag over de kitlens zonder dat er gekeken wordt naar prijs/kwaliteit en zonder hem ooit in handen gehad te hebben gehad.

Edit
@Tom: de goedkope kit heeft de Canon EF-S 18-55/3.5-5.6, dat is nog steeds dezelfde als eerder. De 400D is ook leverbaar met de 17-85, maar die kit is een stuk duurder.

[ Voor 9% gewijzigd door ajhaverkamp op 19-03-2007 16:07 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

[...]

Volgens mij is die lens op de 400d flink verbeterd tov de 300/350d? Deze test is uit 2005 en van de 350d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
ajhaverkamp schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:03:
[...]

Dit verhaal begint langzaam aan op een hangende langspeelsplaat te lijken. Elke keer dat geklaag over de kitlens zonder dat er gekeken wordt naar prijs/kwaliteit en zonder hem ooit in handen gehad te hebben gehad.
Tja... ik moet de eerste kitlens nog tegenkomen die z'n prijs niet waard is.
Even kijken naar de 18-55jes
Volgens de pricewatch

400d: 50 euro
D50: 80 euro
K100: 54 euro

Kom op, wat voor buil kan je je daaraan vallen? OK, lichtsterk zijn ze niet maar wide open doen ze echt niet veel onder voor een andere budget zoom.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op maandag 19 maart 2007 @ 16:03:
[...]

Blijft grappig dat mensen altijd hun best doen om de kwaliteit van een dSLR lens af te kraken. Die lens op die compactcamera zal waarschijnlijk 100X zo goed zijn, toch? Daar hoor je niks over. De kitlens kost geen drol, speel daar eerst mee, kijk daarna of je behoefte hebt aan iets anders, en vooral dan aan wat (wijd, tele, macro, etc). Een compctcamera biedt die flexibiliteit niet.

De lens op zich is wel goedkoop maar met de body erbij zit je toch al aan een fors prijskaartje.
Ga je dan 700 euro uitgeven aan een camera/lens combinatie met toch wel zeer matige specs en (volgens Photozone) zeer matige kwaliteit of 450 euro aan een camera met indrukwekkende specs en een kwaliteit die dat van een dure DSLR+lens combinatie benadert?
Met zo'n kit is de behoefte om te upgraden veel groter aangezien de mogelijkheden zeer beperkt zijn. Als je al een lichtsterke lens hebt met een groot bereik en beeldstabilisatie is die behoefte minder groot.
Ik heb zowel een compact (FZ7) als een DSLR (400D) en gebruik ze ongeveer even vaak. Volgens mijn ervaring heeft de camera maar een beperkte invloed op het eindresultaat.
De prijs/kwaliteit verhouding van camera's zoals de FZ8/FZ50 is in ieder geval veel groter dan dat van de 400D kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Een vraag aan DSLR gebruikers. Kunnen jullie binnen fatsoenlijk foto's maken (zeg iso 200-400) zonder flits? Ik niet namelijk op 55mm (samsung gx-1l) staat het diafragma al gauw op f6 ofzo en dan wil m'n camera naar iso800 of hoger. Moet ik terug met m'n camera of is dit normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

tot iso 800 is eigenlijk altijd prima te doen, tenzij je onderbelicht hebt in je foto en bijv. ps hem op moet halen. Iso 400 moet zéker kunnen.
Als je denk dat je teveel ruis hebt, upload dan ergens even een raw geschoten in iso400, kunnen wij zien of die echt te slecht presteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Dat lijkt me vrij normaal.
Ik heb onlangs binnen foto's gemaakt met een Sigma 17-70mm/F2.8-4.5 lens. Op 70mm in ISO800 waren een groot deel van die foto's wazig omdat de sluitertijden te hoog waren (1/15, 1/30,...)
Met een 50mm/F1.8 lukt dit beter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

Ik kan eigenlijk iedereen met een beperkt budget aanraden om met een prosumer camera te beginnen. Enige voorwaarden is dat de prosumer camera wel alle mogelijkheden moet hebben tot handmatig afstellen (sluitertijd, diafragma, ISO) en dan liefst met wat handige knoppen en niet verborgen in een menu'tje.

Ik ben begonnen met een Minolta Dimage 7i en ben daarna overgestapt naar een Canon 350D. In het begin was dit een teleurstelling, de foto's van de Minolta waren een heel stuk mooier, dit terwijl ik de basisbeginselen van de fotografie behoorlijk onder de knie had. Met een DSLR moet je echt weten wat je doet om betere plaatjes te krijgen dan een prosumer op de "auto" stand, maar als je dat dan weet dan kun je er ook veel mooiere plaatjes uithalen.

De Panasonic heeft een 12x zoomlens, de Canon een 3x zoom. Als je wat dieren, macro, sport, etc. wil schieten dan kom je daar echt niet ver mee, terwijl je met een 12x zoomlens bijna alles kan. Een zoomlens was het eerste dat op mijn verlanglijstje stond. Je hebt ze al voor vrij weinig geld, hou er rekening meer dat je er toch vrij gauw ééntje wil hebben.

Mensen kunnen zeggen wat ze willen over de kitlens, maar na er meer dan een jaar mee gewerkt te hebben (bij gebrek aan beter) is mijn conclusie dat het een waardeloos plastic fragiel prul ding is met een praktisch onbruikbare focusring en foto's geeft met extreme vignetting en chromatische aberratie. Ok, met wat inzet zijn leuke (zo niet goede) resultaten te bereiken maar je kan beter bezig zijn met je creativiteit dan met de technische tekortkomingen van de kitlens (omdat je eigenlijk altijd moet afknijpen).

Weliswaar bestond er geen DSLR van minder dan 1500 Euro toen ik begon met fotografie en was de Minolta rond de 1000 Euro, het was een goede leerweg waarin ik heb ontdekt dat ik fotografie echt leuk en dat ik bereid ben om een stuk meer geld uit te trekken voor wat glas. Voor minder dan de helft van het geld van een Canon 400D kun je heel veel over fotografie leren en ontdekken of je inderdaad zoveel geld wil uitgeven. In mijn ogen kost de 400D namelijk een stuk meer dan 700 Euro, je moet er nog extra glas bij optellen (heeft bij mij jaren geduurd voordat ik fatsoenlijk spul bij elkaar had). Als fotografie nu al een hobby is en dus meer dan wat plaatjes schieten, koop dan een DSLR en hou er rekening mee dat je in de loop der jaren nog veel meer geld gaat uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
nomad85 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:18:
tot iso 800 is eigenlijk altijd prima te doen, tenzij je onderbelicht hebt in je foto en bijv. ps hem op moet halen. Iso 400 moet zéker kunnen.
Als je denk dat je teveel ruis hebt, upload dan ergens even een raw geschoten in iso400, kunnen wij zien of die echt te slecht presteert.
Twister336 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 21:24:
Dat lijkt me vrij normaal.
Ik heb onlangs binnen foto's gemaakt met een Sigma 17-70mm/F2.8-4.5 lens. Op 70mm in ISO800 waren een groot deel van die foto's wazig omdat de sluitertijden te hoog waren (1/15, 1/30,...)
Met een 50mm/F1.8 lukt dit beter. :)
Heb even een foto gepakt van een auto show van zondag. Was niet veel aan dus weinig geschoten.

Foto alleen verkleint:

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/SG1L0989.jpg

En 100% crop:

Afbeeldingslocatie: http://i61.photobucket.com/albums/h78/tweakerpiet/SG1L0989b.jpg

Genomen met de GX-1L en de kit lens:

iso800, f4, 1/10 en 31mm (uit de hand ;))

Kwa ruis valt het erg mee, zeker omdat je toch de foto niet op vol formaat showed, maar iso800 en 1/10 dat vindt ik raar. Het was binnen in een grote hal met slecht licht (natrium lampen en witte HQI lampen gemengt) maar met een compact denk ik had ik niet naar iso800 gehoeven. Normaal? Of abnormaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou na heel lang na denken tot in de late uurtjes heb ik besloten GEEN fotocamera meer te kopen...
Nu heb ik miss wel wat mindere fotos maar kan wel filmen EN fotos maken met 3ccd technologie.
En ik zie het ook niet zo zitten om een filmcamera EN fotocamera mee te slepen op uitstapjes/vakanties...
Kan ik trouwens iedereen aanraden, de Panasonic NV-GS320!
Iedereen toch heel erg bedankt voor jullie hulp, in de toekomst zal ik er nog steeds wat aan hebben want de dSLR komt er nog wel over een tijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mickman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 11:32
Waarom is de Canon S3 IS geen optie? Die is te vergelijken met de Panasonic FZ7 of 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 02:36:
En ik zie het ook niet zo zitten om een filmcamera EN fotocamera mee te slepen op uitstapjes/vakanties...

Kan ik trouwens iedereen aanraden, de Panasonic NV-GS320!
Deze camera maakt ongetwijfeld mooie filmpjes maar de fotokwaliteit moet toch wel behoorlijk 'beperkt' zijn. Met een sensor van 1/6" en 800.000 pixels kan ik me al voorstellen hoe zo'n 3MP foto er uit zal zien.
Voor een film+foto camera was wellicht een Canon S3 beter geweest. Kijk maar eens naar het filmpje op de review op DCResource
Het grote nadeel van de S3 is dat de filmpjes niet groter kunnen zijn dan 1GB (ongeveer 8 minuten).
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe vaak je wilt filmen of foto's nemen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Frank|A schreef op maandag 19 maart 2007 @ 22:36:
Kwa ruis valt het erg mee, zeker omdat je toch de foto niet op vol formaat showed, maar iso800 en 1/10 dat vindt ik raar. Het was binnen in een grote hal met slecht licht (natrium lampen en witte HQI lampen gemengt) maar met een compact denk ik had ik niet naar iso800 gehoeven. Normaal? Of abnormaal?
Met een compact/prosumer had je wellicht een stop gewonnen door een lichtsterkere lens. Met beeldstabilisatie misschien nog een stop maar een scherpe foto op 45mm (35mm eq.) met een sluitertijd van 1/10 zonder beeldstabilisatie kunnen nemen is vrij goed. Dat lukt mij in ieder geval niet met mijn 400D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Twister336 schreef op dinsdag 20 maart 2007 @ 13:58:
[...]

Met een sensor van 1/6" en 800.000 pixels kan ik me al voorstellen hoe zo'n 3MP foto er uit zal zien.
Correctie :)
Het zijn 3 sensors van 1/6" dus 3 X 800.000 = 2.400.000 (3CCD dus)

Hier een foto die ik pas heb gemaakt met de filmcamera...

http://members.home.nl/rjpwagtmans/IMGA0020.JPG

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2007 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]thefox154 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:41:
Uiteindelijk via de mensen hier op een aanbieding terecht gekomen van de een samsung dslr. deze direct gekocht (circa 400 euries). Gebruik het toch vooral voor point to shoot mar wil wel max kwaliteit :+

Ik zit ook erg te twijfelen tussen de FZ8 en een spiegelreflex... Kun je me die samsung aanbieding laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk tóch gegaan voor de 400D en heb er geen spijt van! Supermooie camera!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2007 @ 11:30:
[quote]thefox154 schreef op maandag 19 maart 2007 @ 08:41:
Uiteindelijk via de mensen hier op een aanbieding terecht gekomen van de een samsung dslr. deze direct gekocht (circa 400 euries). Gebruik het toch vooral voor point to shoot mar wil wel max kwaliteit :+

Ik zit ook erg te twijfelen tussen de FZ8 en een spiegelreflex... Kun je me die samsung aanbieding laten zien?
die samsung staat heirvoor als ergens genoemd in het grote dslr topic ofzoiets. Is denk ik niet meer. Deze werden gedumpt door Objektief in Groningen. KPN had deze zaak overgenomen en alles moest weg. Er zijn meer tweakers daar geweest. Volgens mij waren ze toen nog een maandje open ofzo. Ben bang dat ze dus niet meer bestaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
Nope. Zaterdag was hun laatste dag, dus dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

K#t zeg, en dat terwijl ik nog wel in Groningen woon... Toch jammer zo'n nee-nee sticker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Waarom twijfel je zo specifiek tussen de FZ8 en een spiegelreflex? Mooi ding, zeker, maar er zijn meer prettige camera's, zoals de Canon S3IS, Sony DSC-H5, en niet te vergeten de DSC-H7/H9 die binnenkort op de markt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:31
Ik zit ook erg te twijfelen tussen de FZ8 en een spiegelreflex...
Ik zou eerst eens besluiten of je een compactcam of een spiegelreflex wilt, daar moet gewoon uit te komen zijn door even alles op een rijtje te zetten, vrij basic beslissing (wel persoonlijk!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
- J.W. - schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 14:18:
[...]

Ik zou eerst eens besluiten of je een compactcam of een spiegelreflex wilt, daar moet gewoon uit te komen zijn door even alles op een rijtje te zetten, vrij basic beslissing (wel persoonlijk!).
basic?? Het koste mij echt super veel moeite. Uiteindelijk gaf de voordelig geprijst DSLR de doorslag anders had ik nu nog steeds in dezelfde twijfel gezeten. Soms ben ik heel blij met mijn keuze maar af en toe denk ik van damn had ik toch maar een FZ50 gekocht. Nu moet ik nog opjacht naar een 50-200mm lens, kost ook weer geld maar goed als die binnen is dan ben ik toch wel superblij dat ik voor de DSLR heb gekozen.

edit: De FZ50 is meer vergelijkbaar met de 400D dan de FZ8 heb ik de reden gemist waarom je niet naar de FZ50 kijk?? Lijkt me logischer vergelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door thefox154 op 03-04-2007 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
thefox154 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:28:
basic?? Het koste mij echt super veel moeite.
Met "basic" bedoeld ie dat je voor jezelf eens op een rijtje moet zetten wat voor soort camera je eigenlijk wilt.
Uiteindelijk gaf de voordelig geprijst DSLR de doorslag anders had ik nu nog steeds in dezelfde twijfel gezeten. Soms ben ik heel blij met mijn keuze maar af en toe denk ik van damn had ik toch maar een FZ50 gekocht.
Beide soorten camera's hebben z'n voors en tegens. Je zult nog vaak de dSLR de hemel in prijzen vanwege z'n snelheid en low-light kwaliteiten, maar ook zul je regelmatig nog eens aan een super-zoom denken als je regelmatig wide/tele shoots afwisselt. Dan is een dSLR een pain in the backside. Leuk voor als je "alleen" ergens naar toe gaat, maar vriendin/vrouw/kids/vrienden/... maak je niet echt blij als je continu met je lenzen staat te stunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

catchingfire schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:34:
[...]

Met "basic" bedoeld ie dat je voor jezelf eens op een rijtje moet zetten wat voor soort camera je eigenlijk wilt.

[...]

Beide soorten camera's hebben z'n voors en tegens. Je zult nog vaak de dSLR de hemel in prijzen vanwege z'n snelheid en low-light kwaliteiten, maar ook zul je regelmatig nog eens aan een super-zoom denken als je regelmatig wide/tele shoots afwisselt. Dan is een dSLR een pain in the backside. Leuk voor als je "alleen" ergens naar toe gaat, maar vriendin/vrouw/kids/vrienden/... maak je niet echt blij als je continu met je lenzen staat te stunten.
post of the year.....fotograferen met Dslr en familie gaat gewoon echt niet samen. Altijd van: nou nog niet klaar?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
nomad85 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:48:
[...]
post of the year.....fotograferen met Dslr en familie gaat gewoon echt niet samen. Altijd van: nou nog niet klaar?....
Dit herken ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
nomad85 schreef op dinsdag 03 april 2007 @ 15:48:
[...]

bezit hem pas een paar weken maar idd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramoendo

Ik vind de keuze die je gedaan hebt de juiste.
Ik heb een panasonic zf5 en ben een canon 400d aan het uitproberen.!

De zoom is van de panasonic fantastisch en de snelheid ook.
Als je met vakantie gaat en je wilt alles kieken dan is de panasonic een aanwinst.
Maar de canon 400d is een beste camera.
Met een goede zoomlens 18-200 is het toch misschien wel ook de nieuwe camera voor mij.
Pagina: 1