Beryl onder Ubuntu

Pagina: 1
Acties:
  • 243 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2023
Heren,

ik ben vandaag weer eens begonnen aan mijn ubuntu avontuur, aangezien ik het met beryl wel erg mooi vind. Schoon begonnen met een Ubuntu 6.10 server installatie.

Stap een was dus gnome en xserver installeren, mijn eerste ontdekking. Vervolgens wilde ik beryl er op. Daarvoor dus een aantal tutorials gekeken, de tut die ik gebruikt heb:

http://ubuntuguide.org/wi...eryl.2FAIGLX_.28Nvidia.29

daarna starte beryl nog niet dus had ik dit gevonden:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Configuring Beryl

Now that Beryl and AIGLX are installed, you need a way to start them up automatically. It is best to have a separate session (in GDM or KDM) for AIGLX, as some applications don't run properly with it (such as OpenGL games or remote sessions), and because it is experimental software that may be unstable and buggy. That way you can always log out or restart the X server and log into a regular session.

We will need to create two new files: A startup script and an X session file.

To create the session shell script, open up your favourite text editor (eg gedit or kwrite) as Root and create a new script named startberyl.sh:

gksudo gedit /usr/bin/startberyl.sh

kdesu kwrite /usr/bin/startberyl.sh

You can also save it to /usr/local/bin or ~/bin, changing the instructions below to suit.

Note: In Gnome it is handy to set up an Application Menu entry for Gedit as Root using System > Preferences > Menu Layout, using the command gksu "gedit %U", and Nautilus as Root using gksu nautilus.

Depending on your configuration, use one of the following scripts:

GNOME

#!/bin/sh
 beryl-manager
 sleep 4
 exec gnome-session

Alternatively, the last line can read
exec dbus-launch --exit-with-session gnome-session

for Gnome, and for KDE substituting gnome-session with startkde

Now you need to make the script executable; this can be done in Nautilus or Konqueror (running as Root) by right-clicking the file and choosing Properties, or in the terminal:

sudo chmod a+x /usr/bin/startberyl.sh

To create the session, create the file /usr/share/xsessions/Beryl.desktop, and give it the following contents in a text editor (again, as root or using gksudo/kdesu):

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Name=Beryl
Exec=/usr/bin/startberyl.sh
Icon=
Type=Application

Now when GDM or KDM starts, you should have a session called Beryl available for selection; if you log into this session, Beryl will run (via the startberyl.sh script) and load GNOME or KDE for you. Logging into your normal session will give you a standard, un-accelerated desktop for troubleshooting or running programs which don't play nicely with AIGLX.

Nu kan ik als ik opstart kiezen voor de beryl session maar als ik deze start krijg ik een splash screen, met blauwe achtergrond. Goed, denk je dan hij start, maar vervolgens start alles weer opnieuw en sta ik weer in mijn gewone desktop.

Heb hier al wat topics doorgelezen maar nog geen oplossing gevonden, heeft iemand hier nog tips voor mij?

welcome my son, welcome to the machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

klinkt alsof beryl crashed en de fallback window manager start (metacity o.i.d.)

Probeer eens vanuit een terminal

code:
1
beryl-manager

te starten en kijk eens of er nuttige foutmeldingen naar voren komen.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dat auto opstarten op die manier hoeft helemaal niet. Daarnaast vind ik het wel raar dat je op een server (je installeert immers Ubuntu server) een composite window manager wil gebruiken. Installeer dan gewoon heel Ubuntu :?

Maar goed: als je dus een NVidia videokaart hebt, is het niet meer dan het volgende (onder Edgy):
  • Ga naar nvidia.com en download de laatste stable driver versie (of sneller: directe link)
  • Ga naar tty1 (Ctrl + Alt + F1) en typ het volgende:
    sudo /etc/init.d/gdm stop
    [hier je wachtwoord invoeren]
    cd /naar/map/waar/driver/staat
    sudo sh NVIDIA-Linux-x86-1.0-9755-pkg1.run
  • Klik nee voor het zoeken naar gecompileerde module opzoeken op de website
  • Klik ja voor het zelf compileren van een module
  • Klik ja voor het overschrijven van je xorg.conf
  • Typ als je klaar bent in je terminal
    sudo nvidia-xconfig --add-argb-glx-visuals
  • Typ
    sudo /etc/init.d/gdm start
En nu moet je driver goed werken. Als je beryl al geinstalleerd hebt, kan je een terminalvenster openen en daar 'beryl-manager' in typen. Dan zie je aan de output wat er geod of verkeerd gaat.

Tot slot kan je volgens mij beter de officiele wiki gebruiken, namelijk die van Beryl project zelf. Iets minder overzichtelijk, maar het zijn minder stappen en uiteindelijk een betere manier.

PS. en het zou prima onder XGL/AIGLX/Beryl en Compiz kunnen eigenlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Het autostarten van beryl kan er makkelijk door:

Onder KDE:
ln -s /usr/bin/beryl-manager ~/.kde/Autostart/beryl-manager
ln -s /usr/bin/beryl ~/.kde/Autostart/beryl

Onder Gnome:
Ga naar GNOME's configuratiecentrum -> Sessies. Ga naar tabblad "Programma's opstarten". Voeg deze twee items toe aan de lijst:

beryl-manager
beryl

Verder is de /var/log/xorg.0.log een goede bron om je fouten boven water te krijgen

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Pim. schreef op zondag 18 maart 2007 @ 10:50:

Onder KDE:

Onder Gnome:
Ga naar GNOME's configuratiecentrum -> Sessies. Ga naar tabblad "Programma's opstarten". Voeg deze twee items toe aan de lijst:

beryl-manager
beryl

Verder is de /var/log/xorg.0.log een goede bron om je fouten boven water te krijgen
Je hebt alleen beryl-manager nodig ;) Beryl-manager initialiseert (bij althans) beryl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
mithras schreef op zondag 18 maart 2007 @ 10:15:
Dat auto opstarten op die manier hoeft helemaal niet. Daarnaast vind ik het wel raar dat je op een server (je installeert immers Ubuntu server) een composite window manager wil gebruiken. Installeer dan gewoon heel Ubuntu :?
Ik ben gewoon wat aan het testen, dus ik dacht ik begin gewoon kaal met Ubuntu Server (met als voordeel dat ik in ieder geval een pre-configured apache mysql heb - LAMP). Vervolgens bedacht ik me dat ik eigenlijk toch wel nieuwschierig was naar Beryl, dus onder het motto 'no better way to learn, then learning the hard way' ben ik op mijn kale installatie verder gegaan.

Was wel nuttig, want nu weet ik tenminste dat je voor een GUI een Xserver nodig hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
Pim. schreef op zondag 18 maart 2007 @ 10:50:

Onder KDE:

Onder Gnome:

beryl-manager
beryl

Het toevoegen van die beryl-manager dat had ik vanacht al eens gedaan, dat resulteerde in een indefinite loop. Dus die heb ik weer moeten verwijderen uit de ~/.config/autostart/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Maar heb je nu gewoon de nvidia binary geinstalleerd en daarna in Konsole beryl-manager getypt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
mithras schreef op zondag 18 maart 2007 @ 15:20:
Maar heb je nu gewoon de nvidia binary geinstalleerd en daarna in Konsole beryl-manager getypt?
Probleem gevonden, nu de oplossing nog?

Volgens mij heb ik gister niet goed opgelet met die NVIDIA installatie. In de logfile vind ik zojuist het volgende:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
nvidia-installer log file '/var/log/nvidia-installer.log'
creation time: Sun Mar 18 10:16:31 2007
*knip*

proc mount point        : /proc
  ui                      : (not specified)
  tmpdir                  : /tmp
  ftp mirror              : ftp://download.nvidia.com
  RPM file list           : (not specified)

Using: nvidia-installer ncurses user interface
WARNING: The NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro GPU installed in this
         system is supported through the NVIDIA 1.0-71xx legacy Linux graphics
         drivers.  Please visit http://www.nvidia.com/object/unix.html for more
         information.  The 1.0-9746 NVIDIA Linux graphics driver will ignore
         this GPU.
WARNING: You do not appear to have an NVIDIA GPU supported by the 1.0-9746
         NVIDIA Linux graphics driver installed in this system.  For further
         details, please see the appendix SUPPORTED NVIDIA GRAPHICS CHIPS in
         the README available on the Linux driver download page at
         www.nvidia.com.
-> License accepted.
-> No precompiled kernel interface was found to match your kernel; would you li
   ke the installer to attempt to download a kernel interface for your kernel f
   rom the NVIDIA ftp site (ftp://download.nvidia.com)? (Answer: No)
-> No precompiled kernel interface was found to match your kernel; this means
   that the installer will need to compile a new kernel interface.
-> Performing CC sanity check with CC="cc".
-> Performing CC version check with CC="cc".
-> Kernel source path: '/lib/modules/2.6.17-11-server/build'
-> Kernel output path: '/lib/modules/2.6.17-11-server/build'
-> Performing rivafb check.
-> Performing nvidiafb check.
-> Performing Xen check.
-> Cleaning kernel module build directory.
   executing: 'cd ./usr/src/nv; make clean'...
   rm -f -f nv.o nv-vm.o os-agp.o os-interface.o os-registry.o nv-i2c.o nv.o nv

...

[42949420.770000] IPv6 over IPv4 tunneling driver
   [42949927.050000] nvidia: module license 'NVIDIA' taints kernel.
   [42949927.070000] NVRM: The NVIDIA RIVA TNT2 Model 64/Model 64 Pro GPU
   installed in this system is
   [42949927.070000] NVRM:  supported through the NVIDIA 1.0-71xx Legacy
   drivers. Please
   [42949927.070000] NVRM:  visit http://www.nvidia.com/object/unix.html for
   more
   [42949927.070000] NVRM:  information.  The 1.0-9746 NVIDIA driver will
   ignore
   [42949927.070000] NVRM:  this GPU.  Continuing probe...
   [42949927.070000] NVRM: No NVIDIA graphics adapter found!
ERROR: Installation has failed.  Please see the file
       '/var/log/nvidia-installer.log' for details.  You may find suggestions
       on fixing installation problems in the README available on the Linux
       driver download page at www.nvidia.com.

[ Voor 88% gewijzigd door intrix op 18-03-2007 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
Weet iemand welke driver ik dan zou moeten gebruiken?
Mijn kaart is een ASUS V3200M met NVIDIA chipset.

ps. ik heb trouwens voor ik deze logfile vond eerst geluisterd naar een reply die hier stond en dus de beryl-manger aangeroepen in een terminal. Daardoor is denk ik mijn gehele window manager gecrashed, want ik zie nu geen randen meer om mijn vensters. Dus vensters verslepen kan nu niet meer. Hoe repareer ik dat in de tussen tijd, totdat alles goed werkt?

[ Voor 76% gewijzigd door intrix op 18-03-2007 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Niet online
Misschien dat deze driver wel de aiglx implementatie texture_from_pixmap kan ondersteunen: http://www.nvidia.com/obj...isplay_ia32_1.0-7184.html

Omdat je een oude videokaart hebt is het nogal lastig in te schatten. Waarschijnlijk is je gpu al te oud om beryl vloeiend te gebruiken, dan heeft het ook niet veel zin. Maar je kan het altijd proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je ubuntu draait, raadt ik je zowieso aan om de drivers via de repos te installeren. Standaard heet het pakket dat je moet hebben nvidia-glx. Jij hebt alleen een dusdanig oude kaart (TNT2), dat jouw kaart alleen nog maar wordt ondersteunt door oudere drivers (nvidia-glx-legacy).
Je zou deze wel kunnen installeren, maar volgens mij heeft deze versie niet de voor aiglx benodigte EXT_TEXTURE_FROM_PIXMAP extensie. Via xgl zou je beryl dan mogelijk aan de praat kunnen krijgen, maar dit is wat meer gekloot, en ik denk eigelijk dat een TNT2 ook niet bepaald acceptabele prestaties geeft als je daarop beryl wil draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
Aha! Nou ik wil het kosten wat kost nog wel even proberen. Het is niet voor niets een test pc natuurlijk. Mocht het niet lukken is het dan gewoon een kwestie van 'apt-get uninstall beryl-manager' ?

Oh en wat ik in mijn vorige post al vroeg, hoe krijg ik weer normale vensters met sluit knoppen en de mogelijkheid tot vensters slepen? Want door beryl-manager vanuit een terminal te callen is mijn window manager gecrashed geloof ik en een reboot helpt niet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intrix
Ik denk eigenlijk dat ik er misschien slimmer aan doe om de testmachine dan toch zo kaal mogelijk te houden. Dus:

Ubuntu server installatie + Gnome Gui (en niet meer dan dat)

en dan doe ik op mijn eigen pc wel Ubuntu Desktop + Beryl installeren.

Vraag ik me alleen af, wat is wijsheid; de testmachine helemaal opnieuw installeren met ubuntu server 6.10 en dan aptitude gebruiken om gnome er weer op te zetten. Of alle acties die ik achter elkaar heb uitgevoerd om beryl op die testbak te krijgen terug draaien.

Dat waren volgens mij Ubuntu Server installeren, gnome installeren, apt-get install ubuntu-desktop, beryl installeren, session bestanden aanpassen.

Als ik nu apt-get uninstall ubuntu-desktop doe, is dan alle rommel weg en kan ik dan weer gewoon met gnome werken?

Edit:

actie 1:
sudo /etc/init.d/gdm stop
-apt-get remove beryl
sudo /etc/init.d/gdm start

ik had gehoopt dat nu in ieder geval mijn orginele window manager het weer zou doen, maar niet dus .. maar even kijken met synaptic of ik daar iets kan vinden waarmee mijn gnome ding het weer normaal gaat doen ..

[ Voor 19% gewijzigd door intrix op 18-03-2007 16:11 . Reden: 'restore' acties bijgeklad ]

Pagina: 1