Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.
Anoniem: 1173
Diplomacy is the ability to tell a person to go to hell in such a nice way that he looks forward to the trip.
Anoniem: 20707
Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards
Het door te geven signaal is namelijk van oorsprong een electrisch signaal en deze wordt ook zo door de coax doorgegeven. Bij een optisch systeem echter stuurt het signaal een Infrarood optische connector aan. Hierbij kan kwaliteitsverlies ontstaan. In de ontvanger zit ook nog eens een connector die vervolgens het optische signaal weer terug zet in een electrisch signaal.
Een tweede punt is dat er twee soorten verbindingen zijn. Single-mode en Multi-mode. Bij multi-mode wordt gebruik gemaakt van meerdere golflengte's die zich allemaal via verschillende reflecties door de kabel voortplanten (wordt veel gebruikt bij lange afstanden, zoals bij KPN). Single-mode is echter gericht op één golflengte. De IR connectors in de apparatuur zijn ook allemaal single-mode, echter is de golflengte per fabrikant weer net even iets anders. Hierdoor kunnen dus geen single-mode kabels gebruikt worden en worden multi-mode kabels gebruikt. Hierdoor ontstaan er ongewenste reflecties in de kabel.
Nu klinkt dit misschien vrij drastisch. In de praktijk is het iets anders. Met Dolby Digital/DTS hoor je geen verschil tussen coax of optisch. Met PCM geluid (CD's) blijkt dat coax wel altijd net iets beter uit de bus komt.
Voor coax moet je een gewone goede 75ohm kabel gebruiken. Bijkomend nadeel is nog altijd dat coax gevoelig is voor magnetische storingvelden. Echter het risico voor storingen is met een optische kabel evengoe aanwezig en wellicht nog wel meer!
Anywayz, probeer zelf beide te vergelijken. Hoor je geen verschil, ga dan voor de meest efficiente danwel goedkoopste oplossing. Ben je niet in staat beide te vergelijken dan raad ik gewoon coax aan.
Je bedoelt een LEDjeBij een optisch systeem echter stuurt het signaal een Infrarood optische connector aan.
Wat ook meespeelt voor de PTT, is de hoeveelheid signalen die door een kabel kunnen. Maar hoe dat zit met coax en optisch weet ik eigenlijk niet. Ik zou zelf niet weten hoe je meerdere signalen door een coax kabel zou moeten krijgen.
Jag
Anoniem: 19921
"Proceed AVP". Maar optische verbindingen zijn wel goedkoper dan coaxiaal verbindingen.
Mzzl
De blokjes die ingeklikt moeten worden, willen nog wel eens los gaan zitten.
Anoniem: 16506
Net als voor glasvezel, meer dan een golflengte gebruiken. Geld ook voor lucht, vacuum, verwarmingsbuizen, etc etc... Kortom, alle media.Op dinsdag 06 februari 2001 04:59 schreef Jag het volgende:
[..]
Ik zou zelf niet weten hoe je meerdere signalen door een coax kabel zou moeten krijgen.
hiermee kan je een ruis of brom afkomstig van verkeerd geaarde apparatuur verwijderen.
Anoniem: 13749
hahahahaOp dinsdag 06 februari 2001 08:54 schreef bolke het volgende:
Het groote voordeel van optical bekabeling is dat je geen aardlekken meer hebt.
hiermee kan je een ruis of brom afkomstig van verkeerd geaarde apparatuur verwijderen.
dit is echt de grootste onzin van deze topic.
sorry, maar reageer dan niet.
digitaal blijft digitaal!

deze discussie wordt heel vaak op dvd/hifi forums gevoerd.
resultaat: maakt niks uit met goedkopere apparatuur, daar hoor je geen verschil. met dure apparatuur blijkt dan coax iets beter klinkt, iets levendiger zegt men.
Anoniem: 17045
HAHAHHHOp dinsdag 06 februari 2001 09:01 schreef yo681 het volgende:
[..]
hahahaha
resultaat: maakt niks uit met goedkopere apparatuur, daar hoor je geen verschil. met dure apparatuur blijkt dan coax iets beter klinkt, iets levendiger zegt men.
digitaal blijft digitaal????
analoog blijft analoog????
wat een troellie!!!
(coax is analoog)
STELLETJE MONGOLE!!!!!!!
je hebt een DODE zone(zo noem ik het maar ff)!!!!! als de waarde daartussen komt kan het of hoog of laag zijn en dat is het probleem (duidelijk????)Op dinsdag 06 februari 2001 09:33 schreef QuarkuS het volgende:
Kan iemand me dan uitleggen waarom een bitje vervalt als het over glas gaat en niet als het over coax gaat? Ik bedoel, als het signaal boven de drempelwaarde voor hoog resp laag blijft, dan blijft het signaal toch hoog of laag
oh ja bij optical is dit een VEEEEL minder groot probleem!!
k dan
Anoniem: 17736

[/quote]
Nou ik,Ha Ha HA.
Digitaal blijft digitaal.
Behalve bij dure apparatuur????
Wat wordt het dan????
Digitale fout corectie in audio werkt anders.
Bij veel fouten zit je naar je fout corectie systeem te luisteren ipv naar de orginele data.
Dus dan is digitaal niet digitaal.
Op een redelijke (alleen)audio set tot fl.15.000,-
Ben ik in staat de verschillende digi kabels er uit te pikken.
Ik hoor niet het verschil tussen opti/coax,
maar verschil in de diverse kabels.
Daar ben ik echt niet uniek in hoor.
Nou denk ik dat het op 99% van de surround versterkers geen klap uit maakt.
Doe gewoon wat je zelf het beste/goedkoopste vind.
Het lijkt mij dat dus optisch een klein voordeel heeft, overigens het enige wat MD ondersteunt... Euhm, en dat optisch slechter is omdat digitaal omgezet wordt in licht (ofzo?) is natuurlijk onzin, dat gebeurt volledig zonder verlies natuurlijk.
Coax is natuurlijk wel veel goedkoper, maar ik moest toch een optische kabel hebben voor MD, dus daar viel mijn keus op, kreeg ik er later nog 1 bij mijn SB Live! Platinum, nou ja, beter 1 teveel dan te weinig
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Anoniem: 13749
digitaal = 1 en 0
evt storing zal dus net zo goed op een optical kunnen optreden (knik in de kabel!)
Ja, maar in digitale apparatuur zit ook analoge techniek (D/A converter!) die wel gevoelig is voor storing. Als je twee apparaten electrisch met elkaar verbindt, dan kan er bijvoorbeeld aan aardlus ontstaan waardoor je een bromsignaal in je analoge circuit krijgt. Wat dat betreft kan het zeker veel uitmaken, ook voor goedkope apparatuur.Op dinsdag 06 februari 2001 18:44 schreef yo681 het volgende:
voor apparatuur onder f 2000 maakt het bijna niets uit of je optical of coaxiaal gebruikt.
digitaal = 1 en 0
evt storing zal dus net zo goed op een optical kunnen optreden (knik in de kabel!)
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Als je ook MD hebt, kan ik je alleen maar optisch aanraden, geen electrische verbinding en MD compatible.
lees eens http://gathering.tweakers.net/misc?action=faq&id=1#A06 Hierin staat hoe je de brom krijgt. het heeft NIETS met het digitale signaal te maken (1'en en 0'en bijven hetzelfde) maar met aardlekken. als je niet weet waar je over praat doe dat dan ook niet.Op dinsdag 06 februari 2001 09:01 schreef yo681 het volgende:
[..]
hahahaha
ik hoop hiermee voor diegene die GEEN verstand van Audio hebben hiermee van dienst te zijn geweest.
Anoniem: 12324
Voor de goedkopere apparatuur adviseert men dan ook vaak om Coax te nemen. Sony adviseert dit in z'n handleiding van de STR-DB930 en dat zal wel bij de meeste apparaten in die prijsklasse zijn. Bovendien adviseerde m'n audiospeciaalzaak hetzelfde in dit geval...
Als ik mijn geaarde pc op mijn versterker aanluit met een Coax kabel dan hoor ik een brom uit de subwoofer en als ik hem met een optische kabel aansluit dan hoor ik geen brom .
Dus dit wil niks zeggen over wat beter is maar dit is voor mij wel de beste optie .
Nu heb ik mijn DvD speler ook met een optische kabel op de versterker aangesloten en ik ben der zeer tevreden over
O ja en de optische kabel is bij mij nog nooit stuk gegaan zo als ik hier ergens heb gelezen
Verder ben ik zeer tevreden over het geluid
Mijn versterker is een oud beestje maar doet het primma . JVC RX6001 R
Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram
Dat er verschil is ok. Maar dat het levendiger klinktAnoniem: 13749 schreef op 06 februari 2001 @ 09:01:
Anoniem: 50944
Dit topic is gesloten.