Toon posts:

Moederborden met 2 socket 775?

Pagina: 1
Acties:
  • 54 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi!,

ik ben nogal een newby, heb op het net gezocht, maar kan er niet veel over vinden...dus vandaar post ik het hier:

Ik wil mijn audioPC (P4, 2,6 Ghz) binnenkort flink upgraden, daarnaast wil ik het prijsbewust doen..
Mijn gedachten gaan uit naar de Intel E6600 core2 duo processor.. Nu wil ik daar liefst 2 van in een (dual socket) moederbord duwen, en daar gaat mijn zoektocht mis...ik zie alleen server moederborden (??) en of AMD socket borden die dit kunnen...
welke types moederborden zijn er die 2 socket 775's hebben? wat zijn de voor en nadelen?
Ten tweede: Zijn er ook moederboarden waar ik ook over een aantal jaar , gewoon ook weer 2 (dan inmiddels goedkope :P) quadcores in kan duwen?

Alvast bedankt voor jullie advies

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:07
Gaat je niet lukken socket 775 is voor de comsumenten markt en Intel heeft hierbij geen ondersteuning gemaakt voor meerdere CPU 775 sockets op moederborden.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

C2D's kunnen niet in een dual opstelling draaien, want de CPU ondersteunt dat niet en er zijn geen chipsets voor. Zonder chipsets geen moederborden, dus een dual S775 mobo kun je wel vergeten. Als je echt 2 CPU's wilt moet je kijken naar AMD's Opteron, de Xeon (Clovertown) van Intel. De Xeon's zijn een stukje sneller en zuiniger dan de Opterons. Houd er wel rekening mee dat het hoe dan ook een dure grap wordt. Nu een quadcode CPU kopen en op een single socket mainstream bord prikken is veel goedkoper.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Er zijn geen 775 moederborden met 2 sockets, alleen amd heeft dat. Wat is er mis met een q6600?
dat is toch precies wat je bedoelt.

nieuws: Intel plant meer sterke prijsverlagingen
ander wacht je op een van de 2 prijsdalingen en koop je dan een quadcore.

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Bestaat gewoon niet :).

De enige opties zijn server/workstationborden, wat betekent dat je Xeons of Opterons moet kopen, of een 4x4-systeem van AMD met twee Athlon FX 7x-processors.

Professioneel Hyves-weigeraar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je zult moeten kijken naar socket 771, die zijn er in dual setup en dan moet je ook de bijbehorende Xeons hebben.
Dit is wel een vrij dure grap, gezien de borden duur zijn, je FB dimm nodig hebt voor veel borden dat gewoon onbetaalbaar is en je een EPS voeding erbij nodig hebt.
Ik heb dit systeem overwogen ter vervanging van mijn Athlon MP, maar ben toch maar naar een E4300 gegaan. Ook al is het een nep dual, het is een aardige vervanger voor de klassieke SMP bakken met 2 of meer cpus en op die manier blijft het betaalbaar :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik idd wacht tot de q6600 in prijs daalt, lijkt me de meest voor de hand liggende optie. mijn P4 doet het nog steeds, dus het heeft geen haast....
Thanks voor jullie replies!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een enkele E6600 is al een enorme vooruitgang tegen over je huidige P4 2.6GHz. Een Q6600 zal dat al helemaal zijn. Misschien eventueel nog een beetje overklokken en je hebt zeker een hele goede opvolger om je P4 te vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
hihi, idd ik verheug me er al op dat ik ipv de huidige 4 zware plug-ins waarschijnlijk makkelijk het 10-voudige kan draaien, lijkt me wel zo relaxed :-)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik zou zeggen, verdiep je je eens in de materie. Kijk bijvoorbeeld voor de grap eens rond op websites van gerenommeerde workstation/serverbordfabrikanten, zoals Tyan, Supermicro, etc (zie de PMG FAQ voor een overzicht van moederbordfabrikanten) en kijk of er überhaupt Dual So775 borden bestaan. Dan was je snel tot de conclusie gekomen dat er in deze vorm alleen Dual So771 borden bestaan en je dan 'Xeon' processors nodig hebt :)

Gebrek aan aantoonbare inzet en research, plus basic stuff, topic dicht dus. Neem ook eens de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? door voor een uitleg hoe je P, M en/of G kunt uitzoeken ;)

Neem tot slot ook eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 17-03-2007 15:51 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.