Toon posts:

Hulp gevraagd, pc crasht wederom

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In februari 2006 heb ik de volgende pc aangeschaft (bij Salland automatisering):

Asus A8N-SLI Premium moederbord
AMD Athlon 64 X2 3800+ Dual Core 2.o Ghz processor
Antec NeoHE Power 550W voeding
Corsair TwinX2048-3200C2 2048 MB geheugen
Western digital Caviar special edition 250 GB 7200 Rpm 16 MB SATA II/300 harde schijf
Asus VGA EN7800GT/2DHTV 256 MB videokaart

De pc heeft het uitstekend gedaan tot september 2006. Hierna begon hij te crashen, geen blauw scherm maar een fatale crash. Ik kon hem vervolgens wel opnieuw opstarten maar na enkele minuten gegamed te hebben crashte hij weer. Ik heb de pc toen uitvoerig getest in opdracht van Salland (memtest ed), maar kon niets vinden. PC vervolgens opnieuw proberen te installeren, maar ook tijdens de installatie crashte hij. PC naar Salland gebracht waar ze hem uitvoerig hebben getest. Ook zij konden echter niets vinden. Heb testkosten betaald en de pc is mij geretourneerd.

Wonder boven wonder deed de pc het bij terugontvangst gewoon. Wat mij wel opviel is dat de voeding/koeling veel meer lawaai maakte als voorheen. PC heeft het weer uitstekend gedaan tot maart 2007. Nu crasht hij telkens weer met name onder het gamen (World of warcraft).

Ik ben helemaal radeloos en heb geen idee waar het aan kan liggen. Wel kwam ik op het forum nog het volgende tegen:

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1102988

Lijkt op hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord en voeding.

Zou het aan de combinatie van mijn moederbord met voeding kunnen liggen?

Ik ben voornemens om eerst een andere voeding te proberen en als dat niet lukt een nieuw moederbord.

Iemand anders een idee?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Kort gezegd, vervang gewoon onderdelen tot je pc weer stabiel werkt, om het op die manier uit te sluiten. Vage hangers en crashes kunnen eigenlijk overal wel aan liggen dus is testen de enige oplossing om erachter te komen waar het ligt. Het kan prima de voeding zijn, maar het is niet onwaarschinlijk dat het mem stuk is.

• vormstreber
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

vormstreber

Neti pot fan sinds 1981

Checklistje:

Hitte probleem:
- Zit er veel stof op de koelvinnen van je processor en/of videokaart. (verwijderen)
- Zit er veel stof op de bladen van je fans (ook die van je voeding). (verwijderen)
- Doen al je fans het? (keertje laten draaien met de kast open.

Kapotte onderdelen:
- Misschien is je geheugen kapot, check dit met MEMTEST (even zoeken in de search).
- Haal al je onderdelen uit je computer behalve je moederbord, cpu, videokaart, geheugen, voeding en 1 harde schijf. Ook alle randapparatuur verwijderen (printers, usbdingen enzo). Werk een tijdje met deze opstelling en kijk ofdat hij alsnog wil vastlopen. Zo niet... steeds wat aansluiten totdat je erachter komt bij welke onderdeel hij vastloopt.

Persoonlijk denk ik inderdaad dat het je voeding is. Hij kan die piekspanningen niet aan, maakt veel lawaai etc.... Voor een paar tientjes heb je een nieuwe. Let hierbij op dat je er eentje koopt die voldoende watt kan leveren. Minimaal 350 - 400 watt.

succes!

www.gijsbesselink.com

Verwijderd

Topicstarter
Aan stof ligt het niet, heb hem gisteren open gehad en zat amper stof op. De voeding die ik nu heb is 550W. Vermogen genoeg lijkt me, ik denk alleen dat de combinatie van die Antec voeding met het Asus premium moederbord de oorzaak is. Memtest heb ik deze keer nog niet gedraaid, maar wel de vorige keer, was niks mis mee toen.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Je geeft zelf aan, dat het wellicht aan de combinatie van je moederbord en je voeding ligt. Kan je niet tijdelijk bij een winkel die een 7 dagen geen gezeur, geld terug policy heeft, een voeding kopen?

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Verwijderd

Ook een goede voeding met een hoog vermogen kan kapot gaan, dat vergeten sommige mensen nogal eens...

Verwijderd

Topicstarter
4 uur MEMTest gedraaid en 30 minuten OCCT. Geen problemen of crash meer gehad, in beide gevallen wordt aangegeven dat het systeem stabiel is? Temperatuur volgens coretemp max 55 C voor core #0. Core #01 max 50C.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 01:33:
4 uur MEMTest gedraaid en 30 minuten OCCT. Geen problemen of crash meer gehad, in beide gevallen wordt aangegeven dat het systeem stabiel is? Temperatuur volgens coretemp max 55 C voor core #0. Core #01 max 50C.
Ik heb dan het idee dat het je videokaart is, aangezien het gebeurd terwijl je wow speelt. Te warm? Nieuwste drivers geprobeerd? wat oudere drivers? Heb zelf ook last van gehad van de week crashes tijdens spel gewoon reboots. Nieuwe driver geinstalleerd, nog steeds last van. Dag later nergens meer last van.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dan het idee dat het je videokaart is, aangezien het gebeurd terwijl je wow speelt. Te warm? Nieuwste drivers geprobeerd? wat oudere drivers? Heb zelf ook last van gehad van de week crashes tijdens spel gewoon reboots. Nieuwe driver geinstalleerd, nog steeds last van. Dag later nergens meer last van.
Bij mij verschild het ook met de dag. Heb gisteren de hele dag kunnen gamen zonder problemen, terwijl ik vrijdag de ene na de andere crash had. Heb de pc vrijdagnacht wel de hele nacht van de stroom afgehaald, valt me op dat ie het de dag erna dan meestal een tijd doet. Kan ik die videokaart ergens mee testen dan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 18 maart 2007 @ 11:49:
[...]

Bij mij verschild het ook met de dag. Heb gisteren de hele dag kunnen gamen zonder problemen, terwijl ik vrijdag de ene na de andere crash had. Heb de pc vrijdagnacht wel de hele nacht van de stroom afgehaald, valt me op dat ie het de dag erna dan meestal een tijd doet. Kan ik die videokaart ergens mee testen dan?
Draai er dingen als 3dmark op , of nog beter, vervang je videokaart zoals ook in de troubleshooter beschreven staat.

Verwijderd

Topicstarter
ook 3D mark06 levert geen problemen op dus vraag me af of het wel aan de videokaart ligt. Ga denk ik toch maar dingen vervangen al kan dat wel geld kosten. Begin bij de voeding?
Pagina: 1