Computer uitval tijdens Quake 4 en COD2.

Pagina: 1
Acties:

• Margin Call
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-01-2025
Liever open ik helemaal geen topics maar ik kom er echt helemaal niet uit en ben er goed ziek van.

2 Weken geleden heb ik wat nieuwe comp stuff besteld ivm kleine upgrade.
Spec:
AMD 3700+
Asus A8N Sli premium (bios 1009)
Zalman vatality proc koeler
Sapphire X1800XL
Antec NEO HE 500 watt

Alles netjes ontvangen. In de computer geplaatst volgens het boekje. Zelfs nog door een vriend laten checken voordat de stroom werd aangesloten en we waren er beide overeens dat alles goed zat.
24 pins kabel zat in het moederbord, 4 pins kabel boven de proc aangesloten en aparte voedingskabel vanaf de voeding rechtstreeks naar de videokaart aangesloten.

Stroom erop gezet alles goed, bios gecheckt (versie 1009) en toen windows XP incl SP2 en directX9.0C geinstalleerd. Meteen de drivers voor de Nforce 4 chipset vanaf de bijgeleverde cd geinstalleerd en ati catalyst 5.13 final van internet gedownload en geinstalleerd. Alles netjes geinstalleerd en het systeem kwam erg stabiel over.

Meteen even wat systeem checks gedaan met Sisoftware Sandra 2005 en toen zag ik al dat er iets niet goed zat. Haalde niet echt hoge resultaten vergeleken met wat pentium 4 proc. en met 3Dmark05 haalde ik maar 6900 punten (8000 moet toch haalbaar zijn met deze spec.)

Na 3Dmark05 meteen temp gecheckt van proc, moederbord en videokaart en die waren gewoon goed te noemen: 28, 33 en 45 graden dat zag er perfect uit.

Toen Quake 4 geinstalleerd alles perfect gegaan, opstarten en gamen maar. Alles wat op max kon worden gezet op max gezet en spelen maar. Aantal fps zat op 25 tot 30 dus dat viel me tegen aangezien ik op 1280x1024 speel (als dit wel goed is zeg het me dan) en nu komt het probleem na 5 minuten valt me computer helemaal uit |:( ik dacht wtf :| hoe kan dit nou weer. Quake 4 weer opgestart en na 4 minuten viel het systeem weeruit. Ik dacht eerst dat ik een bepaalde combinatie op me toetsenbord deed wat me systeem uitschakelde maar dat is het dus niet. Na 10 keer een computer uitval heb ik een vriend gebeld met het probleem. Die leende mij COD2 om te kijken of ook bij dit spel het systeem uitviel en of het niet aan Quake 4 lag.

COD2 netjes geinstalleerd alles op max gezet, gamen en na 5 minuten geen computer uitval. ik dacht yes het is een fout van Quake 4. maar helaas te vroeg een conclusie getrokken na 20 minuten viel ook bij dit spel de computer helemaal uit alsof er een stroomuitval plaats vondt (kan toch niet met 500 watt heb namelijk ook maar 1 hd erin zitten, geen usb devices aangesloten dus er moet genoeg stroom worden geleverd aan het moederbord, proc en videokaart)
Tevens meteen temp gecheckt en die waren: moederbord 38, proc, 33 en videokaart 45

Ik heb alles geprobeerd stroom opnieuw aangesloten alles nagekeken, opgezocht via google, hier op tweakers gezocht maar kan geen oplossing vinden voor dit probleem en ik baal hier echt van enige wat ik wil is een game spelen en geen gezeur.

Dit is echt mijn laatste redmiddel voordat ik mijn leverancier ga bellen en een RMA nummer ga aanvragen. (baal er echt van spullen zijn nog niet eens 5 dagen in mijn bezit)

Alvast bedankt _/-\o_

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
waarmee heb je die temps gechecked, want dit lijkt echt op het eerste gezicht gewoon dikke over verhitting...

Compromises are for the weak

• Margin Call
bios, ati catalyst en sisoftware sandra

Tevens heb ik systeem kast expres opengelaten en draait de proc koeler op 2200 rpm die ook airflow geeft richting moederbord, videokaart en geheugen

ps geheugen is trouwens 2x 512mb kingston hyper memory X wat volgens de asus handleiding 100% wordt ondersteund.

Tevens kan ik me vinger gewoon op de passive northbrigde cooler van asus zetten, op de videokaart en op me zalman koeler en deze voelen alle 3 helemaal niet warm aan

Overclocking is trouwens nog helemaal niet tersprake

[ Voor 28% gewijzigd door Margin Call op 12-01-2006 19:54 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
lamaar ik ben gek, probeer eens memtest

[ Voor 78% gewijzigd door IRCfreAk op 12-01-2006 20:01 ]

• Margin Call
Yup zelfs een speciale kabel (die erbij werd geleverd) vanaf de voeding op me videokaart aangesloten

Verwijderd

ik zou ook denken warmte,

heb n.l hetzelfde thuis als ik de voeding fan verlaag, dan gaat de warmte parten spelen.

Dus kijk eerst al je fans is goed na en zet er desnoods een extra casefan in'

• Tettie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-11-2022

Tettie

Atheistisch agnost

Ik heb min of meer dezelfde problemen gehad bij de volgende setup:

ASUS 8N-e moederbord
Sapphire X1800XL graka
AMD 3500+ proc

Bij mij liep hij ook na 20 min vast bij games. 3Dmark03 haalde 13000, 3Dmark05 haalde 7500. Alles stabiel

Omega drivers geprobeerd, voeding vervangen, harddisks omgewisseld (Maxtorschijven schijnen wel eens voor problemen te zorgen met deze chipset), windows herinstalleerd, geheugen vervangen.

Uiteindelijk heb ik er een 6600GT graka ingehangen en daarmee geen vastlopers gehad. Nu is de X1800XL kaart dus rma gegaan. Ik heb hem nog niet terug dus kan ik niet zeggen of dit het probleem verholpen heeft.

Kortom: test eens met een andere graka.

Ben ik gedwongen nu schulden te maken, zet men mij morgen of heden op straat, ik lach ermee, het zal mij toch niet raken, aangezien dat toch de wereld vergaat.

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
1) Probeer eens eerst het systeem voor lange tijd te stressen met memtest en daarna met een windows-util die de CPU aanpakt. Elk een uur laten draaien en zien wat dat geeft. Memtest langer laten draaien;
2) Als je CPU-sink koud/koel aanvoelt ook wanneer je pc crasht zou ik toch eens kijken of die wel goed bevestigd is.
3) Je voeding KAN 500Watt kort leveren, effectief zelfs nog minder (rendement), maar op dit moment zal je pc nog geen 250Watt trekken waarschijnlijk, dus van die voeding zou ik niet wakker liggen. Die 'aangepaste' voedingen van Antec, het is me wat. Volgens TomsHardware fluctueert de spanning wel erg op de 12V lijn. (www.tomshardware.com) Maar dat zou 'normaal' zijn.
4) Leen eventueel je grafische kaart ana die vriend van je, en laat hem eens 3Dbenchmarkprogramma's op de kaart los en zien of dat systeem stabiel blijft.

5) "heb op tweakers.net gecheckt" "werkelijk alles geprobeerd" "ga mijn leverancier bellen voor RMA"
:-) :-) :-)
De GOT-database heb je heus niet op een paar uur volledig doorlopen hoor ;) En 'alles geprobeerd', wat doe je dan hier nog? :p Je leverancier ga je bellen voor wat? Zoek eens eerst verder uit aan welke onderdelen het kan liggen voordat je materiaal gaat terugbrengen voor RMA. RMA krijg je normaliter ook pas als je er recht op hebt, en materiaal dat werkt zoals bedoeld valt daar niet onder hoor.
(WesternDigital kan je een harde schijf opsturen, maar als zij oordelen dat er helemaal NIETS mee is of kan zijn, krijg je ook niets terug, garantie of niet. Dus bij hen, voorzichtig met RMA!)

[ Voor 79% gewijzigd door Mizitras op 13-01-2006 16:17 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

Het is waarschijnlijk je PSU.

Heb al meer berichten gelezen over de NeoHE en problemen met de Nforce4 chipset.
Check bijvoorbeeld dit (ff naar het gele stuk scrollen) http://www.silentpcreview.com/article273-page5.html

In de fora van SilentPCreview staat ook behoorlijk veel over de NeoHE PSU icm Nforce4 plankjes (vooral de Asus NF4 bordjes worden veel genoemd als je een google search doet op "problems with NeoHE)

Antec heeft aanpassingen gemaakt.., maar waarschijnlijk heb je nog een mindere variant van de NeoHE.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2006 16:30 ]

• Margin Call
Tettie schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:03:
Ik heb min of meer dezelfde problemen gehad bij de volgende setup:

ASUS 8N-e moederbord
Sapphire X1800XL graka
AMD 3500+ proc

Bij mij liep hij ook na 20 min vast bij games. 3Dmark03 haalde 13000, 3Dmark05 haalde 7500. Alles stabiel

Omega drivers geprobeerd, voeding vervangen, harddisks omgewisseld (Maxtorschijven schijnen wel eens voor problemen te zorgen met deze chipset), windows herinstalleerd, geheugen vervangen.

Uiteindelijk heb ik er een 6600GT graka ingehangen en daarmee geen vastlopers gehad. Nu is de X1800XL kaart dus rma gegaan. Ik heb hem nog niet terug dus kan ik niet zeggen of dit het probleem verholpen heeft.

Kortom: test eens met een andere graka.
Ik heb juist die videokaart genomen om te kunnen spelen maar goed ik heb een maxtorschijf in me computer zitten (IDE) dus dat ga ik nog even proberen.
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2006 @ 16:15:
Het is waarschijnlijk je PSU.

Heb al meer berichten gelezen over de NeoHE en problemen met de Nforce4 chipset.
Check bijvoorbeeld dit (ff naar het gele stuk scrollen) http://www.silentpcreview.com/article273-page5.html

In de fora van SilentPCreview staat ook behoorlijk veel over de NeoHE PSU icm Nforce4 plankjes (vooral de Asus NF4 bordjes worden veel genoemd als je een google search doet op "problems with NeoHE)

Antec heeft aanpassingen gemaakt.., maar waarschijnlijk heb je nog een mindere variant van de NeoHE.
Thanks voor de info wel jammer dat er problemen zijn met een voeding van onderhand 100 euro maar denk dat het probleem gevonden is.

• Margin Call
Ik zie trouwens hier dat er echt veel mensen problemen hebben het de A8N SLi premium moederbord

Toch het probleem zoeken in het moederbord ipv voeding?

• Margin Call
Nu zelfs problemen met het opstarten :( iig als hij uitvalt dan wilt ie soms niet opstarten en moet ik de batt. van het moederbord afhalen en weer terug plaatsen om hem weer op te starten.

Krijg je toch wat van :r

Verwijderd

Snackyman schreef op zondag 15 januari 2006 @ 17:06:
Nu zelfs problemen met het opstarten :( iig als hij uitvalt dan wilt ie soms niet opstarten en moet ik de batt. van het moederbord afhalen en weer terug plaatsen om hem weer op te starten.

Krijg je toch wat van :r
Heb je Antec al gebeld?
Ik ben er bijna vrij zeker van dat het de NeoHe is icm je mobo...,

Ze zijn altijd vrij snel en doen niet moeilijk met support bij Antec (zit in rotterdam)
Pagina: 1