Ahtec Signal X812 LA Ervaring(en)

Pagina: 1
Acties:
  • 478 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• joast
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-12-2023
Ik open dit topic, om mijn ervaring met deze laptop te delen. Hier even in kort waarom ik deze laptop heb aangeschaft.

Aangezien ik een vervanger voor mijn desktop wou, zocht ik naar een nieuwe laptop met goede specificaties voor een goede prijs. Het probleem was echter dat ik wel laptops kon vinden die aan mijn eisen voldeed, maar die vielen allemaal buiten mijn budget. Toen kwam ik deze laptop tegen, via topic over Ahtec XEL80, en het was precies de laptop die ik zocht. Ik heb hem nu 3 weken in gebruik, en bevalt echt prima. Hieronder volgt een kleine review en beschrijving van de laptop, misschien hebben mensen hier wat aan. Ik heb €1119 voor deze laptop betaalt, zonder OS (deze kun je apart erbij bestellen) met de onderstaande specificaties.

Afbeeldingslocatie: http://joast.sohosted.com/tweakers/ahtec.jpg

Het bedrijf Ahtec / Pointec
Pointec B.V. is een bedrijf opgericht in 2004, is een van de grootste PC / Notebook leveranciers in Europa. Pointec levert Ahtec laptops op de Nederlandse markt, zij assembleren de laptops op de keuze van klant.
Het bedrijf Ahtec is sinds kort op de Nederlandse markt, maar is een gerenommeerd bedrijf in Spanje. Ahtec heeft zich in eerste instantie op bedrijven gericht, het importeert laptops direct van de Compal-fabriek dat ook voor o.a. Toshiba laptops produceert.
Voor meer informatie betreft deze bedrijven, zie:
• Pointec.nl
• Ahtec.nl

De specificaties
Processor Intel Core 2 Duo 7200 ( 2,00Ghz/667mhz/4MB )
Chipset I945PM + ICH7-M
Geheugen 2048MB DDR2 PC5300 Transcend (2 Slots vrij)
Videokaart ATI Mobility Radeon x1600 – 512mb HyperMemory
Scherm 17” WXGA Scherm
Hardeschijf (optioneel) 80GB 7200rpm
Optische drive Samsung DVD+/- RW Dual Layer SN-S082
Geluid Realtek High Definition Audio
Cardreader Ja
Wireless module Ja, (Intel Wireless 3945abg)
Bluetooth module (optioneel) Ja (WIDCOMM)
Batterij 9 cells Lion
Garantie (uitbreidbaar) standaard 2 jaar ( waarvan 1e jaar pickup & return)
Accessories Tas 17inch zwart, Driver CD, S-Video- en modem kabeltje.
Poorten
4 x USB 2.0
1 x IEEE 1394 Firewire (400Mps) 4 pins
1 x CRT port
1 x TV S-video out
1 x Jack earphones
1 x Jack microphone / SPDIF
1 x Jack RJ-11 Modem 56Kbps
1 x Jack RJ-45 voor netwerk 10/100 Mbps
1 x Kensington Lock

Review
Bestelling / Bezorging

Het contact tussen mij en Ahtec/Pointec verliep vlekkeloos, de mails werden altijd netjes beantwoordt binnen 2 uur nadat ik ze verzonden had. De notebook die ik wou bestellen stond alleen op de Spaanse website van Ahtec, maar dit was geen probleem (kan gewoon in Nederland bestelt worden, alle onderdelen zijn op voorraad).
Maandagochtend heb ik via de telefoon de uiteindelijk bestelling gedaan, de configuratie werd nogmaals doorlopen, waarbij men rustig de tijd nam en indien nodig nog uitleg gaven. Na telefonisch contact, werd er binnen 15 minuten mij een offerte gestuurd. Ik heb via het internet bankieren ’s middags het geld overgemaakt.
De orderverloop kun je bekijken via de Ahtec website, en zag dat dinsdag de order al klaar was voor verzending. Het einde van de woensdag morgen had ik hem binnen, zeer tevreden dus over de levertijd. De notebook is geleverd in een goed verpakte dubbele doos, waarin de notebook in de meegeleverde tas werd bezorgt. De accessoires zaten goed verpakt in plastic in een kartonnen doos.

Afbeeldingslocatie: http://joast.sohosted.com/tweakers/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://joast.sohosted.com/tweakers/2.jpg

Ik ben dus zeer tevreden over de leverwijze en levertijd, er waren geen enkele problemen.

De notebook

Na het vlug uitpakken van mijn nieuw speeltje, was het design qua kleuren iets anders dan ik het verwacht ( had zwart&wit verwacht, maar is metallic&zwart). Dit was geen groot punt, aangezien ik het niet lelijk vindt.

Na het eerst opstarten van de notebook, wat een heerlijk gevoel gaf natuurlijk, Windows XP erop gezet. Een besturingssysteem wordt niet inclusief meegeleverd, maar is naar keuze bij te bestellen tegen een hogere prijs. In de BIOS is er nauwelijks veranderingen aan te brengen, alleen bootopties en tijd.

Aangezien de meegeleverde drivers verouderd waren, heb ik maar even alles zelf gedownload en geïnstalleerd (Ahtec heeft wel een ftp met alle benodigde drivers, deze zijn ook verouderd ;) ). Daarna 3D Mark ’06 geinstalleerd en de notebook aan de test laten ondervinden, ook even met CPU-Z kijken of de configuratie wel klopte. De resultaten zijn in mijn ogen prima mee te leven, aangezien ik ben veel mindere scores ben gewend (3200+, gforce 5700 :> ).

Afbeeldingslocatie: http://joast.sohosted.com/tweakers/cpuz_cpu.jpg

Afbeeldingslocatie: http://joast.sohosted.com/tweakers/cpuz_mem.jpg

Afbeeldingslocatie: http://joast.sohosted.com/tweakers/cpuz_spd.jpg

Afbeeldingslocatie: http://joast.sohosted.com/tweakers/3dmark06score.jpg

Gebruiksgemak

Aangezien de notebook 17” is brengt dit natuurlijk extra gewicht met zich mee. Aangezien ik voornamelijk het ding zal thuislaten, zal ik hier geen hinder van ondervinden. Ik ben zeer content met deze laptop, met de grafische prestaties en werkvermogen. Een klein minpuntje is misschien het stereo geluid, maar hier zal ik in de loop van tijd wel aan wennen. De batterij gaat makkelijk 3-4 uur mee, bij gewone activiteiten, zoals Word en Internet.

Ik hoop dat mensen die nog op zoek zijn naar een degelijke laptop hier wat aan hebben, als er vragen zijn beantwoord ik ze graag. Komen binnenkort nog wat betere foto's van de laptop zelf.

[ Voor 1% gewijzigd door joast op 16-03-2007 11:24 . Reden: taalfout ]

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 12:04

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ziet er leuk uit, maar ik zie dat de X1600 sneller is dan de GF7600? Of is dit aan de CPU te danken?

• crazyheinz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 12:56
mooie specs voor die prijs :)

• joast
DaMarcus schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 12:27:
Ziet er leuk uit, maar ik zie dat de X1600 sneller is dan de GF7600? Of is dit aan de CPU te danken?
de 7600 go komt uit de benchmarks volgens mij iets sneller uit, maar er is weinig verschil in prestaties volgens mij.

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:56

orejas

Omelette du Fromage

Kickje...

Lekker is dat. Had ik eindelijk de selectie tot 3 teruggebracht (Dell Inspiron 6400, Hp Pavilion 6335 en de Fujitsu Siemens Amilo Pi 1536), wijst iemand me op de Ahtec site. Een laptop met Santa Rosa cpu voor 800 E...
Moeilijk, moeilijk...

Ik wil je in ieder geval wel hartelijk bedanken voor je review, erg nuttig!
joast schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 11:18:
(...)

Na het vlug uitpakken van mijn nieuw speeltje, was het design qua kleuren iets anders dan ik het verwacht ( had zwart&wit verwacht, maar is metallic&zwart). Dit was geen groot punt, aangezien ik het niet lelijk vindt.
Eén vraagje dan toch; ik ben op zoek naar een laptop voor mijn vriendin en die is iets meer visueel ingesteld dan ik ben en heeft dan ook liever een heel mooie laptop dan een heel goede... :?...
Zou jij zeggen dat de laptop die je hebt mooi is, of is ie alleen niet lelijk?

Stam + t

• SaddieN
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Misschien kun je nog meer gaan twijfelen:

[laptop keuze] Compal IF / BTO 15W25 / Zepto... :?

• CLB
  • Niet online

CLB

Dat zijn laptops die niet echt in de prijsklasse van Orejas liggen, voor zover ik z'n topics heb gezien ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:56

orejas

Omelette du Fromage

CLB schreef op dinsdag 19 juni 2007 @ 17:22:
Dat zijn laptops die niet echt in de prijsklasse van Orejas liggen, voor zover ik z'n topics heb gezien ;)
Juist!

Heb inmiddels weer meer weggehakt en twijfel nu tussen een Dell 1520 (wanneer die ook komt) en de Ahtec.
Moed blijven houden is het devies...

Stam + t

• joast
orejas schreef op maandag 11 juni 2007 @ 07:08:
Kickje...
Eén vraagje dan toch; ik ben op zoek naar een laptop voor mijn vriendin en die is iets meer visueel ingesteld dan ik ben en heeft dan ook liever een heel mooie laptop dan een heel goede... :?...
Zou jij zeggen dat de laptop die je hebt mooi is, of is ie alleen niet lelijk?
Hey,

Heb de laptop nu ruim 3 maanden en het ding is nog steeds super, geen enkele problemen gehad en performed goed. Qua design is het uiteraard persoonlijk voorkeur, ik houdt meer van simpel (wat deze laptop ook uitstraalt). Hij heeft slechts 4 knoppen: power, email, media en wireless schakelaar, daarnaast is het beeld is keurig en helder.

Ahtec heeft altijd goede aanbiedingen voor een nette prijs. Ik raadt je ook aan eens op de Spaanse versie van de website, deze kun je als goed is ook gewoon in Nederland bestellen.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:32
Het merk Ahtec was niet echt bekend bij mij maar dit is zeker een interessant topic voor mensen die net als ik op zoek zijn naar een mooie desktopvervanger. Jij hebt volgens mij het type met een resolutie van 1440x900 maar voor mij zou met name 1900x1200-versie interessant kunnen worden aangezien ik er met Autocad op zal moeten kunnen werken.

De meeste 17 inch notebooks houden het meestal bij een resolutie 1440x900. Daardoor heb ik mijn budget inmiddels al langzaam verhoogd van iets boven de 1000 naar richting de 1500 maar dan nog is er niet zo heel veel keus. Nou ben ik ook best kritisch natuurlijk. Vista-ready, 2 GB geheugen, een zelfstandige grafische kaart van min. 256MB is toch wel het minste :)

Deze Ahtec kan ik dus in ieder geval aan het rijtje kandidaten toevoegen waarin ook de Dell 1720 en de Asus Z84 staan. Ik neig zelf overigens naar de laatste. Het merk Dell trekt me toch niet zo, je zit toch min of meer aan één bedrijf vast dan.

Concrete vraag nog even. Gebruik je hem draadloos en functioneert dat een beetje?

• joast
De resolutie is inderdaad 1440x900. Ik gebruik draadloos af en toe, heb altijd goed bereik en heeft tot nu toe geen enkele problemen gegeven (bijv. het wegvallen van verbinding).

• CLB
  • Niet online

CLB

Er zijn genoeg 15,4" en 17" te vinden met 1680x1050 pixels hoor!?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• D-e-n
Er zijn genoeg 15,4" en 17" te vinden met 1680x1050 pixels hoor!?
Klopt maar ik heb ook met mijn budget te maken :D En dat heb ik al naar zo'n 1500 euro omhoog geschroefd. Voor die prijs heb ik zelf idd wel systemen gezien van Zepto, Asus, Ahtec en Dell.
15,4 inch lijkt me wat klein met zo'n resolutie maar da's misschien meer een gevoel

• D-e-n
Ik lees "Videokaart ATI Mobility Radeon x1600 – 512mb HyperMemory"

Die 512MB slaat op het totale geheugen dus inclusief de ruimte die hij van je interne geheugen afsnoept. Maar bij die ATI Radeon kaarten is het altijd vaag wat nu het eigen geheugen van zo'n kaartje is. De ene keer is het 128MB, de andere keer 256MB. Kun je me vertellen hoe dat bij deze Ahtec zit?
Pagina: 1