Ik open dit topic, om mijn ervaring met deze laptop te delen. Hier even in kort waarom ik deze laptop heb aangeschaft.
Aangezien ik een vervanger voor mijn desktop wou, zocht ik naar een nieuwe laptop met goede specificaties voor een goede prijs. Het probleem was echter dat ik wel laptops kon vinden die aan mijn eisen voldeed, maar die vielen allemaal buiten mijn budget. Toen kwam ik deze laptop tegen, via topic over Ahtec XEL80, en het was precies de laptop die ik zocht. Ik heb hem nu 3 weken in gebruik, en bevalt echt prima. Hieronder volgt een kleine review en beschrijving van de laptop, misschien hebben mensen hier wat aan. Ik heb €1119 voor deze laptop betaalt, zonder OS (deze kun je apart erbij bestellen) met de onderstaande specificaties.
Het bedrijf Ahtec / Pointec
De specificaties
Review
Ik hoop dat mensen die nog op zoek zijn naar een degelijke laptop hier wat aan hebben, als er vragen zijn beantwoord ik ze graag. Komen binnenkort nog wat betere foto's van de laptop zelf.
Aangezien ik een vervanger voor mijn desktop wou, zocht ik naar een nieuwe laptop met goede specificaties voor een goede prijs. Het probleem was echter dat ik wel laptops kon vinden die aan mijn eisen voldeed, maar die vielen allemaal buiten mijn budget. Toen kwam ik deze laptop tegen, via topic over Ahtec XEL80, en het was precies de laptop die ik zocht. Ik heb hem nu 3 weken in gebruik, en bevalt echt prima. Hieronder volgt een kleine review en beschrijving van de laptop, misschien hebben mensen hier wat aan. Ik heb €1119 voor deze laptop betaalt, zonder OS (deze kun je apart erbij bestellen) met de onderstaande specificaties.
![]() |
Het bedrijf Ahtec / Pointec
| Pointec B.V. is een bedrijf opgericht in 2004, is een van de grootste PC / Notebook leveranciers in Europa. Pointec levert Ahtec laptops op de Nederlandse markt, zij assembleren de laptops op de keuze van klant. |
| Het bedrijf Ahtec is sinds kort op de Nederlandse markt, maar is een gerenommeerd bedrijf in Spanje. Ahtec heeft zich in eerste instantie op bedrijven gericht, het importeert laptops direct van de Compal-fabriek dat ook voor o.a. Toshiba laptops produceert. |
| Voor meer informatie betreft deze bedrijven, zie: |
| • Pointec.nl |
| • Ahtec.nl |
De specificaties
| •Processor Intel Core 2 Duo 7200 ( 2,00Ghz/667mhz/4MB ) |
| •Chipset I945PM + ICH7-M |
| •Geheugen 2048MB DDR2 PC5300 Transcend (2 Slots vrij) |
| •Videokaart ATI Mobility Radeon x1600 – 512mb HyperMemory |
| •Scherm 17” WXGA Scherm |
| •Hardeschijf (optioneel) 80GB 7200rpm |
| •Optische drive Samsung DVD+/- RW Dual Layer SN-S082 |
| •Geluid Realtek High Definition Audio |
| •Cardreader Ja |
| •Wireless module Ja, (Intel Wireless 3945abg) |
| •Bluetooth module (optioneel) Ja (WIDCOMM) |
| •Batterij 9 cells Lion |
| •Garantie (uitbreidbaar) standaard 2 jaar ( waarvan 1e jaar pickup & return) |
| •Accessories Tas 17inch zwart, Driver CD, S-Video- en modem kabeltje. |
| •Poorten 4 x USB 2.0 1 x IEEE 1394 Firewire (400Mps) 4 pins 1 x CRT port 1 x TV S-video out 1 x Jack earphones 1 x Jack microphone / SPDIF 1 x Jack RJ-11 Modem 56Kbps 1 x Jack RJ-45 voor netwerk 10/100 Mbps 1 x Kensington Lock |
Review
| Bestelling / Bezorging |
Het contact tussen mij en Ahtec/Pointec verliep vlekkeloos, de mails werden altijd netjes beantwoordt binnen 2 uur nadat ik ze verzonden had. De notebook die ik wou bestellen stond alleen op de Spaanse website van Ahtec, maar dit was geen probleem (kan gewoon in Nederland bestelt worden, alle onderdelen zijn op voorraad). |
| Maandagochtend heb ik via de telefoon de uiteindelijk bestelling gedaan, de configuratie werd nogmaals doorlopen, waarbij men rustig de tijd nam en indien nodig nog uitleg gaven. Na telefonisch contact, werd er binnen 15 minuten mij een offerte gestuurd. Ik heb via het internet bankieren ’s middags het geld overgemaakt. |
De orderverloop kun je bekijken via de Ahtec website, en zag dat dinsdag de order al klaar was voor verzending. Het einde van de woensdag morgen had ik hem binnen, zeer tevreden dus over de levertijd. De notebook is geleverd in een goed verpakte dubbele doos, waarin de notebook in de meegeleverde tas werd bezorgt. De accessoires zaten goed verpakt in plastic in een kartonnen doos.![]() ![]() Ik ben dus zeer tevreden over de leverwijze en levertijd, er waren geen enkele problemen. De notebook Na het vlug uitpakken van mijn nieuw speeltje, was het design qua kleuren iets anders dan ik het verwacht ( had zwart&wit verwacht, maar is metallic&zwart). Dit was geen groot punt, aangezien ik het niet lelijk vindt. Na het eerst opstarten van de notebook, wat een heerlijk gevoel gaf natuurlijk, Windows XP erop gezet. Een besturingssysteem wordt niet inclusief meegeleverd, maar is naar keuze bij te bestellen tegen een hogere prijs. In de BIOS is er nauwelijks veranderingen aan te brengen, alleen bootopties en tijd. Aangezien de meegeleverde drivers verouderd waren, heb ik maar even alles zelf gedownload en geïnstalleerd (Ahtec heeft wel een ftp met alle benodigde drivers, deze zijn ook verouderd ![]() ![]() ![]() ![]() Gebruiksgemak Aangezien de notebook 17” is brengt dit natuurlijk extra gewicht met zich mee. Aangezien ik voornamelijk het ding zal thuislaten, zal ik hier geen hinder van ondervinden. Ik ben zeer content met deze laptop, met de grafische prestaties en werkvermogen. Een klein minpuntje is misschien het stereo geluid, maar hier zal ik in de loop van tijd wel aan wennen. De batterij gaat makkelijk 3-4 uur mee, bij gewone activiteiten, zoals Word en Internet. |
Ik hoop dat mensen die nog op zoek zijn naar een degelijke laptop hier wat aan hebben, als er vragen zijn beantwoord ik ze graag. Komen binnenkort nog wat betere foto's van de laptop zelf.
[ Voor 1% gewijzigd door joast op 16-03-2007 11:24 . Reden: taalfout ]