13 is niet helemaal een excuus. Echter wel een excuus voor het niet zo veel verstand hebben en nog niet echt weten hoe alles werkt hier op zo'n forum en internet. Dat zo'n jongen niet weet wat AGP of PCIe is kan ik me voorstellen. Ik wist toen ook maar dat we een GeFroce 2 64MB hadden, 64MB is toch net zo goed als GeForce 4

. Tsja, we hadden een CPU van de concurrent AMD in ons gloednieuwe systeem...
Kijk, ik wil zo'n jongen een beetje helpen en wat uitleg geven.
1. Je zegt dus een nieuw systeem te kopen. Dna is het wel handig om gewoon dat hele systeem hier op te klappen zodat wij misschien tips voor je hebben. In dit geval had je dat ook moeten doen eigenlijk (of huidige of toekomstige). Dat si namelijk nodig om voor AGP/PCIe te kiezen. Maar ook om te kijken of je niet beter wat anders kan nemen. Als je een PIII-1GHz zou hebben met 512MB had ik gezegd: Neem een leuke ATi Radeon 9600 ofzo, sneller is toch extreme overkill. Zelfs die kaart eigenlijk al. Alles moet ook een beetje in verhouding staan. Je gaat je boodschappen auto (zuzuki alto (oid)) ook niet tunen, je kan er toch nooit een burnout mee maken
Nog even wat informatie over PCIe en AGP:
AGP is ontwikkeld omdat de normale PCI sloten te traag werden voor videokaarten. Daar steek je normaal geluidskaarten ed in. Door de introductie van PCI-express (PCIe) ter vervaning van PCI is er ook een 16x versie gekomen die extra groot is voor videokaarten (16x staat voor de lijnen om genoeg data te kunnen versturen). Nieuwe systemen hebben dus eigenlijk alleen PCIe aangezien dat er al een paar jaar is. Dus voor jou is PCIe alleen van belang.
Verder over het forum en internet: Het is de bedoeling dat je zelf meehelpt en desnoods wat zoekt. Leer je veel van. Er zijn altijd benchmarks met resultaten om te zien hoe ze scoren (zie het als een warenonderzoek van de consumentenbond). Voor alles is wel een benchmark te vinden. Google maar en vooral
www.tomshardware.com is een goede site. Na het uitzoeken kun je reviews van anderen lezen om t ekijken of zij het product ook goed vinden of er andere problemen zijn. Daarna zou je ons ook nog advies kunnen vragen en als extra check of alles goed zou gaan werken.
Ik wens je nog veel plezier met samenstellen en ook met je nieuwe PC