Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

pompje op batterijen

Pagina: 1
Acties:
  • 685 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sloory
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:44
Beste tweakers,

Voor een project op school moeten we een autootje maken dat op water (1l) rijdt, het is niet toegelaten om met druk te werken.
We gaan het autootje aandrijven met water dat naar beneden loopt tegen een rad. Het is toegelaten om een waterpompje te gebruiken om het water terug naar boven te pompen 8)7 .

Kan iemand tips geven waar we een dergelijk pompje kunnen vinden? Het moet op batterijen kunnen functioneren. Zelf dacht ik eraan om er eentje te gebruiken uit een koffiezet, zou dit op batterijen kunnen werken?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
In een koffiezet-apparaat zit toch geen pompje, maar wordt 't water doordat 't uitzet door de verhitting oid toch omhoog geperst?

In een senseo hoor je echter 't pompje duidelijk werken.. :P

Verwijderd

Heeft school ook gezegd hoe groot de auto moet zijn?

http://www.bouwweb.nl/BWplaatjes/SLUIS_200010070.jpg

>:)

• Osiris
  • Niet online
Mag je überhaupt geen druk gebruiken of mag je alleen de auto zonder druk opgebouwd leveren?

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-11 08:19

paularts

Paulux !!!!!!

Er zijn toch water pompen genoeg die op 12VDC werken en die mss ook nog wel op 9 werken.
12 volt en 9 volt zijn in accu vorm te krijgen enige probleem kan gewicht zijn maar het is maar een idee

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:49

Super_ik

haklust!

in een caravan zit een waterpompje dat werkt op 12V, te koop dus bij een caravan/kampeer winkel

de lokale electro boer heeft meestal ook wel allerlij pompjes liggen, of anders een modelbouwwinkel?

[ Voor 35% gewijzigd door Super_ik op 14-03-2007 20:04 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:41

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

maak dr zelf een.. verschillende manieren, tandwielpomp, schroef v archimedes, het medische soort (ken de naam niet juist, waar je een in heel flexibel darmpje dmv ronddraaiende nokken de vloeistof rondpompt)

kan je zelf motor/ spanning kiezen.

Tandwielpompen zijn relatief eenvoudig te maken en kunnen een degelijke druk (lees opvoerhoogte) halen met relatief weinig vermogen.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 20:19:
maak dr zelf een.. verschillende manieren, tandwielpomp, schroef v archimedes, het medische soort (ken de naam niet juist, waar je een in heel flexibel darmpje dmv ronddraaiende nokken de vloeistof rondpompt)

kan je zelf motor/ spanning kiezen.

Tandwielpompen zijn relatief eenvoudig te maken en kunnen een degelijke druk (lees opvoerhoogte) halen met relatief weinig vermogen.
Wat je bedoelt is een slangenpomp, die worden veel gebruikt voor vloeistoffen die niet in contact mogen komen met onderdelen van de pomp. Bijvoorbeeld als het steriel moet zijn, of als het medium erg zuur of basisch is. Hiervoor lijkt me dat niet zo'n goed idee ;)

Casemod: Cubeleon

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Een benzinepomp van een auto is toch ook een slangenpomp?
Zo ja dan kan je bij een autosloop waarschijnlijk wel een werkende voor 12 volt en niet al te veel euro vinden

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[insert modelbouwzaak]

Iperf

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:59

rdejongjr

Gnome

Heb hier een swiftech mcp655, op 12v zeer sterke straal eruit te krijgen. :o (werkt goed vanaf 8 (niet getest))

en met 50x50cm en 1m hoog kun je redelijk wat kwijt.

lijkt me leuk om te zien (foto's *hint*) :9 :P

wat gevonden voor icm een goeie pomp http://www.green-trust.or...&ECEngines/WaterMotor.pdf

en nog wat
http://images.google.nl/i...m%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DN

damn ik ben goed 8)
http://www.dself.dsl.pipe...watermotor/watermotor.htm

[ Voor 70% gewijzigd door rdejongjr op 14-03-2007 23:14 ]

Verwijderd

Een pompje van de ruitenwisservloeistof zou je ook kunnen gebruiken, goed te vinden op de sloop. Deze levert misschien alleen wat veel water...

Hoe groot moet het autotje worden ? en wat is de volumestroom (liter per seconde) ?
Edit:
Excuus, lezen is ook een kunst. Er staat 50x50cm en max 1 meter hoog.

Er zijn heeel veel pompjes die het goed doen op 12V, en het overgrote deel daarvan zal het ook doen op 9V, maar dan wel minder sterk natuurlijk... Je zou ook 2 9V batterijen in serie kunnen zetten, dan heb je 18V. Dan is de pomp ongeveer 2x zo sterk als op 12V.

Afbeeldingslocatie: http://www.haba.nl/images/produkten/2401000.jpg
Dompelpompje voor in de caravan. Goedkoop (minder dan 10 euro) en leveren best veel druk. Die 1 meter opvoerhoogte haal je wel.

Hou wel rekening met het feit dat 9V blokbatterijen over het algemeen erg weinig stroom (amperes) kunnen leveren. Als het formaat van de auto het toelaat (en het budget) zou je misschien beter 10 oplaadbare penlites (AA) in serie kunnen zetten. Dit geeft 12V. Een nog betere optie is een accupack uit de modelbouw.
wat gevonden voor icm een goeie pomp http://www.green-trust.or...;ECEngines/WaterMotor.pdf

en nog wat
http://images.google.nl/i...m%3D10%26hl%3Dnl%26sa%3DN

damn ik ben goed 8)
http://www.dself.dsl.pipe...watermotor/watermotor.htm
Mooie stukjes techniek inderdaad, maar helaas werken deze watermotoren juist met druk, en de drukopbouw met een waterkolom van 1 meter is nou niet bepaald spectaculair te noemen (~0,1 bar).

Ik denk dat het onder valsspelen valt, maar zou je niet een pompje rechtstreeks tegen een schoepenrad mogen laten spuiten ? dan stop je het geheel in een afgesloten bak en laat je alleen een paar stroomdraadjes (waterdicht lijmen) en een draaiend asje (boven de waterlijn) naar buitenkomen...

Ik heb nog wel een paar ideetjes meer, ik zou graag een keertje met jullie erover discussieren. als je wil mag je me mailen op heike(kringelding)vanlenthe(punt)net

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2007 11:28 ]

• NBeat
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-07 16:38
Knap als je die op 1 Liter water kan aandrijven 8)7 >:)

XBOX Live Gamertag > NBeat

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:59

rdejongjr

Gnome

Verwijderd schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 11:07:

[...]

Mooie stukjes techniek inderdaad, maar helaas werken deze watermotoren juist met druk, en de drukopbouw met een waterkolom van 1 meter is nou niet bepaald spectaculair te noemen (~0,1 bar).

Ik denk dat het onder valsspelen valt, maar zou je niet een pompje rechtstreeks tegen een schoepenrad mogen laten spuiten ? dan stop je het geheel in een afgesloten bak en laat je alleen een paar stroomdraadjes (waterdicht lijmen) en een draaiend asje (boven de waterlijn) naar buitenkomen...

Ik heb nog wel een paar ideetjes meer, ik zou graag een keertje met jullie erover discussieren. als je wil mag je me mailen op heike(kringelding)vanlenthe(punt)net
deze: http://www.green-trust.or...&ECEngines/WaterMotor.pdf
is ongeveer hetzelfde als direct op een rad laten spuiten

en een 12v pompje kan zeker genoeg druk leveren voor een licht karretje (kan zwaarder als je wat overbrenging gebruikt duurt eff, maar je hebt toch 3min))

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:40
of je haalt een simpel "waterkoelings" pompje voor 20 euro deze pompen verschrikkelijk hard en zijn volgensmij nog erg zuinig ook

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Kijk eens bij de vissenafdeling van de dierenzaak.
Pompen in alle soorten en maten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

waterpompen.. aquarium pomp is inderdaad een optie maar dat zijn vrij lompe dingen en die werken ook alleen echt goed als je er voor zorgt dat het ding geen lucht kan aanzuigen.

Dompelpompen pompen zijn te onhandig.. dus als je een vrij grote auto kan gebruiken zou ik inderdaad voor de aquariumpomp gaan.

[ Voor 58% gewijzigd door job op 15-03-2007 17:23 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Blizzard2005 schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 17:09:
of je haalt een simpel "waterkoelings" pompje voor 20 euro deze pompen verschrikkelijk hard en zijn volgensmij nog erg zuinig ook
dat is gewoon een aquarium pomp hoor.
dingen zijn prima ,alleen vrij zwaar.
ze zijn wel op 12v te krijgen... maar die zijn duurder dan de 230v modellen .

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

In mijn ogen is het het beste om van die caravan pompjes te gebruiken. Er zijn 6 volt blokbatterijen te verkrijgen bij de ANWB of betere campingwinkels, die kan je makkelijk in serie zetten voor zoiets. Die batterijen gaan heel lang mee weet ik uit eigen ervaring.

Droogkloot.

• Freezerator
  • Laatst online: 09:20
Pomp van een koelsysteem uit een auto. Werkt op 12v en doen het vaak prima, plus handige aansluitingen voor slangen :)

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

Freezerator schreef op vrijdag 16 maart 2007 @ 14:56:
Pomp van een koelsysteem uit een auto. Werkt op 12v en doen het vaak prima, plus handige aansluitingen voor slangen :)
Bij de meeste auto´s word de pomp direct aangedreven door een V snaar of riem.
Er zijn wel auto´s waar een 12 volt pomp in zit maar die trekt dan ook heel veel stroom.

Als je iets uit de auto wil gebruiken kijk dan naar de ruitenwisser (sproeier) pomp.

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bij Opitec hebben ze ook verschillende pompjes. Misschien is dat wat?

• sloory
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:44
We hebben uiteindelijk een pompje dat gebruikt werd als ruitenwissersproeier zoals Nantheos aanhaalde, toen we het aansloten op een 12V adapter had het een debiet van ca 1 l per minuut. Wegens gebrek aan het juiste materiaal hebben we nog niet kunnen meten hoe het presteert met batterijen. In eerste instantie dachten we ook aan 2x 9v in serie maar is het verschil tussen dit en 10 AA's ?

Ik denk niet dat we het pompje rechtsstreeks tegen het rad mogen laten spuiten maar ik ga het zeker navragen !

Als het autootje af is (dit duurt nog wel een aantal weken) zal ik eens wat fotos posten.
Bekend topic?

http://forum.punkyfish.nl...m.php/list_messages/24872

:+
Een concurrerende groep ;)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

10AA's = 10*1.5V = 15V
2x 9V = 18V

alleen die 10 AA's zullen meer stroom kunnen leveren (dus presteert de pomp beter, of zal hij langer goed werken).

Verwijderd

Genoeg pompen te vinden zo te lezen...

Maar hoe ga je het een en ander nou in elkaar zetten?? Hoe gaat dat autotje nou rijden?

Wat bedoel je precies met "het is niet toegelaten om met druk te werken." ??? Als je dit letterlijk opvat zou je dus eigenlijk helemaal niets mogen.. of worden er meer zaken als stoommachines, water-jet etc. bedoeld?

PaWoN
Pagina: 1