Toon posts:

Nieuwe Laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 62 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Misschien kunnen jullie mij helpen om een keuze te maken tussen deze 2 laptops:

- Asus F3JR-AP012C
- Sony VGN-FE41E

Beide zien er erg goed uit en hebben goede specificaties.
Maar er zijn verschillen.
De Asus heeft bijvoorbeeld bluetooth en een dvi uitgang, terwijl de Sony dat niet heeft.
Daarnaast vraag ik me af welke grafische kaart beter is.

Zie onderstaande link voor meer info over beide laptops:

http://kieskeurig.nl/nl/product.nsf/compare?readform&code=notebook&id=5F0E51D8A45F4310C1257297004447C7~CBA0C94DF9DB960DC125727200547C2D

Hartelijk dank.

Me2.

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:26
De asus heeft shared video geheugen ben ik niet kapot van, ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen.
wil je erop gamen zou ik niet voor de laptop met shared geheugen gaan.
Zou zelf persoonlijk voor de Sony gaan maar is mijn mening ;)

• Rowdy.nl
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-01 14:40

Rowdy.nl

Koekje d'r bij?

^^ Wat feedo zegt.

Maar aangezien je niet aangeeft wat je ermee wilt doen (dan kunnen we er wat nuttigers over zeggen) en wat je al onderzocht heb vermoed ik dat je snel een slotje krijgt...

Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.

Verwijderd

Topicstarter
De Asus heeft volgens mij deels shared memory, ik dacht boven de 128.
De sony ziet er wel heel strak uit, dat wel...

Gamen doe is wel eens... en meestal alleen CS (nog steeds :P)

Alleen heeft de ASUS wel een DVI uitgang wat mooier kan zijn als ik hem aan mijn plasmascherm (hd-ready) wil aansluiten.

• FidoDido
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:26
Asus heeft 512 mb shared geheugen en er zit 1024 geheugen in.
Sony heeft 1024 geheugen maar geen shared videogeheugen
En counterstrike is geen zwaar spel en als dat enige is wat je ermee doet,kan je voor de asus gaan, en ligt eraan of je via je tv wil gamen.
Is eigen voorkeur wat ga je ermee doen en alles,blijft persoonlijk;)

Verwijderd

Topicstarter
Rowdy.nl schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:49:
^^ Wat feedo zegt.

Maar aangezien je niet aangeeft wat je ermee wilt doen (dan kunnen we er wat nuttigers over zeggen) en wat je al onderzocht heb vermoed ik dat je snel een slotje krijgt...
Wat ik ermee wil doen.
Kijk ik draai eigenlijk niet veel zware applicaties, gemiddelde gebuiker+ zeg maar.
Videobewerking/ gamen/ fotobewerking/ films enz enz..
Maar ik zou graag een zo goed mogelijke laptop willen voor rond de 1000 euri.
Dus iets krachtigs voor die prijs.

Verwijderd

Volgens mij zijn er betere laptops voor dat geld en de vraag is of je wel een laptop met Vista wilt hebben

Verwijderd

Directx 9 video render geeft stukke mooier beeld dan het ouwe standaard ovelay systeem. Denk hier wel goed aan want directx 9 video render vraagt best wel veel gpu kracht.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:57:
Volgens mij zijn er betere laptops voor dat geld en de vraag is of je wel een laptop met Vista wilt hebben
Ik vraag me af of dat kan,

heb heel internet afgezocht om een laptop te vinden met de beste onderdelen tot rond de 1000

Dit zijn de beste 2 die ik tegenkwam waarbij er bijvoorbeeld geen onboard videokaart in zit en 1024 mb aan ram heeft.

Als je iets beters hebt gezien, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Die asus heeft wel een heel erg grote resolutie, en sowieso niet mogelijk aangezien het breedbeeld is.
Dat zal dan of 1680x1050 zijn of lager.
Ik vind sony laptops over het algemeen iets mooier qua design, maar de asus heeft weer bluetooth, dvi en een gigabit ethernet aansluiting.
En die 7400 gebruikt ook shared geheugen, bovendie kun je bij die 2300 het shared geheugen ook naar 256 mb zetten, wss heeft hij 128 mb eigen geheugen oid.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:58:
Directx 9 video render geeft stukke mooier beeld dan het ouwe standaard ovelay systeem. Denk hier wel goed aan want directx 9 video render vraagt best wel veel gpu kracht.
En welke van deze 2 laptops is geschikter?

• MrDrako
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025

MrDrako

nep ict'er

Let wel op dat de x2300 DX10 support, das ook een leuk voordeel.

http://www.slipperybrick....-with-ati-mobility-x2300/

Verwijderd

Topicstarter
MrDrako schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:02:
Die asus heeft wel een heel erg grote resolutie, en sowieso niet mogelijk aangezien het breedbeeld is.
Dat zal dan of 1680x1050 zijn of lager.
Ik vind sony laptops over het algemeen iets mooier qua design, maar de asus heeft weer bluetooth, dvi en een gigabit ethernet aansluiting.
En die 7400 gebruikt ook shared geheugen, bovendie kun je bij die 2300 het shared geheugen ook naar 256 mb zetten, wss heeft hij 128 mb eigen geheugen oid.
Dat van de resolutie heb ik gelijk in denk ik.

Ik wist niet dat die 7400 ook gebruik maakte van shared geheugen...
Dus, wat dat betreft zijn ze redelijk gelijk denk ik dan.

Maar de punten over de dvi en bluetooth zijn toch extratjes... zit nu wat dichter bij de Asus denk ik.

Verwijderd

http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=025257 + 1 GB extra?
Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
Processor: Mobile Intel Core Duo T2050 (1.60Ghz)
Chipset: Intel 945PM
Geheugen: 1GB (1x1GB) DDR2 PC4300 (max 4GB)
Videokaart: nVidia GeForce Go 7600 256MB DDR VRAM PCI-e
Harddisk: 160GB SATA
zit alleen geen DVI in.. Is er geen adapter om dat makkelijk mogelijk te maken?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:10:
http://www.4launch.nl/sho...info.php?productid=025257 + 1 GB extra?
Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
Processor: Mobile Intel Core Duo T2050 (1.60Ghz)
Chipset: Intel 945PM
Geheugen: 1GB (1x1GB) DDR2 PC4300 (max 4GB)
Videokaart: nVidia GeForce Go 7600 256MB DDR VRAM PCI-e
Harddisk: 160GB SATA
zit alleen geen DVI in.. Is er geen adapter om dat makkelijk mogelijk te maken?
Bedankt,

Alleen een aantal opmerkingen
Het is een core duo, geen core 2 duo
Ram is pc 4300, is 533/667 niet beter?
En zeg nou zelf, het oog wil ook wat, dus het mag er best een beetje 'stoer' uitzien.
En prijsverschil is ongeveer 200...
ik denk dat, gezien de dingen die ik wil, aan dat 1000 euro geen ontkomen aan is.

Verwijderd

Daar heb je gelijk in, processor is niet helemaal geweldig... en uiterlijk tjah:P

Vraag blijft alleen of je de specs wel nodig hebt :P In hoeverre wil je gaan gamen etc, heb zelf de MSI M677 en merk eigenlijk toch wel dat deze laptop volgens mij tot veel meer in staat is dan waar ik hem voor gebruik (office, winamp, internet, downloaden & bekijken AVI films)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:18:
Daar heb je gelijk in, processor is niet helemaal geweldig... en uiterlijk tjah:P

Vraag blijft alleen of je de specs wel nodig hebt :P In hoeverre wil je gaan gamen etc, heb zelf de MSI M677 en merk eigenlijk toch wel dat deze laptop volgens mij tot veel meer in staat is dan waar ik hem voor gebruik (office, winamp, internet, downloaden & bekijken AVI films)
Kijk, eigenlijk heb ik aan de hand van mijn gebruik/behoefte, budget de best mogelijke configuratie uitgekozen.
Alleen zit ik te twijfelen wat ik moet inlevern als ik voor 1 van de 2 kies.

1) Als ik de Sony neem, dan heb ik geen dvi en bluetooth:
Bluetooth is op te lossen door middel van een stick (denk max 20 eur)
Dvi echter is niet te vervangen. Omdat ik een plasmtv heb met een hdmi ingang, kan ik via een dvi hdmi connector het beeld digitaal overbrengen als ik bijvoorbeeld een film ga kijken enz.
De vraag is, zouden er echt verschillen zichtbaar zijn.

2) de grafische kaart, is die geforce nou beter of de ati...

als deze 2 punten helder zijn, kan ik gerust een keuze maken waar ik me goed bij voel

Verwijderd

http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Die GeForce 7400 is dus totaal niet indrukwekkend

die Ati is nog niet getest, maar die 1500 van de 3DMark05 is ook niet al te geweldig:(

Maar ik heb geen idee hoe de verhoudingen ATM zijn. ik betaalde 1050 voor mijn M677 met 2 gig geheugen en die had dus GeForce 7600 die 3400 haalt bij die test met 3DMark05 vandaar dat ik het gevoel had dat je weinig krijgt voor je geld

ps. ik heb ook bluetooth + DVI poort
([ervaringen] Het grote MSI M677 (/ M675) topic) is dus hetgeen dat ik heb

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 16:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:37:
http://www.notebookcheck....Benchmark-List.844.0.html

Die GeForce 7400 is dus totaal niet indrukwekkend

die Ati is nog niet getest:(
hahah ja, unklassifiziert ATI Mobility Radeon X2300.

maar ik zie dat de geforce maar 64 mb is? terwijl die ati 128mb is + shared (if needed)

Ik denk dat ik echt voor de asus ga... je hebt dan gewoon meer in de doos voor ongeveer de zelfde prijs

Hij is zelfs voor 1075 te krijgen inclusief tas een een muisje...

Verwijderd

Das weer iets anders (die waarde van 64/32) geloof ik :P

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
BTW: Die X2300 is gewoon DX9. Het is een opgevoerde X1450... Lekker handig van ATi aangezien iedereen X2xxx == DX10 kaart verwacht... De X2300 zal net boven een X1400/X1450/7400 liggen gok ik. De 7600/X1600 is toch behoorlijk beter.

Verder zal de Asus F3T (dus pak geen F3Tc met 7300) ook wel eens in Nederland moeten komen (duitsland, zwitserland, oostenrijk etc hebben hem al lang) voor ene leuk prijsje. Zelfde specs als de MSI M677. Ik heb zn (niet meer verkrijgbare) voorganger, specs zie sig. Verder hangt het er van af of je gamed of niet. Ben je echt van plan die hard te gamen met de laatste games zoals TDU op dit moment en in de toekomst GRAW2, UT3 (voorheen UT2007), Crysis etc dan is een mid-end GPU echt een must!

[ Voor 51% gewijzigd door GENETX op 13-03-2007 16:54 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:57:
Waarom niet... Werk zelf nu ruim 'n maandje met Vista op m'n laptop, werkt perfect ;)
Had eerst 'maar' 1024MB RAM en nu dus 2048MB, maar met die 1GB, werkte 't al 'smooth'

@ Me2: Je zou eens kunnen kijken voor 'n 2e hands A6T van Asus?
Ook kun je bij Asus de F3 serie eens bekijken of op zoek gaan naar 'n MSI 677!

[ Voor 16% gewijzigd door CLB op 13-03-2007 16:53 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

CLB schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:52:
[...]

Waarom niet... Werk zelf nu ruim 'n maandje met Vista op m'n laptop, werkt perfect ;)
Had eerst 'maar' 1024MB RAM en nu dus 2048MB, maar met die 1GB, werkte 't al 'smooth'

@ Me2: Je zou eens kunnen kijken voor 'n 2e hands A6T van Asus?
Ook kun je bij Asus de F3 serie eens bekijken of op zoek gaan naar 'n MSI 677!
Als het geen goede voordelen voor jezelf heeft is het alleen maar een nadeel :P Meer driver problemen, zelf kan je ook weinig oplossen omdat je er niks van af weet, mensen om je heen kunnen je nie snel helpen omdat nog niet veel consumenten (DENK IK, weet ik niet zeker maar ik ken maar 1 iemand die Vista heeft) het hebben

PS. ik vind het eigenlijk treurig dat de laptops van nu duurder zijn voor wat je ervoor krijgt dan dat wij er voor hebben betaald :-/

Maar goed als je echt tussen die Asus en Sony wil kiezen kan je voor de Asus gaan als je zelf al die DVI uitgang nodig hebt

Ik heb zelf DVI uitgang en heb een adapter ervoor gekocht (16 euro) zodat ik ook VGA onderdelen kan aansluiten op m'n laptop (lees; beamer op school). Zou volgen mij ook omgekeerd kunnen

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 16:57 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

offtopic:
een btje Tweakers doet 't allemaal zelf :9 , mja je hebt wel 'n beetje gelijk

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Ook al is niet iedereen fan van Acer:
www.centralpoint.nl/p/Ace...spire_5672WLMib_2048.html

2 GB intern geheugen
ATI Mobility Radeon X1600 - 128MB (volgens die benchmark test wel 3500 3DMark05 score, geen idee of die 128MB vervelend is voor CS)

DVI port, Bluetooth, 8 cell accu, 120GB @ 5400, Intel Core Duo T2300

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 17:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 17:02:
Ook al is niet iedereen fan van Acer:
www.centralpoint.nl/p/Ace...spire_5672WLMib_2048.html

2 GB intern geheugen
ATI Mobility Radeon X1600 - 128MB (volgens die benchmark test wel 3500 3DMark05 score, geen idee of die 128MB vervelend is voor CS)

DVI port, Bluetooth, 8 cell accu, 120GB @ 5400, Intel Core Duo T2300
Lastig lastig... keuzes maken valt niet mee.

Ik ga er maar eens een nachtje over slapen...

Ieder geval ontzettend bedankt voor je moeite... _/-\o_

Verwijderd

ps. wacht idd nog even met kopen en selecteer gewoon wat belangrijk voor je is.. Maak een lijstje, bijv:

OS = Xp of Vista
Intern geheugen = minimaal 1 of 2 GB
Harde schijf = 80GB of 160 GB
Scherm = 15 inch of 17 inch
Gebruik = thuis of veel onder weg
Stroom = veel op stroom of veel op accu

etc

PS. geloof dat er veel mensen over Acer klagen ivm kwaliteit behuizing maar ken zelf 2 mensen die een Acer hebben en deze gewoon thuis zonder enige problemen in gebruik hebben

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Offtopic starts here

MSI M677 + alle x64 drivers moet mogelijk zijn. Iig werkt echt ALLES op mn A6T naar behoren :). Verder start VIsta hier vlotter. Als je een nieuwe bak hebt (zeker dualcore (liefst x64) en 2GB) dan is VIsta gewoon heerlijk. Zelf mis ik geen performance in games. Alles draait. Indexed searching, UAC, extra stabiliteit (de crappy nvidia drivers zijn een paar keer gecrashed, maar geen vastloper zoals bij XP daardoor). Verder de integratie met RSS in de sidebar vind ik een genot. AERO noem ik niet eens, het is leuk maar echt niet de reden om over te stappen. Het zijn kleine dingen, maar ik kan ze niet meer missen.

Over laptops en prijzen. Tsja, Intel kant valt mee (de Core Duo laptopjes waren 200 euro duurder, dan kies je met plezier voor een 64-bit ready AMD :+ ) door de tijd. Alleen is de Core 2 Duo gewoon de melk koe en dumpe we de Core Duo. AMD is lekker goedkoop en dat merk ik wel. Laatst een test van nieuwe laptops. Mijn A6T met een minder hoge prijs en al een half jaar oud (nieuwwaarde gerekend) kon prima mee op de vista scores van de review. Gemiddelde HDD, op een na beste GPU, beste geheugen, Slechste CPU (0.1 punt minder tegen zn concurrent de T5500). Ik klaag niet :)

Einde offtopic :+

Over die Acer. Voor dat je gaat slapen, lees eerst GoT door en zoek naar dingen als service. Ook de laatste pagina's van het Aspire 502x topic zijn leuk leesvoer voor Acer haters. Buurjongen heeft dat model. 4x heengestuurd in 1 jaar. Krijgt nu eenneiuwe. DVD die niet werkt, scharnieren die binnen een jaar barsten. Laptop die kapot gaat net na de garantie van 1 jaar. Het is bij acer eerder regelmaat dan uitzondering. "Hitteprobleem opgelost", ja we krijgen een tragere CPU terug. Bij mn buurjongen is er gewoon een schroefje om het stukje plastic bij elkaar te houden, meer dan een stukje plastic kan ik het niet noemen. Er is een GoTter die beweert dat je bij de aanschaf van een Acer al betaald voor een retourtje Acer... Er zijn overigens ook tevreden mensen, dus geen nachtmerries krijgen. Maar zelf zou ik zeggen: Voel een acer, buig het scherm eens een beetje, buig het eens heen en weer, typ eens en kijk hoeveel speling er tussen zit, druk eens naast het touchpad. Ik zou zeggen, lees je goed in en neem bij Acer iig de optionele 3 jaar garantie!

4 van de 5 Acers die ik ken zijn inmiddels gesneuveld. Bij mn vader op het werk hadden ze 3. 2 zijn kaduk gegaan en daar is 1 andere van gemaakt. De andere wert nog volgens mij. Echter staan die dan ook altijd binnen in een basisschool waar alleen de docenten aankomen.. De 4e is die van mn buurjongen: brakke DVD fikker en ook nog eens vallende schroeven. De 5e is een van mn klasgenoot. Die heeft het ook een half jaar uitgehouden. Nu is de kabel van het beeldscherm kapot.. Al vind ik die laatste al heel wat beter (toetsenbord zit echt steviger) toch blijft het brak aanvoelen als ik daarna achter mn Asus mag zitten, een genot :)

De Asus stal heeft misschein nog wat leuks in de form van een Z92. De Z92T is iig mijn laptop zonder tas ed. Misschien dat die nog ergens staat. Asus levert iig 2 jaar garantie, dat is zeker een pluspunt!

[ Voor 46% gewijzigd door GENETX op 13-03-2007 17:26 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:52:
Alleen heeft de ASUS wel een DVI uitgang wat mooier kan zijn als ik hem aan mijn plasmascherm (hd-ready) wil aansluiten.
Ach, daar staarde ik me vorig jaar ook blind op. Jammer alleen dat mijn Samsung LCD televisie veel mooier beeld geeft door de VGA dan door DVI. Dit is omdat de 1368x768 resolutie door DVI op mijn LCD tv niet ondersteund wordt en dezelfde resolutie door VGA wel. Dus let daar ook nog even op want anders laat je straks onterecht hierdoor de mooie Sony vallen :)

Over de battery life: welk merk staat er dan bekend om langere batterijduur? De Asus of de Sony?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 18:50:
[...]

Ach, daar staarde ik me vorig jaar ook blind op. Jammer alleen dat mijn Samsung LCD televisie veel mooier beeld geeft door de VGA dan door DVI. Dit is omdat de 1368x768 resolutie door DVI op mijn LCD tv niet ondersteund wordt en dezelfde resolutie door VGA wel. Dus let daar ook nog even op want anders laat je straks onterecht hierdoor de mooie Sony vallen :)

Over de battery life: welk merk staat er dan bekend om langere batterijduur? De Asus of de Sony?
Ja dat is ook wel een punt wat je daar benoemt.
Ik heb een Hitachi 42pd8600. Deze Plasma tv heeft iets meer pixels dan normaal, nl 1024x1080.... maar goed, het ging om de Laptop...
Ik ben er nogsteeds niet uit. Iedereen heeft wel een goed punt benoemd.
voordelen sony:
- Fu#ing mooi design...
- Geen shared video geheugen
- gf 7400??
- prijs: 1075 (zonder tas en muis)

voordelen asus:
- DVI
- bluetooth
- ati x2300??
- prijs 1075 inclusief tas en muisje

Een bluetooth dingetje heb ik voor een paar tientjes.
DVI wordt echter lastiger; analoog naar digitaal kan niet...(niet in de zin dat het ook Digitaal wordt, het blijft dus analoog).
Zou DVI niets schelen in het beelkwaliteit (ook gezien de verschillende videokaarten) dan ga ik voor de Sony (hij is gewoon mooi), bluetooth, tasje en muis kan ik altijd nog bijkopen. Maar DVI uitgang plaatsen op je laptop wordt wat lastiger.
Dus ik denk dat de videokaart/DVI uitgang dooslaggevend zal zijn voor mij.

Ik weet trouwens niet welke laptop kwa batterij langer mee gaat. Maar dat zou ik geen punt vinden. Het zou toch niet veel uitmaken.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2007 02:02 ]

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 17:14:PS. geloof dat er veel mensen over Acer klagen ivm kwaliteit behuizing maar ken zelf 2 mensen die een Acer hebben en deze gewoon thuis zonder enige problemen in gebruik hebben
dat geloof ik ja.. er zijn in mijn nabijheid (bij mijn vader, zijn vrouw en mijn broer) inmiddels 3 Acer's in gebruik, varierend in leeftijd, en die doen het allemaal tot nu toe nog prima inderdaad.. maar dat komt omdat die dingen nooit verplaatst worden, als je een laptop koopt om thuis op je bureau/tafel te laten staan en echt maar een enkele keer mee te nemen.. dan is Acer een prima keuze, en anders zou ik het gewoon niet doen..

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-01 17:00

Turkish

zhé germans

Kijk in Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed? wat er in een boodschappenlijstjestopicstart hoort te staan. Bij gebrek aan eigen inzet gaat deze dicht :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.