In
TroonStaal in "Gezinsdrama in Haarlem" heb ik al aangegeven dat er verschillende variaties van zelfdoding zijn. Ook vroeg ik me daar af wat mensen daartoe drijft.
Het is een vraag waar we waarschijnlijk nog lang geen antwoord op zullen krijgen, voor ieder is er een eigen beweegreden. Aandacht, wraak, verlossing, zelfopoffering, depressie, het kan allemaal. En niets is minder belangrijk omdat ze allemaal hebben geleid tot de ultieme daad.
Een altruïstische zelfmoord kunnen de meesten denk ik nog wel het beste begrijpen, daar kleeft ook een hoop heroïek aan als mensen zichzelf opofferen ten bate van anderen. Bekendste voorvoorbeeld is denk ik wel Jezus.
De fatalistische en egoïstische zelfdoding is iets heel anders. Hier geen martelaarschap, fatalistisch is omdat het zo "hoort" (of omdat je anders wel vermoord wórdt) zoals de kamikaze piloten of de russische soldaten uit de tweede wereldoorlog. De egoïstische is zo genoemd omdat het maar één persoon dient, niet een land, een leger of de kinderen.
Deze laatste vorm van zelfdoding is dus de uiterste zelfbeslissing, je zou het spelen voor God kunnen noemen omdat je zelf beschikt over (jouw) leven en dood.
Aan de ene kant kan je zeggen dat egoïstische zelfmoordenaars laf zijn, of niet wilskrachtig genoeg om met problemen om te gaan. Echter, geen mens is hetzelfde en wat voor de één iets sufs is, is voor de ander een drama. We dragen allemaal onze persoonlijke wereldproblematiek met ons mee.
De andere kant is dat zo iemand bijzonder sterk in zijn of haar schoenen moet staan om toch door te zetten, het is immers een daad die naast betreurd ook vrijwel unaniem wordt afgekeurd (ik heb het voor alle duidelijkheid NIET over euthanasie of versterving)
Voor iemand die doelbewust uit het leven stapt en daar lang over heeft nagedacht (zonder anderen daarvan op de hoogte te stellen) heb ik eigenlijk een soort van sympathie en bewondering. Doen mensen het in een opwelling, of als ze er mee dwepen omdat ze het "wel stoer en aandachtrekkerig" vinden, dan krijgen ze van mij wél het stempel:
DOM BEZIG Ik hoop dat ik de nuance enigzins duidelijk heb gemaakt.
Ik ben ook van mening dat als iemand echt niet meer wil leven, om welke reden dan ook, dat diegene die ultieme keuzevrijheid moet hebben om zijn of haar leven te beïndigen. En waarom zouden we daar trouwens zoiets belachelijks als wetten en regels aan ophangen? Wil iemand dat, dan gebeurt het toch wel, en dat is die persoon's goed recht.
Tot nu toe heb ik het expres niet gehad over de effecten op de nabestaanden. Hoe verschrikkelijk ook, daar gaat het niet echt over. Wél is het goed om erbij stil te staan maar daar gaat het hier niet om, in dit topic hebben we het over de beweegredenen van de zelfdoder, en als die de nabestaanden
écht belangrijk zou vinden dan lijkt het me dat ze die laatste stap ook niet genomen zouden hebben.
Tot nu toe heb ik één zelfmoord van dichtbij meegemaakt. Een meisje wat ons bootje coachte met roeien stapte vrij plotseling er uit. We wisten wel dat ze bij de psych liep, maar ze had net haar leven weer op de rails, zou een nieuwe studie beginnen en was de avond ervóór zelfs nog met een ander meisje (ook een coach van ons) uitgeweest. Haar laatste smsje was "hee, het was gezellig vanavond, doen we snel weer"... dat zal er dus nooit van komen

En hoewel we allemaal wel wisten dat ze depressief was, kenden we haar eigenlijk vooral als leuke, lieve meid waar je ontzettend mee kon lachen. Vreemd, dat je mensen toch zo niet blijkt te kennen.
Op de begrafenis ging het helaas de hele tijd over Job (uit de bijbel) want ze kwam uit een streng gereformeerd dorp en daar is zelfdoding nog steeds taboe.
Gelukkig was er één heel mooi moment: De hele dag was het een beetje grauw en somber, maar toen de kist de kerk uit werd gedragen brak even de zon door en scheen op de kist. Toen moest ik toch even een traantje wegpinken. Ik hoop dat ze de rust gevonden heeft die ze eerst niet kon vinden.
Het is dat bovenstaande situatie voor mij persoonlijk was, anders was ik er wellicht heel anders mee omgegaan, zelfs niet eens opgemerkt.
Misschien dat er hier mensen zijn die ervaring uit de eerste hand hebben (zelf pogingen gedaan hebben/er over gedacht hebben)? Al snap ik best dat het niet iets is wat je op een forum zou willen zetten.
Zelf heb ik er welgeteld één keer aan gedacht, dat was toen het een paar maanden geleden uitging met mijn vriendin. Zij was (en is nog steeds, dat heeft tijd nodig) mijn Grote Liefde. Helaas liep dat anders en kreeg ze een nieuwe vriend. In de eerste paar weken nadat het uit was (we woonden nog wel samen) at ik nauwelijks, sliep slecht en leefde ik in een waas. Op een moment dat zij een keertje weg was heb ik toen een scalpel gepakt, ben gaan zitten en heb het eens mijn gedachte laten passeren. Ik kwam tot de conclusie dat dát het niet waard was en dat ik nog zoveel mensen om me heen had die wél onvoorwaardelijk om me gaven en dat mijn leven nog maar net begonnen was. Dus na mezelf een schop onder mijn kont gegeven te hebben kon ik er weer tegenaan. In dat licht heb ik mijn signature ook gekozen. Dat is een fragment uit een psalm en komt ook uit Brahms - Ein Deutsches Reqiuem en vond ik erg goed passen.
Voor mij was het slechts een impuls, voor anderen een lange planning.
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!