Toon posts:

Yet another Zuinige server-topic

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb gezocht op dit forum en ik kwam enkele topics tegen over zuinige servers. Ik heb ze doorgelezen maar ik ben niet helemaal zeker of de in die topics beschreven zuinige servers wel aan mijn eisen voldoen.

Wat ik nu heb:
  • Een Apple Powerbook, verbonden met internet en netwerk via:
  • Een Airport Express (802.11g) basisstationnetje
  • Een simpel Sweex routertje
Wat ik er mee wil doen:
Ik werk veel op mijn Powerbook. Thuis, in de trein etc. Ik bouw websites (m'n werk), photoshop veel. Al die bestanden, staan op die laptop. Mijn laptop begint zolangzamerhand vol te raken, en het idee dat ik alles kwijt ben als de hd kapotgaat is natuurlijk niet fijn.

Daarom wil ik mijn werk zo af en toe op een server zetten. Die server hoeft nooit constant aan te zijn, alleen als ik hem nodig heb, ivm stroomverbruik. Als zit daar enige regelmaat in: Meestal aan het eind van de dag. Maar 's nachts of overdag niet. Dat slaap ik of ben ik aan het werk. Dus hij zou snel moet kunnen opstarten, of kunnen "slapen", of gewoon heel zuinig moeten zijn als ik er toch niet op ben. Leuk zou zijn als ik hem "op afstand", dus met mijn Powerbook, aan en uit zou kunnen zetten. Ik las ooit eens iets over WOL. Verder moet het in mijn bestaande netwerk passen. Wat betreft bestanden eropzetten: Daar wil ik misschien Subversion voor gebruiken, maar da's weer een softwareverhaal en valt dus buiten de scope van dit topic.

Belangrijk aan die server is dus:
  • Zuinig, en stil
  • Het liefst alleen aan als ik hem nodig heb, misschien door hem scheduled aan te zetten, of gemakkelijk "op afstand".
  • Hoeft echt alleen maar een fileserver te zijn: Er hoeft geen monitor aan, geen toetsenbord, geen fancy video of geluidskaart etc. Al zou een dvd brander er dan wel weer in mogen. Ook zou het leuk zijn als ik er een externe HD aan kan hangen via usb2 of Firewire, maar heel belangrijk is dat niet.
  • Veiligheid is belangrijk, maar met Linux moet dat niet zo'n enorm probleem zijn lijkt me.
  • Zekerheid is heeeeel belangrijk: Raid 1 moet er zeker wel in denk ik. En de schijven zelf moeten ook betrouwbaar zijn. Snelheid is leuk maar betrouwbaarheid belangrijker.
  • Toegankelijk via ssh, de Finder etc.
  • Hij komt in de huiskamer te staan, dus de kast moet klein, stil, energiezuinig, simpel van vormgeving en niet fokking lelijk zijn.
  • Oh ja, het belangrijkste: Het budget... Is 500 Euro een beetje realistisch?
Ik heb genoeg ervaring met de bash (werk ik veel op mijn werk mee), alleen heb ik eigenlijk nog nooit een heel Linuxsysteem opgebouwd. Ook dat valt buiten de scope van dit topic, het gaat me nu vooral om de hardware. Het is lang geleden dat ik een zelf een pc in elkaar heb gezet (ben eigenlijk al jaren happy met kant en klare Applecomputers) dus ik ben compleet out of it. Daarom dit topic!

De hardware
Zover ik zie, kom ik bij mini-itx plankjes. Als cpu roepen sommigen weer AMD Geode, anderen weer Via Eden. Wat betreft harde schijven weet ik het helemaal niet meer. Dus, wat zijn jullie ideeen? En hoe het te integreren in mijn huidige setup?

• dynosu
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03-2024

dynosu

Orly ?

Moet het een echte server zijn als in AD en zulk soort dingen? anders kan je aan nas gaan denken of dingen ala Freecom FSG-3. Die dingen zijn redelijk stil .... en ze kosten ook een stuk minder als 500 euro :)

[ Voor 13% gewijzigd door dynosu op 13-03-2007 10:49 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 09:52
Je zou ook de andere kant in kunnen slaan. Er zijn namelijke leuke externe netwerkhardeschijven...

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09-2025

Colan

sucks @ solderen

of een NDAS oplossing, werkt met MAC en met draadloos

Simplicity is de bom...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Inderdaad, een Network Attached Storage is voldoende voor jouw doeleinden.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 10:45:
[...]
Ik werk veel op mijn Powerbook. Thuis, in de trein etc. Ik bouw websites (m'n werk), photoshop veel. Al die bestanden, staan op die laptop. Mijn laptop begint zolangzamerhand vol te raken, en het idee dat ik alles kwijt ben als de hd kapotgaat is natuurlijk niet fijn.
Zegt de woorden "regelmatig backuppen" je wat? Koop een USB of firewire externe harde schijf, en gebruik die als backupmedium waarmee je dagelijks of wekelijks synchroniseert. Brand CDs of DVDs. Als je alles alleen maar op je laptop hebt, dan doe je aan struisvogelpolitiek.

Zelfs met een server of NAS moet je backups blijven maken op een externe harde schijf of DVD!

* gambieter heeft een mobiele en een "vaste" USB-harde schijf, en een server met RAID1, en op de belangrijkste PCs een volledige kopie van de documenten folders

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
Zegt de woorden "regelmatig backuppen" je wat?
Nou uh, ja, dat zei ik toch in de zin die daar op volgde?
Daarom wil ik mijn werk zo af en toe op een server zetten. Die server hoeft nooit constant aan te zijn, alleen als ik hem nodig heb, ivm stroomverbruik
Wel even doorlezen natuurlijk.

Maar goed, misschien is een NAS idd wel voldoende dan. Dat ding van Freecom is misschien overkill denk ik. Die is ook wireless, en ik heb al een wireless station dat ik weer aan een router/hubje kan hangen waar ook een NAS schijfje aan hangt.

Ik had er aan toe moeten voegen dat ik ook met mijn andere computers op die harde schijf wil kijken/schrijven trouwens. Dat kan natuurlijk met zo'n NAS, maar lastiger met een USB schijf (blijf je aan het heen en weer pluggen).

De enige reden om toch met een server te gaan werken blijft dan dat het goed is om de kennis van Linux wat op te krikken.

Kan iemand mij een stille, zuinige, betrouwbare NAS schijf aanraden, liefst met raid 1, liefst 400 - 500 gb voor onder de 500 Euro>

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:00
Quick and dirty.

Zoek een oude machine, of pak iets nieuws op basis van de goedkoopste celeron/sempron met sata en onboard video
Druk daar vervolgens , als je het goed wilt doen, de volgende schijfen in.
1x raptor 72G of liever raid1 dus x 2
2x250+ sata storage schijven. Ga voor schijven uit dit overzicht: http://www.westerndigital.com/en/products/index.asp?cat=2

Dit zijn enterprise schijven die wat langer meegaan. Ik heb er nu inmiddels 4 van liggen en ze bevallen wel, het totale plaatje en daar kan jouw situatie langzaam naar toe groeien.
raid1 raptor 36
raid5 3x WD(250G) + 1 WD(250G) (failsafe) 500GB
op een simpele amd duron socket A 1400mhz.
Is meer dan genoeg.

Op de raptor het OS, de storage schijven als raid1 mounten onder /data of bijvoorbeeld /home
Daar flikker je al je shit op, met samba/nfs en kijk eens naar backup-pc daarmee kan je vervolgens nog een keer incrementele en full backups op hd mee maken. Nut van deze backup's is puur terughalen van losse bestanden als je het per abuis weggooid. Wat je hiermee natuurlijk niet mee regelt is een brand waarbij zowel je laptop als je server bij verdwijnen, maar goed. Ken weinig helden die bij brand eerst aan hun portable drive denken en dan pas naar buiten lopen.

http://sourceforge.net/projects/backuppc/

http://backuppc.sourceforge.net/faq/BackupPC.html

Waarom backup-pc: Dit werkt over rsync en kan systemen backup die op dat moment aanwezig zijn. Door het zo in te stellen dat backup-pc draait als je thuis bent, checkt het systeem of je laptop eris en plukt alles naar zichzelf toe.
Gebruik het zelf ook en vindt het geweldig. Heb daarnaast dan roaming profiles onder windows zodat alles met inloggen en uitloggen gekopieerd wordt naar de workstation toe, hierdoor hoef ik de workstations zelf niet te backuppen. Maar goed, dan hebben we het over windows en daar hebben we hier geen last van

Let dan wel op met installatie van backuppc dat je uiteraard als storage dir /data/backuppc opgeeft. Anders staat het alsnog op je kleine hd's.

Als je in de toekomst wilt groeien, kan je bijvoorbeeld een hd tijdelijk met mdadm op fail zetten. Je gooit er een hd bij. Maakt daarop raid5 met een failed disk. Kopieert alles van je degraded array naar de nieuwe. Zet oude raid uit en voegt hem met mdadm toe aan je raid5 partitie.
Raad je daarvoor deze site ten zeerste aan:
http://www.bartendavid.be...hardware/misc/raid01.html

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 11:25:
[...]
Kan iemand mij een stille, zuinige, betrouwbare NAS schijf aanraden, liefst met raid 1, liefst 400 - 500 gb voor onder de 500 Euro>
Wat dacht je ervan om in de Pricewatch te gaan kijken?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Een server is natuurlijk heel mooi maar heb je het echt nodig? Alleen voor subversion heb je geloof ik echt een server nodig (of misschien niet eens?). Je kan ook een gewone externe HD nemen met eventueel een netwerkaansluiting..

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 14:02:
[...]

Wat dacht je ervan om in de Pricewatch te gaan kijken?
Op Pricewatch staan prijzen. Niet aanraders. Ik heb tot nu toe niet veel aan je reacties, gambieter. Gelukkig zijn er zat anderen die me wel nuttige informatie geven :D.

@Hennink: Klinkt allemaal fantastisch, maar al die schijven betekent toch een hoger geluidsniveau en meer stroomverbruik?

• kaiiestan
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
je moet gewoon zo'n externe harddrive pakken met netwerk aansluitingen welke ook vanaf buiten af is te benaderen via ftp ofzo. Dan kan je altijd bij je gegevens en kan je ze ook ook altijd synchen

hondennamen.info Openscheermes.nl

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:25:
[...]
Op Pricewatch staan prijzen. Niet aanraders. Ik heb tot nu toe niet veel aan je reacties, gambieter. Gelukkig zijn er zat anderen die me wel nuttige informatie geven :D.

@Hennink: Klinkt allemaal fantastisch, maar al die schijven betekent toch een hoger geluidsniveau en meer stroomverbruik?
Een Tweaker is in staat zelf te zoeken. Je kan in de PriceWatch zoeken naar apparaten die de functionaliteit hebben die jij wilt, en dan reviews op het web vinden. Wat jij wilt is dat je achterover kunt leunen tot anderen dit voor je gedaan hebben.

Je mag vinden dat mijn reacties je niet helpen, maar kijk eerst eens in de FAQ wat er van topicstarters verwacht wordt. Ik heb je geadviseerd een NAS te zoeken, en dat is het beste advies wat er is.

Edit: zie verder deze topics:
[Ervaringen] Externe harde schijven en behuizingen
[Ervaringen]Ethernet harddisks
Zat ervaringen van mooie apparaten.

[ Voor 14% gewijzigd door gambieter op 13-03-2007 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:47:
[...]

Een Tweaker is in staat zelf te zoeken. Je kan in de PriceWatch zoeken naar apparaten die de functionaliteit hebben die jij wilt, en dan reviews op het web vinden. Wat jij wilt is dat je achterover kunt leunen tot anderen dit voor je gedaan hebben.
Nee, dat is niet wat ik wil. Ik hoop dat mensen met de parate kennis reageren. Als je dat niet begrijpt, dan snap je niet hoe dit hele forumconcept in elkaar steekt.

Anyway, @ de mensen die me wel hielpen: bedankt!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 22:59:
[...]
Nee, dat is niet wat ik wil. Ik hoop dat mensen met de parate kennis reageren. Als je dat niet begrijpt, dan snap je niet hoe dit hele forumconcept in elkaar steekt.

Anyway, @ de mensen die me wel hielpen: bedankt!
Dit is geen beginnersweb. Zie de FAQ:
GoT is géén helpdesk waar je al je huis-, tuin-, en keukenprobleempjes kwijt kunt, maar een forum voor en door de serieuze enthousiasteling. We verwachten dat je zelf moeite doet voordat je bij ons aanklopt, je dit in je topicstart duidelijk laat merken en dat je respect toont voor de andere gebruikers en het forum. Doe dus zelf onderzoek en laat duidelijk merken dat je dat gedaan hebt. Lijkt Gathering of Tweakers je te hoog gegrepen, dan is BeginnersWeb een mooi en goed alternatief.
Dat is niet lullig bedoeld, maar het is dus juist de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat, en jij wilt dat dus juist niet :? . Als je dat niet begrijpt, dan snap je dus niet hoe een forum als GoT werkt. GoT zit vol met ervaringen, beschreven in de topics die ik je aangegeven hebt. En jij wil zelfs die nog niets eens doorzoeken, omdat je vind dat het op een presenteerblaadje moet worden aangeboden?

Enfin, ik heb je al genoeg geholpen, en dat wordt duidelijk niet gewaardeerd. Dan kan ik je alleen maar veel succes wensen. Koop een NAS (de Mediamarkt heeft een 320 Gb model in de aanbieding, zowel LAN als USB verbinding voor 169 euro).

[ Voor 5% gewijzigd door gambieter op 13-03-2007 23:13 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 16:16

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

niet om te flamen maar Passez kan inderdaad nog zelf zoeken. Maar hij heeft het echter wel over "aanraden" dus gebaseerd (meestal) op ervaringen.

Goede tip overigens over de mediamarkt!

• hennink
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:00
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 16:25:
[...]

Heb je een punt te pakken, is dan ook aan jou of je meer zekerheid wilt of een lager stroomverbruik. Je kan natuurlijk dan overstappen op laptop schijven, maar ja... Is toch net geen enterprise oplossing.
Qua stroomverbruik zit je totaal aan storage op 60W
Wissel je de gloeilampen maar om die je aan hebt staan tijdens het maken van de backup voor spaarlampen :)

alles wat aan kan, gaat kapot. De vraag is alleen wanneer.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:47

Thandor

SilverStreak

Wat moet ik nemen? Is dit systeem goed?. Voorgenoemde sticky bevat een aantal eisen waar dit topic niet aan voldoet. Zodoende gaat dit topic op slot.

Kijk eens naar benchmarks, reviews en ervaringen :). Daarin kun je prima zien wat goed zal presteren. Zet de aantrekkelijke onderdelen in een lijstje en maak daar vervolgens een keuze uit. Vergeet niet te controleren; kijk op de productpagina van de fabrikant of er nog eigenaardigheden zijn en zoek even naar ervaringen van andere mensen. Deze kun je vinden met de GoT search of op de Tweakers.net - Productsurvey.

Verder wil ik even melden dat men het niet kan waarderen als je zegt dat hij/zij 'overbodig' is terwijl er wel degelijk inzet in de reacties gestoken is. Let daar dus even op :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.