Nieuwe PC, Hoge Temperatuur

Pagina: 1
Acties:
  • 297 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• whazzzup
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 25-01 14:28
Ik heb de volgende configuratie:
- Intel Extreme X6800
- Asus Commando
- Scythe Infinity SCINF-1000

De temperatuur bij een standaard configuratie is Idle +/- 37˚C en stressed +/- 50˚C
Als ik de processor clock naar 3500 MHZ dan worden de zijn de temperaturen Idle +/- 47˚C en stressed +/- 66˚C

De cooler blijft overigens koud, waaronder de vinnen, heatpipes & het blok onder de vinnen blijft ook koud.
De onderkant van het moederbord waar de processor is geplaatst word zo heet dat je het niet kan aanraken, evenals de onderdelen van het moederbord rond de processor verbrand ik m’n vingers letterlek aan.

Zijn dit wel normale temperaturen en hoort het moederbord wel zo heet te worden?

De koeler e.d. heb ik nu al 2 maal schoongemaakt, nieuwe koelpasta en gemonteerd e.d. maar met hetzelfde resultaat.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Gooi er is wat meer koelprut tussen, misschien net iets teweinig of is je ihs krom waardoor de koeler geen contact maakt met je cpu.

• whazzzup
Ik heb er de 2e keer al extra "koelprut' / pasta op gesmeerd

Verwijderd

Nee, juist niet teveel koelpasta, dan isoleer je de cpu.
Het is overigens waarschijnlijker dat de koeler niet zo strak zit gemonteerd. Kijk daar eerst eens naar. Haal dan ook meteen die dikke laag pasta van je cpu en smeer er een heel klein laagje over uit.

• whazzzup
De eerste keer had ik er al een flinter dun laagje op gedaan dit was ook geen succes

Verwijderd

Nogmaals: flinterdus is genoeg, het is belangrijker dat de koeler er strak én recht op zit!

• whazzzup
Ik heb m'n originele intel koeler er eens op gezet en de temperatuur idle is dan +/- 32 graden, das dus al gauw 3 graden minder dan met de scythe koeler, alleen stressed isie 2 tot 3 graden hoger.

De temperatuur van m'n moederbord is ook normaal nu met de originele koeler.

[ Voor 16% gewijzigd door whazzzup op 12-03-2007 23:55 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de FAQ staat wat over temperaturen: PMG FAQ

En voor wat betreft koelpasta, 1 druppel ter grootte van een rijstkorrel is voldoende. Even uitsmeren en verdelen met bijv. een oud (bank)pasje.

ARME AOW’er

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
Zo heet zijn die stock-temperaturen overigens ook niet. Je kunt gewoon pech hebben met je CPU dat deze slecht overclockbaar is.

Het koelpasta-laagje moet inderdaad "dun maar dekkend" zijn. Het gaat er bij koelpasta eigenlijk alleen om dat je de verbinding tussen je CPU en CPU-koeler dicht.

Beetje redelijke airflow overigens en is het voltage van je CPU normaal?

• whazzzup
hardware_freak schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:58:
Zo heet zijn die stock-temperaturen overigens ook niet. Je kunt gewoon pech hebben met je CPU dat deze slecht overclockbaar is.

Het koelpasta-laagje moet inderdaad "dun maar dekkend" zijn. Het gaat er bij koelpasta eigenlijk alleen om dat je de verbinding tussen je CPU en CPU-koeler dicht.

Beetje redelijke airflow overigens en is het voltage van je CPU normaal?
Je koopt geen x6800 om 'm standaard te laten draaien toch?
wat betreft de koelpasta dat zit wel goed, het is niet de eerst CPU die ik plaats.
de airflow is ook okey, hoogstens dat m'n grafische kaart het iets opwarmt opdat ie passief gekoelt is en voltage staat op standaard das uit m'n hoofd 1.3 volt dacht ik.

Maar wat me meer dwars zit is dat m;n moederbord bloedje heet wordt en nu met de originele koeler koud blijft.

Verwijderd

Hoe vaak moet het nog gezegd worden? Het is enorm belangrijk dat de koeler er recht en strak/stevig op zit. Is dit niet het geval, dan is er niet genoeg oppervlak tussen cpu en koeler om alle warmte te transporteren.

• whazzzup
Verwijderd schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 00:18:
Hoe vaak moet het nog gezegd worden? Het is enorm belangrijk dat de koeler er recht en strak/stevig op zit. Is dit niet het geval, dan is er niet genoeg oppervlak tussen cpu en koeler om alle warmte te transporteren.
Heb dat ding er nu al 3 keer op en af gehad, dan ligt het echt eerder aan de koeler, want 3 keer druk je die koeler er echt niet verkeerd op. hoewel een een klote systeem blijft van Intel, geef mij maar dat van AMD.

Verwijderd

Kun je niet iets met (m3) boutjes fixen? Dat wil nog weleens werken (al is de plaatselijke DHZ-er atm niet open ben in bang :+)

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op maandag 12 maart 2007 @ 23:06:
Nee, juist niet teveel koelpasta, dan isoleer je de cpu.
Het is overigens waarschijnlijker dat de koeler niet zo strak zit gemonteerd. Kijk daar eerst eens naar. Haal dan ook meteen die dikke laag pasta van je cpu en smeer er een heel klein laagje over uit.
Wat als je ihs krom is?

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

offtopic:
Wat gebeurt er als je uberhaupt geen koelpasta op je heatsink doet? Ik probeer er altijd zo weinig mogelijk op te doen maar ben bang dat ik er té weinig op zou doen. Wat is zeg maar het worst case scenario?

Ik vind de temperaturen overigens niet slecht... als ik me niet vergis worden de meer high-end Core 2 Duos wat warmer dan de kleinere broertjes. Mijne is een E6300 en die bungelt al rond dezelfde temperaturen.

hoi

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

ARME AOW’er

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Wat gebeurt er als je uberhaupt geen koelpasta op je heatsink doet?
Dat kun je gewoon uitproberen, processor schoonvegen, koelblok er goed op monteren, opstarten en de temperaturen constant in de gaten houden. als ze binnen redelijke waardes blijven even iets cpu-intensiefs draaien en nog steeds de temperaturen monitoren.

Ik heb m'n koeler en heatsink de afgelopen 1,5 jaar zo'n 3 x van de processor losgehaald, om alle stof goed te kunnen verwijderen. Ik heb sinds de allereerste montage geen koelpasta meer bijgesmeerd (en die eerste keer was het eigelijk al een te dun, doorzichtig laagje.) en de laatste keer dat ik de koeler monteerde was alle koelpasta nagenoeg helemaal verdwenen. (ja ik weet het moet nog steeds een nieuwe tube halen.)
Temperaturen zijn ongeveer gelijk gebleven als na de allereerste montage. 30C idle en 38C stressed. (amd 64 3500+)

[ Voor 5% gewijzigd door KneppaH op 13-03-2007 06:43 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Is de onderkant van je koeler wel vlak? Controleer dat eerst even.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Als je eens bijvoorbeeld TAT erbij pakt, en je haalt de zijkant van je kast eraf, gaat hem stressen, en onder het stressen duw je op je scythe infinity, kijk is wat er dan met de temperatuur gebeurd.

www.koopeendroom.nl

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mentox schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:12:
Daar is koelpasta voor bedoeld, om kleine oneffenheden weg te werken. :)

ARME AOW’er

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 13:41

Dhrax

Prog Lord

Idd, koelpaste en koeler eens goed nakijken.

En het is ook al gezegd ... houdt er rekening mee dat niet elke processor hetzelfde is en ondanks dat het een X6800 is hij misschien geen 3500Mhz aan kan.

Ga eens wat lager klokken en testen ... wie klokt nu gelijk naar 3500Mhz 8)7

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

KneppaH schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 06:39:
[...]

Dat kun je gewoon uitproberen, processor schoonvegen, koelblok er goed op monteren, opstarten en de temperaturen constant in de gaten houden. als ze binnen redelijke waardes blijven even iets cpu-intensiefs draaien en nog steeds de temperaturen monitoren.

Ik heb m'n koeler en heatsink de afgelopen 1,5 jaar zo'n 3 x van de processor losgehaald, om alle stof goed te kunnen verwijderen. Ik heb sinds de allereerste montage geen koelpasta meer bijgesmeerd (en die eerste keer was het eigelijk al een te dun, doorzichtig laagje.) en de laatste keer dat ik de koeler monteerde was alle koelpasta nagenoeg helemaal verdwenen. (ja ik weet het moet nog steeds een nieuwe tube halen.)
Temperaturen zijn ongeveer gelijk gebleven als na de allereerste montage. 30C idle en 38C stressed. (amd 64 3500+)
Mja, ik verwachtte dat het misschien zoiets was als, water op je moederbord gooien en kijken of ie opstart. 8)7 Dacht dat er een mogelijkheid was dat een processor zou kunnen doorfikken bij een gebrek aan koelpasta.

hoi

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zie het probleem niet hoor. Op stock-snelheden, dus zoals het ding bedoeld en getest is zijn de temperaturen prima. Alles wat jij gaat overklokken etc. is voor je eigen risico. Moet je maar een betere koeler kopen.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Guardian Angel schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:30:
[...]

Daar is koelpasta voor bedoeld, om kleine oneffenheden weg te werken. :)
Er wordt op GoT verwacht dat je enige kennis van zaken hebt. Ik zit op GoT en probeer zoveel mogelijk aan deze verwachting te voldoen.

De kleine oneffenheden kun je niet zien en het heeft dus geen nut om te gaan kijken. Als je ze wel kan zien dan zijn ze niet klein meer en kan dat de oorzaak zijn. Ik doelde meer op een verbuiging of iets in die trend.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Mja, ik verwachtte dat het misschien zoiets was als, water op je moederbord gooien en kijken of ie opstart. 8)7 Dacht dat er een mogelijkheid was dat een processor zou kunnen doorfikken bij een gebrek aan koelpasta.
Als het koelblok er goed op zit gemonteerd en de ventilator draait dan duurt het wel ff voordat een processor opwarmt. Zoek wel ff uit wat voor jouw processor aanvaardbare temperaturen zijn.
Ik denk dat in de ergste gevallen de koelpasta nog geen 10 graden verschil maakt.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Mentox schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 15:34:
[...]
Er wordt op GoT verwacht dat je enige kennis van zaken hebt.
Wat is de bedoeling van deze opmerking?

offtopic:
Mmmm... posting nr. 16.000

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 13-03-2007 16:35 ]

ARME AOW’er

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-01 21:09
Idd. Als er te grote oneffenheden zitten aan de onderkant heb je het risico dat ook koelpasta de boel ]niet kan dichtsmeren. Vijl in dat geval een klein beetje de onderkant bij.
Mentox schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 12:12:

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Wat is de bedoeling van deze opmerking?
gewoon dat hij zich er van bewust is wat er op GoT van hem wordt verwacht.

• whazzzup
Het probleem met het moederbord is was dat er te weinig airflow over heen ging, heb nu ff een casefan enigszins schuin tegen m'n koeler aangezet zodat deze de delen er omheen mee pakt en de temperaturen daalt enorm.
Via Asus Probe is al af te lezen dat de temperatuur van het moederbord van 39’C naar 19’C zakt, ook na 3 uur Orthos voelt het moederbord redelijk koel aan.
De temperatuur van de processor zit nu op 18’C met Asus Probe & +/- 26’C met Coretemp (idle)
En stressed zit de temperatuur nu op 36’C met Asus Probe & Coretemp zit rond de 44’C

Dit zijn dus meer de temperaturen waar ik op had gehoopt.

Om het hele gedoe met die airflow meteen voor goed af te rekenen heb ik de Coolermast Stacker 830 gehaald en de nieuwe Coolermaster GeminII besteld, dit is een gigantische koeling waar 2 x 12 inch fans recht op je moederbord / Geheugen blazen.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
dan zal het wel koel blijven ja denk ik zo :P :P

• Illidan
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
Toch vindt ik het raar dat airflow over de rest van het moederbord zoveelt scheelt in de CPU temp zelf.

Ryzen 9 9950X3D, ASRock X870E Tachi Lite, Arctic Liquid Freezer III 420, Kingston Fury Beast DDR5 6400, Powercolor Red Devil 9070XT, Crucial T700 2TB, FSP Hydro Ti Pro 1000W, BeQuiet 802

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit gaat meer richting de Cooling. De CPU is immers prima in orde :)

Processors, Mobo's & Geheugen » Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen dus.

• whazzzup
Illidan schreef op zaterdag 17 maart 2007 @ 18:46:
Toch vindt ik het raar dat airflow over de rest van het moederbord zoveelt scheelt in de CPU temp zelf.
Dat vond ik ook al, toen ik pas alles voor het eerst had ingebouwd gaaf Asus probe 29'C graden aan voor het moederbord, ruim een maand later was dat omhoog geschoten naar 39'C zonder dat ik wijzigingen had aangbracht aan/in de kast, wel een tijdje lopen kloten met overclocken, maar eenmaal terug naar standaard bleef de temeperatuur 10 graden hoger dan toen ik 'm pas had.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb net in een Aopen Bigtower kast maar maximale 80mm koelertjes geplaatst. Dat zijn er in totaal 7 en allemaal aangesloten op het de Commando mb. Die pc blijft nu rond de 30 graden intern en de cpu rond de 40 graden. Toen ik dat niet had gedaan zat ik rond minimaal 10 graden warmer.

Ik heb net ook met een P4 S478 3,0 ghz 800 fsb die geen goed contact maakte met de Zalman koeling ook maar de koelpasta vervangen. De temp ging van 56 graden naar 43 graden. Dat is wel een ander verhaal dan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1