Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Vista] Harddisk activiteit is nogal veel aanwezig*

Pagina: 1
Acties:
  • 8.842 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Onlang een nieuwe PC met Vista Ultimate aangeschaft. Wat mij nu enorm opvalt is dat de harddisk gewoon continu non-stop aan het rammelen zijn. Het systeem lijkt wel niks te doen, als ik bij de processen kijk dan is er 99 procent inactief CPU. Alleen de taskmanager en dwm.exe (blijkbaar de grafische schil) gebruiken af en toe 1 procent. Ik kan dan ook niet verklaren wat er zoveel schijfactiviteit nodig heeft.

De search indexer heb ik uit gezet, dat maakte helaas niks uit. Ook defrag draait niet op de achtergrond. Ik las nog een tip om de pagingfile handmatig in te stellen, maar ook dat helpt niet.

Omdat het een hardware mirror is dacht ik eerst nog dat die aan het rebuilden was o.i.d., maar de monitor daarvan zegt optimal, dus niet meer in build status.

Iemand nog enig idee waar dit aan kan liggen?

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Ik had dit ook met mijn eerste installatie op mijn werkstation (op laptop nergens last van gehad). Ik heb simpelweg het OS opnieuw geïnstalleerd en had er toen geen last meer van. Het probleem was vermoedelijk de indexing service en iets met backup-indexering of zo van OneCare/Defender, iirc

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:14

Sebazzz

3dp

Schakel eens bij procesbeheer het kolommetje lees- of schrijfacties (oid) in, en hou het een tijdje in de gaten. Dan zie je snel welk proces zich aangetrokken voelt door je harde schijf :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Heb je de search wel gebruikt ?
Hier zijn namelijk al heel wat topics overgeweest

And this !! Is to go even further beyond!!!

• nemesis_2004
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10-2024
Het is waarschijnlijk de indexing service van vista. Zie: de vista-FAQ

Verwijderd

superfetch... kan je uitschakelen bij services

kijk oa op

http://blog.opsan.com/archive/2005/10/11/1857.aspx

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 20:07 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-11 17:32

Gé Brander

MS SQL Server

Het indexeren van alle bestanden op je harddisk en het op volgorde leggen van bestanden voor een optimaal snelle Vista installatie duurt wat lang. Uiteindelijk is het klaar, en zal het niet meer zo erg zijn. Dus geduldig wachten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu ook bij broncontrole te kijken. Wat mij daar opvalt is het meest rechter diagram, voor geheugen. In mijn NL versie staat daar als titel: "100 harde fouten per sec". Nogal een wazige caption... lijkt mij in elk geval erg veel. Enig idee wat dat is?

In het "normale" taakbeheer leek ik geen optie meer te hebben om kolommen toe te voegen. In broncontrole is het svchost die de harddisk het meeste bezighoud. Vaag, want het is nog vrijwel een kale Vista installatie.

De indexing service had ik al uitgezet. Superfetch staat nu ook uit, lijkt iets te schelen, maar het rammelt nog wel. Ik laat hem wel even aanstaan. Met een hoop geduld is het straks dan misschien over.

Verwijderd

lijkt op overmatig swappen/pagen, heb je wel genoeg geheugen in dat bakje zitten?

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 15:02
je kan processexplorer downloaden van de MS site [google=process explorer] en kijken welke DLL / deel van svchost de schijfactiviteit veroorzaakt.

Human Bobby

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is er nog steeds, ik heb hem zelfs een hele nacht aan laten staan. Er zit 2GB in, zou toch zelfs voor Vista voldoende moeten zijn. Tnx voor die processexplorer tip, ga ik meteen uitproberen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2007 22:34 ]

• geert1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-11 15:53
Ik merk hetzelfde bij mijn gloednieuwe pc met Vista Home Premium x64. Ik denk echter dat dit niet zo'n probleem is, na enkele dagen is het bij mij al een stuk beter geworden. Sterker nog, waarschijnlijk is het alleen maar positief en heeft het uiteindelijk voordeel. Ik vermoed dat Vista aan het leren is welke programma's ik gebruik, zodat die ge-prefetched kunnen worden. Dat en andere optimalisaties. Ik heb 2Gb geheugen, dus daar kan het niet aan liggen. En de pc presteerd verder prima, ik hoef nooit echt op de hardeschijf te wachten.

Verwijderd

geert1 schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:10:
Ik merk hetzelfde bij mijn gloednieuwe pc met Vista Home Premium x64. Ik denk echter dat dit niet zo'n probleem is, na enkele dagen is het bij mij al een stuk beter geworden. Sterker nog, waarschijnlijk is het alleen maar positief en heeft het uiteindelijk voordeel. Ik vermoed dat Vista aan het leren is welke programma's ik gebruik, zodat die ge-prefetched kunnen worden. Dat en andere optimalisaties. Ik heb 2Gb geheugen, dus daar kan het niet aan liggen. En de pc presteerd verder prima, ik hoef nooit echt op de hardeschijf te wachten.
Ik heb Vista nu een maand draaien en alleen vlak na het opstarten heb ik last van een ratelende HD (5min). Gelukkig heb ik een vrij geluidloze HD dus last heb ik er niet van. Hoe dan ook, ik heb het er voor over. Programma's starten nu gewoon als een tierelier op. Erg prettig. Daarnaast is het zoeken in Vista miliseconden werk (ik heb een volledige scan gedaan dus inclusief inhoud van bestanden).

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zal inderdaad even met resource monitor aan de slag moeten :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 maart 2007 @ 09:18:
[...]

Ik heb Vista nu een maand draaien en alleen vlak na het opstarten heb ik last van een ratelende HD (5min). Gelukkig heb ik een vrij geluidloze HD dus last heb ik er niet van. Hoe dan ook, ik heb het er voor over. Programma's starten nu gewoon als een tierelier op. Erg prettig. Daarnaast is het zoeken in Vista miliseconden werk (ik heb een volledige scan gedaan dus inclusief inhoud van bestanden).
Ik heb ook hetzelfde op men HP laptop met vista 32 bits. En het is inderdaad na ongeveer 10 minutjes afgelopen en dan doet die het perfect.
Pagina: 1