S.M.A.R.T. Fout help!

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

• MitchellOnline
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-06-2025
Sinds kort geeft mijn nieuwe HP DV5264EA Laptop bij het opstarten aan dat S.M.A.R.T. een fout heeft gedetecteerd, en ik mijn gegevens moet backuppen, aangezien mijn harde schijf beschadigt is.

De volgende harde schijf zit op dit moment in mijn laptop: Seagate Momentus 120GB / 5400.2 / ST9120821AS.

Ik vraag me dan ook af of ik mijn laptop terug moet brengen na de winkel voor een nieuwe harde schijf aangezien ik nog beschik over garantie of dat dit niet persee nodig is. :D

Verder heb ik gebruik gemaakt van Everest en deze geeft mij de volgende S.M.A.R.T. foutmelding:

- Reallocated Sector Count Attentie: Verwacht data-verlies voorspeld.

Heeft iemand een idee wat deze fout precies betekend? :?

Ik heb gezocht op wikipedia, welke mij doorkoppelde naar enkele engelse websites, maar hier begreep ik niet veel van. Hopelijk kan een van de topiclezers mij uitleggen wat deze foutmelding precies is, en of ik mijn laptop moet terugsturen naar HP, aangezien ik nog garantie heb op mijn laptop. :P

Alvast bedankt! _/-\o_

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 19:52

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik zou eerst even contact opnemen met de helpdesk. Als je nog garantie hebt moet je hem opsturen en fixen hun hem. :)

Een andere optie is het regelen met de fabrikant van je HDD, maar ik zou het eerst via HP proberen.

[ Voor 30% gewijzigd door Dennahz op 12-03-2007 19:57 ]

Twitter

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

De smart functie van je HD waarschuwt je nu voordat de HD stuk gaat (kan een paar dagen duren voordat je HD de geest geeft).
Je moet dus als de donder je belangrijke bestanden backuppen.. en je HD ruilen :).

• MitchellOnline
job schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:57:
De smart functie van je HD waarschuwt je nu voordat de HD stuk gaat (kan een paar dagen duren voordat je HD de geest geeft).
Je moet dus als de donder je belangrijke bestanden backuppen.. en je HD ruilen :).
ok, maar kan het ook zijn dat dit loos alarm is?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het hoort niet, je hebt garantie, waarom risico lopen? Zometeen gaat ie echt kapot en dan zit je daar zonder al je data.

offtopic:
Verder is elk topic wel een vraag om hulp, dus die titel is niet echt nodig.

[ Voor 25% gewijzigd door fsfikke op 12-03-2007 20:00 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

2coowl4you schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:58:
[...]
ok, maar kan het ook zijn dat dit loos alarm is?
Nee, dat is geen loos alarm. Het kan morgen fout gaan of over een jaar, maar je harde schijf is aan het dood gaan. Naar de winkel dus en garantie claimen!

Edit: je had toch vast zelf op kunnen zoeken wat SMART doet? Dan had je geweten dat het een aankondiging van het komende einde is.

[ Voor 17% gewijzigd door gambieter op 12-03-2007 20:02 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• FragileM64
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:01
Ik denk dat dit de melding is dat je te veel slechte sectoren op je schijf hebt. Je schijf heeft altijd een aantal extra om dit op te vangen normaal en eens je die grens bereikt krijg je een dergelijkje melding.

Wikipedia zegt:
*CRITICAL* Count of reallocated sectors. When the hard drive finds a read/write/verification error, it marks this sector as "reallocated" and transfers data to a special reserved area (spare area). This process is also known as remapping and "reallocated" sectors are called remaps. This is why, on modern hard disks, "bad blocks" cannot be found while testing the surface — all bad blocks are hidden in reallocated sectors. However, the more sectors that are reallocated, the more read/write speed will decrease.

http://en.wikipedia.org/w..._and_Reporting_Technology

Heb ooit dergelijke melding gehad en het heeft toen niet véél langer geduurd voor de schijf total loss was.

[ Voor 66% gewijzigd door FragileM64 op 12-03-2007 20:07 ]

Q6700 @ 3400Mhz | 2*2GB | Ati 4870 512MB

• MitchellOnline
gambieter schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:01:
[...]

Nee, dat is geen loos alarm. Het kan morgen fout gaan of over een jaar, maar je harde schijf is aan het dood gaan. Naar de winkel dus en garantie claimen!

Edit: je had toch vast zelf op kunnen zoeken wat SMART doet? Dan had je geweten dat het een aankondiging van het komende einde is.
Dat klopt, maar ik wil weten wat deze foutmelding precies inhoudt... ;)

• MitchellOnline
FragileM64 schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:03:
Ik denk dat dit de melding is dat je te veel slechte sectoren op je schijf hebt. Je schijf heeft altijd een aantal extra om dit op te vangen normaal en eens je die grens bereikt krijg je een dergelijkje melding.
ahaa.. bedankt!! :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

2coowl4you schreef op maandag 12 maart 2007 @ 20:04:
[...]

Dat klopt, maar ik wil weten wat deze foutmelding precies inhoudt... ;)
En daar heb je Google voor. Als je dat intikt dan krijg je gelijk een stapel links met nuttige informatie.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Met het programma Speedfan kan je nu mooi een analyse laten maken. Hierbij staat ook uitgelegd wat elk dingetje betekent.

Ik zou in ieder geval voor de zekerheid toch maar een backup van je gegevens maken :)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
2coowl4you schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:54:
.... deze geeft mij de volgende S.M.A.R.T. foutmelding:

- Reallocated Sector Count Attentie: Verwacht data-verlies voorspeld.

Heeft iemand een idee wat deze fout precies betekend? :?
Iedere HD heeft per track / cylinder reserve sectoren. Deze worden aangesproken op het moment dat er sectoren niet goed meer zijn. Je HD doet dat helemaal zelf, het OS merkt daar helemaal niets van. Maar via SMART is het wel uit te lezen.

Deze melding betekend dat de reserve secoren aangesproken worden, of misschien zelfs allemaal al aangesproken zijn.

Met andere woorden: je rijdt in een auto op het thuiskomertje (reservewiel) en een van de andere banden begint ook te sissen.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

2coowl4you schreef op maandag 12 maart 2007 @ 19:54:
Attentie: Verwacht data-verlies voorspeld.
Je begrijpt niet veel van Engelse websites, maar bovenstaande laat toch niets aan duidelijkheid over? Backup maken van je data, en terug met dat ding.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum staat SMART gewoon uitgelegd, alsook hoe te controleren of jouw harddisk niet gaar is :) OM FAQ / Beleid » SMART en Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

FAQ-gevalletje, topic dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.