Toon posts:

Moederbord gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 51 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

omdat de performance van mijn huidige pc'tje nogal wat te wensen over laat tijdens het spelen van de laatste generatie games heb ik besloten om 't ding maar eens grondig up te graden.

Op 't moment heb ik de volgende configuratie op 't oog:

nieuwe onderdelen:
- Athlon X2 3800+ (AM2)
- GeForce 8800 GTS 320 mb
- 2GB DDR2 667 geheugen
- 580W voeding

hergebruikte onderdelen:
- DVD speler
- 80 GB IDE harde schijf
- behuizing

Ik heb alleen ondertussen geen idee meer op wat voor moederbord ik 't allemaal moet zetten... probleem is dat ik m'n harde schijf graag wil hergebruiken (voorlopig, wil de kosten een beetje spreiden) maar dat er op veel moederborden maar 1 IDE aansluiting zit die dan dus wordt ingenomen door m'n DVD speler (wat ik wel vreemd vind is dat er bij de meeste borden dan wel staat dat er op 1 IDE aansluiting 2 apparaten kunnen... maar het lijkt me niet dat daar dan en m'n harde schijf en m'n DVD speler tegelijk op kunnen?).

Daarnaast is SLI ondersteuning ook een vereiste (voor later upgraden, 't moet een paar jaar mee dus zal ik er later waarschijnlijk een 2e videokaart bij doen in combinatie met waarschijnlijk nog een CPU upgrade). Ook wil ik er het liefst geen vrachtladingen geld aan uitgeven, zo rond de 100 euro is echt 't maximum...

Ik heb er inmiddels wel 2 gevonden:

http://www.alternate.nl/html/builder/proddetail.html?showTecData=true&class=mainboard&artno=GEEA13&source2=needed#tecData

Het nadeel aan dit bord is echter wel dat 't "slechts" een nForce 500 is... (heb liever een 570)

En de tweede:
http://www.alternate.nl/html/builder/proddetail.html?showTecData=true&class=mainboard&artno=GEEF02&source2=needed#tecData

Op 't eerste gezicht lijkt dit bord ideaal (nForce 570 SLI, 2 IDE sloten, redelijke prijs) maar 't probleem hierbij is dat ik 't merk Foxconn totaal niet ken en ik dus ook niet weet wat ik er zo ongeveer van kan verwachten...

Dus heeft er nog iemand tips over welke van de twee ik het beste kan kiezen? Of weet iemand misschien nog een ander goed bord dat aan mijn eisen voldoet? Alvast bedankt :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Foxconn is een merk dat sinds kort eigen planken op de markt brengt. Voorheen produceerden ze voor bijv. Gigabyte en nog wat andere grote merken. Ze blijken best goed te zijn van wat ik begrepen heb, dus als dat mobo voldoet aan je eisen dan zou ik er gewoon voor gaan :)

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Ik sluit me volledig bij Terw_Dan aan.
Hoor niets anders dan lovende woorden over de Foxconn bordjes tot nu toe.
Krijg nog regelmatig moederborden in handen waarvan een groot gedeelte van de componenten door Foxconn is geleverd. Ik zou er gewoon voor gaan.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:49

Haan

dotnetter

Foxconn maakt echt van alles en nog wat, het zou je verbazen hoeveel onderdelen van hun er nu al in je pc zitten ;)

En op 1 IDE kanaal kunnen altijd gewoon 2 apparaten (als we het over P-ATA) hebben. Of het ook de beste performance levert is een tweede ;)
Als je nog ~45 euro over hebt kan je beter een 80GB s-ata schijfje kopen en die andere 80GB schijf als extra data-schijf samen met je dvd-speler aan die ide kabel hangen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan denk ik dat ik maar gewoon voor 't Foxconn bord ga :) Bedankt :)

@Haan: zoiets dacht ik eerst ook aan maar als ik over een paar maanden overstap op Vista wordt het wel erg krap met een primaire 80GB schijf... (heb gehoord dat Vista nogal wat ruimte in beslag neemt)... zelf zit ik er nu aan te denken om over een paar maanden nog een kleinere upgraderonde te doen (Vista OEM, nieuwe harde schijf (160-250 GB waar ik dan evt. m'n huidige schijf als tweede nog bij kan gebruiken in 't IDE slot) en een Xtrememusic geluidskaart en evt een speakerset daarbij), om dat alles nu in 1 keer te doen is me wat te duur.

• M411007
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-04 00:06
Een x2-3800+ is een bottle neck bij de 8800GTS.

Waarom niet een intel core2duo systeem? Is sneller en in april gaan de prijzen daarvan nog omlaag ook. :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, weet ik... maar ik wil 't liefst nu al een DX 10 kaart omdat ie lang mee moet... processor wil ik later nog een keer upgraden als ik een extra videokaart koop voor SLI. Ik zou eventueel nog voor een E4300 kunnen gaan maar als ik zo wat benchmarks bekijk is die volgens mij niet super veel sneller (maar wel ruim 50 euro duurder) tenzij ik ergens overheen kijk...

link benchmarks:

edit: link werkt niet dus heb 'm verwijdert.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2007 18:18 ]

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Ik zal je vertellen, als je een Athlon X2 3800+ neemt kan je er net zo goed een goedkope kaart bij prikken omdat je het echt niet zou merken qua performance. Als je future proof wil zijn, dan zou ik in ieder geval voor een moderne processor gaan (een e4300 o.i.d.) met bijbehorend LGA775 moederbord.

Als je er toch aan denkt je processor te upgraden, neem dan nu in ieder geval nog een 775 platform, denk dat je met een goedkope Pentium D ook wel voorzien bent als geld echt een rol speelt. Maarja, als je naar een 8800GTS kijkt waarschijnlijk niet zozeer... Je kan imo beter gelijk een goede processor kopen en later een andere videokaart er in prikken dan andersom; gelijk een goede videokaart en later een nieuwe processor.

Overigens is 320MB nu genoeg geheugen voor een videokaart, maar ik gok dat deze kaarten problemen zullen krijgen in twee jaar met echt veeleisende games, misschien kan je de 640MB versie overwegen voor een extra 50 euro.

Als je trouwens nog tijd hebt om rond te kijken; binnenkort komt er een hele zooi nieuwe Nvidia kaarten uit, die zijn goedkoop en benaderen de 8800GTS naar verwachting, en Intel komt ook met wat nieuwe, of tenminste verbeterde processoren.

hoi

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ
Kansloze topics: alle topics in de trant van de volgende voorbeelden gaan in veel gevallen ook zonder omwegen op slot. Soms worden zulke topics (met name de "Welke moet ik nemen?" topics) ook voorzien van erg veel uiteenlopende reacties dat je door de bomen de bos niet meer ziet. Daarnaast zijn deze vragen ook simpel te beantwoorden met behulp van gezond verstand en research. In plaats van $apparaat kun je processor, moederbord en geheugen lezen:

* Welke $apparaat moet ik kopen? (een echte Tweaker kan wel kiezen)
Bij deze - een Tweaker wordt geacht zelf te kunnen kiezen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.