Samen met Paul (Creepy) vanuit Leiden vertrokken richting Amsterdam voor SPAC3 (lees: space, Sony heeft een fetish met hoofdletters en het verwisselen van de E door een 3 in reclames

). Iets voor tienen waren we daar en na even wachten werd de deur open gedaan. De stroom en daarmee ook de verwarming bleken te haperen, dus het was frisjes binnen en nadat iedereen was gecheckt en we even hebben rondgekeken (een Vaio Blu-Ray laptop, zes Bravia LCDs, een grote rear projection HDTV en een HD-beamer met leuke surround setup en uiteraard bijbehorende consoles) krijgen we een praatje van een van de Sony medewerkers en konden we vragen stellen, daarna werden we losgelaten en mochten we ons uitleven op de PS3 tot twee uur 's middags.
Hardware
De PS3 is geen lichte jongen en weegt ongeveer een kilo of vijf (komt door de ingebouwde voeding), en deed in het echt kleiner aan dan dat hij doet op foto's. Aan de voorkant heb je rechts de slot-loading Blu-Ray speler, links zit onder het klepje de CompactFlash, SD/MMC en MemoryStick cardreaders en onder de ronding vier USB-porten. Aan de achterkant zijn een netwerkaansluiting, stroomaansluiting, optische geluidsaansluiting en een HDMI- en AV-port aanwezig. 802.11g WiFi en Bluetooth verzorgen de communicatie met apparaatjes zonder draadjes.
Dankzij de USB-aansluitingen en Bluetooth kan je naast de controllers ook allerlei andere apparaten aansturen, dus je eigen webcam en bluetooth headset om mee te ouwehoeren in plaats van dat je persé first of third party accessoires moet aanschaffen voor spullen die je mogelijk al heb liggen. Verder kan je er ook Linux op installeren maar geen van deze mogelijkheden zijn getest toen we er waren. De XMB (cross media bar, bekend van de PSP) is de user interface op de PS3 en werkt prettig, je kan snel overal bij en je hoeft bijvoorbeeld niet zo 'diep' te graven zoals het Xbox 360 dashboard om bij bepaalde dingen te kunnen komen.
SixAxis-controller
De controller lijkt qua vorm op de bekende dualshocks van de vorige generatie, alleen dan nu draadloos, met LEDs om je spelernummer aan te geven en een USB-aansluiting (om op te laden) aan de bovenkant. Er zit geen trilfunctie in omdat Sony er voor koos om een rechtszaak aan te gaan en die uiteindelijk verloor, maar inmiddels
is er een deal gesloten en kunnen er dus mogelijk rumble packs (N64 retro style

) of nieuwe controllers die wel kunnen trillen worden uitgebracht. De naam SixAxis slaat op de zogenaamde
six degrees of freedom die je er mee hebt: in het kort houdt het in dat je dat ding in alle mogelijke standen kan houden en dat 'ie dat goed registreert. Hoe dat zich vertaalt in games kan goed maar ook minder uitpakken, daarover verderop meer. Persoonlijk vond ik de controller wat aan de lichte en kleine kant, maar dat laatste had ik ook al met de vorige PlayStation controllers omdat die qua vorm gewoon nog hetzelfde zijn.
De games
MotorStorm

Lekker door de woestijn heen crossen in voertuigen variërend van een truck tot aan een motor. Gezellige chaos en dankzij de gedetailleerde schade effecten en de (helaas niet wegdrukbare) cutscene die je te zien krijgt als je voertuig kapot gaat doet de game sterk aan FlatOut denken. Laadtijden vond ik wel lang, zeker het selecteren van een ander voertuig duurde echt te lang (meer dan 10 seconden uit mijn hoofd). Ik miste de trileffecten wel, de klappen van anderen en een signaal dat het continu gebruiken van de turboboost je motor dreigt op te blazen zouden mij meer bij de game betrekken. De vrijheid die de trailers je beloven wordt niet gehaald, er zijn links en rechts alternatieve routes maar dan houd het ook op.
Godzijdank kan je wel de SixAxis stuurfunctie uitschakelen want dat is echt een ramp: een beetje de controller draaien betekend ingame dat je vol de bocht in gaat, en als motorrijder heb je de bonus dat je niet normaal je controller op je schoot kan vasthouden omdat je dan wheelies trekt.
Resistance: Fall of Man
Een goede shooter die lekker wegspeeld. Een soort virus veranderd mensen in de badguys en jij moet je uiteraard door hordes van de lelijkerds heen knallen om de wereld te redden. Hoewel ik in de korte tijd dat ik deze game gespeeld heb geen SixAxis functies heb gebruikt, zitten die er wel in als ik Wikipedia mag geloven.
flOw
De PS3 versie van de
flash game over evolutie is erg gaaf: betere graphics, besturing met SixAxis werkt lekker en als je het voor het eerst speelt kan je je heerlijk
aan te vergapen aan de harmonie van kleuren en geluiden. Subtiele rumble uit de controller had het helemaal perfect gemaakt, hoewel het weinig scheelt. Als je het voor het eerst speelt ben je flink bezig met uitvinden wat alles doet/betekent, later wordt het steeds pittiger om te spelen en dat wisselt elkaar mooi af.

Blast Factor
Een 2D top-down shooter waarin je cellen moet ontdoen van bacteriën, virussen en ander gespuis. Controls zijn hetzelfde als Geometry Wars, linkerpookje is rondvliegen en rechterpookje geef je mee aan waar je heen wil schieten. Als leuke extra kan je je controller een zwieper naar links of rechts geven om zo een schokgolf die kant op te sturen zodat je de vijanden tegen de muur aan kan drukken en ze makkelijk af te kunnen schieten.
Super Rub-a-Duck heb ik maar een level van gespeeld, en hoewel het lekker wegspeelde en er geinig uit zag kreeg ik een beetje het gevoel dat ze uit een techdemo een kleine game hebben gemaakt. F1 Championship Edition en Ridge Racer 7 heb ik alleen gezien en niet gespeeld. Beiden zagen er goed uit alleen hoe de auto zich in RR7 gedroeg zag er nogal vreemd uit, alsof de banden totaal geen grip hadden op de weg. Genji: Days of the Blade heb ik zelfs compleet gemist, wat wel jammer is aangezien de titel er achteraf wel interessant uit ziet.
Wat er uit het praatje van de Sony medewerker duidelijk werd is dat Sony heeft geleerd van de fouten die ze met het PS2 netwerk hebben gemaakt, en goed gekeken hebben naar wat Microsoft en Nintendo te bieden hebben. Dingen zoals mini/arcade games, demo's, video's, muziek en extra game content downloaden (al dan niet na betaling) en uiteraard online gamen (Singstar met zijn allen

) moeten mogelijk zijn op het nieuwe PlayStation Network. Voeg daar in de toekomst een Second Life-achtige sausje met een sprinkeltje Mii's en achievements, genaamd
Playstation Home, en je hebt een aardig totaalpakket aan online opties. Helaas hebben we daar niets van kunnen testen aangezien het Europese PSN nog niet online is, dus in hoeverre
dit verhaal over de online winkel klopt hebben we niet zelf kunnen ervaren.
Leftovers
Andere dingen die nog het vermelden waard waren:
Filmpje
Een kleine rondleiding van het event
Sony's Europese reclamecampagne
Het was de bedoeling dat de nieuwe campagne al getoond kon worden op de Blu-Ray laptop, maar de disc was helaas niet aanwezig dus we hebben het met de uitleg moeten doen. Als je naar de teaser op
http://www.thisisliving.tv/ kijkt zie je een hotel met verschillende figuren en exploderend geld. Het hotel staat voor de PS3, de verschillende mensen staan voor de verschillende elementen van het apparaat en wat dat exploderende geld voor staat... tja?

Zoals ik al eerder zei is Sony erg goed in het maken van aparte reclames, en opvallen zullen ze vast wel doen.
Hoeveelheid consoles voor de launch
Volgens een van de medewerkers zijn er 50.000 speelstationnetjes voor de Benelux.
Remote play met een PSP
Paul had een PSP bij zich en omdat beide apparaten over WiFi beschikken kan je een PSP als een soort afstandsbediening gebruiken. Omdat een plaatje meer zegt dan duizend woorden:
Er werd natuurlijk wel stevige compressie toegepast om dat allemaal door de ether heen te kunnen jagen, dus bij filmpjes zag je af en toe compressieblokken maar verder kon je de PS3 er prima mee bedienen. Ook liggen hier nog andere mogelijkheden, zo heb ik begrepen dat het oorspronkelijk de bedoeling was om in F1 Championship Edition je PSP als achteruitkijkspiegel te kunnen gebruiken, iets dat uiteindelijk toch geschrapt is.
Multimedia mogelijkheden
Ik had een USB flash drive (met MP3tjes) en een MemoryStick (met foto's en MP3's, uit mijn Sony-Ericsson K800i) bij me om aan de cardreader te voeren. De foto's werden prima gevonden en je kan ze op verschillende manieren bekijken, waaronder als losse foto's gesorteerd op datum zoals je hieronder kan zien. Helaas werd de muziek op zowel de USB-stick als de MemoryStick niet gevonden. Er werd geopperd dat dat misschien aan de mapstructuur lag (PSP schijnt hetzelfde te hebben), op de USB-stick stond alles gewoon in de root en op de MemoryStick in de /Music map. Zou dus niet al te moeilijk mogen zijn zou je denken.

Ja, die PS3 was wat stoffig
Independent developers
Sony gaat - net zoals MS het nu al aanbiedt met XNA - het mogelijk maken dat je zelf je eigen games kan ontwikkelen voor je console. Sony gaat hier naar wat ik er van begrepen heb een stuk minder restricties aan hangen, dus dat kan nog interessant worden.
Internetbrowser
Op de PS3 valt nog best aardig te browsen met de Netfront browser, en
crisp zal blij zijn om te horen dat zowel de FP als GoT nagenoeg foutloos renderen. Zelfs xbox.com en wii.com werkten prima, en er waren zat instel- en beheermogelijkheden. Het enige wat wel irritant werkt is dat je SMS-stijl (inclusief woordvoorspelling/T9) je webadressen in moet voeren. Waarom er niet voor is gekozen om een compleet toetsenbord op het scherm te toveren was ons allemaal een raadsel, maar hopelijk is dat iets dat in de toekomst wordt verholpen. Ook viel het op dat er brakke fontrendering werd gebruikt, de letters op T.net zagen er niet mooi uit om een of andere reden.

Inbraak
Ik had zelf de afloop van
Fok!-user filmt eigen inbraak gemist, maar dat bleek dus waar te zijn. Op de grote rear projection HDTV heeft 'ie gespeeld en hij had verder niks meegenomen. Sindsdien heeft Sony wel de beveiliging opgekrikt en is het bemachtigen van een PS3 voor de 23e een stuk lastiger.
Overige plaatjes

Conclusie
Het was een gezellige dag en een leuke kans om al wat ervaring met Sony's nieuwe paradepaardje op te doen. De games echter wisten me niet te overtuigen, het was niet wat bijzonders. De mini/arcade games gebruiken bijvoorbeeld de SixAxis beter dan de gewone games dat doen, en het gebrek aan trilfunctie stoorde me wel. Gelukkig heeft Sony wel aardige dingen in de pijplijn zitten, zoals
Little Big Planet en PlayStation Home, maar echte kaskrakers a la Final Fantasy of een nieuwe game die hetzelfde doet als Gears of War voor de 360 deed zijn er nog niet. Op het moment zie ik dan ook geen reden om meer geld uit te geven aan een PS3 dan aan een Xbox 360, tenzij je echt heel graag een Blu-Ray speler wil hebben. De dominantie die Sony had in de vorige generatie met de PS2 zullen ze nu ook niet halen lijkt me. Wie dat wel doet zullen we vanzelf wel zien, het blijft in ieder geval spannend

.
[
Voor 3% gewijzigd door
Rafe op 14-03-2007 21:53
]