Harddisk piept / kraakt

Pagina: 1
Acties:
  • 64 views sinds 30-01-2008

• lennartkocken
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-02 13:37
Ik zet vanochtend m'n computer aan, en het eerste wat ik hoor is een heel harde piep. Ik alles losmaken, en zie dat het m'n 250 GB harddisk is, (6L250R0). Deze heb ik hooguit anderhalf jaar geleden gekocht, en daar is nu dus iets goed mis mee. Het maakt dit geluid, klik.

De rest van m'n pc:

P4 2,8 Ghz
Asus P4S8X-X
andere hardeschijf: Maxtor 120 GB
Voeding: Q-tec

Deze hardeschijf werd gebruikt voor Downloads (ISO's, muziek ...), de programma's en windows e.d. stonden op de andere hardeschijf die nu nog wel werkt. Ik kan me dus niet voorstellen dat ik de hardeschijf mishandeld heb, want zoveel downloadde ik niet...

Wat kan ik hier nog aan doen??

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
Als je echt zeker weet dat het je harddisk is, zo snel mogelijk je data backuppen en je schijf RMA-en. Meer kan je echt niet doen.

Staat gewoon in de OM FAQ / Beleid

[ Voor 25% gewijzigd door Jimster op 10-03-2007 10:17 ]

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-02 14:47
Zo snel mogelijk een backup maken van je HD, grote kans dat hij aan het overlijden is.

Moet sneller leren typen. 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door apollo13 op 10-03-2007 10:17 ]

apollo13

• lennartkocken
De harddisk is er inmiddels uit, en ik heb 'm op de computerbeurs gekocht, dus ik ben bang dat ik niet eens meer kan nagaan waar-ie gekocht is... dat wordt dus een nieuwe kopen :P

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Wel een bijzonder geluid :P

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:21
lennartkocken schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 10:19:
De harddisk is er inmiddels uit, en ik heb 'm op de computerbeurs gekocht, dus ik ben bang dat ik niet eens meer kan nagaan waar-ie gekocht is... dat wordt dus een nieuwe kopen :P
RMA's van harddisk kan je meestal direct met de fabrikant regelen. Controleer of de fabrikant garantie geeft via hun website.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
idd gewoon ff de site van fabrikant opzoeken, vaak heb je ook nog luxe rma dat je direct een schijf krijgt opgestuurd als je je credit card nummer opgeeft, dan kun je gelijk naar die schijf backups draaien.
Deze gaat het niet lang meer doen ben ik bang, als ze bij mij zo klinken doen ze het al niet meer.
Kun je voor de zekerheid uitsluiten of het je voeding is?

• lennartkocken
ik heb alle onderdelen een voor een losgekoppeld en aangekoppeld, en als de Harddisk er wel/niet aan zat hoorde je verschil, en de BIOS zocht te lang naar de harddisk, dus ik weet wel dat die het is ;)

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Je kan Powermax een diagnose laten stellen, waarmee je een code krijgt die je kan gebruiken voor de RMA naar Maxtor...

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 10-03-2007 10:39 . Reden: Zow, URL-letje erbij :P ]

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• lennartkocken
Hoe werkt RMA precies? Ik betaal de verzendkosten neem ik aan? En wat krijg ik terug?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

lennartkocken schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 12:50:
Hoe werkt RMA precies? Ik betaal de verzendkosten neem ik aan? En wat krijg ik terug?
Ligt er maar net aan.
Meestal betaal je de verzendkosten om de HD op te sturen, de kosten voor de schijf die terug wordt gestuurd betaald de fabrikant.
Wat je terug krijgt? Soms een nieuwe HD, maar meestal een gerepareerde.
Meestal een van dezelfde grootte, maar soms een grotere snellere.

En hoe de RMA procedure precies werkt verschilt ook per fabrikant.
Sommige fabrikanten sturen je als je je creditcard gegevens achterlaat alvast een "nieuwe" HD, zodat je alle bestanden over kan zetten voordat je de oude op hoeft te sturen.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 10-03-2007 13:04 ]

• lennartkocken
Maar ik heb geen aankoopbewijs meer, wel staat op de site dat m'n Warranty tot okt. 2008 is, is dat genoeg? Of moet ik ook nog ergens tussen de rotzooi de aankoopbon zoeken?

• lennartkocken
ik heb de aankoopsbon gevonden, hierop staat dat ik garantie heb tot 23/09/06 ...

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:38
lennartkocken schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 14:50:
ik heb de aankoopsbon gevonden, hierop staat dat ik garantie heb had tot 23/09/06 ...
Helaas ;)

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

lennartkocken schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 14:50:
ik heb de aankoopsbon gevonden, hierop staat dat ik garantie heb tot 23/09/06 ...
Gewoon naar de fabriek sturen, daar heb je immers nog steeds garantie. :)

[ Voor 13% gewijzigd door MensionXL op 10-03-2007 14:58 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Dat is je winkelgarantie. Niet de fabrieksgarantie.

• lennartkocken
Okee, laatste:

http://www.seagate.com/support/service/pdf/pack.pdf

hier staat hoe ik 't moet inpakken... als ik dit meeneem naar 't postkantoor, kunnen zij me dan helpen?:P begrijp er zelf geen zak van :D

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15

_Arthur

blub

lennartkocken schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 14:58:
Okee, laatste:

http://www.seagate.com/support/service/pdf/pack.pdf

hier staat hoe ik 't moet inpakken... als ik dit meeneem naar 't postkantoor, kunnen zij me dan helpen?:P begrijp er zelf geen zak van :D
Wat snap je niet aan "goed inpakken"?

Dus niet die hd in een enveloppe stoppen. Maar gewoon netjes in een anti statisch zakje in een doosje met een lading piepschuim.

• MrVulcan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 10 maart 2007 @ 14:56:
Dat is je winkelgarantie. Niet de fabrieksgarantie.
Inderdaad, ik geloof dat Maxtor meestal 3 jaar garantie geeft op harde schijven. Je kan via de website van Maxtor (die inmiddels is overgenomen door Seagate) controleren of je nog garantie hebt: http://support.seagate.com/customer/warranty_validation.jsp

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De FAQ van dit subforum is hier gewoon duidelijk over :) Voor de rest is het tussen jou en de PC-boer danwel de HDD fabrikant.

Aangezien het hier op GoT wel de bedoeling is dat je vooraf research pleegt door o.a. de FAQ van het probleem-gerelateerde GoT-subforum te raadplegen en we dat dus niet uit de topicstart kunnen afleiden, gaat dit topic dicht. Neem eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT ;)

[ Voor 54% gewijzigd door BalusC op 10-03-2007 15:19 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.