Asus P5B vs GigaByte 965P-DS3

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indianajones
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-08 08:58
Zoals velen ben ik op zoek naar een goed moederboard voor een Intel Core 2 Duo E6400.

Ben geen complete newbie, dus ik heb al rondgekeken en gezocht naar geschikte kandidaten (op T.net en het Internet). Ik blijf bij twee kandidaten uitkomen, te kennen;

MoBoAudio ChipsetOptical Audio outFireWireRaidPrijs
Asus P5B ADI 1988B NeeJaJa€ 119
GigaByte 965P-DS3Realtek ALC883JaNeeJa€ 119

Allebei met een P965 chipset en uitermate geschikt voor de E6400. GigaByte heeft geen FireWire aansluiting en de Asus geen optical-audio uitgang, dit vind ik allebei echter niet belangrijk. Heb ook geen (directe) plannen om te gaan overclocken.

Wat ik wel belangrijk vind is dat alles goed en stabiel met elkaar samenwerkt, zeker daar ik Windows Vista (Home Premium, 32bit UK) wil gaan draaien. Tevens wil ik dat het geluid OK is (heb gelezen dat de CPU belasting bij de één hoger is dan bij de ander?)

Dit moet overigens de gehele setup worden (bij Alternate):
PartBRAND/MODELCost
MonitorSamsung SyncMaster 205BW (20", 6ms)€ 249
CPUINTEL Core 2 Duo E6400 2133 MHz (2MB,1066MHz)€ 229
MoBoAsus P5B/GigaByte 965P-DS3 [!]€ 119
RAM2GB (2x 1GB) GeiL (DDR2-667, PC5300)€ 149
GPUAsus EN7600GS (GeForce 7600) TOP Silent€ 135
HDD320GB Seagate Barracuda 7200.10 (SATA)€ 85
DVD-RSamsung SH-S182M 18x€ 35
KEYBOARD&MOUSELogitech Cordless Desktop OEM€ 49
SPEAKERSLogitech X-230 Retail€ 39
CASEAntec Sonata II / Artic-Cooling Silentium T2/T4 [!]€ 109 / € 89
OSWindows Vista Home Premium OEM (32bit, UK)€ 119
TOTAL€ 1317 /€ 1297

[!]
  • Welk MoBo past het best bij deze configuratie?
  • Zoals je ziet twijfel ik nog over de behuizing, opmerkingen hierover zijn ook welkom. ;)
  • Is dergelijke behuizing met standaard CPU-fan nog stil? En is ivm de warmte een extra case-fan nodig?
  • En als laatste; goede keuze voor het geheugen?
Alvast bedankt voor de reacties!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het maakt op zich niet uit welk moederbord je neemt. Je hebt geen directe plannen om te clocken maar je wil het uiteindelijk toch proberen. Op dat opzicht zou ik voor de ds3 van gigabyte gaan. Die heeft goede overclock features..

Als je uiteindelijk gaat overclocken zou ik ander geheugen nemen van 800 mHz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Misschien is het leuk om voor een paar tientjes meer een 22'' Widescreen beeldscherm te halen. Over het moederbord: Ik heb zelf een Asus P5B, het is een zéér stabiel bord waar je ook nog wel een aantal extra MHz doorheen kan persen. Het enigste nadeel is dat als je RAID wilt draaien, je een harde schijf via de externe poort door moet lussen naar binnen. Op de andere SATA poorten zit geen RAID ondersteuning. Dus als je toekomstplannen hebt om RAID te gaan draaien, is het misschien beter om voor de Gigabyte te gaan. Wat betreft je videokaart, ik zou als ik jou was kiezen voor een 1950pro van ATi, deze presteert veel beter dan een 7600GS en is slechts €25,- duurder. Ook kan ik je een aparte geluidskaart van Creative aanraden, gewoon een Audigy 2 OEM ding van 2 tientjes. Ik vind zelf dat hier veel beter geluid uit komt dan het onboard gebeuren. Qua kast kan ik je weinig advies geven, dat is immers een kwestie van smaak.

Succes ermee!

[CiP] Le Régional Built To Last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phrantic
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09-2022

Phrantic

booya!

Als het tussen de P5B en de DS3 is, zou ik voor de DS3 gaan. Is een stabieler bord voor overclocken en heeft goede customer support. Ik zou sowieso nooit voor de P5B gaan maar voor de verbeterde versie de P5B-E, die heb ik zelf namelijk ook gekozen. Dit bord wordt door velen aangemerkt als een stabieler bord dan beide eerdergenoemde. Het is maar of je dat geld wil uitgeven.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-08 20:06
Ze zullen het beiden goed doen natuurlijk, en beide hebben hun pluspunten;

P5B:

Betere geluidschip, omdat je aangeeft geen digitale uitgang te willen gebruiken is het zeer goed mogelijk dat je dat hoort, afhankelijk van de kwaliteit van je speakerset.
Heel populair bord, met heel goede support wat betreft drivers en biossen.

En de pluspunten van de DS3:

Solid caps.
Meer Sata aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim_heijt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:08
De Gigabyte DS3 is trouwens 100 euro momenteel, de P5B 105

Pricewatch Links:
Asus P5B
Gigabyte DS3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikG2
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:43
Ik heb zelf een p5b en zou als ik jou was voor de Gigabyte gaan. Asus heeft veel problemen met de p5b en ik durf mijn bios niet eens meer te updaten. Lees hier maar eens: http://vip.asus.com/forum...model=P5B&SLanguage=en-us

De gigabyte kwam in een test op Anandtech goed uit de bus. Daar kan je ook even kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:46

Fab1Man

Live life to the fullest

Vergis je overigens niet in de Raid functie he. Dit is via de Jmicron controller en die is BRAK! Raid 0 lukt je nooit op volle snelheid en dus is het dan zelfs makkelijker om het gewoon non-raid te gaan draaien. Wil je raid moet je gaan kijken naar de ICH8R southbridge!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou dit eigenlijk na moeten zoeken op tomshardware.com want er is een artikel over. De conclusie was dat je voor overclocking de DS3 zeker moet nemen. Voor volledigheid aan functies, was de Asus meer geschikt. Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fab1Man schreef op vrijdag 09 maart 2007 @ 21:03:
Vergis je overigens niet in de Raid functie he. Dit is via de Jmicron controller en die is BRAK! Raid 0 lukt je nooit op volle snelheid en dus is het dan zelfs makkelijker om het gewoon non-raid te gaan draaien. Wil je raid moet je gaan kijken naar de ICH8R southbridge!
De P5B-E heeft overigens de ICH8R en is op het moment € 116,-

pricewatch: Asus P5B-E, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indianajones
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-08 08:58
Bedankt voor de (snelle) reacties!

Voor 'een paar tientjes' upgraden naar wat beters zit er niet in (dat heb ik al gedaan sinds ik begon met samenstellen en het budget blijf ik niet oneindig oprekken ;) ).

Als ik de reacties zo hoor ga ik denk ik voor de GigaByte.

Een raid opstelling ga ik overigens ook niet bouwen.

Was vandaag even bij Alternate, werd geholpen door een of ander jong knulletje, maar volgens mij begreep ie maar half waar ik het over had en wist ie zelf ook niet bijster veel. Een offerte kon ik wel direct laten maken..... :/

Anyway, bedankt voor de reacties!

PS: Prijzen uit de PriceWatch zijn wel leuk en aardig, maar deze prijs is altijd exclusief verzendkosten en je kan lastig bij één bedrijf alle gewenste onderdelen vinden. Voor het samenstellen van een compleet systeem niet even handig.

[ Voor 16% gewijzigd door indianajones op 10-03-2007 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinned123
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 19:46
Die silentium kast vind ik persoonlijk niet erg stevig.
Bij mij is met normaal gebruik dat hele ding zowat uit elkaar gevallen.

9xLG335N Neon2 + P370 + Phase SE3000

Pagina: 1