Zoals velen ben ik op zoek naar een goed moederboard voor een Intel Core 2 Duo E6400.
Ben geen complete newbie, dus ik heb al rondgekeken en gezocht naar geschikte kandidaten (op T.net en het Internet). Ik blijf bij twee kandidaten uitkomen, te kennen;
Allebei met een P965 chipset en uitermate geschikt voor de E6400. GigaByte heeft geen FireWire aansluiting en de Asus geen optical-audio uitgang, dit vind ik allebei echter niet belangrijk. Heb ook geen (directe) plannen om te gaan overclocken.
Wat ik wel belangrijk vind is dat alles goed en stabiel met elkaar samenwerkt, zeker daar ik Windows Vista (Home Premium, 32bit UK) wil gaan draaien. Tevens wil ik dat het geluid OK is (heb gelezen dat de CPU belasting bij de één hoger is dan bij de ander?)
Dit moet overigens de gehele setup worden (bij Alternate):
[!]
Ben geen complete newbie, dus ik heb al rondgekeken en gezocht naar geschikte kandidaten (op T.net en het Internet). Ik blijf bij twee kandidaten uitkomen, te kennen;
MoBo | Audio Chipset | Optical Audio out | FireWire | Raid | Prijs |
Asus P5B | ADI 1988B | Nee | Ja | Ja | € 119 |
GigaByte 965P-DS3 | Realtek ALC883 | Ja | Nee | Ja | € 119 |
Allebei met een P965 chipset en uitermate geschikt voor de E6400. GigaByte heeft geen FireWire aansluiting en de Asus geen optical-audio uitgang, dit vind ik allebei echter niet belangrijk. Heb ook geen (directe) plannen om te gaan overclocken.
Wat ik wel belangrijk vind is dat alles goed en stabiel met elkaar samenwerkt, zeker daar ik Windows Vista (Home Premium, 32bit UK) wil gaan draaien. Tevens wil ik dat het geluid OK is (heb gelezen dat de CPU belasting bij de één hoger is dan bij de ander?)
Dit moet overigens de gehele setup worden (bij Alternate):
Part | BRAND/MODEL | Cost |
Monitor | Samsung SyncMaster 205BW (20", 6ms) | € 249 |
CPU | INTEL Core 2 Duo E6400 2133 MHz (2MB,1066MHz) | € 229 |
MoBo | Asus P5B/GigaByte 965P-DS3 [!] | € 119 |
RAM | 2GB (2x 1GB) GeiL (DDR2-667, PC5300) | € 149 |
GPU | Asus EN7600GS (GeForce 7600) TOP Silent | € 135 |
HDD | 320GB Seagate Barracuda 7200.10 (SATA) | € 85 |
DVD-R | Samsung SH-S182M 18x | € 35 |
KEYBOARD&MOUSE | Logitech Cordless Desktop OEM | € 49 |
SPEAKERS | Logitech X-230 Retail | € 39 |
CASE | Antec Sonata II / Artic-Cooling Silentium T2/T4 [!] | € 109 / € 89 |
OS | Windows Vista Home Premium OEM (32bit, UK) | € 119 |
TOTAL | € 1317 /€ 1297 |
[!]
- Welk MoBo past het best bij deze configuratie?
- Zoals je ziet twijfel ik nog over de behuizing, opmerkingen hierover zijn ook welkom.
- Is dergelijke behuizing met standaard CPU-fan nog stil? En is ivm de warmte een extra case-fan nodig?
- En als laatste; goede keuze voor het geheugen?