Burn Proof PC

Pagina: 1
Acties:
  • 275 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:57
Hallo,

Ik heb sinds 2 dagen een servertje geinstallerd. FTP,Mail,Webhosting enz. Nu wil ik deze natuurlijk de hele dag aan hebben staan. Echter maak ik (lees:huisgenoot) zich zorgen over eventueel brandgevaar.

Ik ben dus opzoek naar tips om je pc Burn Proof te maken. ik weet dat het niet geheel valt te elimineren, maar ik hoop toch in de buurt te komen.

Om te beginnen heb ik een HP Proliant server behuizing gepakt en daar al de harware ingeschroefd. Na wat downclocken van de ventialtoren is dit een MEGA stille kast. En er is nog steeds een goede airflow. Er zijn geen dode hoeken in de kast waar geen airflow komt. Ofwel de kast opzich is naar mijn weten perfect ingericht. (Cpu Temp 50 / MB 23)

Ik handteer een policy dat ik elke maand mijn pc's van hun plek haal en helemaal schoon maak van binnen en buiten. Dus over stof maak ik me ook niet al te druk. (er komt trouwens nooit iets uit)

Het enigste is dus echt zelfontbranding oid. Ik weet niet of er tips zijn om dit zo veel mogenlijk te vermijden. Of een soorft van brandblus installatie (nee niet met water....!) om in kast te plaatsen.

Uiteraard kan ik zo'n installatie ook zelf wel maken, wat ik ook ga doen, maar eerst altijd even vragen of andere mensen al iets hebben geprobeerd.

AMD 2000+
512 DDR 400
Matrox G450
3x IDE 5400/7200Rpm 20/40GB HD's
1X CDrom
(Klaar voor installatie ligt een RAID kaart + 2X 40 GB 7200 HD, Firewirekaart, Gbit Lankaart.)

FreeReef.nl

Verwijderd

ik snap het niet goed.....je wil dat die pc een brand kan overleven, of je hebt schrik dat je pc spontaan aan zelfontbranding doet? 8)7

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik dacht dat er van die blokjes waren, die als er brand uitbreekt in een PC meteen met een gas "ontploffen" en de zuurstof uit de regio drukken. Hierdoor zou de brand feitelijk meteen gedoofd worden.

Copy.com

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:17

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je moet zorgen dat je een metalen omhuizing hebt die je er gemakelijk van af kan halen. Zorg voor isolatiemateriaal, zodat de componenten in de kast niet overhit raken en eventueel beginnen te smelten ;)

Maar zelfontbranding komt niet zo heel veel voor. Zorg wel voor een goede airflow / koeling in je kast en dan hoef jij je daar niet zo heel druk over te maken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:32

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

As if dat oooooooooooit gaat gebeuren :P.

Als je server al in de 'fik' vliegt, dan slaat hij vanzelf af. En wat zou er moeten gaan branden? Het is allemaal plastic en ijzer wat er in je case zit. Dit blijft niet echt doorvlammen heur. Een goede aardlek op je systeem hebben, voldoende airlfow hebben en je kan gaan met die banaan.

En als je toch echt zekerheid wil, gewoon een brandlus installen (eventueel met water en ander met schuim? Er zullen wel proffesionele oplossingen zijn hiervoor, maar die zullen _erg_ duur zijn.....

Xbox Live ID:Notna8310

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-12-2025
het enigste onderdeel wat eventueel zou kunnen gaan branden is je voeding
als je een knappe voeding hebt die goed gekoeld word zou ik me zeker niet te druk maken

ps:zit nu 5 jaar bij een beroeps brandweer korps in een stad en heb het nog niet mee gemaakt
zou me eerder druk maken om een droger of tv

o ja en je FIREwire kaartje oei oei

[ Voor 36% gewijzigd door wippo76 op 08-03-2007 10:50 ]

Ja zou ik ook zeggen

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-02 19:47

Barrycade

Through the...

Ik heb laatst op zo'n klusprogramma een blusapparaatje speciaal voor pc's en andere electronica gezien. Door grote hitte (brand) ontsnapt er schuim (ofzo) en voldoende om een beginnende brand te blussen.

Gevonden

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:50
Misschien iets van Rockwool er omheen doen maar dan toch zo dat er nog airflow plaatsvindt.

Rockwool isoleert (dus zal een eventuele brand minder snel overspringen) en Rockwool ontrandt zelf niet.

Schoonheidsprijs verdient het niet echter...

• World Citizen
Ik zelf ben ook van mening dat er heel wat moet gebeuren voordat er brand uit breekt. Echter het ding staat onder mijn bed... en mocht het dan toch gebeuren, dan zal er weinig nodig zijn voor dat het bed/gehele flat in as ligt.

Als iemand meer informatie heeft over die gasblokjes van SARIEL

(ik kan nu dit topic aan mijn huisgenoot laten zien en mijn mening beargumenteren met meerdere meningnen. Werkt alteid.)

FreeReef.nl

• World Citizen
littlejoannes schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:50:
Ik heb laatst op zo'n klusprogramma een blusapparaatje speciaal voor pc's en andere electronica gezien. Door grote hitte (brand) ontsnapt er schuim (ofzo) en voldoende om een beginnende brand te blussen.

Gevonden
Jij bent goed bezig!!!!!!!!!!!!

FreeReef.nl

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:29

Dark

who tweaked the light?

Ik heb al meer dan 10 jr een 'server' in de kelder, en heb er ook wel eens aan gedacht dat ie in de fik zou kunnen vliegen, nadat ik eens een verbrande atx connector gezien had.
Wat ik gedaan heb is een rookmeldertje erboven plaatsen, en een poederblussertje in de buurt opgehangen.

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Khaine

Python liefhebber

Decon Frost schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:51:
Ik zelf ben ook van mening dat er heel wat moet gebeuren voordat er brand uit breekt. Echter het ding staat onder mijn bed... en mocht het dan toch gebeuren, dan zal er weinig nodig zijn voor dat het bed/gehele flat in as ligt.
Mee eens, maar de kans dat dat gebeurt is ongeveer even groot als een meteoriet die precies op jouw balkon inslaat en een vonkje naar binnen schiet op je gordijnen.
Als iemand meer informatie heeft over die gasblokjes van SARIEL

(ik kan nu dit topic aan mijn huisgenoot laten zien en mijn mening beargumenteren met meerdere meningnen. Werkt alteid.)
Ik snap jouw huisgenoot wel aan de ene kant. Servers in een serverhok in een gemiddeld bedrijf worden altijd goed gekoeld. Een flink airco-systeem is geen uitzondering, en ook een afgesloten ruimte (al dan niet voor het lawaai) is vaak aan de orde. Misschien is het ook niet de slimste plek om een server neer te smijten, al was het alleen maar omdat het onder je bed doorgaans warmer is dan in een kast. Daarbij zal de airflow ook niet optimaal zijn denk ik zo.

Misschien kun je in overleg met je huisgenoot de server een apart plekje geven? Om ontbranding te voorkomen moet je overigens met de volgende zaken wel even rekening houden:
- Geen vocht in de buurt (dat is funest, en water geleid perfect dus kortsluiting is zo gemaakt).
- Vrije ademruimte ( voor een goede airflow essentieel)
- Waar mogelijk op een geaard stopcontact aansluiten (randaarding is helaas niet in elk huis vanzelfsprekend)
- Waar mogelijk op een aparte groep aansluiten (zodat je weinig overbelasting kunt genereren).

En voor de rest is het een kwestie van onderhoud en schoonmaak. Ikzou me eigenlijk weinig zorgen maken om ontbranding. Het komt bij PC's zelden voor.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
ja en je FIREwire kaartje oei oei
+ 1: (grappig)

you had me at EHLO

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:29

Dark

who tweaked the light?

om even in die :D trend te blijven:
firewall aanzetten ;) komt er ook niks door ...

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
in datacenters maken ze gebruik van argon blusinstallaties, dat is een gas wat de lucht wegdrukt.
dat wil je dus NIET gebruiken als er mensen in de buurt zijn, maar het kan een mogelijkheid zijn.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik denk dat als er brand ontstaat in je computer, de kans dat het blijft branden toch echt wel klein is. In PCB's zitten een hoop brandvertragende producten net om zo'n dingen te voorkomen. Natuurlijk zijn die wel erg giftig en zal het ook wel een hoop stinken als er iets gebeurd maar om echt brand te krijgen moet er veel gebeuren denk ik.

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je hoeft niet echt bang te zijn voor brand.
Maar leg je server niet onder je bed.
Stel dat er een keer wat gaat smeulen... een matras fikt erg gemakkelijk en goed.

Zet m in een hoek waar geen brandbare dingen in de buurt staan zoals een gordijn of een bank.
Hang een brandmelder op je kamer. (moet je zoiezo overal hebben).

Brandblusser voor de veiligheid en verder hoef je niet echt bang te zijn.
Verder zou ik een goede voeding nemen van een goed merk. Geen voeding van 10 jaar oud van een of ander bokkiewokkie merk.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
Hoe vaak hoor je nou dat er een pc in de brand vliegt? Tijdens normaal gebruik van zo'n pc mits de koeling goed is, zou dit geen problemen moeten opleveren... Koop anders eens wat brandwerend materiaal om deze in de ruimte (ik heb het gevoel dat deze pc in een meterkast komt te staan oid?) om de pc heen te plaatsen...

• World Citizen
Dark schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:09:
Ik heb al meer dan 10 jr een 'server' in de kelder, en heb er ook wel eens aan gedacht dat ie in de fik zou kunnen vliegen, nadat ik eens een verbrande atx connector gezien had.
Wat ik gedaan heb is een rookmeldertje erboven plaatsen, en een poederblussertje in de buurt opgehangen.
Ik ben alleen niet de hele dag thuis. en die melding van de pieper via een compoort die in de fik staat naar me toe laten mailen is ook geen optie. :X
Khaine schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:12:

*knip

- Waar mogelijk op een aparte groep aansluiten (zodat je weinig overbelasting kunt genereren).

En voor de rest is het een kwestie van onderhoud en schoonmaak. Ikzou me eigenlijk weinig zorgen maken om ontbranding. Het komt bij PC's zelden voor.
Het bed is verhoogd naar 70 CM de HP behuizing past er rechtop onder, ik heb een slurf vanuit mijn raam naar beneden onder het bed gelegd. Die blaast heel rustig de hele dag koele buitenlucht onder mijn bed. Ook als het raam dicht is. (nee er kan geen vocht in) Er staan namenlijk meerdere PC's daar onder.
De temperatuur onder mijn bed is gemiddeld 17 graden.

De warme lucht die achter uit de pc's komt, word afgevoerd naar boven het bed. Dus deze lucht kan niet terug de kast in.

Een andere plek hebben we helas niet. Die komen we al meerdere tekort zelfs. Ik denk dat ik voor een brandmelder ga, voor als ik thuis ben. en zo'n FireProof Busje voor als ik er niet ben. Nu alleen nog een notification naar mijn mobiel. Echter moet die wel ergens van verzonden worden. ..?

FreeReef.nl

Verwijderd

Er zijn kleine automatische brandblussers te koop, die plak je in je pc / kast waar pc in staat. Aan die blussers zit een smeltdraad, zodra het draadje smelt gaat de brandblusser af.
Firebuster heet dat ding dacht ik.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Leg er in ieder geval een rookmelder bij, mocht het in de nacht gebeuren (kans : 0,00000000001) dan hoor je in ieder geval dat er iets mis is ;)

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11-2025
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:32:
Er zijn kleine automatische brandblussers te koop, die plak je in je pc / kast waar pc in staat. Aan die blussers zit een smeltdraad, zodra het draadje smelt gaat de brandblusser af.
Firebuster heet dat ding dacht ik.
aha die draadje is dus niet sterk... dus oeps :P

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-02 21:49
offtopic:
en ook geen cd brander kopen natuurlijk

you had me at EHLO

Verwijderd

Of je waterkoelt hem.. en vliegt de boel in de hens dan dooft hij het zelf wel.. Brandmelder ernaast en klaar!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sariel schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:41:
Ik dacht dat er van die blokjes waren, die als er brand uitbreekt in een PC meteen met een gas "ontploffen" en de zuurstof uit de regio drukken. Hierdoor zou de brand feitelijk meteen gedoofd worden.
Probleem is alleen dat de hele kamer dan luchtdicht moet zijn en dat dan _alle_ zuurstof uit de kamer onttrokken wordt. Dan heb ik liever een hete kont ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 00:36
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:17:
Of je waterkoelt hem.. en vliegt de boel in de hens dan dooft hij het zelf wel.. Brandmelder ernaast en klaar!
Als je water gebruikte voor de koelinstallatie wel ja, maar er zijn volgens mij ook koelmiddelen die wel makkelijk ontbranden.

Hier nog een topiuc waar iemand zich ook afvraagt hoe brandveilig pc's zijn: Brand door kortsluiting in PC?

Verder heb ik hier wel eens topics voorbij zien komen over een pc die zomaar in de fik vloog (volgens mij met een Antec voeding).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:28
Als je geen Dell Laptop met Sony accu onder je bed hebt liggen als server dan valt het sowieso al wel mee :P :+

Maar als je gewoon zorgt dat je goede koeling e.d hebt, en een rookmelder, dan komt het wel goed ;)

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-02 12:31
Een tijd geleden had je van die preventie spotjes op tv. Een man die dan heel zielig vertelde dat hij zijn pc aan had laten staan en dat daardoor zijn huis vlam vatte. In hoevere moet ik zo'n spotje serieus nemen?

BTW, interessant topic 8)

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 08-03-2007 16:31 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ja, mijn eerste reactie was: Leg er een rookmerlder in!

Goedkoop (bij MM voor 5 euro incl batterij) en ook zeer effectief. Het zal niet helpen om je pc te redden van de ondergang, maar het zal wel de onrust bij je huisgenoot wegnemen.
littlejoannes schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 10:50:

Gevonden
Als we allebei het zelfde hebben gezien was dat zo'n brandpreventieprogramma dat medemogelijk wordt gemaakt door de overheid.
defusion schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 11:21:
in datacenters maken ze gebruik van argon blusinstallaties, dat is een gas wat de lucht wegdrukt.
dat wil je dus NIET gebruiken als er mensen in de buurt zijn, maar het kan een mogelijkheid zijn.
Een gas wat je in je pc hangt om zuurstof weg te drukken kan ook effectief zijn. Maar je hebt een goede airflow, dus gaat dat niet werken... ;)

Hoi!

• SA007
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
Rook uit een pc.. Ok, wel 's gezien, maar echt vuur nog nooit.

Rook komt dan meestal van gare condo's maar das geen vuur ;)
Computer slaat veel eerder uit dan dat er brand ontstaat, alleen voeding moet je mee opletten, neem een goede. Als het even kan een echte servervoeding, die zijn een stuk beter gebouwd dan normale voedingen.
Pagina: 1