Brand door kortsluiting in PC?

Pagina: 1
Acties:
  • 897 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey911
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Mijn PC's staan vaak 's nachts aan. (downloaden, renderen etc.) Ook een jaren oude PC(P200), die het nog prima doet.

Wat ik me nu afvraag:
Hoe brandveilig zijn PC's? Is het mogelijk dat door kortsluiting op bv het MOBO, harddisk of fans de boel in de fik gaat?
Door alle koel fans wordt een eventueel vuurtje lekker aangejaagd!...
(OK, ik hoor nu al roepen: 'gebruik water koeling' of tak daar een sprinkler installatietje vanaf ' ...Leuk, maar wil dit graag een serieus topic houden...)

Op diverse sites van de brandweer staat dat er voldoende ruimte om een PC moet zijn. (net als bv een televisie) Daar heb ik niet veel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GravGunner
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-11-2023

GravGunner

Man's inhumanity to Man

ik weet t niet precies, maar brand lijkt me vrij onlogisch, de pcb's zullen naar mijn idee eerder smelten dan in de fik vliegen.

target assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:47

Colan

sucks @ solderen

denk ik ook, het zal eerder intern gaan smelten dan in een uitslaande brand veranderen...ik denk dat er niet genoeg brandstof is in dit geval...

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 22:01

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik vraag me af wat dan kan verbranden in een pc, ik verdenk FIJN stof het meeste, maar als de voeding niet vol met fijn stof zit..zou er geen risico moeten zijn!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06 21:32
er is altijd een mogelijkheid tot brand, maar die is denk ik zeer klein.

Ondhoud altijd waar rook is is vuur :+

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:38

Tubby

or not to be

Weet ik ook niet precies, ik weet wel dat de brandweer op lanparty evenementen altijd eist dat er geen open computerkasten mogen zijn. Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat deze eisen heeft gebaseerd op een concreet onderzoek naar de brandveiligheid van computers.

Magoed, dat ga je natuurlijk niet ter discussie stellen op de vrijdagmiddag voorafgaand aan een lanparty :+

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-06 15:28
Ik heb wel eens verbrandde 56k6/isnd modems voorbij zien komen, daar zit meestal een trafo-tje op. Maar dan zit er een zwarte vlek op de pcb, en als je geen voorraad spiritus of papiersnippers in je pc bewaart, lijkt me dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 11:05

TheBorg

Resistance is futile.

PCB kunnen niet smelten of branden (bevatten brandvertragers). Alles van kunststof kan natuurlijk wel vlam vatten. Als je een stalen kast hebt lijk mij de kans op brand door een PC nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:46
Rotte voedingen, of verkeerd behandelde usb poorten (lees: verkeerd om erin drukken, en gewoon door drukken), typische dingen die kunnen zorgen voor brand. Op de technische dienst heb ik heel wat steek vlammen zien komen uit een verotte voeding. Ook moederborden die helemaal zwart geblakerd waren van flammen omdat de usb poort verrot was.

De pc zelf vliegt denk ik niet zo snel in de fik, maar als er iets bij staat (gordijn of wat dan ook) dan heb je (zeker met vlammen uit een voeding) toch wel een kansje dat er wat in de fik vliegt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
in de search is er wel wat over te vinden: Brandgevaar pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistercash
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-10-2024
Dit lijkt mij idd ook interessant om weten.

Ga dit topic volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Ik werk in een computerwinkel en dagelijks komen hier tientallen pc's binnen, gedurende drie jaar heb ik 1 pc gezien die echt in brand had gestaan.

In dit geval was de bliksem ingeslagen en de aardlekschakelaar in de meterkast ging uit.
De klant had de schakelaar steeds opnieuw aangezet en die ging steeds weer uit, in de tussentijd was de voeding van de pc in brand gevlogen en die zorgde dus steeds voor sluiting.

Uiteindelijk een zwarte voeding en bureau waar die onder stond was zwart geblakerd, maar het bleef niet branden.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108806

Tubby schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 13:50:
Weet ik ook niet precies, ik weet wel dat de brandweer op lanparty evenementen altijd eist dat er geen open computerkasten mogen zijn. Maar om eerlijk te zijn denk ik niet dat deze eisen heeft gebaseerd op een concreet onderzoek naar de brandveiligheid van computers.

Magoed, dat ga je natuurlijk niet ter discussie stellen op de vrijdagmiddag voorafgaand aan een lanparty :+
Waarom niet? Geen open kast lijkt me... aparte denkwijze. alsof die fans niet voor verse zuurstof zorgen... Je moet het erg bont maken met je PC wil je em in de fik krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 04:53

M.I.G.

[like an alien]

Ik kan het filmpje helaas niet meer vinden maar er zwerft eentje rond dat een laptop bij een reparatie afdeling aangesloten werd en een aardige kortsluiting kreeg en vervolgens een mooie steekvlam produceerde... Misschien meer kans omdat je met batterij zit enzo, maar goed. Het is denk ik niet uit te sluiten.

Ze zeggen van de brandweer ook dat je je stand-by knopje van je TV uit moet zetten tijdens het slapen omdat het wel eens voor kan komen dat er brand daardoor kan ontstaan. Met PC kan dat natuurlijk ook. Volgens mij doet het ledje van je netwerkkaart het ook gewoon als je pc uitstaat.

Zelf ook wel eens aardige kortsluiting gehad met meer geur en beetje rook. Misschien een kast waarbij er ontzettend veel stof inzit kan misschien wel sneller ontbranden. Laatst bij de baas van me vriendin een aardige plak stof zoals deze ook uit de wasdroger kan komen (van pluizenzeef dus).

[ Voor 8% gewijzigd door M.I.G. op 13-12-2005 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47200

steekvlammen zijn volgens mij niet zo'n groot probleem omdat dit maar heel even is en daarna weer weg is. Wanneer je dat knopje (indien aanwezig) achterop je voeding omzet dan kan je ook zoiets krijgen maar daarmee gaat je huis nog niet in de fik, of je moet nogal wat brandbaars eromheen zetten :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 125123

Ik denk niet dat een pc totaal kan uitbranden of brand veroorzaken.

Maar je monitor (of tv) zou dat wel kunnen doen denk ik.

Tv op stand by zetten ja daar durf ik niks over te zeggen.

Er is nl. geen echte goeie brandstof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 08:18
Het materiaal waar computers uit worden gemaakt wil wel branden, maar niet goed. Het is natuurlijk altijd riskant om pc's aan te laten staan. De volgende dingen zijn wel handig om brand te voorkomen

1. Zorg voor schone en stofvrije koelers.
2. Stopcontact moet geaard zijn.
3. Goede air flow in je kast, omdat oude pc's vaak passief gekoelt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-06 11:53

Technicality

Vliegt rechtsom...

Anoniem: 125123 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:34:
Ik denk niet dat een pc totaal kan uitbranden of brand veroorzaken.

Tv op stand by zetten ja daar durf ik niks over te zeggen.

Er is nl. geen echte goeie brandstof...
Ledjes worden echt gloeiend heet als je ze kortsluit. ook heb ik een keer gehad dat een usb kabel op één of andere manier kortsluiting maakte en zo ervoor zorgde dat er aan de apparaatkant een zeer hoge tempereatuur ontstond (smeltjen en bubbelen :X). Als dat dan in de buurt van papier, zaagsel (we blijven tweakers of niet) of een andere brandstof komt kan het wel eens snel gebeurt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130135

Rookmelders in je huis op hangen mocht er brand zijn weet je het op tijd ( als je thuis bent )

Alhoewel de kans klein is dat een computer in de fik vliegt geen luxe in je woning .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 09:13
dat met brand en standby....dat klopt, door stof en kortsluiting is mening (ben brandweerman) tv of gelijksoortig apparaat in de fik gevlogen...maar dat gold voonrnamelijk van tv's die meer (anno 2005) 7 to 10 jaar oud waren, vee roken en de koelingsgaten waren afgedicht met videorecorders, kasten of iets dergelijks. Ik heb er met mijn laptop wel degelijk slapeloze nachten van gehad, stond voor 5 jaar altijd aan ...is nu helaas overleden (normaal sterfgeval) maar ik had wel een rookmelder in de buurt gehangen.
Ok, ik ben ook panisch voor brand, dat scheelt misschien ook en het was een vrij houterig betimmer huis. Maar anyway, ik geloof niet dat een normale PC echt brand, Kan het wel eens proberen bij de centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb dit wel eens geprobeerd en het is echt, heel, heel erg moeilijk. In mijn geval had ik een moederbord met benzine in de brand gestoken, maar zodra de benzine op is stopt de brand gewoon. Bord was uiteraard wel zwart, maar het kunstof kreeg ik niet aan het branden (plastic houders wel gesmolten uiteraard).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 21:04
Computerapperatuur zit helemaal volgestouwd met brandvertragers. Een schone PC zal niet zomaar uitfikken. Ook is de kans dat er uberhaupt its te fikken valt erg klein. Zeker als er een degelijke voeding in zit, want die gaan gelijk uti als er iets mis is en ze zullen zelf ook niet snel destructief kapot gaan.

Als er al iets vlam vat, zal dat niet heftig branden. Als je PC dus in een niet brandbare omgeving staat (dus niet onder de gordijnen), valt het allemaal mee. Let wel op: als er dingen in je PC zitten die brandbaar zijn (zelf gemaakte fanducts, etc) kunnen die natuurlijk wel in de fik vliegen. Eruithalen dus.

Als je toch bang bent voor brand is een rookmelder (aangesloten op een alarmsysteem met meldcentrale/belmodule) een uitkomst. Ook als je niet thuis bent weet je zeker dat de brand gemeld gaat worden.
Ook zag ik laatst op TV wat over kleine 'brandblussers'. Deze gaan af zodra ze te warm worden en geven dan een poeder vrij. Dit blust dan het vuur. Je kan zo'n ding makkelijk aanbrengen in een TV/Computer/VCR/etc.

Als je dus echt zeker wilt zijn zou ik proberen zo'n ding te regelen en een brandmelder ophangen.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bogey911
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik gebruik zelf trouwens motherboard monitor. Deze schakelt automatisch de computer uit als één van de fans onder een bepaalde rpm komt. Of als de temp te hoog oploopt... (krijg dan tevens een smsje op mijn mobiel...)
Geeft me iets meer rust! :z :z :z
Kan dus ook erger voorkomen, denk ik.

Wat ik dus niet precies kan beoordelen is of een beginnende fik uitgeblazen wordt door de luchtstroom in je case, of juist wordt aangejaagd...

Lijkt me wel iets voor een proef :P
Filmpje wel hier posten >:) >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-06 21:32
is iets voor onze leraar scheikunde >:) >:) >:)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
PCB's zitten inderdaad vol met (uiterst giftige!) brandvertragers dus de kans dat je computer je huis in de hens steekt is vrij miniem. Je kan natuurlijk het risico beperken door geen heel brandbare dingen op of naast je computer te leggen maar ik denk dat als er toch een brandje ontstaat dit eerder beperkt zal blijven tot de binnenkant van je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122565

heb pc een oude p200 3 jaar aangestaan nooit uitgeweest , vraag me niet hoe.....

Toen had ik em eerst een keer uitgezet en ging niet meer aan
processor was aan socket vastgesmolten en de geheugendimmetjes aan het slotje , LOL !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb een keer geprobeert een PC in de fik te steken, dat was heeeel erg vroeger toen die gare 286 van mijn vader werd vervangen door een (destijds) dikke P1, en ik die 286 kreeg. Ik was toen 8 ofzo en wou proberen of dat ding brandde, dus wasbenzine erop en in de fik. De kabels smeulen, mobo word zwart, maar echt branden deed het niet. Meurde trouwens wel verschikkelijk. Toen de wasbenzine was opgebrand brandde er ook niets meer aan dat ding, dat is bij een stapel kranten wel anders.

maar iig, als je je pc veilig wilt houden, zorg dat je geen loshangende zooi hebt, zet schroeven goed vast, geen rare onveilige constructies maken en dan is de kans dat je PC kapot gaat als ie maanden of zelfs jaren aanstaat vrij klein.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30705

het antwoord is ja!

je pc kan wel degelijk brand veroorzaken in je huis en daardoor je huis volledig laten afbranden
ik merk dat hier een heleboel mensen vreselijk veel verstand van electra hebben gezien de meest debiele antwoorden maargoed

ik zal het uitleggen
brand zal uitsluitend en alleen voorkomen door middel van kortsluiting, wat inhoud dat je een nul of laagohmige weerstand direct naar massa hebt
door deze verbinding zal er kort een megastroom aan energie van de ene kant naar de andere kant lopen
hoe meer stroom er loopt hoe warmer de draad of print zal worden en daar zit het gevaar in
normaal gezien slaat bij 16 ampere de zekering door in de stoppenkast het gevaar treed pas op
als er om wat ook voor reden geen onderbreking plaatsvind door middel van een zekering de spanning op de kabel blijft staan
want dan smelt je 220 volt kabel uiteindelijk en zal in korte tijd je tapijt in de hens steken en de rest kan je zelf wel raden

laat me duidelijk wezen ik ben van mening dat je een hele hoop factoren moet hebben om inderdaad je huis af te laten fikken, procetueel gezien zou ik de kans van het gebeuren zelf op 1 op de 10.000 computers schatten of nog zelfs veel hoger maar de kans bestaat altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
In het boven omschreven geval ben ik met je eens dat er brand kan ontstaan.
In mijn geval (damn ik ben zon eikel) brande er niets om de kast heen weg.
Ik had waarschijnlijk op de vierpins aansluiting van de voeding (P4) wat kortsluiting. Dit was mijn Abit IS7 moederbord met een Aopen voeding.
Ik denk dat er een kortstondig vlammetje rond deze stekker heeft lopen dwalen waardoor alles in de kast zwart was. Naast de voeding en het moederbord was er niks kapot. Helaas heb ik geen foto's hiervan.

Wat overigens ook leuke brand kan veroorzaken:
Sluit je front usb aan op je firewire port op je moederbord. Steek aan de voorkant een usb stick erin :P

Ik was het niet maar heb het gevolg wel gezien :)

Ik ben van mening dat als er iets in de kast brand dat het niet gauw naar buiten gaat. (mits gesloten kast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Anoniem: 30705 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:29:
ik zal het uitleggen
brand zal uitsluitend en alleen voorkomen door middel van kortsluiting,
Dit is pertinent fout. Brand kan overal ontstaan waar hoge warmteontwikkeling op een geconcentreerde kleine plek aanwezig is.
Warmteontwikkeling ontstaat door het product van stroom en spanning over een onderdeel.

Een slechte ATX connector - dus een met weinig contactdruk, of die niet goed aangedrukt is, of die vies is, geeft een overgangsweerstand, en dus spanningsverlies. En dus wordt er warmte ontwikkeld in de connector, waardoor de overgangsweerstand weer toeneemt -> lawine effect: verbrand mainboard (als je geluk hebt), of een afgefikt huis als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Anoniem: 125123 schreef op dinsdag 13 december 2005 @ 21:34:
Oh ja! Dat is zeker! Ik was er net op tijd bij. In de woonkamer hadden wij een kleine 14" crt scherm staan. Ik lag toevallig op de bank tv te kijken en zag in mijn rechterooghoek de beeld flikkeren (echt geknars) en er kwam een continue rookwolk uit.
Dan schrik je wel even en ben je blij dat er nog iemand in huis was (ook omdat er 3 golden retrievers in diezelfde huiskamer liggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137247

Ook al treedt er kortsluiting op in een pc/voeding. Dan zal binnen een fractie van een seconde de stop eruit vliegen cq. de aarlekomspringen.

Mocht er in die ene seconde een vonkje afspringen moet deze wel heel toevallig op een pluizige vloerbedekking vallen o.i.d. Die kans is echter erg klein.

Ik sluit niks uit, maar de kans lijkt mij uitermate klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 12:31

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: http://www-personal.wccnet.org/~chico/images/comp/mobo.jpg

Kan natuurlijk altijd.

Lijkt wel zo'n Titanic artifact... :P

[ Voor 19% gewijzigd door BertV op 14-12-2005 19:47 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joopv schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:40:
[...]

Dit is pertinent fout. Brand kan overal ontstaan waar hoge warmteontwikkeling op een geconcentreerde kleine plek aanwezig is.
Warmteontwikkeling ontstaat door het product van stroom en spanning over een onderdeel.

Een slechte ATX connector - dus een met weinig contactdruk, of die niet goed aangedrukt is, of die vies is, geeft een overgangsweerstand, en dus spanningsverlies. En dus wordt er warmte ontwikkeld in de connector, waardoor de overgangsweerstand weer toeneemt -> lawine effect: verbrand mainboard (als je geluk hebt), of een afgefikt huis als je pech hebt.
okay okay ik moet toegeven dat het vermogensdissipatie van onderdelen ook kunnen zorgen voor warmte ontwikkeling alleen ging ik van het feit uit dat een computerkast een gesloten metalen behuizing is en hij verder geen grote brandbare stoffen bevat zodat uitslaande brand eigenlijk een te verwaarlozen situatie is om rekening mee te houden

desalniettemin heb je wel gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Het onderdeel waar hoogstwaarschijnlijk brand zal ontstaan is de voeding.
Als een condensator daarin lekt dan komt er electroliet vrij en dan is behoorlijk explosief.
Als je voeding dan vol met vettig stof zit dan kan dat inderdaad in de fik vliegen.
De kans hierop is erg klein maar het is technisch mogelijk. :)

De kans is trouwens veel groter dat je tv of monitor in de fik vliegt. Die trekken veel meer stof aan met hun beeldbuizen.

De enige remedie is gewoon te zorgen dat er niet teveel stof in de voeding en PC komt en er in de omgeving van de PC niet te veel brandbare materialen zitten.

Koop anders gewoon voor 8 euro een brandmelder.
Dat is de makkelijkste en goedkoopste oplossing. =)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Maar dit verhaal is van toepassing op alle elektronische apparatuur. De kans op brand door kortsluiting van bijvoorbeeld een magnetron of wekkerradio is even zo groot als de kans op brand door een pc volgens jou. Je zou dan je pc eigenlijk net zo goed op brand moeten beveiligen als je wekkerradio :z.

tvw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 25-06 15:34
Heb niet het hele topic doorgelezen, maar wat denk je van firebuster? Die hang je in je server en zodra er fik ontstaat blust ie je hele kast zonder dat je HD etc naar de knoppen gaan:

http://www.cfs.nl/firepro/nl/frameset.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iets schreef op woensdag 14 december 2005 @ 20:37:
[...]

Maar dit verhaal is van toepassing op alle elektronische apparatuur. De kans op brand door kortsluiting van bijvoorbeeld een magnetron of wekkerradio is even zo groot als de kans op brand door een pc volgens jou. Je zou dan je pc eigenlijk net zo goed op brand moeten beveiligen als je wekkerradio :z.
nee want de componenten in een wekkerradio kunnen vrijwel geen vermogen dissiperen dus kan er ook nooit zon stroom lopen dat er fysiek brand ontstaat maar het zal vast lekker geuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Anoniem: 30705 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 19:29:
ik merk dat hier een heleboel mensen vreselijk veel verstand van electra hebben gezien de meest debiele antwoorden maargoed
Antwoorden van anderen 'debiel' noemen getuigd nou niet echt van intelligentie in jouw post.

Het gaat hier niet om de elektronica. Dat die kan doorfikken hebben we al wel vastgesteld.

De vraag is echter: mocht er iets doorbranden, blijft dit dan binnen de kast, of gaat het hele huis eraan. En gezien de hoeveelheid brandbaar spul in een PC (bijna niets dus) is het antwoord: de kans dat het buiten de kast treed is erg klein.
Ik vind overigens de opmerking van _bas_ goed bedacht. Het meeste kans op brand loop je bij een gara condensator in de voeding. Hoge spanning en het electroliet is nu eenmaal vrij brandbaar. Maar ook hier is de kans dat het buiten de voeding treed erg klein, maar dus wel bestaand.

Overigens, de FireBuster die spokje noemt is precies wat ik bedoelde in mijn vorige post.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik ben wel geintresseerd in die Firebuster, waar schaf je zoiets aan ? Want dat kan ik niet zo snel vinden...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Glashelder schreef op woensdag 14 december 2005 @ 23:12:
Ik ben wel geintresseerd in die Firebuster, waar schaf je zoiets aan ? Want dat kan ik niet zo snel vinden...
http://www.cfs.nl/firepro/nl/frameset.html, en dan op 'Dealers' klikken.

• iets
  • Nu online
Anoniem: 30705 schreef op woensdag 14 december 2005 @ 21:06:
[...]

nee want de componenten in een wekkerradio kunnen vrijwel geen vermogen dissiperen dus kan er ook nooit zon stroom lopen dat er fysiek brand ontstaat maar het zal vast lekker geuren :)
Het gaat hier toch om kortsluiting? Niet om hoeveel vermogen componenten kunnen dissiperen? Of er nu een kortsluiting die 1kW verstookt in een wekkerradio of een computer zit, alles zal redelijk aan gaan bakken lijkt me. Een wekkerradio lijkt me dan zelfs een stuk gevaarlijker aangezien de behuizing (meestal) veel brandbaarder is.

tvw

Anoniem: 137247

Afbeeldingslocatie: http://www-personal.wccnet.org/~chico/images/comp/mobo.jpg

mooie mod, werktie nog?? :+
Pagina: 1