Toon posts:

HELP! bij overclocken ahtlon x2 4200+

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik ben nogal nieuw bij overclocken, ik weet wat het is en wat het doet, .. ik kom alleen bij een paar dingen niet uit..
ik heb dus een amd ahtlon x2 4200+, met een asus moederbord die net een week uit is gloof ik.. ik weet alleen niet waar en wat ik precies moet clocken!! dit is wat ik doe:

in de bios --> advanced --> jumperfree configuration --> en daar staat het volgende:

* AI tuning -- keuze uit: manual, auto, standaart, AI overclock(3% 5% 8% 10%)...
als ik dat op manual zet kan ik bij cpu frequency kiezen tussen 200.0 tot en met 400.0.
dan komen de volgende fucties ingeschakeld:
* uitgeschakeld is dan overclock options..
* cpu frequency, waar ik dus tussen 200.0 en 400.0 kan kiezen.
* ddr2 voltage control, kan ik kiezen tussen 1.9volt en auto.
* cpu multiplier, daar kan ik kiezen tussen 5X, 5.5X, 6X, 6.5X, t/m 11X.... 8)7

als ik hier manual kies en dan bijvoorbeeld 240.0, wat moet ik dan bij cpu mulitplier doen? als ik die op 7X zet, dan boot hij zegmaar niet verder dan de memory test en schijventest.. dan loopt ie vast.
ik heb b.t.w. 1X 512mb 533mhz, en daar komt over een week nog een keer 512 in wat dan in dual channel gaat draaien.

bij hardwaremonitor staat dat mijn cpu 1.36volt krijgt, (oh en ik heb een 500W voeding.. }:O .)
en dat is dus ook te weinig, hoe kan ik dat veranderen? |:(

als iemand mij hieruit kan helpen, ben ik hem eeuwig dankbaar _/-\o_ _/-\o_

• Me_Again
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05-2025
Een aanrader: ga niet overklokken.

Je weet er te weinig vanaf, straks staat GoT vol met vragen waarom je geen beeld meer krijgt, of dat je pc tijdens de boot vastloopt.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
^^ mee eens. Aangezien je niet weet wat een CPU multiplier is zou ik toch even iets meer lezen alvorens te beginnen ;)

Mijn vermoeden is dat je het geheugen niet teruggeclockt hebt dmv een divider. Verder raad ik je aan niet zulke gigantische stappen te maken, maar klein te beginnen. CPU voltage is overigens normaal afaik.

Verwijderd

Topicstarter
zal ik eerlijk zijn? ik heb al aardig wat computers overclocked maar ik snap niets van dit mobo |:( 8)7

ik wil het gewoon wel, en als ik hem naar de t**ng help boeit dat niet, dan koop ik ff een nieuwe processor.. }:O
toch bedankt voor het waarschuwen O+ O-)
kan iemand me toch verder helpen?

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:46:
zal ik eerlijk zijn? ik heb al aardig wat computers overclocked maar ik snap niets van dit mobo |:( 8)7

ik wil het gewoon wel, en als ik hem naar de t**ng help boeit dat niet, dan koop ik ff een nieuwe processor.. }:O
toch bedankt voor het waarschuwen O+ O-)
kan iemand me toch verder helpen?
Ik weet het goed gemaakt (serieus): als je voor mij nou ook zo'n 4200+ koopt, help ik je 20 uur lang met overklokken, op tijden die jou uitkomen.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• Bl44tschaap
  • Laatst online: 01-02 21:17
Loopt er niet een draadje over amd overclocking?

Ben in een aardige bui... http://forums.extremeover...m/showthread.php?t=151373

[ Voor 48% gewijzigd door Bl44tschaap op 07-03-2007 20:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben erg gestoord 8)7 maar zo gestoord >:) ,

ik zal even gaan lezen over wat dat precies is.. bedankt :9
maar toch, waarom loopt ie vast tijdens het booten?

• Me_Again
  • Laatst online: 19-05-2025
Ik doe mee: Frequently Asked Questions TCO

Pak je mobo boekje erbij en zoek naar CMOS Clear. Is een jumper die je moet verplaatsen. Daarna wel weer ff de bootinstellingen in de bios aanpassen.

[ Voor 40% gewijzigd door Me_Again op 07-03-2007 20:55 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:53:
ik ben erg gestoord 8)7 maar zo gestoord >:) ,

ik zal even gaan lezen over wat dat precies is.. bedankt :9
maar toch, waarom loopt ie vast tijdens het booten?
Zoals ik zei; geheugen omlaag gezet met een Divider? (CPU Configuration > DRAM Config)

Vermeld even over welk mobo je het hebt, en welk socket.

Verwijderd

Topicstarter
ohw ja, dat edit knopje is wel handig O-)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
mun mobo is een ASUS M2NPV-VM en de socket AM2 (athlon x2 he ;)

ben nu het boekje ook ff doorlezen

Verwijderd

Topicstarter
(rustig masterk, niet zoveel posten..) 8)7

ik heb hier het boekje, en ook clear rtc ram, maar hier staat bij dat ik daar mijn date, time en system setup kan wissen, dat wil ik niet of wel?

oh en er staat ook bij:

you do not need to clear the RTC when the system hangs due to overclocking. for system failure due to overclocking, use the C.P.R. (cpu parameter recall) feature. shut down and reboot the system so the bios can automatically reset parameter settings to default values.

Verwijderd

Er is een -edit- knop die je kan gebruiken
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif

Dan hoef je niet steeds nieuwe posts te maken wat wordt gezien als spammen (je mag pas in een topic na 24u een nieuw bericht posten als er dan nog niemand anders heeft gepost)

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
jah, maar dan komt ie niet meer onderaan te staan als er wel iemand praat;)

• Avalaxy
Eh ik snap je laatste verhaal niet echt, maar je wilt dus je BIOS resetten? Dit kun je ook doen door het batterij'tje uit je mobo te halen.

edit: verkeerde topic :P

[ Voor 23% gewijzigd door Avalaxy op 07-03-2007 21:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
haha ik d8 al.. dat is nou net niet wat ik wil..

maar ik heb dus nog even geprobeerd, maar ik kan de devider niet eens vinden..dat kreeg ik dus hiervandaan: http://forums.extremeover...m/showthread.php?t=151373

waarom nou :'( ik wil niet spammen :'( :'( }:O ok... :/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2007 21:31 ]

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:14:
jah, maar dan komt ie niet meer onderaan te staan als er wel iemand praat;)
Dat is dus kicken (spammen) en is niet toegestaan binnen de 24u... O-)

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:25
Google en Got search?? Als je al veel heb ge clockt zoals je zei, waarom zoek je had dan niet even zelf uit....

Verwijderd

Als je meerdere pc's heb overclocked dan weet je tog echt WEL wat een CPU Multiplier is.

offtopic:
Het magische woord voor dit soort topics is: Google, en slotje denk ik.

Suc6!

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik niet veel van dit moederbord snap, en het ook nergens op internet kan vinden :9 en jullie hebben me altijd zoo goed geholpen, O-) _/-\o_ k had gehooopt dat je me weer zou kunnen helpen :P

• Avalaxy
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:49:
omdat ik niet veel van dit moederbord snap, en het ook nergens op internet kan vinden :9 en jullie hebben me altijd zoo goed geholpen, O-) _/-\o_ k had gehooopt dat je me weer zou kunnen helpen :P
MAW GoT is een helpdesk? :? Zoals eerder gezegd, alles staat zooooo duidelijk uitgelegd in de gegeven link, dat je dat gewoon echt zelf even moet lezen hoor. Overigens zeg je: jullie hebben me altijd zo goed geholpen, maar je hebt pas 10 posts :? Meerdere accounts? (is verboden hier)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vorig account gehad, maar die heb ik opgeheven ;)
ja ik heb het doorgelezen, maar zelfs daarmee kom ik er niet uit, want mijn mobo werkt zo mee :)

Verwijderd

Iet schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 20:47:
[...]

Ik weet het goed gemaakt (serieus): als je voor mij nou ook zo'n 4200+ koopt, help ik je 20 uur lang met overklokken, op tijden die jou uitkomen.
haha ik doe het zelfs 40 uur :P

• Avalaxy
Wat kun je niet vinden dan? Ik heb hier een A8N-SLI die, als ik het zo zie, ongeveer vergelijkbaar is. Dus als je zegt wat je zoekt kan ik wel even kijken waar het staat.

Verwijderd

Jij gaat ons vertellen dat je vaker hebt overgeklokt en nu snap je niet wat die 200 / 400 frequency betekent. je snapt niet wat een multiplier is en van voltages heb je ook geen hout verstand, maar door het moederbord die niet meewerkt snap jij er weinig van moet ik dus geloven?

jij hebt dus duidelijk nog nooit overgeklokt, dit is serieus de basis van de basis die je leert bij het overclocken, ik denk dat onze vriend google je zal helpen maar got niet

Verwijderd

masterk
Bij de topicstart maak je duidelijk dat je nogal nieuw bent bij het overklokken
In een latere post zeg je dat je al meerdere computers hebt overclocked maar het gewoon niet begrijpt bij deze.

Op een van deze momenten heb je gelogen, ik zal verder in het midden laten bij welke het is, maar zorg ervoor dat je in ieder geval wat meer over overclocken zelf leest (er zijn hier op GoT FAQ's over) en pas als je met redelijk verstand van zaken hebt DAN maak je een topic en hoop je dat mensen gaan helpen

Dit topic is in mijn ogen een beetje zinloos zoals het nu is, zorg dat je jezelf eerst wat meer inleest

Verwijderd

Topicstarter
als ik klock, loopt hij bij het booten al vast, dat is enige probleem..hoe ik ook clock, manual of ai overclock, hij stopt bij allemaal behalve auto. ik heb mijn geheugen geprobeert omlaag te zetten, maar dat werkt dus ook niet ..

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 22:54
waarom maak je meerdere topics over dat moederbord van je. er is al geantwoord. voor 50 euro kun je niet oc'n

Verwijderd

begin hier eens:

Frequently Asked Questions TCO
[OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 32

en als je er dan nog niet uitkomt, probeer dan gerichte vragen te stellen (het liefst in die topics :) )

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:48:
als ik klock, loopt hij bij het booten al vast, dat is enige probleem..hoe ik ook clock, manual of ai overclock, hij stopt bij allemaal behalve auto. ik heb mijn geheugen geprobeert omlaag te zetten, maar dat werkt dus ook niet ..
Je kunt er dus wel gewoon mee overclocken, maar je doet iets verkeerd :P

Verwijderd

Topicstarter
jah dat is me duidelijk geworden, vandaar deze topic ook;)
het is me nog steeds niet gelukt om dat vastlopen op te lossen, dus het is nog niet beantwoord;)
de gerichte vraag is ook:
mijn computer loopt vast tijdens het booten als ik overclock, waar ligt dit aan?

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-02 13:59
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 15:11:
jah dat is me duidelijk geworden, vandaar deze topic ook;)
het is me nog steeds niet gelukt om dat vastlopen op te lossen, dus het is nog niet beantwoord;)
de gerichte vraag is ook:
mijn computer loopt vast tijdens het booten als ik overclock, waar ligt dit aan?
Dat is wel een gerichte vraag, maar...

je geeft helemaal geen specs voor de rest, temps/voltages/systemspecs. Als je niet weet wat ik bedoel kun je beter per direct stoppen met overclocken.

en het is: "dit topic" niet "deze topic"

• Avalaxy
Aan alle dingen die je maar kunt bedenken.

- Mischien kan je voeding het niet aan
- Mischien staat de hypertransport bus niet onder de 1000MHz
- Mischien is het voltage niet hoog genoeg
- Mischien staan de timings van het geheugen niet goed
- Mischien staat de snelheid van het geheugen niet goed (<200 MHz is goed, >200 MHz niet)
- Mischien de PCI bus niet gelockt, wat problemen zou kunnen opleveren
- Mischien wordt de CPU of de chipset te warm (chipset mag 45 graden worden, CPU 60)
- Mischien staat cool & quiet aan

Mischien, mischien... Mischien ook niet :)

Ik quote nog even een stukje uit de TCOA FAQ:
Als je bezig bent met het overklokken is het vaak lastig te zien waar het probleem ligt: crashed je systeem door een te laag voltage of door warmte. Daar kun je op verschillende manieren achter komen. Als je systeem steeds na ongeveer dezelfde tijd hangt is het waarschijnlijk een warmteprobleem. Bij het opstarten is de boel nog koud en wordt dan steeds warmer omdat de hitte niet goed wordt afgevoerd. Als je systeem op onvoorspelbare momenten vastloopt is het waarschijnlijk een voltageprobleem.
Ook kun je gebruikmaken van de temperatuurmeters op je moederbord. Hoewel deze niet helemaal nauwkeurig zijn kun je toch een aardige indruk krijgen. Voor zowel AMD als Intel processors geldt dat een temperatuur boven de 60 graden aan de hoge kant is. Hoewel dat nog lang niet de fysieke grens van de processor is wordt het systeem vaak instabiel en gaat de levensduur van je processor hard achteruit. Beter koelen is dan het devies.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 08-03-2007 16:06 ]

Verwijderd

how.... :P

ik heb net mijn pc van 220 x 13 naar 224 x 13 gebracht.... geen probleemen gehad

toen ik hem van 224 naar 230 zette.... kreeg ik een blauw scherm... oftewel K*T!

toeh heb ik ff mijn geheugen van ddr2 800 op ddr2 677 ( of iets in die richting ) gezet

later heb ik ff CPU voltage veranderd van auto (1.3) naar 1.4 volt en hij deed het weer perfect.

nu heb ik een 6000+ ipv 5200+ morge ff verder...

zo een beetje hobbye en je komt er wel uit :P

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:52
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:33:

ik heb net mijn pc van 220 x 13 naar 224 x 13 gebracht.... geen probleemen gehad

toen ik hem van 224 naar 230 zette.... kreeg ik een blauw scherm... oftewel K*T!

toeh heb ik ff mijn geheugen van ddr2 800 op ddr2 677 ( of iets in die richting ) gezet

later heb ik ff CPU voltage veranderd van auto (1.3) naar 1.4 volt en hij deed het weer perfect.

maar of je systeem sneller is, is maar de vraag, aangezien je je geheugen terug hebt geklokt 8)
kun je niet beter via je multiplier overklokken? of gaat dat niet bij die X2's? en je geheugen synchroon draaien is over het algemeen toch sneller?

[ Voor 9% gewijzigd door Byte_Me op 08-03-2007 21:49 ]

• Byte_Me
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-01 12:52
Gurneyhck schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 16:04:
en het is: "dit topic" niet "deze topic"
ook al zegt iedereen het topic, eigenlijk moet het de topic zijn omdat het een engels woord is.

vandale: to·pic (de ~, ~s), onderwerp van gesprek. de topic - deze topic

:P ik zeg zelf ook het topic, daar niet van, maar ik weet tenminste dat het fout is ;)

• Avalaxy
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:33:

Zucht... Dat zeiden we op pagina 1 al :P Divider instellen en voltage verhogen. IIG mooi dat het gelukt is :)
Byte_Me schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 21:42:
[...]

maar of je systeem sneller is, is maar de vraag, aangezien je je geheugen terug hebt geklokt 8)
Vast wel, dat wordt gelijk weer omhoog geclockt (al zal het niet veel zijn), bovendien merk je dat verschil toch niet echt, want die bandbreedte is niet echt nodig.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Luister maar niet naar Amotheorus, die mishandelt pc's ;(

Ghehe wel een goede TS (topicstart) trouwes :*)

Bedenk dat als je de fsb omhoog zet je zowel je proccessor (cpu), moederbord en geheugen tegelijk hoger zet, en die vastlopers komen in dit geval waarschijnlijk door je moederbord.

Beste tip lees guide's, want alles voorgekauwt is een beetje te gemakkelijk en niet erg zinvol omdat je het dan waarschijnlijk niet onthoudt (goddank heb je een asus :P)

ps voltage cpu hoeft niet verder omhoog voorlopig.

[ Voor 5% gewijzigd door Powrskin op 08-03-2007 22:02 ]

Nukezone FTW

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
[...]

kun je niet beter via je multiplier overklokken? of gaat dat niet bij die X2's? en je geheugen synchroon draaien is over het algemeen toch sneller?
Z'n geheugen loopt op DDR766(sortof), da's nauwelijks slechter dan DDR800
Zeker bij een X2 maakt meer of minder geheugen bandbreedte een bepaald aantal mb/s weinig uit in de praktijk...

't verschil tussen single channel DDR333(+/-2400mb/s) en dual channel DDR333(+/- 5000mb/s) is wel heel goed merkbaar....(ervaring :P)

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Bij X2's zijn de multipliers omhoog gelocked he, je kan alleen lagere multipliers uitzoeken..
En soms kom je met lagere multipliers, hogere FSB en een bepaalde divider ook gewoon nog niet in de buurt van de snelheid die je RAM normaal kan draaien.
Ik zit nu zelf 10Mhz eronder (190 ipv 200), maar zou er ook wat boven kunnen gaan zitten, maar ook weer niet teveel 8)7 want dan krijg ik blauwe schermen. Moet nog wel een keertje met de timings spelen. En de ideale balans tussen CPU freq. en Mem Freq + timings vinden.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Dit topic is toch wel erg basic... Als je de FAQ gelezen hebt weet ik ZEKER dat je er meer van gaat snappen... Dat eerst doen dus en dan pas weer vragen stellen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.