Het Digital Home topic - Centraliseer media

Pagina: 1
Acties:
  • 1.549 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Digital home

In dit topic wil ik bespreken wat de mogelijkheden zijn om media makkelijker toegankelijk te maken in huis. Het gehele huis dus. Er zijn commerciële oplossingen om media in alle kamers in huis te bereiken, deze zijn wel vaak erg prijzig. Ik vind het zelf leuker om na te denken over de zelfbouw mogelijkheden.

Onder digital home versta ik het overal bereikbaar maken / afspelen van media in het algemeen.

Een server

Om je media overal in huis te bereiken moet deze op een plaats zijn opgeslagen die altijd bereikbaar is, een pc die nooit uitstaat dus. Op deze manier kunnen alle andere componenten zonder problemen worden uitgeschakeld. (De data blijft bereikbaar).

Je kunt 2 modellen server aanhouden:

Een fileserver waar puur bestanden opstaan hoeft niet snel te zijn, maar moet wel voldoende opslag hebben. Ik dit model zorg je dat de rekenkracht die nodig is om data te bekijken aanwezig is op de clients.

Een media server die streams uitzend over een (coax) netwerk, een soort eigen tv zender. Dit model is in mijn ogen vele malen beperkter. Je stelt op de server in wat hij moet zenden, en op je tv kan je hier naar kijken als een normale tv uitzending. Het voordeel is dat er geen client computer nodig is. Op deze manier zou een soort eigen Film1 gemaakt kunnen worden.

De technische details van de servers hoeven we hier niet te bespreken, de manieren van het verspreiden daar in tegen is wel interessant. Zo kan er worden uitgezonden vanaf de server via coax, of misschien kan er wel een webinterface gemaakt worden om een overzicht beschikbare data weer te geven en deze direct af te spelen.

Ik vind zelf de oplossing van een fileserver het meest interessant. Het nadeel is dat cliënt veel krachtiger moeten zijn (afhankelijk van de gewenste mogelijkheden, maar een mediacenter met Full HD mogelijkheden zal behoorlijk krachtig moeten zijn). Op deze manier is uitbreiden van het systeem kostbaarder, maargoed, dan hebben we ook wat.

Voor meer info over een fileserver / NAS zie DIY RAID NAS bouwen

De clients.

Het type client hangt natuurlijk af van de toepassing, voor slechts muziek is een oude pentium 3 voldoende, die slechts een paar tientjes kost op marktplaats, nog ergens op zolder staat, of ergens gratis op te halen is. Met zelfbouw kunnen we het gelukkig zo gek maken als we zelf willen. Een tft touch screen in de muur van het toilet, of de keuken? Alles kan.

Hieronder in het kort 3 typen clients, muziek, media en HD media.

Muziek

Voor enkel muziek zijn de vereisten laag, elk simpel systeem is in staat mp3 af te spelen. De kwaliteit hiervan is uiteraard sterk afhankelijk van de geluidskaart, maar niet elke ruimte heeft daarin tegen topkwaliteit muziek nodig. Een gestipt OS met winamp (of iedere andere mediaspeler) geïnstalleerd is in principe al voldoende, een 100Mbit netwerkverbinding is meer als voldoende (van 10Mbit spreken we tegenwoordig niet meer imo)
Met een beetje creativiteit kan dit systeem netjes weggewerkt worden (denk aan een verlaagd plafond) een klein beeldschermpje op een mooie plek met touch screen zal er erg gelikt uitzien. Het voordeel van deze oplossing tov kant en klare oplossingen is vooral de uitbreidbaarheid. Daarbij kan een P3 systeempje prima dvix/avi’s/wmv’s weergeven, zeker onder linux kan er een dvd afgespeeld worden, uiteraard word alle media van de centrale fileserver gehaald.

Media

Het verschil met bovenstaand muziek systeempje is dat dit een volwaardig mediacenter moet zijn, zonder HD-tv functionaliteit. Voor de TV in de slaapkamer (lees: 4:3 crt tv’s in het algemeen) De specificaties van dit systeem liggen ook niet verschrikkelijk hoog, een tv-kaart is wel een vereiste, en de media applicatie moet goed kunnen draaien (Windows media center, media portal enz.)

HD media

De krachtigste systemen die benodigd zijn, zijn de mediacenters die HD media moeten afspelen, uiteraard is dit enkel vereist aan een HD tv. Wel zou ik persoonlijk uitgaan van de eisen die aan 1080p vastzitten. Niet alle films zijn te vinden in 720p /1080i formaat, om deze toch te bekijken is een systeem wat 1080p afspeelt vereist. De overige functies, als een tv-kaart ed hangen af van de wensen. Wel kan een Gbit verbinding een stuk sneller zijn met vooruit en terugspoelen van HD media. (Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet of 100Mbit voldoende is om 1080p over het netwerk mee te kijken, ik zit zelf op 720p tussen de 6 & 10 MB/s)

De optimale systeemspecificaties voor 1080p
Optimum Configuration
(to play 1080p video with 5.1 surround sound)
# Windows XP
# Windows Media Player 10
# DirectX 9.0
# 3.0 GHz processor or equivalent
# 512 MB of RAM
# 128 MB video card
# 1920 x 1440 screen resolution
# 24-bit 96 kHz multichannel sound card
# 5.1 surround sound speaker system
Kant en klare oplossingen.

Complete kant en klaar oplossingen voor het totaalplaatje vind ik niet interessant, deze zijn erg duur. Kant en klare oplossingen voor bijvoorbeeld de muziek client daarin tegen wel.
In veel gevallen is het makkelijker een Wifi apparaatje weg te zetten, dan een Pentium 3 ed. Als het puur en alleen om muziek gaat.

philips WAK3300/12
Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/catalog/WA/WAK3300_12_webImage370.jpg
Het WAK3300-station brengt u een nieuwe sensatie op het gebied van draadloze muziek. Dankzij het kleine formaat en de draagbaarheid hebt u overal snel draadloos toegang tot uw favoriete muziek; in bed, in de keuken en zelfs in de badkamer.
Bron

Philips WAS7000/12
Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/catalog/WA/WAS7000_12_webImage370.jpg

Met de Philips WAS7000 kunt u in welke kamer dan ook al uw muziek afspelen die draadloos vanaf het Music Center wordt gestreamd. Daarnaast kunt u ook uw GoGear of iPod afspelen via het optionele 2-in-1-station.
Bron

Philips WAS700/22
Afbeeldingslocatie: http://www.consumer.philips.com/catalog/WA/WAS700_22_webImage370.jpg

Met de harde schijf van 40 GB in het Wireless Music Center hebt u toegang tot uw gehele muziekcollectie in elke kamer van uw huis. U kunt in elke kamer naar andere muziek luisteren. Uw muziek kan u ook overal in huis volgen.
Bron

Sony LF-PK1
<Plaatje moet nog toegevoegd worden.>
Met LocationFree neemt u uw TV overal mee naartoe.
De eigenschappen/specificaties kunnen per land verschillen.
• Televisiekijken op PSP™ of de computer via Wi-Fi
• TV kijken op PSP™ of de computer via breedband
• 802.11b/g Wi-Fi®-overdracht
• Automatische regeling van de bitsnelheid
• EasyNet AV installeren
Bron

Links
Een interessante site over alles wat met digital home te maken heeft

Tot slot

Digital home gaat in principe nog een veel verder, zo kan het gecombineerd worden met domotica (selfmade domotica)

Iemand met een pc in de auto kan synchroniseren via Wlan vanaf de parkeerplaats, ook alle muziek voor onderweg dus!
[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 4

Uiteraard is alle media op de fileserver te bereiken op elke andere normale computer in het thuisnetwerk.

Ik sta verder open tot toevoegingen, bij kant en klare oplossingen kunnen bijvoorbeeld nog behoorlijk wat producten worden toegevoegd. De startpost opleuken ga ik niet doen.

Ik ben zeer benieuw wie er nog meer aan het nadenken, of bezig zijn met het bedenken van dit soort oplossingen.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
r zijn grofweg 3 modellen: "domme" storage met intelligente clients, een "intelligente" server met "domme" clients, en een netwerk van meerdere "intelligente" client/servers.

Het eerste model wordt nu veel toegepast: een fileserver/NAS die over "domme" protocols als SMB of FTP schijven deelt, met krachtige clients (XBMC, PC, Mac, etc) die de files ordenen en de GUI leveren. Probleem hierbij is dat de clients vrij krachtig moeten zijn: snel zoeken en bladeren in een library met 20.000 nummers inclusief cover art en mooie GUI is niet iets dat een simpel low-spec kastje zomaar even doet.

Het tweede concept vraagt dat de server het intensieve werk doet: ordening, authorisatie, transcoding, via UPnP (Microsoft, Philips, Twonky, TVersity, Transcode360, etc) of via eigen protocols (Apple, SlimServer). Het idee wordt oa door Microsoft gedaan door Windows MCE met extenders als de Xbox, door Apple met iTunes + AppleTV, en door Philips met hun Streamium apparaten die verbinden met een UPnP server applicatie. De nieuwste toevoeging aan dit concept is Windows Home Server, waarbij (anders dan bij OS X en Windows MCE) de GUI helemaal niet aanwezig is. Uiteraard is iets dergelijks ook wel zelf in elkaar te fietsen op Linux met losse packages.

Het derde model is een netwerk van meerdere "intelligente" servers/clients, dus bv meerdere Macs die de iTunes db delen, of meerdere Windows MCE bakken die aan elkaar TV shows delen. Elke client is tegelijkertijd ook server.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 08-03-2007 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:37
Je noemt hier nu een aantal van die Phililps muziekspelers maar dat is wel een erg beperkte voorstelling van zaken. Je kunt dit lijstje toch niet maken zonder de Soundbridge of de geluidstechnisch betere Squeezebox te noemen. Allebei werken ze weer met andere muziekserversoftware (UPnP versus Slimserver) maar beiden zijn het belangrijke spelers op deze markt. En vergeet ik andere spelers zoals de Noxon of Netgear voor het gemak nog even.

Zelf heb ik hier thuis nu twee Squeezeboxen staan. Mijn muziekcollectie staat op een NAS-schijf die als server fungeert (Synology, speciaal geschikt voor Slimserver en dus de Squeezebox). Maar die NAS-schijf kun je ook door een simpel pc-tje vervangen.

Van de drie oplossingen die Dreamvoid opsomt heb ik dus voor de tweede gekozen. De laatste oplossing lijkt me overigens geen oplossing. Hetgene waar je uiteindelijk naar streeft is namelijk (volgens mij) dat je media-bestanden op een centrale plaats bij elkaar staan en dat je ze overal kunt bereiken. En je wilt dus niet dat je de pc beneden aan moet zetten om boven een muziekje af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Je noemt apparaten waar ik nog nooit van heb gehoord :) ik zal van de week even tijd maken om wat toe te voegen aan de startpost... Hoe wel dit topic wel erg dood is :P

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-06 15:59

Len

Leeg

www.slimdevices.com, dat is de website van die squeezebox.

Ik heb er zelf ook 1. Ze zijn puur voor de muziek, en gelukkig doen ze dat goed :)

[ Voor 0% gewijzigd door Len op 21-03-2007 17:26 . Reden: +s ]

Free Tibet