Toon posts:

BenQ beamers

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg momenteel een beamer aan te schaffen voor thuisbioscoop gebruik.
Nu heb ik al wat rondgekeken (tevens op GoT uiteraard) maar er is niet echt iets recents te vinden.

Het merk dat er qua prijs en specs uitspringt is toch wel BenQ.
Een beamer met de volgende specs is van dit merk al te krijgen voor € 625,-

BenQ MP611

Lamp
Vermogen 200 Watt
Lampduur 3000 uur
Lichtopbrengst 2400 Lumen

Lens
Zoomverhouding 1:1.15 (handmatig)
Beeld
Beeldverhouding 4:3, 16:9 (breedbeeld)
Contrast ratio 2000 : 1
Standaardresolutie SVGA (800 x 600)
Max. resolutie SXGA (1280 x 1024)
HD ready
Projectieformaat 0,78 - 7,80 m
Horizontale frequentie 31 - 82 kHz
Verticale frequentie 48 - 85 Hz
Keystone correctie

Overig
Projectietechniek DLP
Geluidsniveau 28 dB
Afstandsbediening
Interne luidspreker

Aansluitingen
Ingangssignaal video HDTV, PAL, SECAM, NTSC
Ingangen Component (YPbPr), Mini D-sub15, Mini DIN 4-pin, RCA, RS-232C, S-Video, Mini-jack 3.5 mm Uitgangen Mini D-sub15

Overig
Energieverbruik 285 Watt
Geschikt voor plafondmontage
Gewicht 2,6 kg

Tevens kost een reserve lamp maar € 200,-

Ik weet dat de DLP-techniek goedkoper is dan LCD, maar ik heb recent film gekeken met een MP 510 en vond het beeld heel goed ivm een Canon LV-X6.

Heeft iemand ervaring met BenQ beamers of een goed advies/ alternatief?
Ik vermoed dat het prijsverschil ergens vandaan moet komen vandaar m'n vraag...

Thnx

Verwijderd

Is wel maar een SVGA beamer, bij breedbeeld kom je dan op een resolutie uit van 800 * 450 pixels. Ik zou je aanraden om voor een XGA breamer te gaan.

Verwijderd

Met hem en vergeet niet dat DLP projectoren met donkere omgeven het "regenboog" effect kan veroorzaken wat echt tot sommige mensen tot gekheid kan drijven... zoals ik :( .
Dus kijk eerst goed naar een DLP projectie en als je je pc als mediacenter gaat gebruiken met HD... ga voor XGA / minimaal 1280x720 reso gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Ja merkte wel dat er af en toe een flits regenboog voorbij komt als je met je ogen knippert, maar heb dit niet echt als storend ervaren.
Een Beamer van die specs zit wel maar € 200,- boven t model dat ik op t oog had. Misschien toch wel interessant.

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-02 00:04
Ola,

Ik ben zelf in het bezit van de Benq DX650. Ik heb hier niet bewust voor gekozen maar hij kwam als een DIKKE aanbieding voorbij :)

Ik moet zeggen dat ik hem ERG fijn vind! DLP techniek gebruikt hij (absoluut geen last van het regenboogeffect). Hij is wel XGA (1024x768 als native). Ik heb m'n PC er ook op aangesloten (media center en HDTV films) wat erg goed werkt!

Ik adviseer je wel voor een XGA beamer te gaan. De kwaliteit ligt naar mijn idee een stuk hoger.

Succes!

Verwijderd

200 watt en 2400 lumen, dat is efficient of leuk gemeten. Ik haal 280 watt 2000 lumen op een panny :?

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Hij is NIET breedbeeld,
hij is NIET HD ready.
Hij heeft geen component- of RGB-input, alleen maar DSUB/Composiet/SVideo.

Hij heeft een native panelresolutie van 800x600, en scaled alles daarnaartoe.
Dat je breedbeeld erop kun kijken door boven en onder een zwarte balk te doen - soit, dan was mijn 15 jaar oude sony 4:3 tv ook breedbeeld.
Als je 16:9 gaat kijken op een 4:3 800x600 beamer hou je dus effectief 800x400 over - in de hoogte dus nog minder dan de standaard pal-resolutie van 576 lijnen....

Dit zou een prima powerpoint-beamer zijn,
maar om film te kijken / games te doen kun je veel beter een andere nemen.

Ik zou echt nooit meer voor zo'n soort beamer gaan.
(mijn vorige beamer was een 4:3 1024x768 XGA)
Ga gewoon voor een goede 2e hands 1280x720 beamer..

Betaal dan bv. 800 euro voor zoiets : Sanyo Z4
of 699 voor zoiets :
Panasonic AE700
Dan heb je op z'n minst 3x zo mooi beeld, en geen spijt na 2 maanden.

Zie voor meer redenen en info m'n commentaar hier : Lumenlab eVo v1.1 beamer
Da's zo'n beetje hetzelfde verhaal.

[ Voor 79% gewijzigd door LDenninger op 07-03-2007 14:28 ]

Verwijderd

Zoom is ook niet denderend, 1:1.15. Ik heb 1:2 en dat komt goed van pas.

Verwijderd

Topicstarter
Geloof dat ik maar eens verder kijk idd, als ik jullie reacties zo lees.
BenQ heeft dus specs die ze eigenlijk niet halen.... vandaar ook de lage prijs (neem ik aan)

• LDenninger
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:05:
Geloof dat ik maar eens verder kijk idd, als ik jullie reacties zo lees.
BenQ heeft dus specs die ze eigenlijk niet halen.... vandaar ook de lage prijs (neem ik aan)
Nou ja, dit soort spul moet je vergelijken met de "5000WATT!!!!!" boomboxen die ze verkopen bij de kijkshop enzo.
Ze weten dat consumenten geen moeite doen om zich ergens in te verdiepen, maar vallen op grote getallen en een overvloed aan informatie die ze niet begrijpen :)

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Vrijdag

De Zwarte

Heb wat rondgezocht op beamers, zit een beetje met hetzelfde budget, maar er is niet veel beters te vinden in die prijsklasse. En tweedehands vind ik toch een beetje eng, wie zegt dat die lamp echt maar 10 uur gebruikt is bijvoorbeeld?

Wat ik mij afvroeg, aangezien ik ook aan het kijken ben naar een beamer (lange termijn planning, dus weinig haast) is of het ook nog uitmaakt wat voor doek je gebruikt. Natuurlijk heb je schermen van 500 per vierkante cm, maar zou een gewoon eenvoudig oprolbaar projectorscherm (die kon je vroeger nog wel eens kopen bij een fotozaak) of een mooie witte muur niet goed genoeg zijn?

Want in het laatste geval is het natuurlijk gewoon praktisch om een stuk muur egaal wit te schilderen, eventueel een schilderij/poster op een rail en klaar.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

• LDenninger
TroonStaal schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:44:
Heb wat rondgezocht op beamers, zit een beetje met hetzelfde budget, maar er is niet veel beters te vinden in die prijsklasse. En tweedehands vind ik toch een beetje eng, wie zegt dat die lamp echt maar 10 uur gebruikt is bijvoorbeeld?
Hangt er vanaf of de lamptimer gereset kan worden op het type beamer waar je op biedt.
Maar dan nog, je hoeft helemaal niet te sjoemelen met die lampuren hoor,
ik wil ergens dit jaar mn beamer ook weer de deur uit doen (Een hitachi PJ TX100) voor een beschaafd prijsje met nog 1000 uren te gaan, ik heb 'm zelf destijds voor 600 euro gekocht toen er 700 op zaten...
En zo snel maak je niet zo veel uren, ik heb zelf in anderhalf jaar tijd 300 uur gemaakt....
Dus als iemand 'm verkoopt en roept dat er pas 200 branduren op zitten, tja.. dat geloof ik best.
Wat ik mij afvroeg, aangezien ik ook aan het kijken ben naar een beamer (lange termijn planning, dus weinig haast) is of het ook nog uitmaakt wat voor doek je gebruikt. Natuurlijk heb je schermen van 500 per vierkante cm, maar zou een gewoon eenvoudig oprolbaar projectorscherm (die kon je vroeger nog wel eens kopen bij een fotozaak) of een mooie witte muur niet goed genoeg zijn?
Hangt er vanaf wie je het vraagt :P
Ik kijk zelf gewoon op m'n witte muur en ik vidn 't prima beeld.
Uiteraard wordt het nog beter als je een speciaal scherm gebruikt (goeie reflectiewaarde etc.),
maar ik vind het geen noodzaak - meer luxe.
Maar mijn muur is groter dan menig scherm, en ik vind zo'n scherm in m'n huiskamer niet zo mooi (ook al zou ik zo'n electrische kopen).
Want in het laatste geval is het natuurlijk gewoon praktisch om een stuk muur egaal wit te schilderen, eventueel een schilderij/poster op een rail en klaar.
Ik heb idd. een schilderij met rails, als ik mn beamer aandoe - hop, ding eraf, touwtje aan de kant roetsjen, en gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door LDenninger op 07-03-2007 16:02 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-02 00:04
Zelf een scherm maken is ook een zeer goede optie! Ik heb een houten frame gemaakt en daarover verduisteringsstof gespannd van de Kwantum.....totaalprijs: rond de 25 euries :).....tevredenheid: rond de 200% :D

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:52

GaMeOvEr

Is een hork.

In die prijsklasse moet je gewoon geen nieuwe beamer willen kopen voor Homecinema gebruik, je red het met de specs gewoon niet. (Meestal resolutie en contrastwaarde)

Zoals al eerder aangegeven, minimale resolutie (als je nu nieuw gaat kopen) 1280x720 (HD 720P) en contrast van minimaal 1000:1. Lichtopbrengst is juist helemaal niet zo boeiend, je moet toch verduisteren om geen fletse kleuren te krijgen. (2400 lumen heeft geen zin voor een HT beamer, behalve als je vanaf 8 meter ofzo wil gaan projecteren, maar dan heb je ook weer een dikke zoom nodig.)

Als je 2e hands voor een erg leuke prijs iets op de kop kan tikken met mindere specs, is het niet zo boeiend, maar ik zou nieuw niet voor minder gaan.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
Heb internet nog maar eens grondig doorgespit en neig nu zelf ook wat meer richting de Hitachi PJ-TX300 of PJ-TX200 (deze laatste schijnt niet veel qua specs te verschillen van z'n opvolger).

Afbeeldingslocatie: http://www.hitachidigitalmedia.com/products/pjtx300/xl_pjtx300-1.jpg

Hierzo een review ('t is Duits 8)7 maar daarom waarschijnijk wel grondig).

Denk dat LDenninger ook meer in dit model ziet ;)

Trouwens hier nog een test tussen de volgende modellen:
  • Epson EMP-TW600
  • Hitachi PJ-TX200
  • Panasonic PT-AE900
  • Sanyo PLV-Z4
  • Sony VPL-HS60

• LDenninger
Verwijderd schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 21:43:
Heb internet nog maar eens grondig doorgespit en neig nu zelf ook wat meer richting de Hitachi PJ-TX300 of PJ-TX200 (deze laatste schijnt niet veel qua specs te verschillen van z'n opvolger).

[afbeelding]

Hierzo een review ('t is Duits 8)7 maar daarom waarschijnijk wel grondig).

Denk dat LDenninger ook meer in dit model ziet ;)

Trouwens hier nog een test tussen de volgende modellen:
  • Epson EMP-TW600
  • Hitachi PJ-TX200
  • Panasonic PT-AE900
  • Sanyo PLV-Z4
  • Sony VPL-HS60
Kijk, nu hebben we het ergens over ! :)
Hij blijft er gaaf uit zien die Hitachi he :)

Maar deze modellen vallen niet meer binnen je oorspronkelijke budget, heb je nu besloten om dan toch maar wat meer uit te geven..?

[ Voor 3% gewijzigd door LDenninger op 08-03-2007 09:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Jup... :Y heb mn eisen wat bijgesteld en van plan wat meer te spenderen dat in de eerste instantie het geval was.

Heb al een adres gevonden waar ik een PJ-TX300 voor € 1038,- kan krijgen.

Een alternatief is de Epson EMP-TW620 .... maar die is meteen weer € 100,- duurder, en ik geloof een lamp kost rond de € 450,-.
Denk zelf niet dat t verschil zoveel geld waard is gezien de TX300 al redelijk hoge specs heeft :?

• LDenninger
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 12:05:
Jup... :Y heb mn eisen wat bijgesteld en van plan wat meer te spenderen dat in de eerste instantie het geval was.
Dat is de beste beslissing die je dit jaar genomen hebt / gaat nemen :P
("Hoera, weer een zieltje gered van een miskoop !" ;))

Verwijderd

Topicstarter
Ja bedankt voor de goede raad iig!! d:)b

Ben zelf nogal allergisch voor minderwaardige apparatuur die, aldus de gegeven specs van een producent, als uitmuntend aan de man wordt gebracht. En dat alles niet eens voor weinig geld!!

Heb t zelfde over Sony audio apparatuur gehoord...
Sony schijnt waardes qua vermogen te geven die alleen onder optimale omstandigheden en kromme berekeningen bereikt worden.

Maar ja... 't is daadwerkelijk meer dan ik aanvankelijk van plan was aan een beamer uit te geven, maar liever iets meer aan kwaliteit dan achteraf spijt hebben.

• LDenninger
Verwijderd schreef op donderdag 08 maart 2007 @ 13:39:
Maar ja... 't is daadwerkelijk meer dan ik aanvankelijk van plan was aan een beamer uit te geven, maar liever iets meer aan kwaliteit dan achteraf spijt hebben.
Da's mijn idee ook.
En als je een goeie beamer koopt kan ik je verzekeren dat je er over 2 jaar nog steeds blij mee bent dat je het gedaan hebt.

• mazzl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-12-2025
check deze website eens, http://www.projectorreviews.com
ik ben zelf ook aan het orienteren en hier staan hele goede heldere reviews van veel modellen, ik heb er veel aan gehad, conclusie voor mij was onder de 1200 euro moet je echt heel goed je best doen en 1080p is echt nog niet te betalen. voor 720p zijn er al een aantal mooie beamers. zoek en gij zult vinden :)

If you don't stand for something you'll fall for everything

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:24

Vrijdag

De Zwarte

Mooie info allemaal ^O^ scheelt me weer een miskoop. Blijkt maar weer dat specs alleen niks zeggen, je zou het bijna op consumentenbedrog kunnen gooien :{

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Pagina: 1