Toon posts:

[iMac G3] Geheugen uitbreiden*

Pagina: 1
Acties:
  • 293 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een iMac Snow op de kop kunnen tikken en wil er wat geheugen bij prikken.
Nu had ik nog een latje van 512MB PC133 liggen dat ik had gekocht voor mijn Cube maar dat te hoog was.

Dit geheugenbankje geraakt zonder probleem in de iMac maar wordt niet herkend.
In de iMac moet normaal gezien PC100 geheugen maar normaal gezien zou PC133 ook moeten werken aangezien deze backwards compatible is.

Wat ook raar is, is dat toen het "slechte" geheugen er in zat ik geen "boing" kreeg te horen en nu het originele ram er terug in steekt nog altijd niet!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Ben verder niet bekend met iMacs, maar heb je al ff opgezocht wat voor DIMMs je er allemaal in kunt steken? Bijv max 256MB latjes etc :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Het max is 1024MB en er zijn 2 slots dus...

Kan een mod ff "geheugen" bij de titel toevoegen?

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik weet dat er tig versies van de iMac G3 zijn maar zover ik weet gaat er maar 512MB hoor. Ik heb zelf nu een Strawberry DV (slot loading,ieee1394,450mhz). Die werkte zeker met 2x256mb.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het maximale geheugen wat deze iMac zou moeten kunnen ondersteunen is 1 GB in de vorm van PC100 3.3V 168-pin SDRAM. Alhoewel PC133 meestal wel in een computer gebruikt kan worden dat PC100 nodig heeft, is het niet per definitie backwards compatible.

Wat je zou kunnen proberen als de computer helemaal niet meer opstart, is eerst alle stekkers loshalen. Daarna het geheugen eruit halen en er weer goed in stoppen. Druk vervolgens op de CUDA switch. Dat is als het goed is een klein rood drukknopje dat ergens in de buurt van het RAM slot moet zitten. Vervolgens kun je alles aansluiten en kijken of het weer werkt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

In een iMac DV kan 1GB geheugen en dat geldt uiteraard ook voor een Snow.
Er gaat gewoon PC100 168 pins SDRAM in dus dat moet geen probleem zijn.

Wanneer het geheugen het niet zou doen dan zou de Mac nog gewoon moeten opstarten. Het geheugen wordt niet altijd herkent maar het zou wel moeten werken.
Misschien kun je aangeven hoeveel geheugen er eerst inzat en in welke configuratie en welke je vervangen hebt.
Om de Mac weer aan de praat te krijgen met het oude geheugen kun je denk ik het beste je PRAM zappen.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topictitel aangepast van [iMac G3] naar [iMac G3] Geheugen uitbreiden* :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:34:
Het maximale geheugen wat deze iMac zou moeten kunnen ondersteunen is 1 GB in de vorm van PC100 3.3V 168-pin SDRAM. Alhoewel PC133 meestal wel in een computer gebruikt kan worden dat PC100 nodig heeft, is het niet per definitie backwards compatible.

Wat je zou kunnen proberen als de computer helemaal niet meer opstart, is eerst alle stekkers loshalen. Daarna het geheugen eruit halen en er weer goed in stoppen. Druk vervolgens op de CUDA switch. Dat is als het goed is een klein rood drukknopje dat ergens in de buurt van het RAM slot moet zitten. Vervolgens kun je alles aansluiten en kijken of het weer werkt.
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 19:38:
In een iMac DV kan 1GB geheugen en dat geldt uiteraard ook voor een Snow.
Er gaat gewoon PC100 168 pins SDRAM in dus dat moet geen probleem zijn.

Wanneer het geheugen het niet zou doen dan zou de Mac nog gewoon moeten opstarten. Het geheugen wordt niet altijd herkent maar het zou wel moeten werken.
Misschien kun je aangeven hoeveel geheugen er eerst inzat en in welke configuratie en welke je vervangen hebt.
Om de Mac weer aan de praat te krijgen met het oude geheugen kun je denk ik het beste je PRAM zappen.
Beide slots waren bezet met elk een latje van 128MB PC-100 SDRAM. Ik heb één latje vervangen en de iMac gaf slechts 128MB aan. Ook heb ik het latje van 512MB in het andere slot geprobeerd.
De iMac start dus wel degelijk op maar herkent gewoon het nieuwe geheugen niet.
Nu heb ik het oude geheugen er weer terug in en dat wordt gewoon herkend. Wel krijg ik geen "boing" meer te horen.
Ik zal eens proberen het PRAM te zappen en zien of ik de chime terug te horen krijg.
Misschien dat het PRAM zappen met het nieuwe geheugen er in er voor zorgt dat het wel wordt herkend..? Ik zal het morgen (bij wat daglicht :)) allemaal eens proberen.

Ik weet niet of het iets uitmaak maar hier op deze foto links zie je het ramlatje. Ter vergelijking zie je rechts het geheugen dat uit mijn Cube komt. Dergelijk geheugen zit ook in de iMac.

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/141/373369695_a9ccba57c5.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 03:26 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het is een beetje slecht te zien, maar het lijkt erop dat het geheugen dat links onderop ligt, Registred ECC SDRAM is. Mocht dat zo zijn, dan kan het kloppen dat het niet werkt, aangezien de iMac alleen non-ECC geheugen slikt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Het is idd ECC-RAM. Is het dan de moeite om te proberen er in te steken en dan het PRAM te zappen en te zien of het werkt?
Ik heb nu het PRAM gereset met het originele RAM erin en ik heb de chime terug.

Edit: Ondertussen heb ik een nieuw probleem :'(

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2007 17:03 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als het alleen ECC SDRAM zou zijn geweest, dan zou het nog wel kunnen werken. Echter, omdat het waarschijnlijk Registered ECC SDRAM is, gaat het niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
Werkt dit RAM uberhaupt dan wel in een Mac?? Ik heb dit nl. van iemand op tweedehandsmac.nl gekocht..
Pagina: 1