Toon posts:

second HDD geen gegevens meer te zien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers;

Plse advise over het volgende, heb er al veel geprobeerd over te zoeken maar tevergeefs.

80 gb Sata Hdd maxtor draaide als C schijf met windows erop op computer 1. Nu wil ik deze schijf in mijn 2e computer doen als 2e harde schijf. Gister lukte dat en ik wilde gehele nieuwe schijf backuppen naar mijn eigen schijf en dan formatteren, maar ik dacht van de mappen, windows, program files e.d. heb ik niet nodig dus die gooi ik vast van de harde schijf af en kopier alleen de belangrijke gegevens. Wil ik vanochtend weer opstarten, wordt de harde schijf niet meer herkend omdat waarschijnlijk ik de mappen windows en program files heb verwijderd. Toch staan er nog belangrijke gegevens op de schijf die ik er graag zou willen afhalen.
Ik zal al te denken om de map windows van schijf 2 weer terug te zetten naar de 80gb harde schijf 1, maar die wordt niet eens herkend bij deze computer. Bij rechtermuisknop>deze computer>beheren wordt de 80 GB echter wel weergegeven, alleen hij is niet toegangkelijk!

is er software, progjes, veilige modus of iets dergelijks waarmee ik de schijf weer "online"kan krijgen?

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Gebruik een rescue CD, mount de hardeschijven en kopieer de data.
http://lifehacker.com/sof...with-a-boot-cd-192982.php

[ Voor 43% gewijzigd door terabyte op 04-03-2007 19:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, zal het proberen. had wel een resque DVD gemaakt maar die pakte hij niet bij rebooten. kan dat dat hij geen DVDs pakt?

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Dat weet ik niet.
ik ken jouw computer niet en het kan ook zijn dat de rescue DVD mislukt is.
Maak gewoon een El Torito CD, dan weet je zeker dat het werkt.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

op zich vreemd. wordt hij wel door de bios herkend ? zo niet controleer nog eens even goed je kabels. wel herkent in de bios maar niet door windows ? zie dan de faq 'ik ben mijn data kwijt'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, met tooltjes als easy recovery pro van ontrack kun je meestal de data nog wel terughalen mits de hdd niet teveel gewijzigd is. Het is me meerdere keren gelukt om zo alle data van een disk af te plukken die niet meer goed te benaderen was.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Doro het deleten van die mappen wordt je HD niet opeens niet meer herkend.
Het probleem zit hem dus bij de aansluiting op die nieuwe PC.
Zoals al gezegd, ziet de BIOS hem wel? Staat ie in Windows wel in het apparaatbeheer? Staat ie onder computerbeheer? Heeft ie een letter toegewezen gekregen?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Topicstarter
Letter is inderdaad toegewezen, E in dit geval. Het rare is dat er geen grootte achter staat en ik er niets mee kan doen. BIOS wordt hij ook wel herkend en gisteren dus toen ik nog niets gewijzigd had op schijf ging het ook prima, maar na verwijderen van de mappen is het p[robleem onstaan. kabels e.d. zitten allen prima en kan het niet aan liggen.

• Ray

Ray

aan het verwijderen van de mappen kan het ook niet liggen. Het is wel heeeel toevallig maar als 2e hd, slave is het puur een data schijf dus niets wat je daar doet zou invloed mogen hebben op het systeem. Koppel hem nog eens helemaal los en sluit hem opnieuw aan. Controleer je settings. Is het een IDE schijf ? heb je hem op dezelfde controller gezet als je 1e hd ? heb je dan wel je jumper setting aangepast ?? zo niet zit daar je probleem al

geef eens precies aan hoe het was en wat je daarna gedaan hebt. dus welk mobo, welk type hd, welke controllers etc

[ Voor 11% gewijzigd door Ray op 04-03-2007 20:25 ]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Feit is dat die mappen niets te maken hebben met het wel of niet herkennen van dat ding.
Maar zoals het er uit ziet is er iets mis met die partitie. Probeer eens een checkdisk uit te voeren op dat ding.
start > run > cmd:
chkdsk e: /r

Verwijderd

Topicstarter
MOBO info is lastig voor me omdat het een DELL mobo is. Het is een SATA schijf van 80 GB maxtor en het rare is dat hij het gister wel deed en ik behalve de mappen niets verwijderd heb.
gister was alles zichtbaar en ik wilde dus alles backuppen, maar wat heb ik aan de windows mappen en program files mappen van een andere PC? Ik denk dus weg ermee.
Geen jumpers verzet wat ik overigens wel zo ga proberen te wijzigen. Het was nl ook een C schijf waar normaliter windows op draait dus staat de jumper ook op master denk ik. ik zal hem zo eens op slave zetten. Maar dan zou dat gisteren al voor problemen moeten zorgen toch?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 20:29:
MOBO info is lastig voor me omdat het een DELL mobo is. Het is een SATA schijf van 80 GB maxtor en het rare is dat hij het gister wel deed en ik behalve de mappen niets verwijderd heb.
gister was alles zichtbaar en ik wilde dus alles backuppen, maar wat heb ik aan de windows mappen en program files mappen van een andere PC? Ik denk dus weg ermee.
Geen jumpers verzet wat ik overigens wel zo ga proberen te wijzigen. Het was nl ook een C schijf waar normaliter windows op draait dus staat de jumper ook op master denk ik. ik zal hem zo eens op slave zetten. Maar dan zou dat gisteren al voor problemen moeten zorgen toch?
Doe die chksdk maar, voordat je je een ongeluk zoekt naar master/slave jumpertjes die je niet zal vinden op een S-ATA schijf.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dan is het waarsch geen SATA, maar IDE. aansluiting is als SATA, platte stroomkabel en een naar MOBO, maar er zitten aan de rechteronderkant ook een 4 punts aansluiting en een vakje met kleine pinnetjes, met op het pinnetje rechtsboven een jumpertje?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 20:41:
Hmm, dan is het waarsch geen SATA, maar IDE. aansluiting is als SATA, platte stroomkabel en een naar MOBO, maar er zitten aan de rechteronderkant ook een 4 punts aansluiting en een vakje met kleine pinnetjes, met op het pinnetje rechtsboven een jumpertje?
Ook S-ATA schijven zijn IDE schijven.
Dat jumpertje is misschien om hem in S-ATAII mode te zetten of voor iets anders, niet elke jumper is voor master/slave instellingen.

• Ray

Ray

het is wel handig om een sata en ide uit elkaar te kunnen houden :) is de data kabel plat en 4 cd breed met een boel draadjes > ide. is het een smal ding met een gammel stekkertje > sata. zoek dat eerst eens uit

Verwijderd

Topicstarter
Dan zeg ik toch SATA schijf. Dat heeft dell wel netjes gedaan vind ik, kan hem er zo inschuiven en moet alleen een SATA kabeltje kopen voor aansluiting MOBO.

• Ray

Ray

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 20:56:
Dan zeg ik toch SATA schijf. Dat heeft dell wel netjes gedaan vind ik, kan hem er zo inschuiven en moet alleen een SATA kabeltje kopen voor aansluiting MOBO.
nu snap ik je echt niet meer, je moet nog een kabel kopen ? hoe heb je hem nu dan aangesloten ??? probeer hem anders weer eens terug te zetten in je oude pc en kijk wat er dan gebeurd. hij zal niet booten natuurlijk naar windows maar als je in een c: prompt kunt komen kan je wel kijken of je files nog intact zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de verwarring. Ik had natuurlijk moeten zeggen

;kan hem er zo inschuiven en moet alleen een SATA kabeltje kopen voor aansluiting MOBO.

Kan hem er zo inschuiven en moest alleen een SATA kabeltje kopen..

Verwijderd

Topicstarter
Net de schijven omgewisseld en als ik de probleem schijf alleen in de PC doe, zegt hij dus;
0 active partitions.

heb wel programma easy recovcery professional geinstalleerd, maar dat gaat 10 uur duren zegt het??
suggesties.

• Ray

Ray

hehe nou 10 uur wachten, als je net begonnen was dan zou hij nu bijna klaar zijn !

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

heb wel programma easy recovcery professional geinstalleerd, maar dat gaat 10 uur duren zegt het??
suggesties.
Verwachtte je echt dat het binnen 1 muisklik klaar was? :+ Dude, wees toch gewoon blij dat je je data alsnog terugkrijgt ;) Hier zit overigens ook wat nuttige info: OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 23:46:
suggesties.
Dan is hij in jouw geval nog best snel. Bij mij duurde het 48 uur om de scan af te maken. En dan moet er nog gerecoverd worden.

Easy recovery pro doet er zo lang over omdat hij het echt heel grondig aanpakt en je daardoor veel data terug kan vinden. Gewoon je pctje een nachtje door laten pruttelen dus :)

• Ray

Ray

als je sneller wilt zijn kan je ook GDB proberen. die scant meestal binnen een uur je hele hd. Je hebt dan een redelijk indruk van wat er te redden valt
Pagina: 1