Welk adives, dslr of toch niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 133 views sinds 30-01-2008

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:10
Mensen, ik ben redelijk nieuw op het iets professionelere fotografie gebied. Lijkt me erg leuk, en ik wil voor de hobby nu een betere camera. Ik zit te twijfelen tussen de canon eos400 en de olympus e400 (inclusief 2 lenzen). Heb de topics al een tijdje gevolgt beide goede camers, dus op gevoel kopen, wat ligt lekker in de hand etc.

Nu zat ik voor gein eens de andere topics te lezen in het fotografie gebied en begin ik er te twijfelen of bijv een panasonic DMC-Z7 of Z8 ook niet voldoende zijn voor mijn eisen. Ik heb uit de faq maar even het lijstje geknipt wat ik ongeveer verwacht van de camera:
Even voor jullie beeldvorming ik werk nu met een Casio Exilim Z4, hiervoor de Z3 gebruikt. En daarvoor een oude kodak dsc weet het type niet meer. Hij was in ieder geval lomp en beschikte over een hele megapixel.

Doel van de camera. Denk hierbij aan macrofotografie, telefotografie of gewoon Point & Shoot?
Camera wordt gekocht vooral gekocht voor een aantal ophande zijnde ver weg vakanties. Als ik in kenia rondloop bijvoorbeeld wil ik gewoon super scherpe plaatjes kunnen schieten, ook nachtfotos behoren hierbij(in mindere mate) denk in dit geval vooral aan grote steden die ik savonds laat mooi wil kunen vastleggen, dus veel verlichting en vaak bewegende voertuigen etc. Statief schaf ik zoieso aan.

Echter in de meeste gevallen om landschap/dieren fotografie. Belangrijk vindt ik dat de kleuren super uitkomen en de plaatjes scherp zijn, dus weinig ruis, ook savonds. Uiteraard worden er ook portretten geschoten maar het gaat mij in de hoofdmoot om mooie natuurplaatjes.

Een paar opties om mee te spelen is leuk, zeker met betrekking tot sluitertijden enzo.

Formaat camera (ultracompact, compact, slr, etc)
Dit maakt me eerlijk gezegt niets uit, de casio z4 (4mp) is ultracompact dus leuk voor een dagje disney ofzo, echter vindt ik hem ongeschikt voor de plaatjes die ik wil gaan maken.

Opslagmedium (Compactflash, smartmedia, memorysticks,etc)

Het liefst gebruik ik SD of CF omdat ik hier van beide al een stapelkaarten van heb liggen. Memorystick/XD liever niet, is niet erg universeel en inverhouding erg duur.

Budget
Budget ligt op maximaal een 800 euries. Echter begrijp me niet verkeerd dit hoeft niet perse op :+ Als ik met bijv een panasonic camera van FZ7 van een 250 euro ook me doel kan bereiken ben ik allang blij.

Voorkeur voor een bepaalde merk
Niet bepaald, sony valt wat mij betreft af door de memorysticks en de feeling die ik bij dit merk altijd heb.

Uitbreidingsmogelijkheden (extra lenzen, filters, etc)
Is leuk, alleen op dit moment weet ik gewoon niet of ik me verder in de fotografie wil verdiepen of dat het puur bij een aantal vakantiemomenten blijft die ik zo goed mogelijk wil kunnen vastleggen.

Materiaal camera (metaal, plastic)
Zeg het maar..

Aantal megaxpixels
Ga ervanuit dat ik tussen de 7 en 10 uitkom ongeveer.

Soort stroomvoorziening (dure lithium, goedkope AA, etc)
Accu's is wel prettig, zie me zelf nog niet met een pakket batterijen sjouwen. ALlemaal losse penlites in de tas zie ik niet zitten.

Na dit hele verhaal hoop ik dat iemand hier een zinnig advies over kan geven. En heeft het wel nut dat ik bijv 777 euros uitgeef aan een olympus e400 als ik bijv met een 400 euro kostende camera mijn doel ook makkelijk bereik.

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 04-03-2007 16:10 ]

Verwijderd

Ik zou ook eens kijken naar de Nikon D40. De kit kost 528 euro. Dan heb je DSLR, dus lekker snel, goede kwaliteit foto`s, weinig ruis en genoeg instelmogelijkheden. Werkt gewoon met SD kaartjes wat voor jou ook goed uit kwam.

• Desolation Angel
  • Laatst online: 16-12-2023
Pak dan liever een D50 of D70s kit, die worden momenteel enorm hard gedumpt, en je bent niet genaaid zoals met de AF-motor-loze D40

• thefox154
  • Laatst online: 22:10
Desolation Angel schreef op zondag 04 maart 2007 @ 16:21:
Pak dan liever een D50 of D70s kit, die worden momenteel enorm hard gedumpt, en je bent niet genaaid zoals met de AF-motor-loze D40
ik ga ze nu bekijken :+

Wat ik nog vergat te melden is dat ik met enige regelmaat vakantiesfotos laat uitvergroten naar poster tot max 50x75 zeg maar. Mijn casion komt zwaar te kort, vorige vakantie van een collega een 300d van canon mee gehad. Hier ging het al een stuk beter mee.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:15
Optie:
Nikon Coolpix S10 = 312,26

Optie:
Nikon D50 Kit + Sigma 70-300 APO = +/- 750

Optie:
Canon Powershot S3 = € 355,-

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik zou de TS willen vragen zijn vragen hier te stellen: [discussie] budget / start-dSLR, welke te kiezen? *deel 4*

Je startpost is op zich keurig hoor, de typo in de topictitel vergeven we je ook met liefde, maar het idee van zo'n groter topic is dat er meer mensen zijn die in hetzelfde schuitje zitten en hebben gezeten, waardoor je kunt vergelijken met andere situaties. :)

Bericht hierboven

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.