Welk serverboard moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 68 views sinds 30-01-2008

• ShoarmaJunkie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-10-2023
Ik wil een servermobo kopen voor mijn 2 P4 631 3ghz procs, maar weet niet goed welke boards ok zijn.
Het gaat dus om een board waar de 2 P4's op kunnen en het liefst een ATX board. Hoeft geen integrated scsi te hebben ofzo, want ik zet er zelf wel een sata raid controller op..
Heb al een beetje op asus en tyan gekeken, maar server boards heb ik geen ervaring mee.

tnx

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je krijgt 2 normale p4's niet op 1 bord he daar zijn de xeon's voor. P4's kunnen alleen in hun uppie.

[ Voor 19% gewijzigd door maratropa op 04-03-2007 14:20 ]

specs

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Precies, een bord dat jij wilt bestaat niet.
Je moet kijken naar een dual socket 604 plank (voor de wat oudere Xeons) of een dual socket J bordje (aka socket 771) voor de nieuwe xeons (houdt er wel rekening mee dat die dingen vaak FBdimms nodig hebben... ik denk niet dat je portomonnee daar blij van wordt :P)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Sowieso vind ik investeren in dual socket planken van generaties terug niet zo slim nu met al die dual en quad cores processoren... Een c2d loopt die 2 p4's er uit.

specs

• ShoarmaJunkie
ok, dus het wordt een single p4 boardje...tips daarvoor dan?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:41
padonker schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:28:
ok, dus het wordt een single p4 boardje...tips daarvoor dan?
Hier.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
/edit

Niet relevant.

[ Voor 89% gewijzigd door Kokkers op 04-03-2007 14:32 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dualplanken voor workstations zijn niet meer van deze tijd, dualcores (en nog meer cores) & PCI-Express brengt de server-performance en server-IO naar de huiskamers. In de zomer van 2005 had ik wat erover gepost: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=1320969

• ShoarmaJunkie
Ik zoek geen prijs van EEN board, maar WELK board.
En zoals jullie ongetwijfeld weten draait het bij een server niet alleen maar op de processorkracht, maar vooral om performance van het board (databus) en de chipset

[ Voor 63% gewijzigd door ShoarmaJunkie op 04-03-2007 14:35 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

padonker schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:33:
En zoals jullie ongetwijfeld weten draait het bij een server niet alleen maar op de processorkracht, maar vooral om performance van het board (databus) en de chipset
Pak er een met de functies die jij wil. Simpel toch?
Verder maakt het geen drol uit wat je koopt, zolang het maar werkt en voldoet aan de eissen die je stelt.

Performance van het bord zit in iedergeval wel goed als je gewoon een Intel chipsetje koopt voor je P4.
Verder is er niks waar je op hoeft te letten, behalve de extratjes als je die graag wil hebben (zoals extra USB poorten/Firewire, Gbit LAN, SATA poorten, etc).

[ Voor 37% gewijzigd door McKaamos op 04-03-2007 14:37 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Ligt er al aan wat je budget is en wat je precies wil dat ie kan doen.

bv... heb je allerhande extra's nodig zoals firewire 2 LAN poorten, onboard video....
(persoonlijke ervaring is intel chipset voor intel proc heb je het minste problemen)

edit: * TetsuoShima was te laat :)

[ Voor 5% gewijzigd door TetsuoShima op 04-03-2007 14:37 ]

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• ShoarmaJunkie
Ik wil een nasje bouwen, dus moet het board vooral geoptimaliseerd zijn voor datatransport

• charlie
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Het antwoord is al gegeven. Gewoon eender welk moederbordje waar je CPU op past.
Je hoeft geen duur serverboard te kopen voor een achterhaalde kachelCPU.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Daarvoor zijn zat reviews te vinden.
Het is dan belangrijk eerst eens te kijken welke eisen je stelt aan een bord en dan te kijken welke planken eraan voldoen. Persoonlijk zou ik eerst kijken welke chipset voor jou interessant is en vervolgens kijken welke planken er te vinden zijn met die chipset van een mobofabrikant die goede planken levert.

• Brent
En zoals jij ongetwijfeld weet verwachten we hier dat je eerst wat onderzoek doet, en als je echt niet kunt kiezen uit een beperkt aantal borden je hier om commentaar kunt vragen. Als je niet eens wist dat P4's nooit samen op een bord kunnen, heb je nul onderzoek gedaan. Ga dus maar gewoon eens even rondkijken en kom dan terug als je er niet uitkomt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

padonker schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:36:
Ik wil een nasje bouwen, dus moet het board vooral geoptimaliseerd zijn voor datatransport
Dan maakt het al helemaal niks meer uit wat je koopt.
100Mbps LAN is toch maar 12.5MB per seconde maximaal (je haalt hooguit 10).
Gbit kunnen de harddisks weer niet aan, dus dan maakt het ook al niet uit hoe snel je mobo eigenlijk is.

• ShoarmaJunkie
ok, dat ik geen kennis heb van typen boards wil nog niet zeggen dat ik helemaal simpel ben! Servers zelf weet ik meer dan genoeg van, dus opmerkingen van koop maar een boardje want je proc is de moeite niet waard zit ik niet te wachten, dat geeft alleen maar aan dat je zelf ook onwetend bent. Bij een server gaat het helemaal niet alleen om de proc!

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Zonder een duidelijke en exact omschrijving van wat je ermee wilt doen, beginnen we niet aan mobo's in de wilde weg rondsmijten. Iedereen zal dan zijn/haar lievelingsmobo rondsmijten.

• Brent
padonker schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:39:
ok, dat ik geen kennis heb van typen boards wil nog niet zeggen dat ik helemaal simpel ben! Servers zelf weet ik meer dan genoeg van
Als je niet wist dat P4's niet in dualopstellingen konden weet je niets van servers, geen excuus mogelijk.
Bij een server gaat het helemaal niet alleen om de proc!
Da's waar, maar als je zoveel van servers weet, kun je ook even uitzoeken wat een stabiel en performant bordjes is voor een gewone P4.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

Lichtjes overkill waarschijnlijk, maar wat dacht je hiervan? :)

http://www.asus.com/produ...el=1341&l1=3&l2=82&l3=249

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• ShoarmaJunkie
Wat ik dus met deze vraag wil is gewoon een antwoord op mijn vraag, maar schijnbaar moeten allerlei kiddies hun schijnbare kennis op kinderachtige wijze ventileren.
Ik zoek gewoon een board wat geoptimaliseerd is op datatransport, en waar een p4 in kan. Asus heeft er een paar, dus welke is dan ok.
Zakelijk koop je voor dit soort dingen een HP GL380 ofzo, maar ik heb een paar sata schijven, geheugen en procs liggen en die wil ik inzetten. Als je niet in staat bent om gewoon te antwoord zonder neerbuigend te doen, laat je opmerkingen dan lekker achterwege. Dit geld niet voor iemand in het bijzonder, maar in het algemeen

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

padonker schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:39:
ok, dat ik geen kennis heb van typen boards wil nog niet zeggen dat ik helemaal simpel ben! Servers zelf weet ik meer dan genoeg van, dus opmerkingen van koop maar een boardje want je proc is de moeite niet waard zit ik niet te wachten, dat geeft alleen maar aan dat je zelf ook onwetend bent. Bij een server gaat het helemaal niet alleen om de proc!
En voor een simpel NASje voor thuis maakt het geen drol uit hoe snel de machine zelf is omdat je toch aan 2 kanten tegen een bottleneck aan gaat lopen.
Of je LAN is langzaam of je hardeschijven houden het niet bij.

Ik zeg ook niet dat de proc de moeite niet waard is, maar voor een NAS maakt het gewoon niks uit wat voor bak het is. Al is het een oude Pentium3 op een i440BX bord, dan is het nog goed genoeg.

• TetsuoShima

TetsuoShima

low energy output

McKaamos schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:39:
[...]

Dan maakt het al helemaal niks meer uit wat je koopt.
100Mbps LAN is toch maar 12.5MB per seconde maximaal (je haalt hooguit 10).
Gbit kunnen de harddisks weer niet aan, dus dan maakt het ook al niet uit hoe snel je mobo eigenlijk is.
offtopic:
Nou dat ligt er maar juist aan hoe 'thuis', dat thuisnetwerk en die server zijn.

Als het een gigabit netwerk is en de server draait 4 moderne hard disks in raid 5, dan krijg je die gigabit zonder problemen vol.

:)

• ShoarmaJunkie
Precies wat ik bedoel TetsuoShima, die bandbreedte krijg ik makkelijk vol. In een kantooromgeving draait het net meestal ook gewoon op 100mb met een 1gb backbone, en dan draait er op de backend echt geen P3 hoor ;)

Verwijderd

padonker schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:46:
Wat ik dus met deze vraag wil is gewoon een antwoord op mijn vraag, maar schijnbaar moeten allerlei kiddies hun schijnbare kennis op kinderachtige wijze ventileren.
Ik zoek gewoon een board wat geoptimaliseerd is op datatransport, en waar een p4 in kan. Asus heeft er een paar, dus welke is dan ok.
Zakelijk koop je voor dit soort dingen een HP GL380 ofzo, maar ik heb een paar sata schijven, geheugen en procs liggen en die wil ik inzetten. Als je niet in staat bent om gewoon te antwoord zonder neerbuigend te doen, laat je opmerkingen dan lekker achterwege. Dit geld niet voor iemand in het bijzonder, maar in het algemeen
laat ik je dan wijzen op de regels.

"Tweaker? het komt concreet hierop neer: er wordt immers van een echte Tweaker verwacht dat hij/zij zélf zijn/haar eisen kan opstellen en daarna zélf op zoek gaat:"
PMG FAQ

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

padonker schreef op zondag 04 maart 2007 @ 14:46:
Je doet alsof je alles ervan kent, maar geeft onvoldoende basisparameters om een keuze van chipset/mobo te kunnen maken. Dan kan deze topic niet vooruit en je krijgt bakken kritiek.

Geef exacte beschrijving van wat je ermee gaat doen. Is het slechts paar filmjes tegelijkertijd kijken van een fileserver? Dan voldoet gewoon 100Mbps en een harde schijf op een 440BX-mobo ook wel. Of is het bedoeld als bv centrale opslag waar capturebakken hun bestanden dumpen en de videobewerkingscomputer verwerkt de bestanden op de centrale opslag, dan moet het al wat sneller gaan. Of is het een superheavy, lanparty-battlecruiser-class-fileserver die 4 Gigabitnetwerkkaarten probeert vol te blazen? >:)

Exacte omschrijving van je huidige hardware. Op welke socket passen de P4 631 processors? Welke en hoeveel ram heb je liggen? Nog meer van die dingen om een realistische keuze te kunnen maken. We kunnen moeilijk adviseren om al je raid-controllers, processors en ram door het raam te smijten.

Zo zijn er nog meer parameters nodig om een keuze te kunnen maken, omschrijving van gemeten bottlenecks is ook handig,...

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? staat uitgelegd hoe je een moederbord moet uitzoeken. Dit geldt net zo goed voor serverborden :) Dat je daarover weinig ervaringen kunt terugvinden doet daar niets aan af.

Welke-moet-ik-nemen? / FAQ-gevalletje, topic dicht dus. Neem ook eens de Registratievoorwaarden / korte FAQ door voor een uitleg over de werking van GoT ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GoT Huisregels

- op GoT verwachten we eigen inzet voor je post. Dat is hier in het geheel niet te lezen. Je hebt je niet eens ingelezen als je probeert twee P4 CPUs op een bord te zetten...
- "Welk ... moet ik kopen?"-topics zijn nooit op GoT welkom omdat ze altijd met eigen zoek- en leeswerk door reviews en ervaringen te beantwoorden zijn
- als je bovenstaande twee dingen in de wind slaat, moet je niet raar opkijken als anderen je daarop wijzen. Dat gebeurt in dit topic nota bene nog op vriendelijke wijze.

GoT helpt mensen die zichzelf helpen. Begin daar eens (zelf) mee :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.