Bios instellingen/software voor raptor 74 gb?

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marcelsmit
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik heb dus een wd raptor 74gb en een asus p4p800 deluxe moederbord,nou vroeg ik me af wat ik eigenlijk allemaal moet installeren om mijn raptor te laten draaien op windows xp en op een asus p4p800 moederbord,du heb ik een of andere sata driver nodig ofzo? en moet ik nog iets speciaals instellen in de bios?
Ik heb al wel gezocht,maar ik kom er niet echt wijs uit :s

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat heb je zelf al geprobeerd? Een S-ATA schijf aansluiten is redelijk simpel. Inpluggen, driver voor je S-ATA controller installeren als je dat nog niet gedaan hebt en de disk komt in je disk management te staan.
Wil je XP op die schijf installeren dan is het een kwestie van F6 drukken bij het installeren van windows en daar de drivers te laden vanaf een floppy.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Waarschijnlijk moet je dit proces doorlopen: OM FAQ / Beleid
Maar waarom zou je niet gewoon proberen of het werkt? Ipv van te voren te gaan bedenken wat allemaal mis zou kunnen gaan.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• marcelsmit
Hij zit er al in hoor,ik heb hem idd aangesloten,gepartitioneerd etc en hij draait.
Maar omdat ik steeds van die vreemde dingen heb zoals,als ik bijvoorbeeld mijn mail sluit of mijn iexplorer dan slaat de pc een aantal seconden vast voor ie weer verdert gaat en volgens mij ligt dat aan die raptor,ook krijg ik ineens wel eens blauwe schermen,laatst eentje over MEMORY_MANAGEMENT .
Maargoed,vandaar dat ik dacht dat ik misschien iets vergeten was int e stellen of te installeren.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je kreeg een BSOD met de melding MEMORY_MANAGEMENT en je denk meteen aan je HD? :P
Lees op de Microsoft site even de KB over die foutmelding en test je geheugen met Memtest86.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• marcelsmit
ja ik kreeg er meer,vorige keer had ik er een die ik opzocht en had te maken met drivers.
Ik heb hem weggegooid helaas.
En ik was al van plan een memtest te doen,maar wilde eerst weten of die hdd wel goed geinstalleerd was.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Doe dan eerst een memtest of te zien of het geheugen niet gewoon stuk is. Wie weet is dat spul beschadigd door ESD terwijl je je nieuwe hdd inbouwde.

• marcelsmit
Nou ik heb rond 6 uur savonds de memtest gestart en nu is het half tien smorgens en memtest heeft geen enkele fout gevonden dus geheugen is het niet :s
Waarom zijn die bsod's van microsoft ook zo vaag hè?

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:58

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Die BSOD's zijn helemaal niet vaag, als je gewoon netjes de code overschrijft kom je er over het algemeen altijd wel uit.
Is de Raptor je enige schijf? Probeer 'm eens te scannen met een diagnostische tool van WD, óók je eventuele andere schijven (met een tooltje van de respectievelijke fabrikant natuurlijk). Geef verder eens de volledige specs van je computer.
Heb je ook op virussen/spyware gecheckt? Harddisk gedefragmenteerd? BIOS update voor je moederbord? Laatste chipsetdrivers voor je moederbord?
Met zo weinig informatie kunnen wij je ook niet goed helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Mad Marty op 06-03-2007 09:31 ]

Rail Away!

• marcelsmit
Het was ook meer een kleine vraag over mijn raptor,maar ik zal deze post even editen en mijn specs etc even neerzetten enneh ik heb liever een bsod met bijvoorbeeld de tekst "je geheugen is stuk" ofzo ;) hahaha

Ok mijn specs:

Voeding Antec Trueblue 480 Watt
Moederbord Asus P4P800 Deluxe
Processor(s) Intel Pentium 4 3.0 Ghz HT fsb800
Geheugen 2x 512 mb Twinmos pc3200 dual channel 400
Hard Disk(s) Western Digital Raptor 76 Gb/Lacie 250 Gb extern
Videokaart(en) Asus Radeon X800 pro
Monitor(en) Samsung 940 BF TFT 2ms
Brander(s) Nec AD7173
Speakers Creative DTT3500
Geluidskaart(en) Creative X-FI Extrem Music
Netwerkkaart(en) Siemens Gigaset usb adapter 108 (draadloos)
Muis Microsoft Lasermouse 6000
Toetsenbord Revoltec lightboard xl 2
Scanner(s) Canon MPC200
Printer(s) Canon MPC200
Operating System Windows XP pro legaal

Het probleem is dus eigenlijk dat als ik bijvoorbeeld mijn taakbalk even verklein en hem weer terughaal mijn pc even niks doet.
Als ik outlook sluit reageert de pc ook even niet.
Als ik internet explorer sluit reageert de pc ook even niet.
En ik krijg zo af en toe na het afsluiten van de pc BSOD's de laatste gaf een melding van mijn MEMORY_MANAGEMENT *** STOP: 0x0000001A (0x00000777 , 0x0001F452 , 0x00000001 , 0xFA5F$E9F): en daarvoor heb ik er een paar keer 1 gekregen over conflicten in software of drivers.
Als mijn pc dan even niet meer reageert en ik blijf herhaaldelijk op mijn muisknop klikken krijg ik een tuutje te horen van mijn moederbord en niet lang daarna reageert de pc dan weer.
Ook duurt het soms vreselijk lang voordat de pc afsluit.
Windows is vrij schoon ,ik heb hem een aantal weken geleden weer opnieuw geistalleerd.
Ook zat ik te denken of het iets te maken had met de microsoft.net framework software die geinstalleerd staat voor mijn asus ati radeon x800 kaart.
Geheugen heb ik dus vannacht getest met memtest en daar vond ik geen fouten mee.
Ik heb de raptor al eerder gescand met een diagnostische tool van wd en vond daar ook geen rare dingen mee.
Videokaart in de winkel laten testen ook.

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb neer gezet.

[ Voor 84% gewijzigd door marcelsmit op 06-03-2007 10:43 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

"Memory" is meer dan alleen maar RAM. Zo zijn er ook nog de videokaartgeheugen en de CPU cache, maar de swapfile en zelfs de BIOS tellen ook mee als "Memory".

De CPU cache kun je redelijk uitsluiten als memtest geen foutmeldingen geeft. Dan blijven min of meer het videokaartgeheugen en de swapfile (lees: harddisk) over. Aangezien je de harddisk reeds hebt getest, dan blijft het videokaartgeheugen over.

Draai eens een tijdje 3DMark en kijk toe of de PC stabiel blijft.

• marcelsmit
Nu je het er over hebt herinner ik me weer dat ik met de videokaart terug ben geweest naar de winkel en ik heb hem daar laten testen,en daar was ook niks mis mee

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is dat een vrijbrief om het niet op jouw eigen systeem te uittesten?

• marcelsmit
ehm nee :P was alleen wat info,ik ga nu testen nl

• marcelsmit
Ik zet hier alles even bij elkaar om het wat overzichtelijker te maken.

Mijn specs:

Voeding Antec Trueblue 480 Watt
Moederbord Asus P4P800 Deluxe
Processor(s) Intel Pentium 4 3.0 Ghz HT fsb800
Geheugen 2x 512 mb Twinmos pc3200 dual channel 400
Hard Disk(s) Western Digital Raptor 76 Gb/Lacie 250 Gb extern
Videokaart(en) Asus Radeon X800 pro
Monitor(en) Samsung 940 BF TFT 2ms
Brander(s) Nec AD7173
Speakers Creative DTT3500
Geluidskaart(en) Creative X-FI Extrem Music
Netwerkkaart(en) Siemens Gigaset usb adapter 108 (draadloos)
Muis Microsoft Lasermouse 6000
Toetsenbord Revoltec lightboard xl 2
Scanner(s) Canon MPC200
Printer(s) Canon MPC200
Operating System Windows XP pro legaal

Het probleem is dus eigenlijk dat als ik bijvoorbeeld mijn taakbalk even verklein en hem weer terughaal mijn pc even niks doet.
Als ik outlook sluit reageert de pc ook even niet.
Als ik internet explorer sluit of gewoon een scherm reageert de pc ook even niet.
En ik krijg zo af en toe na het afsluiten van de pc BSOD's de laatste gaf een melding van mijn MEMORY_MANAGEMENT *** STOP: 0x0000001A (0x00000777 , 0x0001F452 , 0x00000001 , 0xFA5F$E9F): en daarvoor heb ik er een paar keer 1 gekregen over conflicten in software of drivers.
Als mijn pc dan even niet meer reageert en ik blijf herhaaldelijk op mijn muisknop klikken krijg ik een tuutje te horen van mijn moederbord en niet lang daarna reageert de pc dan weer.
Ook duurt het soms vreselijk lang voordat de pc afsluit.
Windows is vrij schoon ,ik heb hem een aantal weken geleden weer opnieuw geistalleerd.
Ook zat ik te denken of het iets te maken had met de microsoft.net framework software die geinstalleerd staat voor mijn asus ati radeon x800 kaart.
Geheugen heb ik dus vannacht getest met memtest en daar vond ik geen fouten mee.
Ik heb de raptor al eerder gescand met een diagnostische tool van wd en vond daar ook geen rare dingen mee.
Videokaart in de winkel laten testen ook.

Heb op virussen/spyware gecheckt.Harddisk gedefragmenteerd BIOS update is de allerlaatste betadriver en ik heb de laatste chipsetdrivers voor mijn moederbord.

Voor de hdd gebruik ik de onboard sata controler op mijn mobo en ik kan geen sata drivers installeren op mijn pc.

Ik heb rond 6 uur savonds de memtest gestart en nu is het half tien smorgens en memtest heeft geen enkele fout gevonden dus geheugen is het niet.

Passmark burnin test gedraaid en ziet er allemaal goed uit:

Test Name Cycles Operations Result Errors Last Error
CPU - Maths 199 27.777 Billion PASS 0 No errors
CPU - SIMD 158 57.094 Billion PASS 0 No errors
Memory (RAM) 5 4.560 Billion PASS 0 No errors
2D Graphics 8 8924 PASS 0 No errors
3D Graphics 618 1.978 Billion PASS 0 No errors
Disk (C: Windows_XP) 5 1.471 Billion PASS 0 No errors
Disk (D: Programma's) 1 1.629 Billion PASS 0 No errors
Disk (E: OPSLAG) 0 1.515 Billion PASS 0 No errors
Sound 10 16.945 Million PASS 0 No errors
Video Playback 70 844 PASS 0 No errors

Ga nu de 3dmark (3dmark 2003) doen: 9911 3dmarks (is dat wat?)Ook geen gekke dingen behalve dat ik hier zie dat mijn raptor gezien wordt als IDE

Hard Disk Drive 1/2
Name WDC WD740GD-00FLC0
Manufacturer (Standaardschijfstations)
Capacity 69.24 GB
Model WDC WD740GD-00FLC0
Interface Type IDE

Nu ook prime95 gedraaid van gisteravond 6 uur tot nu half 1 smiddags en niks geen fouten dus :s
En nog steeds heb ik van die vervelende dooie momenten dat mijn ps eventjes niks meer doet om vervolgens na een 10 seconden ofzo weer verder te gaan grrrrrrr,lijkt me toch softwareprobleem dan

[ Voor 66% gewijzigd door marcelsmit op 21-03-2007 12:50 ]

• marcelsmit
schop

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

grrrrrrr,lijkt me toch softwareprobleem dan
En?

Ik heb zojuist nog even naar je specs gekeken. Probeer in ieder geval een tijdje met zo min mogelijk stroomvretende apparaten op je bak te werken om zo je voeding zo min mogelijk te belasten. Ontkoppel bijvoorbeeld alle "overbodige" HDD's, branders, geluidskaart, USB dingen, etc.. Mocht het probleem hiermee opgelost worden, dan mag je je voeding of in mindere mate het moederbord verdenken.

[ Voor 81% gewijzigd door BalusC op 21-03-2007 15:18 ]

• marcelsmit
ok dankjewel,dan is dat het volgende dat ik ga proberen.
Kan ik de geluidskaart ook uitschakelen in apparaatbeheer of moet ie er echt uit?
okidokie ik haal hem er gewoon uit.

[ Voor 53% gewijzigd door marcelsmit op 22-03-2007 08:58 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

marcelsmit schreef op woensdag 21 maart 2007 @ 15:24:
ok dankjewel,dan is dat het volgende dat ik ga proberen.
Kan ik de geluidskaart ook uitschakelen in apparaatbeheer of moet ie er echt uit?
Je moet gewoon alle hardware er daadwerkelijk uithalen, anders vreten ze alsnog stroom (nu zal enkel de geluidskaart an sich niet veel uitmaken, maar een zooi apparaten bij elkaar wel).

• marcelsmit
Erm het probleem is gevonden hoor.
Ik heb dus een X-FI extreme geluidskaart en die schijnt ook voeding nodig te hebben en wel dmv stroomtoevoer via een diskettestationvoedings connector,die heb ik erop gedaan en alles draait nu superrrrr....jammer dat ik nu al een nieuw systeem heb besteld :s
Pagina: 1