Toon posts:

schone laptop ziet geen harddisk meer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

omdat een vriendin van me de traagheid en dergelijke van haar laptop beu was wilde ze graag met 'een schone lei' weer beginnen.
de harddisk is gepartioneerd in C en D. D heb ik eerst op de normale wijze geformateerd. bij C kan dat uiteraard niet omdat die in gebruik is, dus dat heb ik via de windows XP cd gedaan. echter toen ik wilde kijken of hij daarmee klaar was, bleek de laptop uitgevallen te zijn. nu gebeurd dat wel vaker (waarschijnlijk wegens oververhitting), maar ik hoopte dat dat geen invloed had gehad op het formateerproces.
met het opstarten van de laptop bleek hij de harddisk helemaal niet meer te herkennen, alsof er dus geen in zat. ook in de BIOS is ie niet meer zichtbaar. ik heb diverse methodes geprobeerd (rescue opstartcd, windows xp cd, harddisk-software, enz) maar altijd kwam er hetzelfde uit; geen harddisk.

ik heb geen andere laptop waar ik de harddisk even in kan hangen om te kijken of ie kapot is. dat zou opzich ook raar zijn, maar in ieder geval niet uit te sluiten.

hebben jullie een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn dat de harddisk niet meer zichtbaar is en, belangrijker, hoe zou dit op te lossen zijn?

alvast bedankt!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 06:28
Ik vermoed dat het een SATA disk betreft. Hiervoor moet je tijdens de Windows installatie op F6 drukken en vooraf de SATA drivers laden.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23
AvanCade schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 17:10:
Ik vermoed dat het een SATA disk betreft. Hiervoor moet je tijdens de Windows installatie op F6 drukken en vooraf de SATA drivers laden.
Inderdaad, als het een beetje een recente laptop is dan is het een SATA schijf waarschijnlijk.

Maar wacht even, als hij in de BIOS ook niet herkend wordt :S

En als je HDD wat kuren heeft kan dat ook voor traagheid zorgen

1+1=2, dus het kan best dat je HDD kapot is :(

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 02-03-2007 17:16 ]

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-02 06:28
Naar de site van de harde schijf fabrikant gaan en de harde schijf diagnostic tool downloaden. Deze worden meestal gestart vanaf een diskette of CD-rom en kunnen vaak vaststellen of er iets kapot is aan de schijf.

Ook is het mogelijk dat je de harde schijf er even uit moet halen, schoonmaken en goed aan moet drukken bij het terug doen van de schijf. Kan natuurlijk zijn, gezien het een laptop is, dat deze geen connectie meer maakt met de benodigde onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties.

die diagnostic tool heb ik dus al gedaan, maar ook die merkte dus op dat er geen harddisk in zou zitten.
schoonmaken en dergelijke heb ik ook al gedaan. dat geen connectie maken kan idd en ik heb geprobeerd de laptop uit elkaar te halen (met pc's doe ik het bijna blind, maar met laptops heb ik geen ervaring) maar dat lukte niet erg goed...

(btw het is geen SATA)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-03-2007 18:05 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 11:41

Turkish

zhé germans

dit is meer een topic voor in OM dus verplaats ik hem daar heen, lees ook het volgende deel van de OM FAQ / Beleid ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1