Live BBG systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 00:20
Ik heb volgens mij al eens eerder het idee geopperd, maar om de een of andere reden kan ik dat topic niet meer terugvinden? :?

Nouja, wat ik merk is dat er de laatste tijd nogal veel topics in CSL over systemen gaan waarvan mensen vragen of deze goed is. Ook vind ik dat er bij het samenstellen van de BBG systemen vrijwel niet naar naar de input van de gebruikers wordt gekeken. Stug blijft men vaak toch voor het samengestelde systeem, soms met maar enkele wijzigingen. Volgens mij laat men sommige onderdelen standaard staan en wordt daarna er niet meer naar omgekeken. Ook vind ik het onzin om de ene twee maanden voor AMD te gaan en de andere maand voor Intel. :? Kies gewoon voor onderdelen die de beste prijs/prestatie verhouding hebben? Als je echt AMD wilt of echt Intel dan kies je daar toch wel voor, je hoeft echt geen users tevreden te stellen.

Een beter idee lijkt me een live systeem wat men kan aanpassen wanneer dat mogelijk is. Stel, na 2 weken komt er een videokaart die een belangrijk verschil in prestatie winst kan betekenen dan duurt het nog minimaal anderhalve maand voordat deze in de BBG verschijnt. Ook lijkt het me misschien een goed idee als er een soort van Poll komt waarmee men kan stemmen op bepaalde onderdelen zodat er een betere indicatie komt van wat men zou kiezen. Natuurlijk is dit niet waterdicht en kan men dan ook niet onderbouwen, vandaar dat reacties in een BBG topic zwaarder moeten worden gewogen dan stemmen op een bepaald onderdeel.

Natuurlijk kost het wat moeite om dit werkende te krijgen maar ik denk dat het zeker een toevoegende waarde kan bieden. Ook zullen er dan hopenlijk minder topics komen over een nieuw systeem wanneer er meer informatie bij onderdelen wordt gegeven.
Misschien dat het ook een idee is om de pricewatch uit te breiden met de mogelijkheid om reviews toe te voegen en korte samenvattende informatie over het product? Het is maar een ideetje.. :)

*Steephh vraagt zich eigenlijk af of hij dit niet beter op devtrack had kunnen posten, maar goed ik wil wel eens wat meningen van andere users.

[ Voor 12% gewijzigd door Steephh op 02-03-2007 15:19 ]

_@/'

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Aangezien dit, neem ik aan, vooral over de frontpage gaat en hoe er vanuit de frontpagecrew met de BBG wordt omgegaan, verplaats ik dit topic even naar Frontpage Algemeen :) .

DM!

• CompFreak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik vind het een uitstekend idee, veel mensen wachten met het kopen van een systeem tot de BBG eris, met zo'n live systeem blijft de BBG heel de tijd up-to-date.
Steek hier als websitebuilder ff tijd in, en de efficientie en het doel van een BBG verhoogt weer een heel pak
Greetz

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
TS, bedoel je [CSL] Nieuw systeem samengesteld ? Daar werd ook al over iets dergelijks gediscussiëerd.

Stemmen voor onderdelen lijkt me niet zo'n goed idee. Beter is het imo om aan te geven wat de alternatieven zijn, met een onderbouwing.

• Steephh
Mwa, dat topic bedoel ik eigenlijk niet. Ik doel meer op een meer live systeem.

[ Voor 29% gewijzigd door Steephh op 04-03-2007 01:11 ]

_@/'

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Steephh schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 15:11:
Ook vind ik het onzin om de ene twee maanden voor AMD te gaan en de andere maand voor Intel. :? Kies gewoon voor onderdelen die de beste prijs/prestatie verhouding hebben? Als je echt AMD wilt of echt Intel dan kies je daar toch wel voor, je hoeft echt geen users tevreden te stellen.
Ik kan je verzekeren dat we in Redactioneel niet zitten te turven hoe vaak er een systeem is samengesteld met een AMD- of Intel-processor. Iedere twee maanden weer wordt er een systeem samengesteld, op basis van het systeem van de vorige maand, en daarbij wordt - voor zover ik kan nagaan - alleen gekeken naar wat de beste componenten zijn voor dat systeem. Oftewel, welke stukken hardware kan ik als BBG-schrijver het beste in dit systeem stoppen, zodat de lezer die het systeem mogelijk gaat aanschaffen er het meeste aan heeft. Hierbij natuurlijk in gedachten houdend wat het primaire doel is van het systeem. Dat kan dus betekenen dat op basis van een prijs-prestatieafweging de ene maand gekozen wordt voor AMD en twee maanden later voor Intel. Daarnaast heeft de keus ongetwijfeld ook te maken met een persoonlijke voorkeur van de schrijver van dat deel van de BBG. Again, er zit echter geen beleid achter om dit te laten afwisselen.
Een beter idee lijkt me een live systeem wat men kan aanpassen wanneer dat mogelijk is. Stel, na 2 weken komt er een videokaart die een belangrijk verschil in prestatie winst kan betekenen dan duurt het nog minimaal anderhalve maand voordat deze in de BBG verschijnt.
Dat is op zich een leuk en interessant idee, maar dat is wat anders dan wat de BBG nu is. De huidige BBG is een overzicht van een aantal systemen voor bepaalde doelen, die de lezer kan gebruiken als basis voor een eigen systeem. Daarbij wordt rekening gehouden met wat nu hip, goed en beschikbaar is op hardwaregebied (een kaart die nu over twee weken uitkomt, is de eerste paar weken namelijk ook niet direct goedkoop of in grote hoeveelheden beschikbaar meestal), maar te allen tijde geeft een BBG de stand van de techniek weer op dát moment. Dat is dus iets anders dan een BBG waarvan de inhoud dagelijks/wekelijks/biwekelijks/maandelijks wordt bijgewerkt, omdat er nieuwe componenten verschijnen. Dát is nu juist wat de lezer zelf mag doen: de BBG-systemen zijn bedoeld als basis, waarmee zelf gevarieerd kan worden.

Ik denk dat juist een forum als Complete Systemen & Laptops hierin wel een plaats kan hebben, namelijk door de systemen te bespreken en waar nodig verbetervoorstellen te geven. De lezers op de FP kunnen dan via een link naar het bespreektopic naar het forum geleid worden, waar een discussie gevolgd kan worden over de componenten. Op basis daarvan kan hij vervolgens zelf keuzes maken.
Misschien dat het ook een idee is om de pricewatch uit te breiden met de mogelijkheid om reviews toe te voegen en korte samenvattende informatie over het product? Het is maar een ideetje.. :)
* Harm wijst naar de Productsurvey en versie 2 van de Pricewatch
*Steephh vraagt zich eigenlijk af of hij dit niet beter op devtrack had kunnen posten, maar goed ik wil wel eens wat meningen van andere users.
Nope, Devtrack is voor duidelijk omlijnde en heldere featurerequests die niet direct veel discussie nodig hebben. In dit geval is dat - gezien de hoeveelheid vragen die je zelf al stelt ;) - duidelijk wel zo.

• CompFreak
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07-2023
Mja, door zo'n live-systeem wordt het aantal topics ala "Is dit een goed systeem voor €1500?" wel sterk verminderd...

• Steephh
Harm schreef op zondag 04 maart 2007 @ 12:00:
[...]
Ik kan je verzekeren dat we in Redactioneel niet zitten te turven hoe vaak er een systeem is samengesteld met een AMD- of Intel-processor. Iedere twee maanden weer wordt er een systeem samengesteld, op basis van het systeem van de vorige maand, en daarbij wordt - voor zover ik kan nagaan - alleen gekeken naar wat de beste componenten zijn voor dat systeem. Oftewel, welke stukken hardware kan ik als BBG-schrijver het beste in dit systeem stoppen, zodat de lezer die het systeem mogelijk gaat aanschaffen er het meeste aan heeft. Hierbij natuurlijk in gedachten houdend wat het primaire doel is van het systeem. Dat kan dus betekenen dat op basis van een prijs-prestatieafweging de ene maand gekozen wordt voor AMD en twee maanden later voor Intel. Daarnaast heeft de keus ongetwijfeld ook te maken met een persoonlijke voorkeur van de schrijver van dat deel van de BBG. Again, er zit echter geen beleid achter om dit te laten afwisselen.
Ik kan me BBG systemen herinneren waar ik, als ik me niet vergis in stond "Omdat we de vorige maand een Intel processor in het BBG systeem hadden hebben we dit keer weer een AMD processor". Dat bedoelde ik eigenlijk.
[...]
Dat is op zich een leuk en interessant idee, maar dat is wat anders dan wat de BBG nu is. De huidige BBG is een overzicht van een aantal systemen voor bepaalde doelen, die de lezer kan gebruiken als basis voor een eigen systeem. Daarbij wordt rekening gehouden met wat nu hip, goed en beschikbaar is op hardwaregebied (een kaart die nu over twee weken uitkomt, is de eerste paar weken namelijk ook niet direct goedkoop of in grote hoeveelheden beschikbaar meestal), maar te allen tijde geeft een BBG de stand van de techniek weer op dát moment. Dat is dus iets anders dan een BBG waarvan de inhoud dagelijks/wekelijks/biwekelijks/maandelijks wordt bijgewerkt, omdat er nieuwe componenten verschijnen. Dát is nu juist wat de lezer zelf mag doen: de BBG-systemen zijn bedoeld als basis, waarmee zelf gevarieerd kan worden.

Ik denk dat juist een forum als Complete Systemen & Laptops hierin wel een plaats kan hebben, namelijk door de systemen te bespreken en waar nodig verbetervoorstellen te geven. De lezers op de FP kunnen dan via een link naar het bespreektopic naar het forum geleid worden, waar een discussie gevolgd kan worden over de componenten. Op basis daarvan kan hij vervolgens zelf keuzes maken.

[...]

* Steephh wijst naar de Productsurvey en versie 2 van de Pricewatch
Ik bedoelde niet alleen eigen reviews, maar ook reviews toevoegen van externe sites.
[...]
Nope, Devtrack is voor duidelijk omlijnde en heldere featurerequests die niet direct veel discussie nodig hebben. In dit geval is dat - gezien de hoeveelheid vragen die je zelf al stelt ;) - duidelijk wel zo.
Heb ik het toch goed gedaan :7

_@/'

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Steephh schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:49:
[...]

Ik kan me BBG systemen herinneren waar ik, als ik me niet vergis in stond "Omdat we de vorige maand een Intel processor in het BBG systeem hadden hebben we dit keer weer een AMD processor". Dat bedoelde ik eigenlijk.
Dat zal dan alleen gedaan zijn, omdat Intel en AMD beide een vrijwel gelijkwaardige cpu te bieden hadden voor ongeveer dezelfde prijs. Als één kant een beduidend goedkopere en/of betere processor aanbiedt gaan we daar natuurlijk voor en niet voor de ander 'omdat de vorige keer processorfabrikant #1 aan de beurt was' ;)

The devil is in the details.

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
Steephh schreef op zondag 04 maart 2007 @ 18:49:
Dat is inderdaad één keer gebeurd. Hoewel de Intel-chip toen objectief de betere keuze was, werd er toch voor een AMD-systeem geopteerd om niet wéér de bbg van de maand ervoor te moeten herhalen. Bovendien was het op die manier interessant voor AMD-fanboys mensen die al wat hardware liggen hadden, bijvoorbeeld een moederbord of processor.

't Is echt zeker niet zo dat er een afweging gemaakt wordt om fabrikanten of bezoekers tevreden te houden. We gaan echt voor de beste prijs/kwaliteit (in onze ogen). Die ene keer dat we daarvan afweken en toch een AMD-systeem samenstelden, was dan ook duidelijk gemotiveerd in de tekst en er werd verwezen naar de vorige BBG, die nog volstrekt actueel was.

[ Voor 10% gewijzigd door Yoeri op 05-03-2007 12:11 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• Steephh
Ik was net nog eens aan het kijken en wat me in een keer opviel is dat bij de BBG systemen de moderators/redacteuren die daar verantwoordelijk voor zijn bijna allemaal alleen maar een rijtje met specs neergooien en er dan neerzetten 'eventuelle suggesties' nog?

Ik vind dat men wel wat meer mag doen om te beschrijven waarom men die onderdelen heeft gekozen. Ten eerste omdat dat wat duidelijkheid brengt over het systeem en ten tweede omdat dat eigenlijk ook de voorwaarde is om een dergelijk topic te openen. Iedere user die geen fatsoenlijk topic opent in de trant 'Gamesysteem €2000' en het niet (helemaal) goed onderbouwt daarvan wordt meteen het topic gesloten.

Dan vind ik het nogal fout dat moderators en redacteuren dat wel zomaar mogen doen.. Ook al is het een BBG topic..

_@/'

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:29
Meestal worden de belangrijkste wijzigingen wel gemotiveerd en daarnaast is het natuurlijk zo dat er altijd al een complete bbg online staat waarin de keuze van de niet veranderde onderdelen uitgebreid gemotiveerd is.
Pagina: 1