Northbridge te warm?

Pagina: 1
Acties:

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-01 10:55
Ik heb voor me ma even een zuinig, stil en goedkoop systeem samengestelt. Maar nu heb ik de northbridge cooler vervangen door een Zalman passief koelblokje en nu word die 65-67 graden(idle/load). Is dit teveel voor een northbridge in een zin van, zal dit de levensduur schaden? Want de computer loopt verder primma :S

Specs:
AMD Sempron 300+ socket 754 boxed
MSI K8n Neo3 moederbord (Nforce4)
4 x AC 80mm casefans @ 5V

Standaard koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200506/msiK8Nneo3F_agp.jpg

Zalman koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/product_img/cooler/zm_nb47j_01.jpg

Rest::
Asus 6200TC AGP
2x 256 DDR pc3200
Maxtor diamondmax 9 80GB

Ik heb de oude fan even aangesloten op de northbirge fan aansluiting en hij ging niet echt hard draaien, ik vind het dan ook raar dat die zo warm word als je zien wat voor een miezerig koelertje er normaal opzit :S

Specs

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:00
Boven de 60°C is toch wel vrij warm, weet je zeker dat je 'm goed hebt bevestigd? Ik heb dezelfde Zalman northbridgekoeler gehad en bij mij werd de northbridge destijds rond de 35°C idle.

The devil is in the details.

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

Een koeler zorgt voor airflow, vandaar dat hij snel koelt met een koeler en minder snel zonder koeler.

De temperaturen die jij noemt zijn niet schadelijk voor de levensduur van je computer. Een normale computer moet gewoon met zulke temperaturen kunnen werken, waar je wel voor moet zorgen is voldoende airflow in je kast. Als je dat niet hebt is een passieve koeler namelijk destructief voor het component wat eronder zit. Het wordt dan alsmaar heter totdat hij uiteindelijk boem zegt.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Is er wel genoeg airflow in de kast? Je moet even alle kabeltjes wegwerken (en het liefst sleeven) en mischien wat meer casefans erin zetten.
Coldcat schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:54:
De temperaturen die jij noemt zijn niet schadelijk voor de levensduur van je computer. Een normale computer moet gewoon met zulke temperaturen kunnen werken,
Niet voor een chipset :o het is geen CPU die 70 mag worden of een GPU die 120 mag worden, een nForce 4 chipset kun je maar beter onder de 50 graden houden.

[ Voor 60% gewijzigd door Avalaxy op 02-03-2007 14:55 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20

Thandor

SilverStreak

Hahn schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:52:
Boven de 60°C is toch wel vrij warm, weet je zeker dat je 'm goed hebt bevestigd? Ik heb dezelfde Zalman northbridgekoeler gehad en bij mij werd de northbridge destijds rond de 35°C idle.
Ook op hetzelfde moederbord? ;)

Hoe warm wordt de northbridge met de originele koeler? Als deze dan ook 60C+ wordt dan zal de ~ 60C waarschijnlijk niet zo'n probleem vormen.

Check verder of het heatsink correct geïnstalleerd en of er voldoende airflow aanwezig is. Een groot heatsink is leuk maar is niet effectief als de warmte niet weg kan. Een klein beetje airflow is dus van belang :).
leonpwner1 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:54:Niet voor een chipset :o het is geen CPU die 70 mag worden of een GPU die 120 mag worden, een nForce 4 chipset kun je maar beter onder de 50 graden houden.
Wat de max. temperatuur van een nForce4 chip mag zijn weet ik niet. nForce2 en nForce3 chipsets kunnen in ieder geval wel goed tegen een hoge temperatuur :). (Al zegt dat natuurlijk niet alles over een nForce4)

[ Voor 25% gewijzigd door Thandor op 02-03-2007 14:57 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:00
Thandor schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:55:
[...]
Ook op hetzelfde moederbord? ;)
Nee, maar wel nForce 4. En het lijkt me sterk dat het normaal is dat de ene northbridge idle 35°C is en de andere 65°C, met dezelfde koeler.

The devil is in the details.

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 20:45
even eraf halen kijken of er goed contact gemaakt wordt. daarnaast opletten dat je niet teveel koelpasta erop hebt gezet ofzo. maar ook niet te weinig.

lijkt mij dat je chipset ver onder de 60 graden moet zitten. bedoel 60 graden is voor een chipset best hoog hoor.

alles goed controlere zou ik zeggen en opnieuw mounten met een dun laagje koelpasta. maar eerst wel de oude koelpasta goed eraf halen en schoonmaken die handel.
kan me bijna niet voorstellen dat dat ding 60 graden kan worden

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10-2025

Coldcat

HODL

leonpwner1 schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:54:
Is er wel genoeg airflow in de kast? Je moet even alle kabeltjes wegwerken (en het liefst sleeven) en mischien wat meer casefans erin zetten.

[...]

Niet voor een chipset :o het is geen CPU die 70 mag worden of een GPU die 120 mag worden, een nForce 4 chipset kun je maar beter onder de 50 graden houden.
Mijn chipset heeft ook hele hoge temperaturen gekend en die deed het tot een gegeven moment altijd goed zonder problemen.

Heb je ook goed de koelpasta tussen de koeler en de chipset uitgesmeerd? Daar wil soms ook wel wat prestatiewinst te halen vallen.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20

Thandor

SilverStreak

Hahn schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 14:57:
[...]
Nee, maar wel nForce 4. En het lijkt me sterk dat het normaal is dat de ene northbridge idle 35°C is en de andere 65°C, met dezelfde koeler.
Als beide een nForce4 hebben dan is het inderdaad vreemd dat er 30C inzit. Als we te maken hebben met verschillende soorten chipsets dan niet.

In dit geval is het controleren van de bevestiging en de temperatuur dan ook de eerste stap gezien de temperatuur in jouw geval een stuk lager was.

@Solid_Aapie
Voelt het heatsink ook daadwerkelijk heet aan? Indien dat niet het geval is dan is óf de geleiding tussen de 'die' van de nForce4 en het heatsink slecht of klopt jouw temperatuursensor niet :z.

[ Voor 16% gewijzigd door Thandor op 02-03-2007 15:04 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Avalaxy
Thandor schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 15:02:
[...]
Als beide een nForce4 hebben dan is het inderdaad vreemd dat er 30C inzit. Als we te maken hebben met verschillende soorten chipsets dan niet.

In dit geval is het controleren van de bevestiging en de temperatuur dan ook de eerste stap gezien de temperatuur in jouw geval een stuk lager was.
Ik heb ook een nForce 4 chipset met hetzelfde koelblokje, en de mijne is idle 35 graden ook, dus ik heb er ook ervaring mee :)

• Solid_Aapie
Ik heb het moederbord nooit gedraait met de orginele fan, ik d8 van een 10mm fan met een stukje alu eronder van 1 mm dat gaat herrie maken :p Dus ik heb hem maar meteen vervangen, en ik weet niet of dit chipset te vergelijken is met anderen het beschikt namelijk over pci-e en agp :S En ja de heatsink is idd vrij warm, bovenin valt het wel mee maar onderaan is die aardig heet. Ik heb er verder niet te weinig en niet teveel pasta op gedaan :S

[ Voor 22% gewijzigd door Solid_Aapie op 02-03-2007 15:34 ]

Specs

Verwijderd

60C is inderdaad hoog voor een chipset. of het ook schadelijk is weet ik niet maar onwenselijk is het zeker. ook gezien dat hier meerdere mensen met de zelfde chipset een veel lagere temperatuur noteren.

ik zelf heb ook eens de heatsink van een VIA KT333 vervangen voor een passief exemplaar en omdat ik te weinig airflow in de kast had, liep de temperatuur op naar 55C. ik kreeg toen zelfs artifacts en een zere onstabiele AGP kaart(ATI AIW). ik heb toen een klein 60mm fanatje in de kast geplaats voor wat airflow en de temperatuur zakte als snel naar 43C en het systeem was weer rete stabiel.

dus 60C is niet alleen onwenselijk maar kan ook voor onstabiele AGP en PCI zorgen met een onstabiel en crashed systeem tot gevolg. ik heb zelf een 60mm fanatje van Papst er in gezet en die is echt still <15db. kijk maar op de website van Papst voor de verschillende modellen en grote's.

• Solid_Aapie
Oke, ik heb het even getest 1 onafhankelijke software gaf aan dat het mijn northbridge was en ik had eraan gevoelt en hij was idd heet maar niet 65 graden ik kon er me hand ophouden en hij werd wel warm ma nie zo erg. Dus ik heb er ff een Zalman 9cm fan @ 12v tegenaagezet en de waarde daalde niet, maar een andere waarde daalde naar de 25c en als ik de fan weghaalde ging hij terug na 30c Dus het progamma zat verkeerd en er zal wel ergens een component in het moedebord zijn wat een waarde geeft van 65 graden die componenten kunnen toch met gemak tot de 130 en meer.

iig bedankt voor de hulp d:)b

Specs

• Avalaxy
Verwijderd schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 15:45:
60C is inderdaad hoog voor een chipset. of het ook schadelijk is weet ik niet maar onwenselijk is het zeker. ook gezien dat hier meerdere mensen met de zelfde chipset een veel lagere temperatuur noteren.

ik zelf heb ook eens de heatsink van een VIA KT333 vervangen voor een passief exemplaar en omdat ik te weinig airflow in de kast had, liep de temperatuur op naar 55C. ik kreeg toen zelfs artifacts en een zere onstabiele AGP kaart(ATI AIW). ik heb toen een klein 60mm fanatje in de kast geplaats voor wat airflow en de temperatuur zakte als snel naar 43C en het systeem was weer rete stabiel.

dus 60C is niet alleen onwenselijk maar kan ook voor onstabiele AGP en PCI zorgen met een onstabiel en crashed systeem tot gevolg. ik heb zelf een 60mm fanatje van Papst er in gezet en die is echt still <15db. kijk maar op de website van Papst voor de verschillende modellen en grote's.
Ik zou alleen eerder een groter model nemen, 80mm of 120mm. Meer luchtverplaatsing, en minder herrie.

• Solid_Aapie
Euh, hij word 30 graden het progamma gaf een verkeerde waarde :p

[ Voor 14% gewijzigd door Solid_Aapie op 02-03-2007 16:25 ]

Specs

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-02 20:45
Solid_Aapie schreef op vrijdag 02 maart 2007 @ 16:13:
Oke, ik heb het even getest 1 onafhankelijke software gaf aan dat het mijn northbridge was en ik had eraan gevoelt en hij was idd heet maar niet 65 graden ik kon er me hand ophouden en hij werd wel warm ma nie zo erg. Dus ik heb er ff een Zalman 9cm fan @ 12v tegenaagezet en de waarde daalde niet, maar een andere waarde daalde naar de 25c en als ik de fan weghaalde ging hij terug na 30c Dus het progamma zat verkeerd en er zal wel ergens een component in het moedebord zijn wat een waarde geeft van 65 graden die componenten kunnen toch met gemak tot de 130 en meer.

iig bedankt voor de hulp d:)b
als ik dit zo lees zou ik eerder denken dat je heatsink niet goed contact maakt.
want die voelt niet aan als 65 graden, (als hij goed zat dan zou hij bijna even warm zijn als dat je chipset is)
en het maakt niet uit als je er een fan op zet.. (met goed contact zou de temp dan dalen)

dus als je met een paar progjes controleert en temp blijft in de buurt van 60 dan zou ik toch eens even kijken of de heatsink wel goed contact maakt

Verwijderd

vaak zijn de meest betrouwbare metingen die die in de BIOS worden vermeld. ook klopt het dat speedfan soms de verkeerde naam aan een sensor geeft omdat speedfan verschillende bronnen gebruikt voor zijn metingen zoals het moederbord, S.M.A.R.T of de cpu-driver.

eigenlijk zijn er maar 2 andere bronnen welke 65C kunnen zijn. een S.M.A.R.T-enabled hdd en de CPU. voor beide is 65C teveel.

ook als die heatsink echt 65C was geweest zou je die hoogstens 10s kunnen vasthouden. stop maar eens een vork of iets anders van metaal in de oven op 65C en haal het er naar 20m maar eens uit. de grenswaarde ligt voor mensen op ongeveer 50C. als je chipset dus werkelijk 30C was dan zou dat kunnen kloppen en verbrandt je je vingers niet.

@leonpwner1: 40mm en 60mm kunnen ook echt onhoorbaar zijn. dat hangt af van de lagering en kwaliteit. 15db voor een 60mm fan is echt wel haalbaar. dat is zo zacht als een blaatje dat van de boomvalt. kwa luchtverplaatsing heb je gelijk maar ik had een zeer kleine htpc waar 40mm al overkill is.

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 21:28
Ik heb een P5B mobo + E6600 @ 3,2 Ghz, en ik heb ook het gevoel dat mijn northbridge echt heel warm wordt.. Ik heb de heatsensor van mijn Apire X-cruiser er nu in gehangen (die zal niet verschrikkelijk accuraat zijn) en die geeft +/- 60 graden aan.. Ook mijn vingers voelt dat ding echt wel heet aan. Ik heb een non-deluxe P5B, dus geen fancy heatpipe verhaal, maar gewoon een blokje.
Wordt zo'n ding veel heter als je wat overklokt?
Iemand verlichtende kennis in deze?

Verwijderd

uiteraard wordt dat ding heter. bij een intel zit de geheugen controller in de chipset en wordt de fsb geregeld vanuit de chipset. als je de cpu dus overklokt, klok je ook de chipset over. meer Mhz is meer electronen en dus meer warmte.

je kunt een active chipset koeler kopen of voor meer airflow in de kast zorgen door een paar extra intake of out-take fans te plaatsen. 60C is inderdaad wel wat aan de warme kant. je kunt de temperatuur ook vanuit de bios lezen of onder windows met bijvoorbeeld speedfan uitlezen.

Verwijderd

Volgens mij is het allang opgelost, het bleek 30 graden te zijn ipv 60 of meer.
Dus verder speculeren over dit theoretische probleem lijkt me niet heel zinvol.

Toch?

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-01 21:28
je kunt de temperatuur ook vanuit de bios lezen of onder windows met bijvoorbeeld speedfan uitlezen.
Hoe wordt de northbridge omschreven in speedfan? Is dat AUX? Die is bij mij 119 graden (idle). Nou wathet ook is.. het is goed warm.. :/

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02-2025

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Ideetje misschien om deze te kopen : http://www.thermalright.com/a_page/main_product_hr05.htm en dan i.c.m. met een Papst 80 mm. op 7 Volt ?? :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Solid_Aapie
Verwijderd schreef op zondag 04 maart 2007 @ 08:07:
Volgens mij is het allang opgelost, het bleek 30 graden te zijn ipv 60 of meer.
Dus verder speculeren over dit theoretische probleem lijkt me niet heel zinvol.

Toch?
IDD mensen het probleem is allang opgelost ;)

Specs

Verwijderd

Ik ben het! schreef op zondag 04 maart 2007 @ 17:03:
[...]

Hoe wordt de northbridge omschreven in speedfan? Is dat AUX? Die is bij mij 119 graden (idle). Nou wathet ook is.. het is goed warm.. :/
ik kijk meestal even in de bios wat de temperatuur is en ga dan terug naar windows en pas de naam even aan in speedfan. speedfan maakt wel eens foutjes zo zou mijn hdd -128C graden zijn maar dat is duidelijk een fout en ik haal dan ook het vinkje voor die sensor weg in het options menu van speedfan.
Pagina: 1