WC - koper en alu, hoe lang gaat het goed ?

Pagina: 1
Acties:

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
vrij simpele vraag, maar zie dat maar eens uit de search te vissen ...

here goes:

Heb voor m'n vriendin een kant-n-klare kast gekocht .. voor 'n prikkie :)
Deze heeft helaas alu-radiatoren (de zijpanelen) en een koperen cpu-koeler.
De PC draait gemiddeld 1 uur (hoogstens 2) per dag, het geheel is (wordt) gevuld met osmosewater (schooner dan demi !!!) en antivries (1 op 5), totaal is ca. 0,5liter vloeistof.

Nou moet ik ook nog een chipset en videokoeler in het rijtje bouwen en zit dus al uit voorzorg te denken aan alu-blokken (bijv. van zalman).

Mijn vraag dus:

hoe lang gaat dat alu en koper goed (met osmose water)
of kan ik beter de cpu-koeler ook maar vervangen door alu (liefst kosten drukken , dus liever niet :P )

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

ik gebruik het ook allebei door elkaar heen en het gaat prima hoor. Ik zou het zelf dus ook niet vervangen. Ik denk dat dit weer gaat uitdraaien op een leuke welles-nietes discussie :P

Mocht iemand vinden dat het niet kan post dan foto's van je setup die kapot is gegaan en niet alleen maar theorie. ;)

Youtube Download ubersnel.nl

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Had je dit niet beter in het WC topic kunnen vragen?

Ik heb er zelf niet al teveel verstand van, maar wat je vaak ziet is dat de leidingen van koper zijn en de koelvinnen van aluminium. Dat zie je ook bij veel koelers.

Een quote uit het WC topic.
Wil je toch koper & aluminium in 1 setup gebruiken, dan kan je het volgende doen:
- Gebruik altijd gedemineraliseerd water i.c.m. een anti-corrosie vloeistof
- Voeg een opofferings metaal aan je setup toe. Dit is heel belangrijk omdat het opofferings metaal (de naam zegt het al) voorkomt dat het aluminium wordt aangetast. Magnesium is een van de weinige metalen die voor dit doel geschikt is. Na verloop van tijd is het magnesium uitgewerkt/verdwenen en moet dus worden vervangen.
En deze

• R-O-Y

R-O-Y

Het werkt volgens dezelfde methode als de blokken die ze op schepen monteren. Dat is een blokje van een paar kilo. Gemonteerd op een schip van 200ton. Waarschijnlijk ben je dus klaar als je een paar korrels magnesium in je setup lijmt. :9

Enne wat gebeurd er met het metaal dat "oplost" ? Dan is je gedemineraliseerde water ook niet meer niet-geleidend :P

• bassie
R-O-Y schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:25:
Het werkt volgens dezelfde methode als de blokken die ze op schepen monteren. Dat is een blokje van een paar kilo. Gemonteerd op een schip van 200ton. Waarschijnlijk ben je dus klaar als je een paar korrels magnesium in je setup lijmt. :9

Enne wat gebeurd er met het metaal dat "oplost" ? Dan is je gedemineraliseerde water ook niet meer niet-geleidend :P
Als je metaal oplost krijg je lekkages.

• R-O-Y

R-O-Y

Ik heb in mijn setup alles koper alleen het blokje op de northbridge is van alu. Ik kon namelijk geen mooie/goede koperen vinden. Ik kan er nog niks aan zien van het corosie verhaal betreft. Misschien zijn die lekkages daar helemaal niet aan toe te schrijven maar gewoon aan een rad die een productie fout had oid.

Schepen zijn trouwens van staal en hebben ook een opofferingsmetaal. Vaak zijn de koppelingen in waterkoel systemen ook gewoon van staal. Waarom geeft dat dan geen problemen. Ik weet zelf niet of de combi van staal met alu of koper goed werkt. Zitten vast wel tweakende metaalexperts hier :P

• bassie
R-O-Y schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 23:33:
Ik heb in mijn setup alles koper alleen het blokje op de northbridge is van alu. Ik kon namelijk geen mooie/goede koperen vinden. Ik kan er nog niks aan zien van het corosie verhaal betreft. Misschien zijn die lekkages daar helemaal niet aan toe te schrijven maar gewoon aan een rad die een productie fout had oid.

Schepen zijn trouwens van staal en hebben ook een opofferingsmetaal. Vaak zijn de koppelingen in waterkoel systemen ook gewoon van staal. Waarom geeft dat dan geen problemen. Ik weet zelf niet of de combi van staal met alu of koper goed werkt. Zitten vast wel tweakende metaalexperts hier :P
Waarom zou je het risico voor lekages lopen met alle gevolgen van dien als je voor een paar euro het kan voorkomen?

• R-O-Y

R-O-Y

Ik ken de verhalen over lekkages wel maar heb nog nooit iemand gezien waarbij het koper/alu verhaal echt waar geworden is. Ik draai notabene zelf ook koper/alu wat prima gaat ;)

Pagina: 1