[xp]boot.ini sprint over naar andere partitie.

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mbiesheuvel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09-2025
Ik heb de volgende configuratie

Windows XP SP2
AMD 64 X2 3800+
1 GB Kingston HyperX (2x 512 MB)
ASUS M2N-E Moederbord

Schijf 1: Seagate SATA 250 GB
Partities: C:\, E:\ en F:\

Schijf 2: Seagate SATA 320 GB
Partities: D:\

Ik zit dus met het volgende probleem. Nadat ik een nieuwe processor en moederbord heb gekocht heb ik een nieuwe installatie gedaan van mijn systeem. Op Schijf 1 had ik Windows XP geïnstalleerd op C:\.
Hierna heb ik de 2 andere partities aangemaakt. De eerste tijd ging dit allemaal goed. C:\ was boot en system partitie. Maar op de 1 of andere manier is nu de system op E:\ komen te staan. De boot.ini, ntldr en NTDETECT.com staan nu dus ineens op E:\. Dit terwijl die dus eerst gewoon op C:\ stonden. Ik heb dit nu al 2x eerder gehad en ik vind dit dus wel heel erg raar. Omdat ik dus gewoon niks veranderd heb.

Maar nu zit ik dus weer met hetzelfde probleem als eerst. Namelijk als ik mijn E:\ wil formateren dat dan mijn hele systeem fucked is omdat daar de system files opstaan. Op C:\ staan die nu niet meer.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit komt omdat ik 2 SATA schijven heb. Maar ja dat zal toch eigenlijk niet uit moeten maken. Toen ik nog 1 ATA en 1 SATA had had ik hier namelijk geen last van.

Weet 1 van jullie misschien hoe het kan dat die bestanden ineens naar een andere partitie verhuizen en wat ik hier aan kan doen om het voortaan niet meer te krijgen. Ik vind dit namelijk erg irritant omdat als ik nu bijvoorbeeld mijn windows xp cd laat booten en ik windows op c:\ opnieuw wil installeren, die dan mijn E:\ als C:\ ziet staan. Dan moet ik dus heel die schijf formatteren wil ik het weer goed krijgen.

En als ik het dan weer goed heb dan gaat het de 1e paar weken goed en dan is ineens weer mijn E:\ schijf de system....

Please o Please someone explain it too me! Cause i'm going 8)7

• mbiesheuvel
Valt me een beetje tegen van de Tweakers dat niemand reageert...

Verwijderd

wat moeten we zeggen plak er een plakbandje over de file en het is goed nee

oplossing is mischien systeem op nieuw installeeren en van de file alleen
read only recht geven en heel mischien maar wat ik niet verwacht dat je
windows het bestandje naar de eerste schijf pleurt dus dat orgineel je e schijf
als eerst in je bios staat maar dit is een gok hoor

probeer met een opstar diskette van windows 95 "weet niet of ze je grote
van je harde schijf onder steunen "of zo is je partitie's
op nieuw in tedelen of zo lijkt wel of c en e door elkaar gehaalt word
maar een simple oplossing is er niet laat staan een logische

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2007 14:13 ]

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

mbiesheuvel schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:06:
Valt me een beetje tegen van de Tweakers dat niemand reageert...
Gewoon geduld hebben met het omhoogschoppen van je topic. Normaal mag dit niet binnen 24 uur zoals je in de FAQ had kunnen lezen.

Niet iedereen zit altijd achter z'n pc. Vandaar gewoon geduld hebben

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-03 10:10

TommyGun

Stik er maar in!

GGS_206 schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:14:
[...]

Gewoon geduld hebben met het omhoogschoppen van je topic. Normaal mag dit niet binnen 24 uur zoals je in de FAQ had kunnen lezen.

Niet iedereen zit altijd achter z'n pc. Vandaar gewoon geduld hebben
Euh zijn topic is op 1 maart geplaatst hoor ;)

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• mbiesheuvel
TommyGun schreef op donderdag 22 maart 2007 @ 14:15:
[...]

Euh zijn topic is op 1 maart geplaatst hoor ;)
Ik heb hem idd op 1 maart geplaatst.

Maar dat die overspringt naar een andere schijf omdat het zo int bios staat kan niet. Dit omdat het dezelfde schijf is waar de c en e opstaan.

[ Voor 29% gewijzigd door mbiesheuvel op 22-03-2007 16:12 ]

Verwijderd

een mogelijke oplossing is het volgende:

1) haal harddisk 2 even los (kabel los + spanning eraf)
2) formateer harddisk 1 ( de C ) en zet een verse windows xp erop
3) zodra dit werkt harddisk 2 bijzetten en oude windows xp van disk 2 weghalen.
( 9 van de 10x werkt dit)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
dit komt waarschijnlijk doordat je opstart vanaf je mbr. wat daar de bootable schijf is komt volgens mij je bootfiles van windows te staan bij een verse installatie, waar je je windows ook op installeert. dus zet je windows op c dan komen de bootfiles wellicht toch op e te staan.

als je dan e formateert dan zijn die bestanden dus weer weg en kun je niet meer opstarten. volgens mij is dat wel weer op te lossen met fixboot en of fixmbr in de recoveryconsole ( dus cd erin, opstarten vanaf cd en dan recorvery console kiezen.)

• mbiesheuvel
Maar het is toch raar dat die de bestanden overzet naar een ANDERE partitie op DEZELFDE schijf. Want het is niet dat die naar een andere schijf overspringt ook al staat die ene schijf dan mss wel als 1e in het bios.

Die schijf 2 had ik eigenlijk gewoon weg kunnen laten uit mijn voorbeeld want dat is gewoon een data schijf.

Zo ziet het er dus uit in disk management.

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/9485/diskmanagementcm7.jpg

Ik had dus eerst C:\ gemaakt via installatie Windows en daarna in Windows zelf E:\. Na een aantal weken was de system dus overgesprongen naar E:\.

[ Voor 61% gewijzigd door mbiesheuvel op 23-03-2007 09:06 ]

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je E: schijf is de enige normale/niet extended partitie, vandaar dat hij dan daar de boot.ini neerzet

[ Voor 16% gewijzigd door Tags NL op 23-03-2007 09:29 ]

https://powershellisfun.com

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
je c schijf is de boot schijf en daar staat dus je vbootsector op die gebruikt wordt, je systeem staat echter op E: en daar komen dus ook je bootbestanden te staan volgens mij.

• mbiesheuvel
Ja maar toen ik windows installeerde was die automatisch lichtblauw. Hierna wilde ik dus een partitie aanmaken en kon ik alleen maar kiezen voor een primary partition. En mijn windows map staat gewoon op C:\.... dus ik vind het maar raar dat die dan van mij E:\ men system maakt.

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

mbiesheuvel schreef op vrijdag 23 maart 2007 @ 11:18:
Ja maar toen ik windows installeerde was die automatisch lichtblauw. Hierna wilde ik dus een partitie aanmaken en kon ik alleen maar kiezen voor een primary partition. En mijn windows map staat gewoon op C:\.... dus ik vind het maar raar dat die dan van mij E:\ men system maakt.
Weet ook niet hoe dit kan, je zou met PartitionMagic of Acronis Partition Manager kunnen wijzigen naar Primary en je c: schijf met een XP boot cd kunnen fixen (Bootfix)

https://powershellisfun.com

Pagina: 1