Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

USB-kabel samensmelten met SATA

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil graag een van mijn harde schijven extern aansluiten, die apparaatjes om dit te doen zijn echter best wel duur (25€-30€) en ik zat te denken of ik het niet zelf kon maken.
Ik zat nu te denken om een SATA kabel aan een USB kabel te solderen. De stekkertjes er dus afknippen en de draden aan elkaar solderen. Ik kon er hier op GoT niets over vinden en op google kon ik niet helemaal duidelijke schema's vinden. Hier een duidelijk schema van een USB kabel :
http://imgs.idnes.cz/programy/A040219_SCHEMA1_N.GIF
Van Satakabels weet ik dat er grounded door gaat en volgens mij 2x 5V en 2x 12V :
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1032175206.jpg
In een Sata stroomkabel zit 12V en 5V en 2x grounded

Nu vroeg ik me alleen af of dit wel mogelijk is..?
Weet iemand ook of er wel een 12V door een USB kabel gaat?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 14:42 ]

• -Arcane-
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-12-2024
je hebt tegenwoordig toch ook externe sata connectors?

Verwijderd

Topicstarter
jah dat klopt maar dan moet er volgens mij nog steeds een SATA aansluiting aan de buitenkant zitten. Deze zit er niet en kan er ook niet komen omdat het om een laptop gaat waar volgens mij wel een sata harde schijf inzit (acer aspira 5601).

• roxy707
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-07 20:36
Dus als ik het goed begrijp wil een een SATA HDD direct aan de USB van je laptop koppelen ?

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 14:28
USB levert 5 volt, hoeveel heeft een SATA schijf nodig om te werken? Volgens mij wat meer :)

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-10 19:25

Swaptor

Java Apprentice

Externe drivecages zijn niet voor niets zo 'duur', er komt nog wat logica aan te pas om het signaal van je sata-schijf om te zetten naar USB. Gewoon even de kabels samenvoegen gaat dus niet werken.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Wil je nu een SATA disk in een USB port pluggen? Dat gaat niet werken :)

Wat je zou kunnen doen is alleen de SATA aansluiting en de stroom naar buiten voeren, maar dan moet je ook de laptop slopen om bij die aansluitingen te komen. USB heeft immers alleen maar +5V, en daar mag je maximaal 500 mA van trekken volgens de specificaties, iets waarmee je denk ik geen harddisk kan voeden. Bovendien zitten bij een SATA disk de power en datakabels los van elkaar, met de power 5V/12V/GND en de data weet ik zo niet zeker, kan goed RX+/RX-, TX+/TX- en GND zijn. Iets wat je fysiek al niet op een USB kabel krijgt, laat staan dat de signaalvormen ook maar compatible worden :)

Mijn tip: Koop gewoon een 3,5" IDE of SATA USB bakje. Veel minder gepruts en de garantie dat het werkt en je niet je laptop of HDD sloopt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Ebay

en nog 1 .. ik kwam vorige week nog iets tegen met een USB 2.0 interface > Sata of Ide. koste nauwelijks iets, maar het zelf bouwen kan ook, aangezien het een klein handje vol aan componenten zijn.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Inderdaad, USB en SATA zijn twee totaal verschillende protocols, die kan je niet gewoon aan elkaar knopen. Bovendien moet je nooit zelf aan SATA kabels gaan solderen (USB ook niet eigenlijk), er gaat een 1.5GHz datasignaal over en dan is de fysieke structuur van de kabel echt wel belangrijk.

www.madwizard.org

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties!
ik was zelf ook al bang dat je die data gegevens om moest zetten..Voor de stroomkabel (de 5V en 12V) zou ik een adapter gaan gebruiken..
Ik wil liever niet zon bakje kopen omdat dat tegenwoordig 30€ is en ik dat te veel vind voor zoiets.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 15:00 ]

Verwijderd

Defecte SATA schijf + USB poort door "prutsen" kost meer dan 30 E ....

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 14:59:
Voor de stroomkabel (de 5V en 12V) zou ik een adapter gaan gebruiken..
Ook hier goed mee oppassen, die 5 en 12V moeten net zo stabiel zijn als in een PC. Een el-cheapo adapter van 12V die eigenlijk 15V geeft is dus ook een slecht idee, ze moeten echt gereguleerd zijn.

www.madwizard.org

Verwijderd

Dit gaat idd niet werken.

je kan NIET: Laptop -> USB-Kabel -> SATA-Kabel -> SATA-Harddisk

Dit is een raar idee. SATA <> USB anders hadden ze ook niet verschillende namen gehad.

Heel simpel gezegd moet je het zo zien:
Laptop -> USB-Kabel -> Controller (die sata en usb spreekt) -> SATA-Kabel -> SATA-Harddisk

En dat controller verhaal, dat kun je nu net mooi in de winkel kopen voor 25/30 euro... Dat zijn dus de externe hdd behuizingen.

Een 2,5" Sata disk doet het prima op de stroom van je USB poort, een 3,5" niet en zal je dus op het lichtnet moeten aansluiten.

De 2,5" Externe Sata behuizingen zijn niet echt overal verkrijgbaar nog, ik heb dit type:
Icybox IB-250StU-B Black

Met google moet je die zo kunnen vinden ergens.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:50
AC Ryan UDrive IDE/SATA2 USB 2.0, IDE / SATA2 of Scythe Kama Connect USB, IDE / SATA
iets voor jou ? hoef je de hd niet in behuizing te bouwen, maar als dat nou een voordeel is :S

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Topicstarter
ik vind die externe behuizing ook handiger dan zelf een kabel solderen! het is alleen best wel duur, ik ben nu voor nieuwe wielen voor mijn racefiets aan het sparen dus vandaar..
En mijn vraag was gesteld omdat ik die behuizingen wel eens snel heb bekeken en toen is mijn niet echt een (grote) controller opgevallen, toen keek ik daar echter niet naar..

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
hahaha, *smelt* zei het moederbord...
Die 5V van je USB mag maar 100 mA (max 500 mA) hebben... Een beetje ATA HDD trekt al 600 mA. Sata heeft 12 V nodig, en trekt daar 1 tot 3 A over!!!

U vraagt, wij antwoorden.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
MeMoRy schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 11:35:
hahaha, *smelt* zei het moederbord...
Die 5V van je USB mag maar 100 mA (max 500 mA) hebben... Een beetje ATA HDD trekt al 600 mA. Sata heeft 12 V nodig, en trekt daar 1 tot 3 A over!!!
Volgens jou gebruiken sata hd's meer vermogen dan ata hd's? Waarom zou dat zo zijn? :?

Ik kwam laatst nog het gebruik van een hd tegen, die gebruikte iets van 10W, op de 12V en 5V samen. Dit zal wel wat hoger zijn bij het opspinnen, maar hij gebruikt echt geen 36W op de 12V lijn.

Ik vind het overigens wel knap bedacht van de TS, zomaar usb en sata aan elkaar knopen :P

Casemod: Cubeleon

• Grimm9mm
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-04-2019
I'm sorry.... maar denk je echt dat je even 2 data/powerkabels aan elkaar kan schroeven, en zolang de voltages gelijk zijn, en de power niet overschreden wordt, dat het data-aspect even precies gaat communiceren zonder gedeelde protocollen?
Voor zover ik het weet zit de data van SATA heeeeeel anders in elkaar dan die van USB, en deze zal dan ook nooit de protocolstacks overleven in je OS. Als ik jou was zou ik gewoon een adaptertje proberen te zoeken die de signalen van SATA in het (veel tragere) USB om kan zetten met een actief element, zoals een microcontroller ofzo. Maar volgens mij praat je dan nog steeds over een estafetterace tussen ferrari en batavus met de coureurs uit verschillende landen (al dan niet dimensies).
Just my two cents...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Zelf de "glue logic" maken om de 2 verschillende protocollen aan elkaar te kleven, lijkt me niet haalbaar voor iemand die niet zelf direct weet hoe hij het moet aanpakken.
Dus een microcontrollertje dat het ene omzet naar het andere, is in mijn ogen totaal onhaalbaar, voor zover ik kan inschatten lijkt me een combinatie nodig van µC (afhandeling van de protocollen, alles aansturen) en een FPGA (rauwe dataverwerking op voldoende hoge snelheid), dat in combinatie met geschikte transceivers aan beide zijden, en een print die voldoet om de hoge snelheden van de signalen storingsarm en goed te verbinden. Alleen al aan componenten ga je érg gemakkelijk aan 30€ zitten, dan moet je alles nog goed gesoldeerd krijgen, en voor het programmeren mag je toch rekenen op enkele maanden serieus doorwerken (op voorwaarde dat je al bekend bent met de gebruikte programmeer- en synthetiseertalen, en een notie hebt van de hard-en software die bij USB en SATA nodig zijn).

Wat TS ook niet beseft, is dat hij van SATA enkel de voedingskabel meerkent, en de datakabel vergeet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
zoiets kant en klaar is geen €30 hoor. ik weet niet of 't als reclame gezien word (vast wel, want het is reclame, maar ik maak er zelf geen winst mee, dus ik weet niet of het dan wel mag), maar op SK.net ( www.samenkopen.net ), in de mini-pc inkoopactie, bieden ze USB->IDE&SATA (kun je nog kiezen welke schijf je wil, 'k weet niet of er ook 2 schijven tegelijk aan kunnen, zal wel niet) aan voor €18.

en als je zo graag zelf wilt gaan bouwen: voorzover ik zie zit er geen kastje omheen :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
brinkdinges schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 12:43:
[...]

Volgens jou gebruiken sata hd's meer vermogen dan ata hd's? Waarom zou dat zo zijn? :?

Ik kwam laatst nog het gebruik van een hd tegen, die gebruikte iets van 10W, op de 12V en 5V samen. Dit zal wel wat hoger zijn bij het opspinnen, maar hij gebruikt echt geen 36W op de 12V lijn.
Je gaf je eigen antwoord al: ik meldde bij de ATA dirve alleen het 5V verbruik.
Ik heb mijn info van de maxtor site:
Maxtor DiamondMax 20 SATA 160 GB
Average idle current 0.354 watts
Average seek power 12.80 watts
Standby power 1.30 watts
Sleep power 1.307 watts
Maximum start current, DC 2.80 amps
Maxtor DiamondMax 20 ATA 160 GB
12V start max current 2.80 amps
Average idle current 0.354 watts
Average seek power 12.40 watts
Standby power 0.80 watts
Sleep power 0.807 watts
Maximum start current, DC 2.80 amps
Ik had die 600 mA gelezen bij de 5V van een oud schijfje dat ik nog hier heb liggen.

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Jongens ik besef prima dat het twee verschillende dingen zijn (USB en SATA) en dat dat over het algemeen niet goed gaat. soms (kijk bv bij VGA en scart) gaat het echter goed en vandaar ook mijn vraag. Iemand uitmaken of hij dingen dan wel niet allemaal goed in zijn hoofd heeft door één vraag, die sommige van jullie 'dom' vinden, vind ik dan ook een beetje erg voorbarig. Voor sommigen is het dan ook een idee om eerst wat meer de ins en outs van in dit geval een vraag uit te vogelen voordat er meteen een mening op tafel wordt geblaat. En zoals hierboven ook al gezegd, ik verwachte ook al dat het niet kon en heb het dus ook nooit uitgevoerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2007 17:44 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, als je alleen al naar de kabels pinouts kijkt weet je eigenlijk al direct dat het niet kan.

Je zit dat sata 2 +/- (differentiele) signalen heeft en usb maar 1. dus houdt het eigenlijk meteen al op, je kan geen data erbij verzinnen.

[ Voor 73% gewijzigd door SA007 op 08-09-2007 13:08 ]

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Hoe zou het zitten met een SATA/PATA hd aan een andere ingang te lijmen ?! (netwerkpoort ?!)
(PATA aan USB kan wss ook niet :X )

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dit gaat nergens meer over, straks gaat het over vliegtuigen over tramsporen laten lopen, koeien inpluggen op een stopcontact,... dat past allemaal niet!

Als je het zelf niet kan, en het is nog niet gedaan door iemand anders, is het quasi onmogelijk om zelf een overgang te maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.