Toon posts:

RMA probleem met mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit met een vervelend probleem. Mijn pc boot soms pas nadat ik tien keer een harde reset heb uitgevoerd met powerbutton à 5 sec. indrukken. Als ie niet wil booten, dan gaan alle fans draaien maar verschijnt er niks op het scherm. Hoor nooit piepjes oid.
Ik heb dus alles al meerdere keren vervangen en getest in andere pc's, behalve het mobo en dus de proc. BIOS heb ik geflashed naar nieuwste versie, maar dat mag niet baten.

Het gaat om een Asus A8N32SLI Deluxe met een Venice 3700+, 512MB Corsair Valueselect (
splinternieuw), NVidia 6800GT en vandaag een Antec 400W smartpower. Spul is geaard.

Ik kan me niet voorstellen dat het aan de proc ligt, jullie wel? Dus ik stuurde het mobo RMA via 4launch. Daar bootte hij natuurlijk prima en dus wilden ze hem niet RMA sturen. Enfin, ik 16 euro lichter (wat me nie boeit) maar nog steeds zelfde mobo dus. Thuis boel erin geprikt en ja hoor, bootte ook prima. Effe windows erop geknald en gaan pitten.

Vanavond na me werk wil ik hem aanzetten en nee hoor, niks. Na een zooi harde resets dus wel weer.

Nou heb ik een paar opmerkingen nog:
Snachts gaat de stroom eraf (ik sleutel aan me pc in de schuur).
Toen ik hem eindelijk weer tot leven kreeg vanavond kreeg ik de melding:
CMOS Checksum bad, press F1 for setup en F2 to load defaults.
Hij doet het dus random niet, maar vooral als ik de stroom eraf haal en hem een nacht uit laat staan en dan doet ie het soms desondanks toch wel.
Als ie eenmaal geboot is dan blijft ie het de hele tijd prima doen, ondanks daarna stroom eraf en tig keer aan uit zetten achter elkaar.

Hebben jullie enig idee wat het kan zijn? Kan het toch de proc zijn? Als ie draait, draait ie reuze stabiel met temps onder de 30 graden (vaker dagen non-stop films recoden).

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:05
Ik heb ongeveer dezelfde klachten gehad met mijn Asus P5B Deluxe ( boot-problemen asus p5b-deluxe )
Uiteindelijk bleek de voeding te zwak voor mijn systeem, ook een 400 Watt A-merk voeding.
Wat zijn jouw volledige systeemspecs? Kun je ook aangeven hoeveel ampere je voeding op de 12 volt aankan?

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenTheStig op 27-02-2007 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Boktor schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:37:
Ik heb ongeveer dezelfde klachten gehad met mijn Asus P5B Deluxe ( boot-problemen asus p5b-deluxe )
Uiteindelijk bleek de voeding te zwak voor mijn systeem, ook een 400 Watt A-merk voeding.
Wat zijn jouw volledige systeemspecs? Kun je ook aangeven hoeveel ampere je voeding op de 12 volt aankan?
Deze voeding (net terug van RMA uit een ander systeem overigens) kan op de ene 12V rail 14 A leveren en op de andere 15A (beide max waarden. Continu staat er niet op). De +5V doet 28A en de 3.3V 30A.

Aan dit systeem hangt momenteel 1 SATA HD Maxtor DM10 en een Lite-on CDROMspeler plus de specs hierboven. Me dunkt dat deze voeding dat trekt. Maar goed, ik heb hem dus ook al getest met een Coolermaster 450W.

Edit: ik zie dat die coolermaster slechts 12A en 10A op de 12V geeft [continu] en 18A en 16A piek.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 23:03 ]

• JeroenTheStig
Vooral de 12V is erg belangrijk. Ik kwam ook pas tot een oplossing nadat ik voor de 2e keer mijn voeding had vervangen. Deze kan 20 Ampere op 4 12 volt-lijnen aan, maximaal 36 Ampere over de 4 lijnen gezamelijk.
Als ik jou was zou ik eerst eens met een flinke voeding testen.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nou, een 400W A-merk voeding mag toch wel sterk genoeg zijn voor dit systeem? Ik meen me wel te herinneren dat bepaalde Antec voedingen anders omgaan met het power on signaal waardoor dat sommige moederborden er problemen mee hebben. Ik kan alleen het topic niet meer vinden.

• JeroenTheStig
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:31:
Nou, een 400W A-merk voeding mag toch wel sterk genoeg zijn voor dit systeem? Ik meen me wel te herinneren dat bepaalde Antec voedingen anders omgaan met het power on signaal waardoor dat sommige moederborden er problemen mee hebben. Ik kan alleen het topic niet meer vinden.
Tja, dat dacht ik ook toen ik mijn systeem in elkaar zette. C2D E6600, 2x320GB Seagate Barracuda, ATI x1950PRO en 2 DVD-drives. Mijn Chieftec 400 Watt of trok het niet, of had het probleem wat jij omschrijft.
Met een Tagan 500 Watt loopt mijn systeem als een zonnetje, helemaal geen opstartproblemen meer.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een Athlon 3700+ met slechts 512MB ram en een 6800GT lijkt me nu niet dermate krachtig dat je een enorm zware voeding voor nodig hebt. Ik hou het op het niet goed samenwerken van de voeding met het moederbord. Anders is het wel een heel brakke voeding :X

• JeroenTheStig
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 09:43:
Een Athlon 3700+ met slechts 512MB ram en een 6800GT lijkt me nu niet dermate krachtig dat je een enorm zware voeding voor nodig hebt. Ik hou het op het niet goed samenwerken van de voeding met het moederbord. Anders is het wel een heel brakke voeding :X
Kan je misschien iets meer vertellen of die mogelijke compatibiliteitproblemen tussen voeding en moederbord? Ik zou haast zeggen dat mijn systeem daar ook last van had, want ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat mijn systeem niet op een 400W a-merk of 570W b-merk werkt.

Verwijderd

Topicstarter
Hey thanks voor de replies iig. Zoals Admiral Freebee zegt denk ik er ok over. Antec is (was?) echter een erg degelijk merk. Maar goed, met die CoolerMaster Realpower 450W zou het ook makkelijk moeten kunnen draaien. Mijn systeem verbruikt amper wat (zoals ie er nu bij ligt althans, normaliter hangt er een hele zwik meer aan/in).
Ik probeer hem net weer aan te krijgen en het lukt dus wederom niet... Ik wordt hier een beetje moedeloos van. Ik voel er weinig voor om nog meer geld in voedingen te investeren als ik niet zeker weet dat dit het probleem is.
Compatibiliteitsprobleem... nooit van gehoord, maar sluit dat niet uit. Coolermaster en Antec compatibiliteitsproblemen met Asus mobo's? Lijkt me stug anders had dat vast wel eens op t.net gestaan. Maar ik zal eens zoeken. Thanks voor de tip.

Ik vermoed eerder toch een rot moederbord.

Als iemand anders suggesties heeft hoor ik het graag.

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
ik heb ook een keer meegemaakt dat voeding en mobo elkaar niet lagen :/
heeft te maken met de timing van het "power good" signaal wat de voeding terug krijgt.
alleen zal dit bij jouw niet van toepassing zijn ,omdat je fans ed wal gaan draaien,en de voeding dus wel aanspringt.
zit er mischien een milliskuul breukje in een print of contact, zoeken naar een naald in een hooiberg dus
imho toch weer rma :(

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

Ik vraag me af naar aanleiding van je TS of je je pc wel laat aclimatiseren nadat je eraan gesleuteld hebt in je schuur, neem nu even aan dat je de pc gebruikt elders in huis. Door de temperatuur verschillen moet de condens eerst weg zijn, ik hou meestal 3-4 uur aan alvorens ik een apparaat dan weer gebruik. Doe je dat niet dan hou je risico op kortsluiting ergens in de hardware. Mogelijk kan dit bij jou ook een oorzaak zijn.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb er een beetje overgelezen dat je nog een andere voeding had geprobeerd. Het lijkt me inderdaad erg sterk dat beide voedingen een probleem zouden hebben met jouw moederbord. Overigens is het probleem dat ik bedoelde inderdaad de timing van het power good signaal. Ik weet niet of je dat probleem kan uitsluiten als de ventilators beginnen draaien aangezien ik dacht dat het moederbord niet wil starten als het het power good signaal te laat krijgt.

Maar zoals gezegd kan ik het topic dus niet meer vinden.

• JeroenTheStig
Admiral Freebee schreef op woensdag 28 februari 2007 @ 21:44:
Ik heb er een beetje overgelezen dat je nog een andere voeding had geprobeerd. Het lijkt me inderdaad erg sterk dat beide voedingen een probleem zouden hebben met jouw moederbord. Overigens is het probleem dat ik bedoelde inderdaad de timing van het power good signaal. Ik weet niet of je dat probleem kan uitsluiten als de ventilators beginnen draaien aangezien ik dacht dat het moederbord niet wil starten als het het power good signaal te laat krijgt.

Maar zoals gezegd kan ik het topic dus niet meer vinden.
Erg sterk misschien, maar lees mijn topic eens door :)
Het probleem van TS komt heel erg overeen met die van mij en ook ik heb het probleem opgelost door een 3e voeding te proberen. Sluit het dus niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
Dat "power good" signaal klinkt als een optie waar ik niet bij stil heb gestaan, maar zoals je zelf zegt draaien de fans dus zal dat het probleem niet zijn.

Akklimatiseren heb ik ook over nagedacht, maar binnen deed ie dit ook, dus dat zal het niet zijn. Staat hier in de schuur overigens een andere pc, die al drie jaar dus in een tamelijk vochtig hok staat en verder geen probs mee. Maar goed, das een andere pc.

En Boktor, ik had je topic gister lezen. Misschien dat ik over een tijdje maar nog eens investeer in een voeding dan, maar blijf nog wel effe naar een mogelijke andere oorzaak zoeken. Na tig resets/bios resets en ATX resets doet ie het nu weer overigens en blijft ie het gewoon ook weer doen ondanks stroom er meerdere malen vanaf en paar uur uit. Morgen zal het wel weer hetzelfde verhaal zijn. Hoewel dat akklimatiseren dan wel weer verdacht wordt.... Zucht. iig bedankt voor jullie support.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als het power good signaal te laat komt voor het moederbord zal de voeding zelf nog wel opstarten hoor. Dit vond ik via Google:
When the power supply first starts up, it takes some time for the components to get "up to speed" and start generating the proper DC voltages that the computer needs to operate. Before this time, if the computer were allowed to try to boot up, strange results could occur since the power might not be at the right voltage. It can take a half-second or longer for the power to stabilize, and this is an eternity to a processor that can run half a billion instructions per second! To prevent the computer from starting up prematurely, the power supply puts out a signal to the motherboard called "Power Good" (or "PowerGood", or "Power OK", or "PWR OK" and so on) after it completes its internal tests and determines that the power is ready for use. Until this signal is sent, the motherboard will refuse to start up the computer.
Als het moederbord dit signaal nu verwacht binnen een bepaalde tijd en hij krijgt het niet van de voeding, zal hij misschien weigeren op te starten.

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-03-2007 06:50 ]

• JeroenTheStig
Admiral Freebee schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 06:49:
Als het power good signaal te laat komt voor het moederbord zal de voeding zelf nog wel opstarten hoor. Dit vond ik via Google:

[...]

Als het moederbord dit signaal nu verwacht binnen een bepaalde tijd en hij krijgt het niet van de voeding, zal hij misschien weigeren op te starten.
Dat zou dan misschien ook het probleem zijn bij mijn systeem en de oude voedingen. Bij mij draaiden echter wel alle fans als het beeld zwart bleef. Gaan die fans al aan als het bordje stroom krijgt van de voeding, of pas als het moederbord echt opstart?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Aangezien je wel eens van een dood moederbord hoort waarvan de fans toch opspinnen neem ik aan dat die aansluitingen gewoon stroom krijgen, ook al boot het moederbord niet. Dat lijkt me nogal logisch omdat er bij een stuk moederbord ook wel eens al stroom op de CPU kan staan. En die wordt dan warm. Zonder koeling zou dat faliekant kunnen aflopen.

Let op, de kans bestaat nog altijd dat het moederbord niet helemaal lekker is.

[ Voor 10% gewijzigd door Admiral Freebee op 01-03-2007 17:30 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Zowel de Antec SmartPower 2.0 400W en de CoolerMaster Real Power zijn ATX 12V v2.0 voedingen, terwijl je mobo misschien liever een ATX 12V v2.01 of v2.2 voeding wil hebben ?

Je Antec 400W lijkt me ruim voldoende; het is zeker A-merk qua voedingen (de meeste Antec voedingen zijn stiekem SeaSonic voedingen; zie ook de UL-code op de voeding) en levert zat Amperes op de 12V.

Kon op de Asus website geen details over ATX 12V v2.xx vinden voor de A8N32, maar ik heb zelf een P5B Deluxe WiFi/AP met een E6600@3.4GHz + 8800GTX + 3x 320GB HDD probleemloos op een Antec NeoHE 500W (ATX v2.2 en stil !) draaien. Die Tagan 500W (welk model precies ?) is ook minimaal 2.01 of hoger. Misschien Asus even een mailtje sturen ?

Echter heb ik in het verleden vaak genoeg rare kuren van rotte mobo's gezien, al deden die kuren zich voornamelijk bij cold-boots voor en niet bij warm-boots. Probeer eens een ATX v2.2 voeding (indien mogelijk) om uit te sluiten dat het je voeding is ... succes !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• JeroenTheStig
SKiLLa schreef op donderdag 01 maart 2007 @ 18:06:

Kon op de Asus website geen details over ATX 12V v2.xx vinden voor de A8N32, maar ik heb zelf een P5B Deluxe WiFi/AP met een E6600@3.4GHz + 8800GTX + 3x 320GB HDD probleemloos op een Antec NeoHE 500W (ATX v2.2 en stil !) draaien. Die Tagan 500W (welk model precies ?) is ook minimaal 2.01 of hoger. Misschien Asus even een mailtje sturen ?
De Tagan die ik nu in mijn systeem heb hangen is een TG500-U35 EPS12V 2.9.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vind de onderbouwingen voor de voeding als mogelijke boosdoener erg aannemelijk. Ik zie dat 4launch hier in eindhoven de Antec Truepower Trio 430 (2.2) verkoopt voor 70 euro. Dat is te overzien. Ik zal toch inderdaad ook even de vraag bij Asus zelf voorleggen.
Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen een ATX 2.0 en 2.2 bijvoorbeeld?
Het mobo blijf ik echter ook nog verdacht vinden.
Als er nog iemand iedeeën heeft of mede de voeding als mogelijke oorzaak ziet, dan hoor ik dat graag.
Pagina: 1