boot-problemen asus p5b-deluxe

Pagina: 1
Acties:

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:01
Afgelopen weekend heb ik een nieuw systeem gebouwd met de volgende specificaties:

Intel Core 2 Duo E6600
Asus P5B Deluxe (zonder wifi)
Kingston 1 GB DDR2 667 MHz
MSI rx1950 Pro 256 MB
Linksys wireless-g wmp54g
2 x Seagate Barracuda 320 GB
hauppauge WIN-TV kaart
oud Sony DVD-brandertje
oud DVD-spelertje
Chieftec 400 Watt voeding

Het probleem is dat de PC de ene keer wel door de POST komt en de andere keer niet. Ik zal omschrijven wat ik gedaan heb en wat de symptomen zijn:

De eerste keer dat ik deze machine opstartte, kwam hij vlekkeloos door de bios en heb ik hem geinstalleerd. De volgende keren dat ik de machine op wilde starten, bleef mijn asus-led blauw branden en kwam de machine niet door de POST en het scherm bleef zwart. Na ongeveer 5 seconden ging de machine automatisch uit en werd na 3 seconden weer automatisch ingeschakeld. Ook nu bootte hij niet en de voeding bleef daarbij vervolgens aan staan.

Vervolgens heb ik alle onderdelen losgekoppeld, op de CPU, geheugen en videokaart na. Nu kwam hij in 30% van alle pogingen wel door de bios, maar de keren dat hij er niet door kwam, ging de pc automatisch uit en werd na 3 seconden weer ingeschakeld. Na deze automatische herstart van de pc bootte hij af en toe wel, maar meestal bleef het scherm zwart. De voeding bleef gewoon aan en werd niet meer automatisch uitgeschakeld.

Omdat ik dacht dat de voeding het niet trok, heb ik er nu een 570 watt voeding ingehangen van trust. Op dit moment draait mijn machine met alle onderdelen, behalve de tv-kaart en de chieftec voeding waar ik nu dus de trust voor in de plaats heb. Wanneer ik ook de tv-kaart in het moederbord had geplaatst, bleef het scherm 2 van de 3 keer zwart, ook na de tweede keer dat het systeem automatisch aanging. Ik vermoedde dat deze kaart er iets mee te maken had en heb hem er uit getrokken.

Wat ik hier nu heb draaien is een machine die 2 van de 3 keer in 1 keer opstart. In de gevallen dat het niet goed gaat, gebeurt het volgende:

1: de PC wordt ingeschakeld waarna het beeld zwart blijft
2: na 5 seconden schakelt het systeem zichzelf uit
3: na 3 seconden schakelt het systeem zichzelf aan
4: de machine komt door de POST en het OS wordt gestart.

Overigens is het systeem tot nu toe 1 keer de mist in gegaan terwijl ik in Vista wat aan het installeren was, het systeem viel namelijk uit (voeding ook dus) en na 2 seconden ging hij automatisch weer aan. Nu weet ik niet of dit te maken heeft met bovenstaand verhaal of dat dit 'gewoon' een blauw scherm was. In de windows log is niets te vinden hierover.

Op het asus-forum heb ik overigens een aantal threads gevonden met daarin dezelfde klachten en heb ik de volgende stappen uitgevoerd om het mogelijk op te lossen:

- de schroeven om het moederbord mee vast te schroeven heb ik middels een rubberen ringetje tussen de kop van de schroef en het moederbord geisoleerd

- alle computerapparatuur heb ik in een geaard stopcontact geprikt

Helaas bleek dit niet te helpen.

Omdat het systeem op deze manier niet betrouwbaar aanvoelt, hoop ik een oplossing te vinden hiervoor. Is er iemand die hetzelfde heeft gehad en mij kan helpen?

Verwijderd

Heb je al eens je geheugen geprobeerd?

ik heb ook dit board, en had dus een rot geheugen reepje, ik had ook last vand it soort fouten.

waar ik nu alleen nog last van heb is dat soms na het booten door de bios een melding komt van CPU-fan failure. Press F1 to continue....

maar bij mij het geheugen rot.

• JeroenTheStig
Bij jou ging nadat je je pc inschakelde ook automatisch de boel uit en na 3 seconden weer aan? Kun je eens omschrijven wat bij jou de symptomen waren?

Ik heb op dit moment 1 reep geheugen, de andere reep kan nog wel even op zich wachten omdat de webshop waar ik de boel heb gekocht dit niet meer op voorraad heeft.

Overigens loopt mijn geheugen wel op 533 MHz ipv 667 MHz wat het reepje aan zou moeten kunnen.

[ Voor 48% gewijzigd door JeroenTheStig op 11-02-2007 17:15 ]

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:32

RvV

Ik heb dezelfde problemen, alleen als ik het systeem overclock...

Y'24

• RvV

RvV

Verwijderd schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:10:
Heb je al eens je geheugen geprobeerd?

ik heb ook dit board, en had dus een rot geheugen reepje, ik had ook last vand it soort fouten.

waar ik nu alleen nog last van heb is dat soms na het booten door de bios een melding komt van CPU-fan failure. Press F1 to continue....

maar bij mij het geheugen rot.
"Halt on errors" of iets dergelijks kun je uitzetten in de bios. Bij mij bleef hij daar ook altijd op hangen maar was het iets dat hij de cpu-id niet juist herkende of iets wat daar op lijkt.

Y'24

• JeroenTheStig
RvV schreef op zondag 11 februari 2007 @ 17:17:
[...]

"Halt on errors" of iets dergelijks kun je uitzetten in de bios. Bij mij bleef hij daar ook altijd op hangen maar was het iets dat hij de cpu-id niet juist herkende of iets wat daar op lijkt.
'halt on error' kon ik nergens vinden, zowel in de bios zelf als in de gebruiksaanwijzing. Ik heb wel 'wait for 'F1' if error' gevonden, die heb ik inmiddels op disabled gezet, maar ik vraag me af of dit het probleem oplost..

• RvV

RvV

Boktor schreef op zondag 11 februari 2007 @ 20:02:
[...]

'halt on error' kon ik nergens vinden, zowel in de bios zelf als in de gebruiksaanwijzing. Ik heb wel 'wait for 'F1' if error' gevonden, die heb ik inmiddels op disabled gezet, maar ik vraag me af of dit het probleem oplost..
Dat lost inderdaad niet ons bootprobleem op. Loopt jouw cpu nog wel op de standaard snelheden? Ik ben gewoon maar weer op stock speeds gaan zitten omdat ik dan geen boot problemen heb.

Y'24

• JeroenTheStig
RvV schreef op zondag 11 februari 2007 @ 22:40:
[...]

Dat lost inderdaad niet ons bootprobleem op. Loopt jouw cpu nog wel op de standaard snelheden? Ik ben gewoon maar weer op stock speeds gaan zitten omdat ik dan geen boot problemen heb.
Mijn CPU loopt op de juiste snelheid, ook heb ik het geheugen naar beneden geklokt van 667 MHz naar 533 MHz. Vannacht heb ik memtest gedraaid en er zijn geen fouten gevonden. Aan het geheugen zal het dan sowieso niet liggen.

• JeroenTheStig
Ik zal deze week eens een bios-update doen, al ben ik hier wel wat huiverig voor. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik een moederbord om zeep help door een mislukte bios-flash.
De bootproblemen komen af en toe nog voor, maar wanneer hij eenmaal draait, is hij erg stabiel. Geen vastlopers meer gehad na zaterdag.

• JeroenTheStig
vreemd, mijn reply van zojuist is ineens verdwenen??

edit:
en nu staat hij er weer?? heel vreemd dit. En nee, dit is geen verkapte kick-post :+

[ Voor 56% gewijzigd door JeroenTheStig op 13-02-2007 11:04 ]

• JeroenTheStig
Nog even een update: de problemen zijn nog steeds niet helemaal weg. Ik las trouwens in een ander topic het 1 en ander over voedingen en het vermogen per lijn. Ik zal de gegevens van de twee voedingen die ik heb gebruikt hieronder plaatsen:

400W Chieftec:

+5V - 26 A
+3.3V - 28A
+12V1 - 14A
+12V2 - 15A
-12V - 0.5A
+5Vsb - 2A

570W Trust:

+3.3V - 32A
+5V - 30A
+12V1 - 16A
+12V2 - 16A
-12V - 1.0A

Nu lees ik dat vooral de 12volt-lijn erg belangrijk is. Nu zie ik dat het verschil tussen de twee voedingen op die lijn niet zo bijzonder groot is. Zal het verschil uit kunnen maken als ik een zware a-merk voeding erin hang, of is die 16 ampere op de 12 volt-lijn meer dan genoeg voor mijn systeem?

• Badeend
  • Laatst online: 13:44
Bij mijn weten is het niet altijd zo dat een reepje geheugen het op een lagere snelheid automatisch wel zou moeten doen. Ik heb verschillende keren gezien dat er tussen moederborden en types geheugen compatibiliteitsproblemen zijn, en dat is dan ook vaak wel gedocumenteerd door de fabrikanten. Misschien daar eens naar kijken?

• JeroenTheStig
Badeend schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 12:47:
Bij mijn weten is het niet altijd zo dat een reepje geheugen het op een lagere snelheid automatisch wel zou moeten doen. Ik heb verschillende keren gezien dat er tussen moederborden en types geheugen compatibiliteitsproblemen zijn, en dat is dan ook vaak wel gedocumenteerd door de fabrikanten. Misschien daar eens naar kijken?
Het geheugen wat ik heb wordt gewoon ondersteund door het bord volgens mijn gebruiksaanwijzing. Daar zou dus niet aan moeten liggen.

Even terugkomend op mijn vraag over de 12 volt-lijnen:
Nu lees ik dat vooral de 12volt-lijn erg belangrijk is. Nu zie ik dat het verschil tussen de twee voedingen op die lijn niet zo bijzonder groot is. Zal het verschil uit kunnen maken als ik een zware a-merk voeding erin hang, of is die 16 ampere op de 12 volt-lijn meer dan genoeg voor mijn systeem?
Wie kan deze vraag voor mij beantwoorden?

• JeroenTheStig
Gisteren mijn voeding omgeruild voor een Tagan 520 Watt (die volgende week binnenkomt). Volgens de verkoper was het onzin wat ik deed, omdat zijn core 2 duo machine prima op een 300 Watt voeding draaide, waarvan ik begreep dat het nog niet eens een a-merk was.
Ik begrijp dat niet, want een core2duo heeft toch een ATX 2.0 voeding nodig, waarop 2 12-volt lijnen horen te zitten. Met een beetje rekenen kun je in totaal nooit meer dan 25 Ampere over deze twee lijnen hebben, want dan blijft er voor de andere lijnen niks over. Laten we zeggen dat er op de 3.3 en 5.0 gezamelijk 100 Watt wordt gebruikt ( wat erg aan de krappe kant is ) dan hou je nog 200 over voor de 12-v, wat neer komt op 16 ampere op 2 lijnen :/
Bovendien, ook al draait het op 300 Watt, gezond voor het bord lijkt het mij niet. Op het Asus-forum kwam ik reacties tegen van mensen die meerdere moederborden hebben zien sneuvelen, maar nadat ze over zijn gegaan op een zware voeding nooit weer problemen hebben gehad.

Over mijn moederbord is ook helemaal niets te vinden hoeveel vermogen deze nodig zou hebben. Meestal staat zoiets toch ook wel in de handleiding van het bord?

Aan de andere kant heb ik er eerlijk gezegd ook een hard hoofd in dat het echt aan de voeding ligt. Ik begin te vrezen dat mijn moederbord niet gezond is, omdat ik nu ook al last heb van een schizofreen netwerkkaartje, die zichzelf de ene keer Racom noemt en de andere keer Linksys. Het kaartje heeft in mijn vorig systeem prima gewerkt.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenTheStig op 17-02-2007 08:44 ]

• JeroenTheStig
Probleem is inmiddels opgelost. Nadat ik een Tagan 500 Watt erin heb gesleuteld, heb ik geen problemen meet gehad. Deze voeding trekt op de 12volt-lijn flink meer dan de vorige twee voedingen die ik in het systeem heb gehad.
Deze voeding heeft 4 12-volt-lijnen van 20 ampere max per lijn en een maximum van 36 ampere op de 4 lijnen bij elkaar. Ook heeft deze nieuwe voeding een 4x2 connector voor op het moederbord (2 x 12 volt dus) in plaats van 2x2, dus ik denk dat het moederbord door de extra 12-volt lijn meer kan trekken van de voeding en daardoor stabiel blijft.
Pagina: 1