[scsi] Herkend schijven totaal niet

Pagina: 1
Acties:

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:15
Zit al een lange poos met eenzelfde probleem. M'n scsi kaart(en) herken(nen)d m'n scsi schijven niet.

Ik heb een oude ML320 (hp / compaq) op de kop getikt en twee scsi schijven. In de ML320 zitten ipc twee scsi kaarten. Een 64bit Smart Array 532 (u320) en een onboard Adaptec 7892x (u160).

De twee schijven die ik heb zijn beide schijven voor in een hotswap module, uiteraard heb ik niet zo'n ding in m'n ML320 zitten dus moet hier een converter aan te pas komen. Schijf 1 is een 15k rpm 146gb en schijf 2 is een 36gb ook 15k rpm.

Ik heb lang geleden een converter besteld bij mr@ en m'n 1e schijf (146gb) had ik aan een oude scsikaart gehangen middels deze converter. Dit werkt prima en haal keurig 88 tot 90 MB/sec. Helaas weet ik nu waarom deze oude scsi kaart op de plank ligt, hij gaat namelijk na een tijdje de schijven die er aan hangen onderuit halen. Je hoort de schijf dan echt herstarten en dat is voor m'n vmware image niet handig en deze is inmiddels dus ook corrupt geraakt :(

Schijf werkt verder nog prima, ik heb hem namelijk weer in een hotswap bracket geschroeft en op m'n werk in een hotswap bay gehangen, op dat moment kan ik der weer alles mee doen en hij blijft ook keurig draaien.

Goed, terug naar het probleem.

Als ik één van beide (of beide) schijven aan één van m'n nieuwe scsi adapters hang (dus of die onboard adaptec, of de hp smart array) dan worden ze niet herkend. Je kan op de converter keurig het id instellen en aangeven hoe ze moeten opspinnen. Ik heb alle mogelijk combinaties al geprobeerd. De schijven spinnen keurig op maar worden niet herkend.

Ik had hier nog een gewone scsi schijf liggen, dit is dus geen hotswap icm een converter. Deze schijf (welliswaar geeft hij een device error, hij is ook echt stuk) wordt keurig herkend. Maar dan ook echt direct.

De scsi kabel die ik gebruik is een splinter nieuwe kabel geschikt voor u320, de stukke hdd wordt ook via deze kabel herkend dus dat lijkt mij het probleem niet. Dit is een kabel die alleen een begin en een eind heeft en dus niet nodig is om er terminaters aan te hangen.

Mijn vraag is eigenlijk of ik iets over het hoofd zie, of dat ik gewoon iets wil wat gewoonweg niet kan.

ps. Heb me weeeeezeloos lopen zoeken op google / hp en op got. Der is één gast die heeft precies hetzelfde (dat is gerhalt uit Smart Array 532 herkend schijven niet) alleen is hier nooit een antwoord uit gekomen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wel, LVD MOET aan beide kanten een actieve terminator op. Dus daar gaat al wat mis ;) Zorg eerst voor een lvd kabel met terminator aan het einde. Het andere einde wordt door de controller gedaan.

Het kan wel eens werken zonder terminator, maar het moet gewoon "geterminate" zijn, dus ik zou eerst dat maar eens uitsluiten.

Een u320 kabel zonder terminator zal wel een kabel zijn voor naar een "backplane" of zo...

Ik ken de converters van MR@, die zijn verder prima is mijn ervaring (de u160 versies iig)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 27-02-2007 21:32 ]

specs

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:15
maratropa schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 21:29:
Wel, LVD MOET aan beide kanten een actieve terminator op. Dus daar gaat al wat mis ;) Zorg eerst voor een lvd kabel met terminator aan het einde. Het andere einde wordt door de controller gedaan.

Het kan wel eens werken zonder terminator, maar het moet gewoon "geterminate" zijn, dus ik zou eerst dat maar eens uitsluiten.

Een u320 kabel zonder terminator zal wel een kabel zijn voor naar een "backplane" of zo...

Ik ken de converters van MR@, die zijn verder prima is mijn ervaring (de u160 versies iig)
oh, dat wist ik niet! Nu heb ik hier nog een kabel met een terminator liggen dus die had ik nog even geprobeerd. Machine deed totally and completely niets meer... ehu?!, andere aansluiting op de kabel proberen.. poef werken...

Wat onwijze suf... heb me zo gefocust op die kabel zonder terminator omdat zo'n kabel ook gewoon keurig werkt met m'n andere scsi kaart, daar hangt zo'n kabel tussen. Ik dacht juist dat hij geen terminator nodig had, en dat ik dus safer was zonder die ternminsator dan met...

noujah.. super bedankt, ik ben hier echt al tijden mee bezig!

EDIT:

toch iets te vroeg gejuigd.. Hij herkende een schijf direct, niets aan de hand. Ik zet hem uit, sluit de cdrom aan en ineens doet hij niets meer, wordt weer niet herkend...

kabel stuq?

[ Voor 7% gewijzigd door Sa1 op 27-02-2007 21:59 ]