Toon posts:

[advies gevraagd] Morgen nieuwe onderdelen kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi luitjes,

Ik ga morgen in Aken/Alsdorf (bij HIQ computers) wat nieuwe computer onderdelen kopen om m'n huidige systeem up te daten, en daar had ik nog wat vragen over.

Wat ik nu heb is :

- Intel Pentium 4, 1.7 Ghz
- ASUS Intel 850 Chipset P4T-F moederbord
- 640 mb ram intern
- Nvidia 3D blaster 4 MX420 (Geforce4) met 64 mb geheugen

Daarnaast heb ik 2 vaste schijven, een kleintje van 12 GB waar m'n OS (Win XP) op staat en eentje van 160 GB.

Wat ik wil gaan kopen morgen is dit :

- Asus P5B (intel 965 chipset)
- Intel Core2Duo E6400 Socket 775 CPU
- 1024 (2 x 512MB) PC2-5300 DDR2
- GeForce 7 7600GT 256MB

En daarbij wil ik dan nog 'n harde schijf van 250-300 GB erin zitten die dat kleintje van 12 GB gaat vervangen.

Alleen heb ik nu nog 3 vragen :

1) De voeding:

Ik heb nu of een 300w of een 350w voeding erin zitten (weet 't niet meer zeker) maar zag op die site van hiq dat ze daar ook deze voeding van 400 en meer watt hebben.

Kan ik gewoon die 350w voeding blijven gebruiken of heb ik nieuwe nodig bij bovenstaande moederbord + processor ?

2) De videokaart,

Ik had hier al dit advies gekregen :

GeForce 7 7600GT 256MB Pointofview Retail

Alleen zie ik dat ik bij HIQ bovenstaande kaart (die 115 euro kost) ook kan kopen met 512 mb (GeForce 7 7600GS 512MB Asus EN7600GS Silent Retail) en die kost maar 4 euro meer. (hier te vinden)

Is er nu veel verschil tussen die kaarten, 512 is meer als 256, of heeft die 1e weer iets wat die van 512 niet heeft ?

3) de Harde schijf.

Ik heb altijd IDE harde schijven gehad, en heb eigenlijk geen idee wat dat S-ATA is, of wat het verschil is met IDE.

Nu laat ik 1 van mijn HD's erin zitten (160 GB, een IDE schijf) en heb ik ook een dvd brander en dvd speler die allebei IDE zijn.

Alleen lees ik nu bij de specs van dat Asus P5B moederbord :

IDE Controller: 1x 40-polig Ultra DMA/133
Serial ATA Controller: 4x Serial ATA/300
Chip: Intel ICH8 Southbridge
Serial ATA Controller: 2x Serial ATA/300 (davon 1 extern)

Betekend dat nu dat ik maar 1 IDE apparaat kan aansluiten ?

Of kan ik toch gewoon m'n 2 IDE dvdspelers en die IDE HD laten zitten en nog gewoon een IDE HD erbij zetten ?

Alvast bedankt voor de adviezen.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
1. Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
2. Geheugen op de kaart zegt weinig bij dergelijke niet-high-end kaarten. 256MB is meer dan genoeg voor die kaart.
3. Je weet niet wat Sata is? Dan zou ik daar toch even wat over gaan opzoeken. En de P5B heeft 1 IDE kanaal waarop je 2 apparaten aan kunt sluiten. Dan zou ik een dvd-speler en een hdd op op IDE doen, wat moet je met 2 dvd-spelers?

Verwijderd

Topicstarter
RoD schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:00:
1. Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
2. Geheugen op de kaart zegt weinig bij dergelijke niet-high-end kaarten. 256MB is meer dan genoeg voor die kaart.
3. Je weet niet wat Sata is? Dan zou ik daar toch even wat over gaan opzoeken. En de P5B heeft 1 IDE kanaal waarop je 2 apparaten aan kunt sluiten. Dan zou ik een dvd-speler en een hdd op op IDE doen, wat moet je met 2 dvd-spelers?
1 en 2 : bedankt.

3) ik heb een dvd speler en een dvd brander, wat ik wel handig vindt bij 't copieren van dvd's, zodat je ze niet eerst naar je HD hoeft te copieren.

Maar 3 IDE apparaten is dus niet mogelijk op dat moederbord ?

Verwijderd

de asus videokaart die je aanhaalt is wel passief gekoeld, dus als je maar 4€ meer moet betalen voor passieve koeling tov die PointofView (die dacht ik actief is) zou ik het zeker niet laten. er niet op gelet dat het een GS was...

3IDE apparaten is enkel mogelijk met een goedkoop IDE controllertje, maar voor die prijs kan je al bijna een Sata dvdbrander krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2007 19:12 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Of die voeding voldoende is zal sterk afhangen van het merk en de ouderdom. Gezien de leeftijd van je systeem vrees ik dat je ook een nieuwe voeding zal moeten halen. Staar je niet alleen blind op de geadverteerde hoeveelheid "watt" maar ga voor een goede voeding van een A-merk. Dit hoeft helemaal geen 500W te zijn maar daarvoor kan je zien in het topic dat RoD aanwijst.

Lees overigens het modelnummer van die videokaart nog is goed na. Je vergelijkt een 7600GT met een 7600GS. Deze laatste is een hoop trager, ook met 512MB. Een goed alternatief voor de 7600GT is misschien nog de X1950 Pro (niet dat de 7600GT slecht is).

Op 1 IDE controller kan je 2 apparaten aansluiten (één master en één slave). Laat die 16GB HDD maar buiten je systeem, die zal allicht toch zeer traag zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Admiral Freebee schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 19:08:
Of die voeding voldoende is zal sterk afhangen van het merk en de ouderdom. Gezien de leeftijd van je systeem vrees ik dat je ook een nieuwe voeding zal moeten halen. Staar je niet alleen blind op de geadverteerde hoeveelheid "watt" maar ga voor een goede voeding van een A-merk. Dit hoeft helemaal geen 500W te zijn maar daarvoor kan je zien in het topic dat RoD aanwijst.

Lees overigens het modelnummer van die videokaart nog is goed na. Je vergelijkt een 7600GT met een 7600GS. Deze laatste is een hoop trager, ook met 512MB. Een goed alternatief voor de 7600GT is misschien nog de X1950 Pro (niet dat de 7600GT slecht is).

Op 1 IDE controller kan je 2 apparaten aansluiten (één master en één slave). Laat die 16GB HDD maar buiten je systeem, die zal allicht toch zeer traag zijn.
Bedankt voor alle snelle reactie's, had bovenstaande vragen ook al op 'n paar andere computer forums gezet 'n paar dagen terug maar helaas nog zonder resultaat.

De voeding en videokaart is me duidelijk nu, 'k zit nu alleen nog met dat IDE gebeuren.

Ik wou eigenlijk die HD van 160 GB wel laten zitten, die is namelijk nog niet zo heel oud.

Is er misschíen 'n ander moederbord wat jullie aanraden waar wel meerdere IDE's op kunnen, en ook voor die Intel Core2Duo E6400 Socket 775 geschikt is ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Zo uit m'n hoofd ken ik geen enkel goedkoop moederbord dat een moderne chipset heeft, de C2D ondersteunt en 2 IDE controllers heeft. Dit omdat Intel nog maar 1 IDE controller in zijn chipsets stopt en de fabrikanten dus zelf een extra controller moeten toevoegen aan het moederbord. Daarom zie je meestal alleen 2 IDE controllers op de duurdere moederborden met een Intel chipset.

nVidia heeft natuurlijk ook chipsets voor de C2D maar die zijn dan weer niet echt zuinig en ook nogal duur.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de info allemaal.

Dan denk ik dat ik gewoon die 160 gb + de dvd brander op die 1 ene IDE zet, en er dan een SATA HD bij zet. En dan laat ik die dvd speler maar even voor wat 't is.

Verwijderd

Topicstarter
Toch nog even 'n vraagje over het geheugen.

Bij dit moederbord staat :

Speicher: max. 8192 MB SDRAM-DDR2
Speichersockel: 4x DDR2-DIMM
Speicherstandards: DDR2-533 (PC2-4200), DDR2-667 (PC2-5300), DDR2-800 (PC2-6400)
Dual Channel wird unterstützt

Maakt 't nu nog erg veel verschil in snelheid of ik een enkel reepje van 1024 of 2 van 512 pak ?
Als ik er nu 1 van 1024 pak kan ik daar altijd nog 'n 2e naast zetten, ipv dan weer 2 van 512 aan te moeten schaffen.

En die processor heeft dat E6400 in z'n naam zitten, betekend dat dan dat ik 't beste dat laatste type reepje (DDR2-800 (PC2-6400)) kan pakken of maakt dat niet zo veel uit ?

• Admiral Freebee
  • Niet online
De gelijkenis tussen de naam van de processor en het geheugen is toeval hoor. Feit is wel dat je met 533MHz DDR2 geheugen in Dual Channel mooi evenveel bandbreedte kan leveren als de FSB van de processor. Maar dan moet je dus wel 2 x 512MB kopen.

1 x 1024MB zal natuurlijk ook werken maar zal minder bandbreedte leveren. Of dit veel invloed op de prestaties heeft weet ik eerlijk gezegd niet. Misschien eens zoeken op GoT?

800MHz DDR2 geheugen kopen is onzin als je niet zwaar gaat overklokken vind ik. 667MHz geheugen kan je makkelijk kopen aangezien dit nauwelijks duurder is dan 533MHz. En dan kan je ze alsnog handmatig op 533MHz laten lopen om je FSB en geheugenbus op 1:1 te laten draaien.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:03

Thandor

SilverStreak

Welke voeding heb ik nodig? Deel 16
Dit zijn allemaal zoekvragen en derhalve gaat het topic op slot. Reminder voor de volgende keer: Lees je eerst in zodat je weet hoe alles in elkaar steekt en bepaal dán pas wanneer je de PC gaat kopen. Niet morgen aanschaffen en vandaag vragen ;).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.