Toon posts:

[XP] Bij keuze installatie slechts 1 partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

ik wil komend weekend mijn computer formatteren en ben alles nu druk aan het klaar zetten. Ik zit alleen echter met iets raars en vroeg mij af of jullie weten wat het is en hoe ik het kan fixen.

Ik heb een nieuwe installatie CD gemaakt van Windows XP Professional en heb hier SP1 en SP2 op geslipstreamed. Beide zijn gelukt en ik heb getest of hij boot en dat gaat allemaal perfect. Alleen als ik dan op het punt kom om XP te installeren dan krijg ik een scherm te zien met slechts 1 partitie van ik geloof 130GB (heb hier een schijf WD schijf van 250 GB). Ik kan natuurlijk die schijf formatteren alleen dan weet ik zeker dat mijn andere twee partities ook weg zijn.

Mijn setup:
Processor: AMD Athlon 64 X2 4200+
Moederbord: A8N-E
Schijf: WD 2500 (KS geloof ik)

Ik heb alleen begrepen dat je met een geslipstreamde XP SP2 cd je al geen SATA drivers meer hoeft in te laden via F6 (Mobo met SATA-controller en automatische herkenning WinXP)? Ik kan geen floppy drive gebruiken omdat die kuren vertoond (windows detecteert hem gewoon maar elke flop die ik erin stop is corrupt) en daar moet ik nog mee achteraan.

Herkent iemand dit verschijnsel? Ik zal binnenkort een nieuwe XP CD maken met SATA drivers er in gebakken, misschien dat dat het probleem oplost? Of is het geen SATA driver probleem?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

In SP2 zitten alle fixes die ook in SP1 zitten. Dus je hoeft je originele XP CD alleen met SP2 te slipstreamen (zie ook [HOWTO] Windows XP Service Pack 2 slipstreamen)

Die 130GB HD limiet zat in XP en XP SP1 en heeft niks met sata te maken, ide had daar ook last van.

Je kan eventueel met nLite ook je sata drivers in je setup meenemen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Ik wist dus niet dat ik alleen SP2 hoefde te slipstreamen. Ik zal voor de zekerheid dit over doen met alleen SP2. Ik heb de SATA drivers al geadd op de CD maar nog geen tijd gehad om dit te testen. Ik heb dit overigens handmatig gedaan en had begrepen dat nLite dit automatisch voor je kan doen. Alleen als ik nLite in tik in google dan doet de website het niet.

EDIT : Ooh blijkt zeker dat die website gisteren down was. Hij werkt nu wel namelijk _/-\o_

EDIT 2: Ik heb nu de RAID / SATA drivers geadd met nLite alleen wat ik niet snap is dat ik totaal een $OEM$ directory meer tegenkom. Best wel raar omdat alle sites die ik tot nu toe ben tegen gekomen om drivers te adden zeggen dat het zo opgebouwd dient te worden? Zal vanavond de CD branden om te kijken of het gaat werken :).

EDIT 3: Ik heb net een CD'tje gebrand en getest of het werkte maar ik zie nog steeds slechts 1 partitie :'(. Hoe kan dit nu dan?? Wat doe ik verkeerd |:(? Ik heb momenteel 3 partities (100, 75 en 60 GB) en ik wil over de huidige C-schijf een nieuwe XP installatie gooien maar dan moet ik natuurlijk wel 3 partities kunnen zien en niet slechts 1 van 130 GB. Alle 3 de partities hebben een NTFS bestandssysteem.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2007 18:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Is er niemand die weet hoe ik mijn 3 partities te voorschijn kan krijgen in het installatie scherm? ;(

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de bump maar er rest mij niets anders helaas :/

Verwijderd

Als de S-ATA drivers goed in de cd zijn gebakken hoort de Windows-installatie de schrijf gewoon te zien. Ik voeg mijn 20 verschillende altijd handmatig toe:
de (van de driver benodigde) .sys files compressen, op de cd gooien en txtsetup.sif aanpassen in de secties [SourceDisksFiles], [HardwareIdsDatabase], [SCSI.Load] en [SCSI].

Werkt als een zonnetje :Y
Stap 1 en 2A

Hmm, had je laatste edit niet gelezen :S Nare ontwikkeling. k heb een A7n8x mobo waarbij een normale en een raid-driver voor de S-ATA controller aanwezig zijn.
Ach, 130Gb. Dat is toch niet die magische scheidingslijn tussen SP1 en SP2? Ik kan me niet voorstellen dat slipstreamen van SP2 in nlite over je Windows-installatie-cd-folder(:P) fout kan gaan :S
Tippie: Ik gebruikte graag VMWare voor het testen van mijn installatie-cd. Heeft wel zijn eigen (SCSI/S-ATA) drivers nodig maar het principe is gelijk.

Veel succes

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2007 00:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende drivers geadd:
6.86_nforce_win2kxp_international_whql en dan daarvan de IDE\WinXP\sata_ide en sataraid. Lijkt me dat dat toch wel moet werken? Of hoef ik alleen de sata_ide te adden?

Zal eens kijken of ik vmware aan de praat krijg. De laatste keer dat ik het getest had startte mijn computer elke keer opnieuw op na het inlogscherm :). Bleek toen aan een service te liggen :z.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 05 maart 2007 @ 00:11:
Ik kan me niet voorstellen dat slipstreamen van SP2 in nlite over je Windows-installatie-cd-folder(:P) fout kan gaan :S
Nee ik vind het best bizar allemaal waarom ik niet mijn partities zie ;(. Iemand toevallig een ingenieus idee?

Verwijderd

Topicstarter
Hey ik dacht laat ik de topic maar updaten voor het geval iemand het zelfde probleem heeft of krijgt. Ik heb vandaag de XP SP2 March met alle fixes editie gedownload en ik zie nu bij het installeren al mijn partities. Helaas heb ik nu geen tijd om mijn hele computer opnieuw te installeren maar dat komt snel genoeg :Y). Nog bedankt voor alle hulp hier :).

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Misschien dynamic disks?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee, maar ik ben super blij dat ik nu weet dat ik XP opnieuw erop kan gooien :D.

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:46
Verwijderd schreef op zondag 25 maart 2007 @ 22:43:
Hey ik dacht laat ik de topic maar updaten voor het geval iemand het zelfde probleem heeft of krijgt. Ik heb vandaag de XP SP2 March met alle fixes editie gedownload en ik zie nu bij het installeren al mijn partities. Helaas heb ik nu geen tijd om mijn hele computer opnieuw te installeren maar dat komt snel genoeg :Y). Nog bedankt voor alle hulp hier :).
Dikke schop. Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb net een nieuwe PC gekocht, maar de HD (320 GB Seagate) overgezet naar het nieuwe systeem. Deze is ingedeeld in een aantal partities, waarbij ik alleen C: wil formatteren. Bij het opstarten van Windows de bekende partitie die niet klopt (131 GB). Nu heb ik Windows XP Prof + SP2 (legaal van Universiteit) gedownload, maar mocht niet baten. Na het lezen van bovenstaande reactie, bedacht ik me dat ik misschien de laatste versie nodig had. Dus WindowsXP + SP2 geslipstreamed, maar wederom krijg ik verkeerde partities te zien. Namelijk de hoofdpartitie van 131 GB en dan nog een "niet toegekende" ruimte van 170 GB. En nee, C: zou iets van 15 GB moeten zijn, dus het klopt écht niet. Iemand ENIG idee waar het aan kan liggen?

Heb gloednieuw Asus P5K moederbord dus aan drivers kan het echt niet liggen. Probeer me hard te herinneren hoe ik het vorige keer op m'n oude config heb gedaan, maar dat wilt ook niet lukken. :P Ook lukt het niet meer om m'n oude install op te starten (eerste keer dat ik m'n nieuwe PC opstartte wel... denk dat ie verneukt is door de Windows setup). Ben al uren aan het GoTten, Googlen, dingen downen, branden en whatnot en begin toch wel heel erg wanhopig te worden nu. Windows Vista is geen optie, ik wil het graag bij XP houden ook gezien ik deze legaal heb en Vista niet.

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:46
Ik heb zojuist een oude HD in m'n PC gezet en hierop Windows XP + SP2 + alle updates geinstalleerd. Vervolgens heb ik m'n nieuwe HD eraan gehangen. Hij staat nu wel in "deze computer" maar het punt is dus dat het 1 grote partitie is en als ik hem wil benaderen vraagt Windows of ik hem wil formatteren. Met Partition Magic wordt de HD als "Other" / "Bad" geclassificieerd. Ben ik nu echt al m'n data kwijt of zie ik gewoon wat over het hoofd? Enige wat ik nog kan proberen is morgen bij een computer waar SATA al werkt met Windows eraan hangen, maar betwijfel of het werkt. ;(
Pagina: 1